{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.210 visninger | Oprettet:

Behandling af betændte sår, hvad vil i gøre? {{forumTopicSubject}}

Dyrlægen er med over smiley

Min låne spring pony, skipper løb desværre igennem vores løsdrift væg(træ væg) i torsdags, jeg kiggede ham igennem for om han havde fået sår eller noget. Men fandt kun en lille hud afskrabning, som jeg smurte vaseline på ..
Men i går da han skulle have sit foder skrifter jeg hans dækken, blandede hans foder og gav ham det, han plejer at æde hans foder, og hvis man ikke sætter krybben hurtig nok så bider han.
Men igår ville han slet ikke spise, prøvede at tage en håbdfuld foder og give ham men han drejede på hovedet væk.
Men han virkede frisk nok. Så satte ham på hold igen, så kig jeg indenfor men dag jeg kom ud igen 5 minutter senere, lå han helt ned, gik ind for at rejse ham igen, men han ville ikke op, så måtte få min kæreste og ven til at hjælpe ham op, og fik ham op. Så tænkte at han måske havde forstoppeles, tog hovede tøj på ham, satte mig op og skridtede ned af vores mark, for løse tøjler og uden sadel. Vi skridtede i 6 minutter hvor han forsøgte at smide sig, flere gange så skridtede tilbage af,(ville have hoppet af men går pt med krykker)
På vejen tilbage forsøgte han at smide sig igen, så tænkte igen at det måttte være forstoppelse, men så begyndte han at komme af med noget. Men kom hjem og så ringede jeg efter han ejer
Som først kom kl 21.00. I mens gik min kæreste med ham, skipper blev ved med at komme af med noget og det blev tyndere og tynder tilsidst var det kun noget der lignede vand kom ud. Og kunne se han blev tynd, for han ville ikke have noget ned, hvilket æbler, hø, halm eller vand.
Men mens vi ventede på ejeren kom, opdagede jeg et andet sår på bringen, hvor der var en knude under.. Jeg trimmede omkring såret, og fik pillet skårben af, hvor der så væltede betændelse,
Skyllede det med saltvands opløsning, og smurte såret ned vaseline.
Ejeren kom og i løbet af de 6 timer fik han det dog bedre til sidst så da ejeren kom, ville skipper gerne have vand.

Ejer mente dog at der ikke var behov for dyrlæge da skipper så frisk nok ud.
Han har stået inde i nat, har haft hønet og vand. Men det er først her til morgen han har spist af høet, man har drukket masser af vand, han afføring ser alleredet næsten normalt ud

Har i nogle ting jeg kan smøre på såret? Forsætter stadigvæk med saltvandet og vaseline.
På forhånd tak .

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Behandling af betændte sår, hvad vil i gøre?
  • #1   1. okt 2012 Dyrlægen er med over hvorfor han er tynd smiley

• #3   1. okt 2012 Har aldrig hørt om at smørre vaseline på. Ville selv komme sårpudder på, altså khlorhexidin.

• #4   1. okt 2012 Og ville vaske det et par gange om dagen. Men i mit hovede, skulle dyrlægen altså også lige ud og give noget i mod betændelsen.

• #5   1. okt 2012 Din hest skal have noget antibiotika når der er betændelse i såret også skal såret ellers vaskes i klorhexadin.

• #6   1. okt 2012 Jeg fik noget til at vaske i fra dyrlægen, og min hests sår voksede hurtigt sammen. Hun havde et pænt åbent sår på bringen. Jeg nåede bare at få dyrlæge ud med det samme det var sket, så der ikke kom betændelse i, og jeg holdte det pænt og rent HELE TIDEN.

• #7   1. okt 2012 på apoteket kan man købe noget det hedder hibi scrub eller mediscrubog og der i er der noget der er desinficerende, Jeg har fået det anbefalt af dyrlægen da min hest blev opereret og sårene skulle hele smiley Det virker super godt smiley

• #8   1. okt 2012 Øhh? Underligt.. Hvad skal du dog med vaseline? Og vil da virkelig fraråde dig at sætte dig op på en hest der er skidt tilpas!! Træk istedet..

• #9   1. okt 2012 Som skrevet i en kommetar er dyrlægen med over hvorfor han er tynd.
    Jeg har gode erfaringer med vaseline. Og det hjælper mig i stalden. Som skrevet længer i forumet, at han er begyndt at spise . Og hans anden ende er blevet fint igenZ
    Men tak, jeg kan ikke gøre andet end det ejer siger (;

• #10   1. okt 2012 Vetrasil mener jeg det hedder;-)
    Det kan dyrelægerne udskrive til dig:-)

• #11   1. okt 2012 Jeg ville koge noget bukkehorn og at give den smiley
    Min den gamle havde en stor betændelsesbobbel(så stor at den fyldte din hånd ud), og hun fik bukkehorn smurt i såret og så fik hun det også i fodret smiley Efter 4-7 dage var den væk smiley

• #12   1. okt 2012 Men hvorfor bliver du ved med at skrive, at din dyrlæge er med inde over mht. hans vægt? det her handlede jo om såret...
    få dog en dyrlæge til at give den antibiotika.

