{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.073 visninger | Oprettet:

Pels - Hjælp til projekt {{forumTopicSubject}}

Hej da jeg er igang med et projekt om pelsdyr alv. Vil jeg gerne høre om der er nogle af jer der går i pels, har pels tæpper eller lign. som gerne vil begrunde hvorfor, eller bare komme med jeres holdning omkring dette.
Tag venligst dette seriøst og lad vær med at hænge andre ud!

På forhånd tak!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pels - Hjælp til projekt
  • #1   12. nov 2012 Jeg går ikke i pels og er meget imod det!! Pels er ikke en nødvendighed for mennesket!
    Btw godt emne! smiley

• #3   12. nov 2012 Tja.. jeg har en canada goose jakke som er fyldt med gåsedun, og som har en pelskrave af prærieræv (mener jeg det er)
    den har jeg købt fordi jeg skulle have en jakke jeg kunne holde varmen i, og det kan jeg.
    jeg har også sælskinds-vanter, af samme grund som jakken, for at kunne holde varmen.
    Ligeledes har jeg et par ugg støvler, af lammeuld, for at kunne holde varmen..
    og så har jeg et lammeskind liggende på min sofa, fordi jeg synes det er flot og det er godt hvis man har kolde fusser smiley
    Jeg har ikke noget imod at man bruger pels fra dyr, hvor det ikke kun er pelsen der er vigtig.
    Mink-avl synes jeg feks ikke er helt okay, fordi man kun bruger minkens pels - ikke resten. Men lammet bliver brugt, sælen bliver brugt, gåsen bliver brugt, og rævene er de nød til at rydde lidt ud i, da bestanden ellers bliver alt for stor.. så synes jeg det er okay..
    jeg har selvfølgelig også en lædersadel, læderstøvler og en lædertrense - det er vel lavet af ko-hud eller sådan noget? smiley

• #5   12. nov 2012 Jeg enig med Signe!
    Hvis det ikke kun er pelsen der bliver brugt syntes jeg det er fint nok. Men indenfor f.eks. minkavl smider man jo bare resten væk.
    Det gør mig heller ikke så meget at bruge ræv og andre dyr. Det er metoderne jeg syntes der er forkerte. Og det vil jeg personligt ikke støtte op om ved f.eks, at købe en jakke, pels eller andet.

• #6   12. nov 2012 Der er helt sikkert nogen metoder der er rigtig grumme, men mange ved også hvordan man afliver et dyr og pelser den korrekt. og det er et emne som man efterhånden går meget op i, så jeg tror på at der bliver mere kontrol på området med tiden, så det sker på den bedste måde..

• #7   12. nov 2012 efter min mening efter at have arbjedet inden for området, er at der er grise der ar det lige så dårligt som fx mink, der er også mange minkfarme der ser skide godt ud, og får nogle forrygende produkter!

• Team L
    Team L Tilmeldt:
    nov 2012

Følger: 1 Svar: 15
    #8   12. nov 2012 Jeg har til sadlen en rumpevarme i ægte lammeskind og den er dejlig.
    Bruger man skindet fra dyr der har haft det godt er det ok(fx bonderøven vil bruge hans slagtet tyrekalvs skind det er ok for den havde det godt)

• #9   12. nov 2012 Jeg ville aldrig støtte pelsindustrien, og det siger vel næsten sig selv hvorfor. Vi behøver det ikke. Og ingen dyr burde lide eller ofre livet for vores velbefindende. Dyr er ikke skabt for os.
    Jeg er også vegetar. Sadel kan faktisk købes i kunstlæder og andre materialer nu om dage og hovedtøjer i et lækkert gummi materiale. Bare fordi man er hestepige behøver man ikke gå på kompomis med sine idealer. Ikke i det moderne Danmark.
    Når min sadel er slidt op skal jeg aldrig mere have en læder sadel. Hovedtøjet skifter jeg ud så snart de begynder at lave bidløse hovedtøjer i det nye gummi materiale.

Langt de fleste af os har mulighed for at leve et liv uden at være medskyldig til dyredrab, så hvorfor ikke gøre det?

• #10   12. nov 2012 Jeg er vokset op med mink avl.
    Jeg går ind for pels, for det første synes jeg det er enormt smukt, men samtidig enormt praktisk mht varmt tøj. Det er jo "naturligt" for os mennesker at dræbe dyr, og bruge deres pels.
    Desuden bliver hele minken brugt. fedtet bliver brugt til den sæbe i vasker hænder i, og diverse indvolde bliver forarbejdet til bio diesel. Så vil ikke høre nogen af jeres påstande om at minken kun bliver brugt til jakker osv!

