{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.179 visninger | Oprettet:

Må man virkelig godt det??!?!?!!??! {{forumTopicSubject}}

Heeej derude smiley

Har tænkt, og snakket en del med min mor, for hver dag vi køre i skole står der 3 heste på en helt åben mark uden nogen form får læ, de har ingen dækken på og de står ude i alt slags vjer.
Der er aldrig nogen ude ved hestene, da jeg køre forbi dem flere gange om dagen, på forskellige tidspukter og aldrig set skyggen af mennesker omkring dem, hmm.

Det jeg spøger om er , bare om man endtlig godt må det? virker underligt, nu når der virkelig er så koldt! )):

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Må man virkelig godt det??!?!?!!??!
  • #2   10. okt 2012 ja så længe hestene kommer ind om natten må de gerne...

kommer de ikke ind må de ikke stå ude uden læ fra 1. okt

• #3   10. okt 2012 Jeg har passet en hest (malou) hun gik aldrig med dækken om vinteren, heller ikke her i vinters da vandkopperne frøs til.. Var også utrolig chokeret, men min ridelærer (uddannet berider og arbejdet med heste i over 50 år) han sagde at hun ville udvikle nok pels til det, og hvis hun frøs ville hun løbe sig til varmen smiley

• #4   10. okt 2012 Det skal lige siges hun om vinteren stod ude fra ca 10-16/18 smiley

• #5   10. okt 2012 Er du sikker på at du bare ikke er der når de ikke får besøg? :-))

• #6   10. okt 2012 Line :

Så kom den jo også ind. Og der er sådan set ligegyldigt hvad din ridelærer sagde, for der er regler for det...

TS: Er du sikker på hestene ikke bliver kigget til tidligt om morgen og evt kommer ind om aften? du står vel ikke og kigger på dem 24/7???

• #7   10. okt 2012 Hvis det nu er heste der ikke bliver brugt her i vinterperioden, kan de jo sagtens blive lukket ud kl 5-6 stykker om morgenen inden folk tager på arbejde og lukket ind igen ved 20-21 tiden, når folk har spist osv smiley

• #8   10. okt 2012 Calla:
    Der er fandme ikke regler for om en hest skal gå med dækken...
    Ja hesten skal ha læ mulighed når det er løsdrift/den går ude 24/7 det er jeg sgu da godt klar over..

• #9   10. okt 2012 Hvis hestene går ude mere end 12 timer, skal de have læ om vinteren og i vinterlignende ver (den med datoen er afskaffet i den nye hestelov).

At hestene ikke har dækkener på, kan jeg ikke se problemet i. De sætter jo pels efter årstiden.

Så hvis blot hestene er inde om natten, er der såmænd intet glt i det. g at du ikke lige har set nogen ude hos hestene, er jo ikke ensbetydende med at der aldrig er nogen.

• #10   10. okt 2012 Jah det må de godt.. og kan jo godt være de kommer ind og natten vores kommer ud kl 6 om morgen og ind igen ved 7 tiden om aften.. da jeg havde heste hjemme gik de længere tid ude uden dækkener så kan ikk se et problem med det =)

• #11   10. okt 2012 Men joh til vinter må de ikk der skal være læ skur eller de skal ind og natten

• #12   10. okt 2012 tja, de kunne jo lukke tidligt ud og sent ind.

jeg lukker ud mellem 7-8, grunden til det er så sent de kommer ud er fordi jeg går hjemme pga sygdom, arbejdede jeg stadig kom de ud før 7 om morgen.
    og selvom jeg går hjemme kommer de først ind omkring kl 22 hver dag.
    også ridehestene, ingen særbehandling bare fordi de bliver redet.

