Nabo fanger kat {{forumTopicSubject}}
HJÆLP.....
Jeg har nu for 3. gang været ude og lede efter min kat, og fundet ham i et bur i vores nabos have.
Jeg har haft fri hele dagen, og den har ikke været hjemme, dette er meget underligt for ham, og derfor ved jeg at han har siddet der i mange timer.
Jeg var nød til at vente til naboen var gået i seng, og finder min kat, meget bange og totalt gennemblødt.
Er der nogen der ved om politiet kan hjælpe mig i denne sag.
Der har gennem flere år været problemer med at han selv havde katte der levede under so kummerlige forhold at jeg i sommer besluttede mig for at ringe efter dyrens værn.
Han havde på de tidspunkt kun en missemor og 4 killinger på ca 4 uger.
Han vælger at indfange missemor og 2 killinger, som han skyder. (han har fået frataget sig sit jagttegn før denne hændelse)
Jeg indfanger så i samråd med dyreværnet de sidste to killinger og indlevere dem på internat.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
I princippet skal en kat blive på ens egen grund, altså mener jeg at han gerne må aflive den..
" Den eneste danske lov, der nævner noget om rettigheder og pligter i forbindelse med ejerkatte er loven om mark- og vejfred fra 1953. Den lov blev oprindelig skrevet med henblik på kreaturer og andre husdyr, men omfatter også katte. Ifølge loven om mark- og vejfred kan ejeren af katten straffes med bøde, hvis katten færdes på fremmed grund. Hvis grundejeren først har advaret naboen om, at han ikke vil have katten på sin grund, har han desuden ret til at få katten aflivet. "
sep 2011
Følger: 18 Følgere: 10 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 382
Desværre tror jeg, at du har pligt til at holde kattene på din egen grund..
Magen til usympatisk og snæversynet fyr skal man da lede længe efter!
sep 2006
Følger: 54 Følgere: 50 Heste: 2 Emner: 941 Svar: 2.260
dec 2003
Følger: 65 Følgere: 59 Heste: 5 Emner: 26 Svar: 60
mar 2007
Følger: 140 Følgere: 82 Heste: 27 Emner: 20 Svar: 264
maj 2006
Følger: 24 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 67 Svar: 263
Som jeg læser det er det kun folk med jagttegn eller en dyrlæge der må skyde/aflive katte.
Jeg ved at jeg som katteejer har pligt til at holde katten på min egen matrikkel, men at jeg kun kan blive straffet økonomisk hvis den ødelægger noget...
En nabo må kun aflive katten hvis han har kontaktet ejeren, for at melde om sin utilfredshed over katten inden for det seneste år.
Og han må stadig kun aflive hvis han har tilladelse til dette.
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.106
Hvis du ikke vil have at folk fanger din kat og i værste fald afliver den, så hold den inde ved dig selv.
Jeg kan slet ikke forstå hvorfor katteejere synes at vi andre skal belemres med deres katte fordi de vil have en kat der går løs ?
Jeg har ærlig talt fuld forståelse for din nabo, hos mig er det det samme hvis jeg kan fange de katte der rende på min grund, for jeg gider ikke at have kat og slet ikke kattelort
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Heste: 4 Emner: 130 Svar: 918
Måske føler han, at når du har taget hans to killinger, så kan han også tage din kat, who knows?
jul 2008
Følger: 90 Følgere: 81 Heste: 4 Emner: 501 Svar: 7.235
Det kan simpelthen ikke passe, jeg lader heller ikke min hund rende frit omkring.
Overholder du ikke dette har din nabo ret til at indfange og få katten aflivet hvis varsling er givet inden for det sidste år. Og måske din nabo og du har snakket fobi hinanden da.
Jeg forstår godt at han fanger den, de er møg irriterende at have rendene, så hold den inde!!
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.656
Han må KUN hvis han har varslet ejeren mindst 1 gang indenfor det sidste år.. Der er en MASSE forbehold inden han "bare" må..
Han må under ingen omstændigheder fange den og holde den i bur.. Men er du sikker på at det ikke er en mårfælde eller lign. som katten selv går i..?
sep 2011
Følger: 18 Følgere: 10 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 382
jul 2008
Strejfende hunde indfanger jeg bestemt også! Hold styr på dine dyr, eller lad være med at anskaf dig nogle.
aug 2007
jul 2008
maj 2006
OG glemt en væsentlig del...
Først...
Han tror han har set en mårhund, og vil derfor fange den.
Han har ikke sat fælden op for at fange mine katte.
Problemet er at han ikke tjekker fælden med jævne mellemrum...
Min mand har flere gange bedt ham fjerne fælden da det ikke er iorden at mine katte bliver fanget, for så at side der i en hel dag, til jeg begynder a savne den, og går over og lukker den ud.