• #13   1. okt 2012 og stop det der vaseline op i .... ja, det er altså ikke til behandling af sår.

• #14   1. okt 2012 Vaseline skal ikke bruges til sår, det ødelægger sårskårben og såret kan derfor ikke hele.
    Få dyrlægen ud så den kan få antibiotika og så skal du på have købt noget klorhexadin

• #15   1. okt 2012 Vaseline blødgør. Det er ikke til sår. Og så snart der er betændelse, kræver det dyrlæge! Uanset om ejer vil det eller ej. Ejer bør ikke have hest, hvis ikke han/hun kan passe ordentligt på sin hest!

• #16   1. okt 2012 Team Grafik: Det hedder Klorhexidin - ikke Klorhexadin. Hehe.

• #17   1. okt 2012 Jeg skrev det med dyrlægen fordi hg har vedhæftet et billede af hvordan han så ud i går samt staldgangen, hvor man kan se hvor tynd han er i den anden ende. Og har fået nogle knap så pæne beskeder i hans profil om at han for tynd, derfor skrev jeg det;)
    Men jeg giver disse beskeder til ejeren.
    Det er desværre ikke mit valg om dyrlægen skal ud. Selvfølgelig ringer jeg til dyrlægen hvis den er helt galt.

Men har lige vært ude i stalden igen, og han er sit gamle jeg. Og såret er blevet pænt, betændelsen er ikke så slev igen. Han har fået 200g foder lige så maven kommer i gang igen og så har han spist alt høet og fået mere ind til sig.

• #18   1. okt 2012 Hvis der er betændelse SKAL dyrlægen ud, ellers kan det gå helt galt smiley så hesten kan få noget imod det..

• #19   1. okt 2012 Det der ligner ikke en tynd hest men en meget spændt hest omkring maven.

Dyrlægen skal ud når det er et betændt sår, jeg har selv stået med noget lignende bare på baghasen, og det blev ved at være betændt og vi fik antibiotika over to omgange for en sikkerhedsskyld. Hellere en gang for meget end en gang for lidt når det er sådan et sår. smiley

• #20   1. okt 2012 Jeg har sagt det til ejeren. Ja han er ret udspilt på dette billede, men fordi han havde tømt sin mave helt.
    Men han har snakket med dyrlægen over mobil, og dyrlægen siger at det bare skal smøres..

Men hvis vaseline er så dårlig til sår hvorfor bruger tattoovøre det så?
    De bruger det for at lukke såret tæt, søger for der kan komme luft i såret men holder alt andet ude.

• #21   1. okt 2012 Vaseline er affaldsstoffer fra olie - siger en homo jeg kender smiley Jeg vil ihvertfald fraråde dig at bruge det - og få undersøgt den pony grundigt! For det lyder ikke som om den har det helt godt - og ja jeg ved godt ponyen ikke er din, men et eller andet sted har man også et ansvar og det er dig der skal gå og se på den ikke trives..

• #22   1. okt 2012 Min hest havde fået betændelse i et sår i sidste uge, han skulle have antibiotika i 4 dage både morgen og aften. Når der først er betændelse så skal dyrlægen altså ud.

• #23   1. okt 2012 Min bedste ven er tattoovøre. Og arbejder med det dagligt. Men det er ikke det jeg gider at diskutere med jer. Jeg bruger det til mine og det fungere rigtig godt.

Fx da min plag havde vært i g
    Hegnet og fået 4 rifter, smurte jeg osse vaseline på 3 gange om dagen. Hendes sår kan ikke ses. Intet arvæv .

• JM
    JM Hjælpe-administrator

Følger: 82 Følgere: 77 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.922
    #24   16. okt 2012 Prøv stald thyras og Google anaerobe bakterier det er de farligste bakterier vi kender og de lever uden ilt - hvad tror du der sker når du klistrer et åbent sår til med vaseline så slår du de andre bakterier ihjel der skal holde de farlige nede og så står du tilbage med dem der kan koste hesten livet, alt dette ville dig og hestens ejer vide hvis i ellers som et minimum kontaktede en hestedyrlæge og fik dennes råd til hvad man gør ved et åbent og betændt sår.

• #25   16. okt 2012 Vaseline er som en anden siger et olie produkt, og har ikke noget at gøre i et sår.

jeg har lige haft et stort, dybt sår på min krikkes ben, efter spark, og vi vaskede med mediscrup dagligt og gjorde ellers ikke noget, og det er helet smukt, og det var så dybt jjeg kunne have to fingere inde i såret. Et sår skal have luft får at hele. så lad være med at fylde det med alt muligt cremer
    Hvis han ikke vil spise, kan det være tegn på en infektion, og så skal i have dyrlægen ud så han kan give den noget til det. Han skal nok sprøjtes.

Prøv at læse på din vaseline dåse, jeg er sikker på at der står der er petrolium i, man kan også lugte det. Jeg har arbejdet for en dyrlæge og hun har aldrig brugt vaseline til noget. nettop fordi det er et olieprodukt,

Kommentér på:
Behandling af betændte sår, hvad vil i gøre?

Annonce