• #13   10. okt 2012 hej
    jeg har 3 store 2 små de går ude fra 8-16 om vinteren uden dækken og de klarer sig fint. selvfølgelig kan der være dage de ikke er lige så meget ude pga. en hest er jo ikke tvungen til dækken synes det ok hvis de rides meget. og der bliver sikkert kig til dem.folk ser da ikke når jeg ser til mine

• #14   10. okt 2012 i al den regn vi har pt, synes jeg nu det er lidt synd ikke at have læskur, så de dog som minimum har et tørt sted at lægge sig, når nu det er på døgnfold som hos Anne Marie (den går jo så heller ikke så meget længere, for inden længe SKAL de ind eller have læ)

Men at man kører forbi stedet med bus nogen gange om dagen, synes jeg godt nok er lidt sparsom info at pege fingre med

• #15   10. okt 2012 Det er en hest.. ikke en chihuahua.. de overlever ganske fint.
    Jeg mener personligt en hest har det bedst uden tøj og mener også selv at de overlever ganske fint den at skulle stå i en lille boks hele natten og i nogen tilfælde det meste af dagen smiley

Mvh

• #16   10. okt 2012 Nu kommer jeg lidt i tvivl....
    Vores heste bliver lukket ud ved 6 tiden i hverdagene og kommer ind mellem 16-18. MEN to af foldene har ikke læskur (der går ikke løst-drift heste der) Må man godt have det så eller skal alle folde have læskur? :--)

• #17   10. okt 2012 Team Kolind -hvi hestene går ude mere end 12 timer, skal de have læ om vinteren/i vinterlignenden vejr. Går de ude i mindre end 12 timer, er det helt op til dig om de skal have læ eller ej

• #18   10. okt 2012 Okaay smiley - Tak

• #20   10. okt 2012 Mine 2 ponyer, står da ude hele året og døgnet rundt! (-;
    UDEN dækken..
    Alle heste udvikler pels, lige så snart de kommer ud at stå. Selv store fuldblods heste osv.. Det er bare noget vi går rundt og bilder os ind, det med at hesten bliver syg af at gå ude, hele året rundt! For vis man bare lader vær' med at klippe den, udvikler de jo en stor vinter pels, og sådan var det jo også med vildhestene i gamle dage. Og de mange islandske heste på Island! (-:

LAD DOG HESTEN VÆRE NATURLIG!! (-:

Dengang jeg fik min Fjordhest, for cirka et halvt år siden, havde hun da heller ikke vinterpels, selvom hun kom midt i november.. da hun havde stået inde det emste af tiden hos tidligere ejer. Men lige så snrt hun kom ud til mig, og hun stod ude hele vinteren og også om natten udviklede hun jo med det samme vinterpels! Og hun klarede sig jo fint selvom hun ikke var vant til at gå ude..

• #21   10. okt 2012 Frida -nu r der forskel på at gå i løsdrift og på at gå ude døgnet rundt uden læskur. Hvis der ER tale om heste der går ude 24/7 uden læskur og skal gøre det hele vinteren, så er det både ulovligt men osse synd for hestene.

Og så ER der faktisk heste der ikke sætter pels nok -min holstener gør ikke. Han får godt nok lang pels, men den er ikke ret tæt, så får vi en kold vinter som den vi havde for 2 år siden, kommer han til et fryse når vi når længere hen på året.

Tilgengæld sætter belgieren så pels for to, så bliver hun ikke klippet, så str hun og sveder både inde og ude smiley

Heste er forskellige. LANGT de fleste kan sagtens klare sig uden dækken, hvis bare de får lov at sætte pels. Men der ER undtagelser, herunder f.eks. ældre heste, heste der er svære at holde i huld osv, hvor det kan være fordelagtigt at smide dækken på.

Og naturlige har hestene ikke været de sidste mange 100 år så det argument holder vidst ikke smiley

• #23   10. okt 2012 Lisette -jeg mindes ikke jeg skrev at heste har ændret sig. Jeg skrev at de ikke har været naturlige... som i = de har levet under ganske unaturlige forhold (i øvrigt i væsentligt mere end 100 år ;))

De fleste hestefolde er flade, åbne landskaber. I naturen ville heste kunne søge læ under træer, op af klipper eller hvad landskabet ny tilbyder af den slags.
    alene DET er en væsentlig forskel der betyder at blot fordi heste i naturen lever ude i al slags vejr uden læskur og dækkener, er det ikke ensbetydende med at vores heste kan det samme.

De forhold vi kan tilbyde er ganske enkelt ikke de samme og det er utopi at tro at fordi man har hest med lang pels og på døgnfold, så lever den naturligt.