Hvis han tjekkede den ofte, så måtte mine katte bare lære ikke at gå der i.
Jeg har ikke det store problem med at de går der i, jeg har et problem med at de kan sidde der flere dage hvis ikke jeg selv lukker dem ud.
Han er ikke sur over at jeg fjernede hans killinger, vi havde en god dialog omkring det dengang, hvor han selv indrømmede at han ikke kunne klare opgaven at have dyr.
jeg har flere gange tilbudt ham at tage en af hans killinger og gøre den tam for ham, så han kunne ha glæde af dem, men han så det som en hjælp at jeg fjernede dem i stedet.
jul 2008
maj 2006
Jeg spørger til i start oplæget om politiet kan hjælpe mig på nogen måde...
Jeg har taget en beslutning om at have ude/inde katte, da jeg synes det er rigtigst at have kat på denne måde.
jul 2008
aug 2006
Hvis I taler godt sammen, som det lyder til af dit sidste indlæg, hvorfor skal du så vente med at hente din kat til han er gået i seng? Hvorfor ikke bare gå over og tag den?
Hvis din nabo er klar over, katten går i fælden ind i mellem, har han vel ikke noget i mod at du henter den?
Og når fælden ikke er sat op til at fange din kat, kan jeg altså ikke se problemet
aug 2006
Han gør jo intet ulovligt, så det tvivler jeg på
aug 2007
Hvis der er en mårhund i området, så skal den fanges og destueres ret hurtigt, så det er vel fair nok at han tager ansvar for området og sætter fælder op hvis han mener at have set sådan et kræ ?
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
vil din nabo have en fælde stående i sin have til at fange en mårhund, men ikke gider tjekke fælden, jamen det er FULDSTÆNDIG op til ham selv..
du skal holde din kat på din matrikel, længere er den ikke.
det er din kat der går i HANS fælde, på HANS jord, forstår slet ikke hvad du bliver sur over, fejlen er jo din egen i bund og grund..
sep 2009
Følger: 62 Følgere: 83 Heste: 23 Emner: 63 Svar: 7.255
Din kat er på hans grund og bliver fanget i hans fælder som skal fange en mårhund..
Okey det jo fornuftigt nok..
At dine katte går i den er DIT problem og han skal da ik til og tjekke sine fælder ofter fordi DINE katte går ind på hans grund og i hans fælder..
Jeg bliver godt nok noget forbavset hvor hvad det endelig er du vil have politiet til og hjælpe dig med.?? for det er udelukket dit ansvar og ingen andres..
Hvis du snakker så godt med din nabo hvorfor er det så lige du skal snige dig ind og lukke din kat ud.. Hvis i snakker godt sammen går man vil bare ind og siger hej tror min kat desværre er landet i en af dine fælder er det ok jeg går ud og kigger og lukker den ud hvis det er.. ?
Altså helt ærligt.. hvis det er din kat der sidder derude er det da dig som skal tjekke og da ikk ham som skal holde øje med DINE katte.. !!!
Tag lige ansvar for dine katte og lad det ikk gå ud over din nabo
maj 2006
Vi taler ikke godt sammen.
åh jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det så i forstår...
Prøver...
Vi flyttede her til for 5 år siden.
vi bor i en lille by hvor alle kende alle.
Han er byens skamplet.
Han drikker som en svamp, smider affald i sin have, der tiltrækker rotter. da han havde katte levede de af rådent mad, og fik killinger i flæng.
Flere naboer fortæller at han har moret sig med at skyde dem når der blev for mange.
Dette ved jeg dog kun fra rygter, og har aldrig selv oplevet dette, hvorfor jeg ikke kan forholde mig til det.
i starten snakkede vi fint med ham.
Han er meget ubegavet, og forstår ikke når man prøver at sige nogte til ham.
Han har ikke sat fælden op for at fange mine katte, men er lige glad med om de går i.
Han tjkker fælden i weekenden.
han mener at det er nok da dyret der fanges jo alligevel skal dø...
Han vil ikke have at jeg selv går ind efter mine katte, hvorfor jeg er nød til at vente til han sover.
sep 2009
Har virkelig aldrig hørt noget ligne.. Byens skamplet ligefrem.. hmm ja ja jeg kan kun ryste på hoved lyder som en lille by hvor sladderne hurtigt bliver 1 fjer blev til 5 høns...
bor selv i en lille by og ved hvordan sladderen går..
Meget muligt han drikker som en svamp.. Og at han smider affald i sin have er vel hans egen sag
jul 2008
Det er dig der fejler som katteejer i den her sammenhæng.
Hold dine for******* katte på din egen grund som du skal og så er der slet intet problem. At du først må hente din kat fuldstændig våd og gennemblødt kan du udelukkende bebrejde dig selv for. Kan simpelthen ikke se den rigtige måde at holde kat deri.
