{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
934 visninger | Oprettet:

Akut killinge-opfednings hjælp, tak! {{forumTopicSubject}}

Hej kære Hg'ere!

Jeg står i den situation, at der er blevet sat en killing af på vores gård. Den er allerhøjst 4-5 måneder gammel, ville jeg gætte med min viden om katte.
Problemet er ikke så meget det at den er blevet sat af, problemet er, at den er kun skind og ben. Den har ingen muskler, nogen steder. Dens bagben, som jo burde være muskoløse og brede, best¨r kun af knogle og sene, jeg er overrasket over den kan stå op! Alle knogler i kroppen på den kan mærkes! Da jeg fandt den i onsdags var den voldsomt sulten og meget dehydreret, og kunne næsten ikke hoppe op på en afsats der er 50 cm høj. Den var super ukordineret! De sidste par dage har den næsten boet oppe på mit værelse, den sover hele tiden, da den ikke har nogen somhelst energi, primært pga. mangel på ernæring. Hun spiste enormt meget den første dag og drak en hel skål vand! men i går og i dag har hun ikke rigtig spist, og hele dagen i dag, har hun heller ikke været i bakken.

Hvordan får jeg hende til at spise noget mere igen? hvad kan jeg fede den op med, så jeg får lidt hurtigere resultat?

Jeg har virkelig brug for råd fra en "katte-ekspert" da jeg aldrig har haft en så undervægtig kat! ikke engang de der væmmelige programmer på animal-planet, hvor der er dyrepoliti ude, kan måle sig med dette her. Jeg har virkelig ingen anelse om hvad de mennesker der har smidt hende af, har tænkt, men jeg har altså tænkt mig at hjælpe den her lille mis!

men nogle råd? er virkelig lost!

Hilsen Rebecca og den lille ynkelige hunkat smiley

ps. Jeg gider ikke hører noget om at jeg skal aflive den, jeg har taget en beslutning om at forsøge at redde hendes liv og jeg gider heller ikke hører på dumme kommentarer om jeg ikke ved noget om katte.
på forhånd tak!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Akut killinge-opfednings hjælp, tak!
  • #1   30. jun 2012 Hvis det var mig ville jeg tage et smut forbi dyrlægen med den.. Så kan de tjekke den igennem og du vil helt sikkert for råd og vejledning..

• #2   30. jun 2012 Det har jeg også tænkt mig, skal bare lige over weekenden smiley
    Vil bare så gerne gøre det godt for den indtil da!

Er virkelig knust over at se et dyr sådan, og knust over den menneskelige art kan være så kolde langt ind i sjælen. føj.

Jeg har hørt noget om man kan blande deres mad med bla. creme fraiche og kaffefløde?

• #3   30. jun 2012 Har den forstoppelse?

• #4   30. jun 2012 Prøv med noget lækkert ala tun eller anden fisk (uden ben).

Ellers kan du prøve med mindre mængder vælling flere gange dagligt.. Der står nogle opskrifter her: (link fjernet)
    Bare vær opmærksom på at den kan få dårlig mave af mælk.

Hvis den er så udsultet, skal den startes op på foder langsomt.. altså små mængder mange gange dagligt.

• #6   30. jun 2012 er den underernæret skal den have meget lidt foder. da den måske har nyreskader. det vil en blodprøve på mandag vise.

• #7   30. jun 2012 Sig B

Tak, det vil jeg prøve i morgen :-)!
    Hun får mange små måltider, hun vil dog bare ikke altid konsentrere sig om at spise, da hun er enormt kælen, så er lidt i tvivl om hun overhovedet er sulten eller om hun bare er nem at distrahere? jeg tænker også meget på om hun har været taget fra for tidligt, da hun har nogle færdigheder som ikke er så udviklet som de burde være, så som sådan noget som at vaske sig selv. Men vil prøve at se hvad den siger til det der vælling og måske det der tigermælk i morgen. Mange tak!:-)

• #8   30. jun 2012 Ida Krogfelt

Nej har passet på med at overfodrer hende smiley
    Har haft en super underernæret hest, og den skulle jo også starte stille op smiley

Jeg regner i hvertfald med at ringe og får en tid mandag eller tirsdag til hende, da hun altså skal have chancen, for hun er en virkelig sød og køn lille kat smiley

• #10   1. jul 2012 Et godt råd ,,,,søg hitte killing , har selv opflasket 2 killinger (,fundet i stalden overladt til en træls skæbne,)godt nok meget små , men der er en masse godt omkring foder og gode råd Held og lykke :0)

• #11   1. jul 2012 jeg ville prøve tigermælken når du skyder den til at være de der 4-5 mdr. men også a38 det neutralisere maven en anelse, gerne tun bare ikke for meget da der er for mange tungmetaller i og når den er så underernæret ville jeg vente med tun og give den vådfoder, der får den også en mængde væske smiley

held og lykke med killingen!

• #13   1. jul 2012 Tror desværre du er kommet til at lave den klassiske fejl med at give den for meget mad, og dertil er så fulgt en forstoppelse. En kat der ikke har fået mad i mange dage burde bare have fået tilbudt vand og så måske 5 stykker tørkost killingefoder. Det er noget den nemt kan dø af, så jeg ville kontakte vagtdyrlægen, hvis du har i sinde at redde og beholde katten. Men vil lige prøve at google det for dig...

• #14   1. jul 2012 Ved forstoppelse:
    Hvad kan jeg gøre?
    Tilbyde et foder med højt fiberindhold. Regelmæssig pelspleje, det vil sige man kan frisere katten 1 - 2 gange dagligt (specielt når katten fælder). Endvidere kan man indgive parafinolie-emulsion 5 - 15 ml. 1 - 2 gange dagligt. Man bør dog ikke give parafinolie-emulsion over længere tid, da der herved kan opstå en mangel på nogle vitaminer og kalcium. Endvidere kan man hos dyrlægen købe kattemalt.

Kan man føle en forstoppelse i endetarmsregionen, kan man hos dyrlæge og apotek købe et klystèr f.eks. Microlax, som man indfører i kattens endetarm. Herved får katten en kraftigere afføringstrang.

Fra www.dyrlaegevagten.dk

• #15   1. jul 2012 Magister Equie

som sagt har jeg ikke overfodret den, da jeg er udemærket klar over den skal starte ud med væske og meget lidt mad, har haft med utallige underernærede heste at gøre, så har arbejdet ud derfra, jeg ved godt heste og katte ikke er det samme, men det var det jeg kunne gå udfra.
    Den har været i bakken 2 gange i løbet af natten, så jeg tror bare hun hellere ville sove i går, end lige at huske og gå i bakken smiley

Kommentér på:
Akut killinge-opfednings hjælp, tak!

Annonce