I øvrigt er det ganske naturligt for heste at leve (og dø) på sultegrænsen gennem en stor del af vinteren, men det er der vel forhåbentligt ingen af os der synes er en god ide at indføre i vores hestehold.

I naturen går heste mange km hver dag -hvor mange af os har folde der er store nok til dette? Og hvor vegetation osv stemmer overens med hestens naturlige miljø?

Det er kke fordi jeg mener at heste ikke har godt af (og behov for) foldtid, og at hesten kan leve rigtig fint uden dækkener og hvad har vi.

Men jeg ka blive lidt træt af at det kaldes naturligt, for det er det altså ikke. Og naturligt er ikke altid i hestens bedste interesse, og da særligt ikke når det betyder at de skal stå på en mudret, flad mark uden læ, for i naturen går heste osse ude...

• #24   10. okt 2012 Rolig folkens!!

Kender desværre ejeren, og ved hun ikke lukker dem ind. De står bare, og man kan se de fryser, de bliverikke lukket ud tilligt om morgen..
    Damen har så mange heste, så jeg tror bare de står der for at stå der.
    De har ingen læ, eneste omkring marken er marker..
    Hmm..
    Synes bare ikke det fair.. da de jo ellers er nogen fine heste, alle 3. Der er græs meen, synes alligevel ikke det er fair at de ikke har læ eller kommer ind smiley

• #25   11. okt 2012 Hvordan vurderer du at de fryser? Endnu er det jo trods alt ikke frostgrader, så selvom jeg ikke synes det er optimalt ikke at have noget læ og et tørt leje til dem, tror jeg nu nok de klarer sig... men når det bliver koldere, mener jeg ikke det er ok. Og når vi dertil at det kan kaldes vinterlignende vejr (eller de tre måneder som i hesteloven er defineret som vinter uanset vejr) så er det jo heller ikke lovligt, og du kan derfor melde det.

• #26   11. okt 2012 Også skal vi lige huske at nogen heste godt må gå ude året rundt uden skur, de skal bare have tørt leje at ligge på. Dette kan laves af massere af halm.

• #27   11. okt 2012 Desuden er reglen for læskur vinterperioden (1 dec-1maj) og perioder med vinterlignede vejr. Det her er ikke vinterlignede vejr, og vi har ikke engang haft nattefrost.

• #28   11. okt 2012 synes bestemt heller ikke der har været vinterlignede vejr endnu. så tror de klarer sig ... også uden dækken

• #29   11. okt 2012 Lisette B:

Nej 100 års evolution er ikke meget i hestens udvikling og behov.
    Men da der nu ikke længere foregår nogen naturlig udvælgelse mht. evnen til at sætte vinterpels og da denne evne ikke indgår i nogen avlsforeningers avlsmål, må vi forvente at der dukker individer op, som ikke kunne overleve i naturen pga. deres manglende evne til at sætte vinterpels.
    Disse heste er vi naturligvis nød til at tage hånd om, på lige fod med dem som vi ikke ønsker sætter pels pga. brug osv.
    Men at det er langt det sundeste for en hest med evnen intakt, at leve mere naturligt når vi ikke ønsker at bruge den, kan vi sagtens blive enige om smiley

• #30   11. okt 2012 Team grafik -vil du henvise til undtagelserne, for jeg kan ikke finde dem i den nye hestelov. Og jeg er ganske sikker på at netop dette blev debatteret da den blev vedtaget (altså at man ikke længere måtte have shettere og islændere ude vinteren igennem uden læ)

Synes i øvrigt osse det er noget sludder at nogen racer skulle have dte helt fit uden mulighed for at søge læ og tørt leje (og nej, at smide halm ud giver ikke tørt leje når nu det regner i længere perioder eller giver meget sne)

• #32   11. okt 2012 hej
    ja Askepot har ret har lige været inde og tjekke de behøver ikke læskur. men det ville jeg så give dem hvis det var mine.
    SE www.nythesteliv.dk
    der står det og mange andre gode ting

• #33   11. okt 2012 søg på lovgivning og udegående heste.

• #34   11. okt 2012 Er næsten sikker på de fryser da de står helt tæt og ryster.. så mon ikke?