Derudover kan jeg ike se hvorfor hans affald og drikkeri er sagen vedkommende?
maj 2006
Nu hvor du er så fandens klog, så vil jeg gerne høre hvordan du ville forholde sig hvis det var din hest vi snakkede om...
Du har pligt til a hold eden inde på folden.!!!
Men lad os nu antage at den går ind i en fælde i naboens have.
Din hest er nu overladt til den sikre død, da den vil tørste og sulte ihjel.
Du spørger din nabo pænt om du må hente din hest, da den igen er gået i fælden, men får et nej.
Sætter du dig bare ind i din sofa, og veter med god samvittighed over for din hest på at den dør.???
Nej jeg har sku aldig hørt magen til dumhed.
jul 2008
aug 2007
Hvis du mener at han kun tømmer sine fælder i weekenden, hvilket jeg har lidt svært ved at se at du ved noget om, må du kontakte enten jagtforbundet eller dyrenes beskyttelse.
Hvis han drikker og roder på sin egen grund er helt hans eget problem og hvis i mener at hans grund og problemer er en skamplet for i byen, så trænger i til at få jer noget at tage jer til.
Og med din kat og dig så har i intet lovligt at gøre på hans grund, det er dit ansvar som katteejer at din kat ikke lider nød eller overlast, men dælme også at resten af beboerne ikke er generet af din kat, da den ikke har noget som helst at gøre ude fra din grund
jul 2005
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 23 Svar: 997
det jeg bider mærke i er at det er 3. gang
Og man har som katteejer pligt til at holde sin kat på egen grund, lige som med hunde. så må man bygge en kattegård eller holde dem inde. sådan er loven bare
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.356
Vidste ikke at misrøgt kunne blive lovligt, så længe det omhandler andres dyr på ens egen grund...
maj 2006
Rgtigt nok.
Det var for at sætte tingene lidt i perspektiv.
Jeg har min hest på fold hverdag.
Den er forsvarligt hegnet, men den kan løbe ud...
Min have er forsvarligt hegnet, men hunden kan løbe ud...
jul 2008
maj 2006
Tak for dit svar.
Du er synligt en af de eneste der har forstået min mening og mine bekymringer med dette indlæg
aug 2007
Hestejere er lige som katte pålagt at holde deres heste inde for matrikel og ikke fritgående
Calla: hvis katteejeren overholder loven ville katten jo aldrig nogensinde havne i den fælde, og det er ikke misrøgt hvis fælden ikke bliver tilset dagligt, men mishandling.
jul 2008
maj 2006
Om det er misrøgt eller mshandling kan vel være lige meget...
Det er synd for katten.
Jeg har ofte prøvet at snakke med ham om hvorvidt mine katte genere ham, da jeg godt kender til mit ansvar som katte ejer...
Dette siger han de ikke gør, og så lange der ikke er nogen der klager over dem, så render de frit.
Den dag jeg får en klage, vil jeg tage op til overvejelse om de skal i en løbe gård, ller om det er bedre de får et andet hjem, inde katte skal de ihvertfald ikke være.
jan 2006
Så du synes det er iorden han lader katten ligge der i flere døgn uden mad og vand?? - du ved godt det også er ulovligt ik? eller du behandler måske andres og dine egen dyr sådan også??
maj 2006
Hvis han tjekkede og de havde siddet der i et par timer, og han så bare lukkede dem ud, ville det ikke gøre mig noget.
Det kunne endda være at de kunne lære ikke at gå der i, efter et par gange.
Mine bekymringer går på a jeg kan jo høre de er der når jeg kalder på dem.
går pænt op og ringer på og spørger om jeg må gå om i haven og lukke min kat ud igen, hvilket jeg ikke må...
jan 2006
Vanrøgt er måske mere rigtigt at bruge
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.656
jul 2008
Muligvis ikke, så lav et bur - og lad være med at pib hvis den bliver kørt over, ådt eller andre løse hunde el. Andre løse dyr ender i din have, for sådan er det jo. What comes around, goes around.
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 11 Emner: 12 Svar: 1.581
Ja, lovgivningen siger...
Men jeg ser da mindst 4 forskellige katte i min have... kan jeg ikke se er problem i.
Når jeg ordner have har jeg hansker på.. og nej, det er ikke lækker hvis der skulle være en kattepøller, men har faktisk ikke oplevet det endnu.
Katte fanger mus og rotter, så lad dem nu bare gøre det.
Jeg er da tusind gange mere træt af naboens lor*e hund som gør tit og hyler i timer hvis den er alene hjemme... DET er belastende, men da ikke en kat som lusker lidt rundt i min have. Nyder faktsik at se de mini-tiger.
Nå, men hjælp kan du nok ikke for, derfor kan du alligevel ringe til den lokale politi og spørge, for at være sikker.
aug 2007
Jeg vil ikke være en sur kælling, og jeg kan da sagtens se irretations momentet i at skulle afhente sin kat buret inde i en fælde, men det giver bare ikke en ret til at have sin kat gående løs og slet ikke blive irreteret på ham over din kat rende i hans fælder.
Desværre er det jo en det ting der kan ske når man vælger ikke at følge loven og have sit dyr fritgående, du kan jo også risikere at katten en dag bliver ramt af en bil og ligger i grøften og lider, det er jo møg synd for kræet og nej hvor kan man blive irreteret, men den eneste der bærer skylden er dig fordi du bevidst lader den gå frit.
Jeg ved ikke om du kan følge mig ?
jul 2008
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
håber sørme ikke i får jeres hest hvis den nu rendte ud af folden!!;-)
maj 2006
Jeg havde håbet på en lidt mere brugbar dialog, men kender jo efterhånden HG.
Jeg prøver at ringe til lokal politiet i morgen formiddag, ikke for at anmelde noget, men for at få kyndig vejledning i hvordan jeg skal forholde mig til sagen.
Jeg lukker debatten her, og trækker mig ud.
Ha en god aften alle sammen.
sep 2012
Følger: 15 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 40
aug 2007
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
Uanset om han drikker som et hul i jorden og er byens skamplet som du skriver, så er det DIN og kun DIN opgave at undgå dette, nemlig ved at holde din kat hjemme.
Han må naturligvis ikke skyde noget 8ellerhave våben) uden jagttegn og våbentilladelse.
Men politiet kan altså ikke hjælpe dig, når det er dig der bryder loven.
I øvrigt kan du skam "straffes" økonomisk, for faktisk har han ret til at optage katten og kræve betaling for at udlevere den (helt som hvis du skulle have den udleveret fra et internat)
Og hvis han advarer først, måtte han reelt osse skyde den, hvis dette kunne gøres uden at bryde jagtloven.
Så hold dog din kat hjemme, så er problemet løst -og gider du ikke det, jamen så skal du måske overveje om du overhovedet bør have kat. Du har jo tilvalgt risikoen for at katten kommer galt afsted eller dør, i det øjeblik du har valgt at lade den strejfe
sep 2012
Følger: 15 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 5 Svar: 40
jul 2005
jul 2011
Er der noget som irriterer os, må man da god udsætte et dyr for smerte, angst og endda skyde det...selvom dette dyr ikke har gjort nogen fortræd eller ødelagt noget...fordi lovgivningen siger...
Men selvom lovgivningen siger at man godt må avle mink, godt må holde burhøns, godt må grise i små båse...så er DET da dybt forkastelig... (bare et eksempel, som sikkert ikke passer til alle)
En mand skød sin nabos hund fordi den var på hans grund og han havde endt en advarsel til ejerne... de gjorde deres bedste for at holde deres 10 år gammel labrador på deres egen grund, men den fandt en vej ud og smuttede til naboen...det var dens dødsdom... Synes i det er ok, selvom lovgivningen siger han var i sin gode ret ?
Tænk jeres hest brød ud ig løb til naboen, han sendte en advarsel og nogen mdr senere skete det igen og han skød jeres hest... er det også ok fodi lovgivningen siger det ?
Jeg mener vi trænger til en lovændring på dette område !!!
http://www.bt.dk/danmark/familie-i-sorg-naboen-skoed-vores-hund
jan 2006
Det der mest går mig på her, er at folk som selv holder heste og hunde (dyr) synes det er iorden at lade en kat sidde i et bur uden mad og vand i flere døgn.!
jul 2005
Og hvor står der den har smerte ved at være i en fælde ? Igen det er EJERS ansvar
jul 2005
jan 2006
Der står ikke smerte nogle steder, der står mangel på mad og vand!
jul 2011
for hans egne hunde gjorde det samme - de løb over til den nabo hvis hund han skød...
jul 2012
Følger: 24 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 38
Mht. mårfælden skrives der; I Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 384 af 17. juli 1984, § 2, stk. 3 står:
"Indfangning med henblik på aflivning må kun ske efter anmodning fra kommunen, medmindre dyrlægen finder, at aflivning må anses for påkrævet af dyreværnsmæssige grunde. Indfangning med henblik på andre foranstaltninger end aflivning kan ske efter anmodning af enhver".
Håber det kunne bruges.
Mvh. Malene (der også er kattejer)
nov 2007
Og hvorvidt hans egne hunde rendte alle mulige steder er der altså noget tvivl om -og selv hvis det var tilfældet, har det så været et enkeltstående tilfælde (=uheld) og ikke som Balder der rendte løs evig og altid.