Vil heller ikke have lort i hovedet, spurgte bare om man måtte osv..

• #35   11. okt 2012 Helt enig med Gitte B . Og så tænker jeg også på de heste som er gennemavlet i rigtig mange år i de varme lande, er jo nogen af dem vi avler med i dag .Man kan jo heller ikke købe en skildpadde og så forvente at den overlever det danske vejr .
    Bare en strøtanke smiley ..

• #36   11. okt 2012 Askepot -så er de blevet fejlinformeret. Ellers vil jeg meget gerne have en præcis henvisning,og ikke bare "prøv at søge på...? Altså et direkte citat fra hesteloven.

jeg har fundet et, som jeg lige vil smide her. Det er hentet fra guiden til den ny hestelov:

"Tidligere gjaldt det, at kravet om læskur eller bygning under særlige forhold kunne fraviges
    for bl.a. dyr af hesteracerne Islandsheste og Shetlandsponyer. Disse særregler er ikke
    gældende længere."

Nu er den jo et par år gammel, så hvis der er kommet nye regler på området siden, vil jeg da gerne høre det. Men at man mener og tror at der måske er en regel er altså ikke nok -konkret henvisning tak.

i den gamle lov, var der rigtig nok en "dispensation" til islændere og shettere -men det blev afskaffet med den nye hestelov. Der var vældig debat om det da loven blev lavet. Jeg mener nu er det er helt korrekt på den måde, for både islændere og shetlændere er altså heste som alle andre, og med de "rigtige" vejrforhold, kan de skam osse blive kolde og våde helt ind til skindet, hvis ikke de har adgang til læ... og de færreste har jo skovarealer på folden som evt kunne gøre det ud for et skur

• #37   12. okt 2012 Hej
    på horseconsult.com er der en der spørger i brevkassen under fold og læhegn den. 17/9- 12 om nogen heste må gå ude vinter uden læskur og der svares i henhold til hestelov paragraf 19 må renracede islænder og shetlænder med stamtavle gå uden læskur.
    så det kan næsten ikke kommes nærmere.
    men ville ikke selv gøre det har selv 2 små der kan gå ind, men de er alætid ude uanset vind og vejr, jeg må tit kalde dem ind i dårlig vejr og de har en god stald at kunne gå i

• #38   12. okt 2012 http://horseconsult.com/articles/showfaq.asp?MainCatID=70&ArtSubCatID=36&FaqID=397

For mig at se gælder den paragraf stadig at renracede shetlændere og islændere må gå ude uden læskur, ikke det er imo særlig smart. Men lovligt

(link fjernet)

Så vidt jeg ved gælder den her stadig da der ikke er kommet nye regler derom endnu

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=114653

• #40   12. okt 2012 hej tina moulin
    du har ret loven gælder stadig for disse 2 racer
    og rigtig som lbenip siger du står der jo ikke 24 timer og rigtig de opbygger pels, har selv en fuldblod der går ude de lyse timer uden dækken den fryser aldrig

• #41   13. okt 2012 Ibenip: Latterligt at sige, hvis du gad tage dig tid til at læse mine kommentare, har jeg lige skrevet.. har jeg desværre kender ejeren igos?
    Så jov.. jeg ved skam godt de ikke bliver set en fu*king skid til.
    Så stop lige der, thanks.

• birgit h
    birgit h Tilmeldt:
    feb 2012

Følger: 4 Svar: 22
    #42   24. nov 2012 Hej..Syntes da hvis du kender ejeren, så tag da en snak med med vedkommende, inden du er sikker i din sag..

• birgit h
    birgit h Tilmeldt:
    feb 2012

Følger: 4 Svar: 22
    #43   24. nov 2012 Så så lige ,at indslaget var fra okt. mdr. Håber der er kommet en ordning siden.

• #44   24. nov 2012 skriver jeg "desvære" kender ejeren, så det nok ikke fordi jeg har lyst, eller kan snakke med ejeren :).

• #45   7. mar 2013 meld dem til dem her http://www.nyt-hesteliv.dk/index.php?id=2

• #46   8. mar 2013 har du set hvornår forummet er lavet?

Kommentér på:
Må man virkelig godt det??!?!?!!??!

Annonce