Og nej, self må man ikke mishandle dyr, for at slippe af med dem. Det giver loven på ingen måde ret til. Men nu er det jo ikke naboens hensigt at fange katten 8ja faktisk forstyrrer katten indfangningen af mårhunden, når den render i fælden hele tiden). AT katten tilfældigvis render i fælden, er ikke naboens skylld.
Og jo, man må skam gerne indfange katten uden forudgående varsel -man må blot ikke skyde den, medmindre der er advaret først eller den er i til fare (her og nu) for en selv (ret usandsynligt med en kat) eller ens dyr (det kunen være man havde kaniner den var ved at angribe e.l.)
Og så må den naturligvis kun skydes, hvis man har jagttegn og våbentilladelse og i øvrigt overholder jagtloven (der må f.eks. ikke skydes for tæt på bebyggelse mm)
Og så er det meget fint at nogen skriver at "det er jo bare en kat" -vi er nogen der er SÅ hamrende trætte af at have folks katte rendende, at ikke selv kunne bruge sin have uden først at skullejage andres katte ud, altid at skulle passe på ens hund ikke lige nakker en kat i haven (selvom JEG ikke bryder mig om kattene, ønsker jeg ikke at mine hunde kal have succes med at fange dem), at de vader rundt på bilen, at de skider i blomsterbeddet hvor vi andre skal have fingrene i senere, at de render på vejen hvor man så kan køre dem ned og bruge timer på at finde dem igen 8for jeg forlader altså ikke en halvdød kat på vejen, hvis det kan undgås)
Jeg synes katteejere burde tage ansvar, og folk burde tvinges til at ansvarsforsikre deres katte og mærke dem, så vi andre rent faktisk kan få erstattet hvad de ødelægger og har en chance for at finde ud af hvem vi skal kontakte når deres kræ igen generer.
og så er katte i øvrigt noget af en trussel for dyrelivet i de områder de færdes, så de er skam ikke så uskyldige som folk går og synes -de kan udrydde hele fuglebestande i et område-
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.728
Jeg er ik dyrehader
Men jeg synes det er træls, at andres dyr fx skider i min have, så jeg har måtte købe et hegn, fordi hundeejer ik ka ta ansvar og bruge en snor.
Var jeg ham, havde jeg afleveret katten på internat, og så tror jeg nok katte-/hundeejer ku holde på sine dyr.
Dyr ska trods alt ik lide
TickTack: Den smutvej den fandt, var en havelåge, som de for jeg ved ik hvilken gang, ik var lukket, og den havde ik fået snor på.
Så det var hundeejer der var en spade!
Politiet vil sikkert sige, at katten ska holdes inde.
sep 2009
Og helt ærligt tvivler lidt på han står op i dot ansigt og siger neej du må ikk hente din kat. Jeg tænker lidt at du faktisk ikk har stået pænt og spurt om du må tjekke hans fælde fordi din kat nok er gået i den IGEN !!!
sep 2009
Hvis vi havde problemer med naboen begyndte og indfange min kat ja så måtte jeg jo desværre vælge og have en inde kat.
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 179 Emner: 397 Svar: 5.860
maj 2008
Følger: 60 Følgere: 70 Heste: 1 Emner: 45 Svar: 1.133
apr 2009
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 1 Emner: 7 Svar: 206
jul 2011
Tænk, du kan stille din bil i naboens indkørsel hver evig eneste dag, men han må ikke smadder den til ubrugelighed...eller skade den på anden vis.
Her snakker vi en død genstand, som lovgivningen FORBYDER "selvtægt" på, men man må godt slå andres folks dyr (her snakker vi ALLE slags dyr) ihjel bare man har afleveret en skriftlig advarsel til ejeren inden.
Men alle synes det er helt fint... ö
Melder mig hermed ud af diskussionen...den når alligevel ingen vejene.
jul 2005
Det som jeg hentydet til
jul 2005
jul 2011
Irina
1. det er kattens natur at strejfe rundt
2. NEJ, hunden må ikke hyle eller gø uafbrudt og jeg kan faktisk få den fjernenet hvis det var det jeg ønskede !
Larm og gøen
§ 4. Forstyrrer en hund de omboendes ro ved gentagen eller vedholdende gøen eller tuden, og der indgives klage derover til politiet, giver dette besidderen pålæg om at holde hunden indelukket, eller, hvis denne foranstaltning ikke hjælper, eller hunden allerede holdes indelukket, at lade den fjerne.
Men flot man synes en kat som mange ikke engang ser mens den lige går igennem ens have er fint at skyde/fjerne/fange, men en hund som hyler i timer og dermed bl.a. gør mine børn ikke kan sove...DET er helt fint.
Ryster bare på hovedet og kan ikke følge folks holdninger.
Det var så det sidste her fra, har meldt mig ud af tråden nu.
Have a nice day !
jul 2008
Ligesom de fleste af os nok ikke støtter hovedet-under-armen-avl, eller diverse andre hvalpefabrikker - det er da også synd for de dyr?
Men ellers stopper det jo aldrig. Ejeren må bare holde sin kat inde, så er der intet problem - færdig slut.
jul 2008
jul 2008
maj 2008
og hvis vi alle bare sagde at det er dyrets natur, så var der løse hunde, katte, heste og alle mulig andre dyr alle steder.
når det så er sagt syntes jeg heller ikke at behandlingen af dyret er i orden, men håber måske at katten undgår hans have, og at ejer gør noget ved problemet
og så lige en kommentar til at hunde gør, ja og det er træls men katte kan altså lave en frygtelig konsert
hilsen en katteejer kig evt min profil på kattegalleriet hvis nogen er i tvivl
http://www.kattegalleri.dk/bruger/31946-tina_j
sep 2009
jul 2005
Det er også min hanhunds natur at render efter tæver i løb, og laver små hvalpe, hvor populært tror du det bliver ?
apr 2008
Følger: 21 Følgere: 19 Heste: 1 Emner: 42 Svar: 1.214
Jeg har selv hund og der bor tusind katte i området - de driller min hund, tisser i vores cykelskur og sover i min fars bil, når den ikke har tag på. Men aldrig i livet ville jeg holde nogle af dem fanget eller være ligeglad med dem. Det er irriterende at de render rundt og gør deres ting, men sådan er det. Min hund gør også af postbuddet - det bliver bare lidt nemmere når der er tolerance mellem naboer end en eller anden idé om at man klart skal optrække sin banehalvdel...
Jeg føler med trådsstarters kat, det er ærgerligt at din nabo ikke bare vil lade dig lukke den ud - men loven er desværre på hans side. Så vidt jeg har forstået. Så der er nok ikke så meget at gøre
jan 2006
Hunde må faktisk ikke gø hvis det er forstyrrende for naboerne....
nov 2007
Anna -jeg bryder mig da heller ikke om at naboens lovbrud (om opsyn med fælder) og finder ham ikke videre sympatisk.
Men ikke deto mindre kan problemet jo løses lynhurtit, ved at trådstarter selv overholder loven = holder katten hjemme.
At det er kattens natur at strejfe, er noget værre sludder. Hvis DET skulle være et argument, så må jeg jo osse lade hestene render løse rundt, for det er deres natur at vandre mange km om dagen.
Jeg er hundeejer og lufter hundene i snor hvor dette er påbudt, jeg sørger for de ikke hyler og gør så de generer naboerne osv. Det er MIT ansvar som hundeejer.
Som katteejer har man osse et ansvar for at katten ikke generer andre -og det kan SAGTENS lade sig gøre at hegne en have så katten ikke render ud. Det handler blot om at lave den RIGTIGE type indhegning
Det kan katteavlere finde ud af, det er bare "almindelige" katteejere der ikke er nået så vidt.
Hvis man neutraliserer sin kat, vil den have mindre tendens til at strejfe, og sammen med en passende indhegning, burde man så kunne holde den hjemme. Så behøver man slet ikke forholde sig til naboers fælder eller om de evt finder på at aflive katten
sep 2009
jul 2005
Man er bare heldig hvis at man har naboer der ikke har et problem med det, men faktum er at det er ejers ansvar at holde sine dyr hjemme.
jan 2006
manden skal sørge for at dyret i fælden kommer ud, på internat eller bliver aflivet... Om det er en kat, mår, ræv eller hvad der nu er gået i, så det altså hans ansvar at tømme fælden, han må ikke lade dyret ligge i den i flere døgn uden mad og vand, så jo det er faktisk hans ansvar når han har sat fælden på sin grund...
nov 2007
Og nu holder han jo altså ikke kat uden mad eller vand -det er ikke ham der ejer katten og det er ikke hans hensigt at indfange den. At den så alligevel havner i fælden er uheldigt, men kan undgås meget nemt ved at katteejeren overholder loven
jan 2006
TS har længere oppe skrevet at han ikke tjekker fælden, og at katten kan sidde i den i flere døgn hvis ikke hun selv lukker den ud...
Nej det er ikke hans hensigt at fange en kat, men når nu han gør det, så skal han også lukke den ud... det ham der har en fælde oppe det er hans ansvar at tjekke fælden og lukke dyr ud der er gået i den, som ikke skulle i den.. der kunne også ske at gå en vildkat i den...
Irina:
Ja læs nu hvad jeg skriver... Hvis det er forstyrrende, et vov i ny og næ er nok ikke forstyrrende vel..?
nov 2007
Og så er der jo altså ingen der har snakket om et enkelt vov -der er tale om vedvarende gøen der er til gene for andre. Jeg kan jo heller ikke forbyde naboen at bore eller hamre hjemme hos dem selv -men er der tale om VEDVARENDE larm i en grad så det er til gene SÅ kan jeg gøre noget.
Calla -som jeg osse skrev: fælderne skal tilses dagligt. Men uanset hvilke regler naboen bryder elle rikke bryder, så er der kun EN der har ansvaret her, og det er katteejer. Hvis hun holdt bare en smule af sin kat, sørgede hun naturligvis for at den slet ikke endte i fælden.
Her hvor jeg bor, er der hunde der lufter sig selv, sommerhuskatte, ejerkatte der render rundt og genrer osv.
For kun et par uger siden, blev en af hundene kørt over -det er super trist for ejeren at finde hunden død på vejen, men er vi enige om at det er hundeejerens skyld og ikke billistens? Heller ikke selvom billisten evt har kørt 60 km/t hvor han måtte køre 50
jul 2010
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 912
nov 2007
Der hvor mine forældre bor, har de en "delekat" -en tæt-på-tam kat der tøffer lidt rundt mellem 3 gårde som alle giver husly og mad. Det fungerer fint for dem, så ingen alarm her.
Men der er jo så heller ikke tale om en ejer-kat
Hvis folk på landet fik neutraliseret deres katte, ville de såmænd oftest osse blive hjemme -der ville jo så ikke være så stor konkurrence om mad, ly osv på samme sted, og samtidig er der plads nok, så en neutraliseret kat der jo ikke har samme trang til at strejfe, vil ofte slet ikke forlade området.
Og ja, jeg mener osse neutralisering (eller rettere mangel på samme) er et problem blandt staldkatte rundt omkring.
Men ikke et større problem end den ligegyldighed der generelt er blandt katteejere -både overfor de folk kattene generer men så sandelig osse overfor kattene som det jo i sidste ende går udover.
Hvis katte ikke (i mange folks øjne) var et så ligegyldigt eller værdiløst dyr, ville folk nok passe lidt bedre på dem, og sætte knapt så mange uønskede katte til verden.
Men klart, risikoen for at katten generer naboerne eller kommer galt afsted på sine strejfe-ture, er jo væsentligt større i byen end på landet, selvom reglerne begge steder er de samme.
På landet vil bønderne ofte osse være mere overbærende med fremmede katte på grunden -tildels fordi de så osse er ret ligeglade med om nogen af dem evt er syge, jages (og evt bliver bidt) af hunden eller hvad de nu kan komme ud for sådan et sted
maj 2006
Jeh startede dagen med at ringe til dyrenes beskyttelse, der satte mig i forbindelse med deres regions formand.
Han kunne heldigvis godt se tvisten i denne, og tog det meget alvoligt.
Ja jeg har et ansvar som katte ejer...men, men. men...
en hver der sætter fælder op er pligtigt til at tjekke den min hver anden time... afhensyn til dyret selvfølgelig.
Han må på ingen måde tilbage holde katten, uden først at have advaret mig gentagende gange...
Jeg kan kun stilles til økonomisk ansvar hvis katten ødelægger noget af værdi.
hvilket meget sjældent sker i forhold til katte.
Der arbejdes i øvridt i øjeblikket på at få lavet en kattelov på lige fod med hunde og heste.
Han bad mig derefter anmelde ham (naboen) til politiet.
Jeg kontaktede dem, og der fik jeg nøjagtigt dte samme afvide.
Jeg har valgt ikke at anmelde ham i denne omgang, men prøve igen at lade ham selv fjerne fælden hvilket nu er lovet.
til sidst kan jeg tilføje at han har fået indraget sit jagttegn og derfor på ingen måde selv må skyde kattene...
Og til allersidt... vi bor i landsone, og mine katte er selvfølgelig kastereret, inden de blev konsmoden... Så HANS og alle andre verile hun katte ikke får killinger af mine katte.
Kom ikke og sig at jeg ikke tager ansvar som katte ejer.
Jeg tager både ansvar for mine egne og i sin tid hans katte.
nov 2007
Yderligere skal han IKKE advare inden han tilbageholder katten (læs selv loven om mark- og vejfred), men advarsel skal ske inden katten skydes (hvad man self kun må hvis man har jagttegn og i øvrigt overholder jagtloven)
Det er helt tilladt at optage en hund eller kat man finder på sin ejendom -man kan sågar lovligt kræve betaling for pasningen af den, men er forpligtiget til at orientere ejer inden 24 timer (igen: læs lov om mark- og vejfred).
men nu er det jo ikke et forsøg på at optage eller tilbageholde din kat der her er tale om, men om at katten tilfældigvis er rendt i hans fælde.
Og sidst men ikke mindst -hvis du tog ansvar, ville din kat ikke havne i andres fælder gentagne gange. Hvis du brød dig om din kats velfærd, så forhindrede du den i at forlade din grund, særligt når du VED at den går i naboens fælde.
Så kunne du osse (helt uden at være hyklerisk og dobbeltmoralsk) anmelde de forhold der måtte være ulovlige hos ham (herunder det manglende opsyn med fælderne)
Men overhovedet så meget som at OVERVEJE at anmelde manglende opsyn af fælder, blot for at man selv kan fortsætte med at bryde loven uden konsekvenser, er simpelthen for langt ude.
Du tager ikke ansvar nej -det e rmuligt du gør noget godt ved at neutralisere og hatten af for det, det er der mange der ikke gør. men det er altså ikke at tage ansvar at gøre en enkelt ting rigtigt, når man samtidig er så ligeglad med kattens skæbne som du åbenbart er, når du ved den opsøger fælderne og du intet gør for at forhindre det
Nej, folk der er så ligeglade med deres dyr, skulle lade være at have dem
aug 2007
http://www.kattens-vaern.dk/?side=47
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=8560
sep 2009
Men ja fej foran egen dør før du er efter andre. Hvis du holdt din kat på din grund ville du ingen problemer have. Er netop din indstilling som sætter os katte ejer i dårlig lys !!!!!!!
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
Derudover må han ikke skyde katten uden et jagttegn, men han kan mod at have udsendt en skriftlig advarelse indlevere katten til aflivning hos dyrlægen. Men her skal han give bevis på at der har været en advarelse inden for det sidste år samt selv betale aflivningen.
Til TS hvorfor har du ikke snakket med din nabo? Kan jo være han tror katten er vild og derved fanger den i et bur.
mar 2009
Følger: 119 Følgere: 179 Heste: 10 Emner: 152 Svar: 2.877
sep 2009
Min hun løber normalt frit i vores have men da naboen bliver ved med og fjerne det vi sætter for et hul i haven har vi måtte have hunden inde sådan at hun ikk løber sin vej. Virkelig trist men sådan er det.
sep 2009
jan 2006
sep 2008
Følger: 56 Følgere: 52 Heste: 10 Svar: 64
nov 2007
Men lad os antage at en kattelov bliver lavet -tror du så virkeligt den "freder" katte så de må rende overalt? Det tvivler eg nu på.
Det vil jo så netop nok blive understreget at katte skal holdes hjemme, være mærkede osv.
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 10 Heste: 1 Svar: 6
Men synes det er skræmmende at læse folks svar. Godt jeg ikke bor i nærheden af dem. Og så end da på en side som jeg troede var for dyrevenlige folk.
nov 2007
Hvis ejeren er ukendt, kan man smide en annonce i et lokalt dagblad, om at dyret vil blive aflivet hvis den findes på grunden igen. MEN det kræver en specifik beskrivelse af dyret. Man kan ikek advare og så ellers aflive ethvert dyr der måtte komme ind på grunden. Kun det ene man har advaret om.
Og den regel synes jeg nu er fremragende, for der findes folk der trods utallige henvendelser både til dem, politi, indlevering af dyr til internat osv, ikke gider holde deres dyr hjemme.
Maj_britt -den eneste der ikke er dyrevenlig er da TS. Uanset hvor stor en idiot naboen så måtte være, er det da TS der igen og igen lukker katten ud til en situation hun VED kan koste den livet.
Hun VED katten går i fælden, hun VED naboen ikke tjekker fælden ofte nok osv. Alligevel vælger hun at trække på skuldrene og lukke katten ud.
Hvad forventer hun der vil ske -at katten stopper med at gå i fælden? At naboen pludseligt tager fælden ned af hensyn til katten?
Det er TS's opgave at holde sin kat hjemme. Kan hun ikke det, og generer den naboen, ja så skulle hun ikke have den.
Jeg ER dyreelsker. Men det betyder dælme da ikke at jeg vil have alverdens andre menneskers dyr rendende på min grund.
Jeg gør ikke grimme ting ved dyr for at slippe af med dem -det gør naboen her i øvrigt heller ikke, det er ikke hans fejl katten render i hans fælde -men hvis en ejer er ligeglad længe nok, så kan jeg jo blive nødsaget til at aflive kræet, hvis den bliver ved at genere. Det er ikke at være dyrehader, det er at holde på sin ret til ikke at få sine ting ødelagt og at kunne få lov at bruge sin egen matrikel.
maj 2008
jeg har en nabo som lader sine høns rende frit rundt med det resultat at jeg ikke kan gøre foder klar om formidagen for har de skidt i det ligesom de skider i mit hø
må indrømme at jeg har en lille djævel som fortæller mig at næste gang kommer de ubemærket i suppegryden, for hun gør som Trine lukker ud igen og igen
jul 2008
nov 2007
jul 2008
Nabo fanger kat