Jeg er imod ræveavl, da der er enormt stor forskel på at holde ræve og mink i fangeskab. Ræve har vist sig slet ikke at kunne tilpasse sig livet i bur, hvorimod mink godt kan smiley

Jeg ser ikke kun minken som en del af min fars arbejde, vi har mange gange haft dem som kæledyr, især har vi passet unger der ikke blev accepteret af deres mor.

• #11   12. nov 2012 Jeg har 2 par sælskindshandsker samt et par sælskindssutsko - det hele er fra Grønland hvor man ikke driver unødigjagt på sælerne, da de kun fanger det de kan spise. I sådanne tilfælde har jeg ikke noget imod pels, dyret er ikke bare blevet slået ihjel for at tage pelsen.
    Men f.eks mink ville jeg aldrig gå med, her slår man dem ihjel kun for at bruge pelsen, resten af minken bliver bare brandt.

• #12   12. nov 2012 omg.. stop nu med at sige resten af minken ikke bliver brugt!
    Hav nu jeres facts i orden, folk læser dette og tror på al den uvidende information i skriver. Jeg kan godt forstå at så mange er imod det, når det ikke er fakta de hører om det smiley

• #14   12. nov 2012 Caroline: Minken bliver slået ihjel kun for dens pels - dette er jeg meget i mod.
    Hvis den hovedesagligt blev aflivet pga at man f.eks kunne spise kødet og af den grund så brugte pelsen til noget andet, ja så havde jeg ikke noget i mod mink.
    Men deres formål i livet er bare at skaffe pels til mennesker.

• #15   12. nov 2012 Burerne er meget størrer end et a4 ark, og de slåser ikke med hinanden, man sætter dyrene 2 og 2 i hvert bur, og tilpasser det så de går med en de ikke slåsser med smiley

• #17   12. nov 2012 Jeg ved skam udemærket godt at hovedformålet er pelsen, men jeg siger også bare at resten af minken ikke går til spilde, som i påstår smiley
    Ræveavl, chinchila avl, hvidræv, og de andre slags jeg nu har glemt at nævne, bliver også kun dræbt pga pelsen. Men det går folk ikke ligeså højt op i?

• #19   12. nov 2012 Caroline: Jo det er ligeså forfærdeligt, man bruger bare mink som et eksempel. Intet dyr burde dræbes bare for at bruge dens pels.

• #20   12. nov 2012 Jeg er imod alle former for pels, uanset formål og dyrenes forhold.

• #21   12. nov 2012 Altså jeg har en vest lavet af ægte kanin pels, jeg har en jakke med pelskrave og pels som for osv smiley jeg har flere vest med pelskrave smiley og så har jeg en Læderjakke som vel også tæller som pels, derudover har jeg 2 par uggstøvler med lammeskindspels og vi har en del lammeskind liggende i huset smiley jeg har det vel fordi jeg syntes det er pænt osv. Men det betyder ikke at jeg ikke tænker på dyrene, fordi jeg syntes at minkavl er forkert fordi de bliver kun brugt som pels dyr, hvorimod de andre dyr bliver også brugt til andet smiley

• #22   12. nov 2012 Caroline: Hvor har du DINE fakta fra? De andre påstår at man smider resten af dyret ud, du påstår at det gør man ikke. Hvad bruger man det så til? Har du et link der beviser dette? Hvor ved du det fra?

• #23   12. nov 2012 Hahahaha! Tror i stadig på videoen med billeder fra udlandet? og de andre billeder som diverse dyrevelfærds organisation selv har sat op?

• #24   12. nov 2012 Fiji: Hvad bliver de andre dyr brugt til?

• #25   12. nov 2012 Jeg har min information fra fagmændene, behøver jeg at sige mere? Jeg er inde i industrien?

• #28   12. nov 2012 Altså et får, det spiser du jo også som SigneKryger™ sagde så bliver de jo brugt til andet en kun pels smiley

• #29   12. nov 2012 Nåårh jeg har også sådan en kaninpels til mine øre smiley

• #30   12. nov 2012 Caroline: Hvad bliver resten af minken så brugt til? Da jeg gik på grundforløbet til dyrpasser var vi ude hos en mink-avler og her fik vi fortalt at resten af minken ikke længere må bruges til kød- og benmel

• #31   12. nov 2012 Hahaha ja det gør jeg!

Tror i stadig på at rejseholdets rapporter der viser at 0,1% af dyrene har en skade, betyder at alle minkene, og at alle farme ser sådan ud?
    Jeg synes det er utroligt at medierne kan manipulere med jer.
    Hvor mange af jer har overhovedet taget imod kopenhagen furs tilbud om at besøge en af de danske farme? Så I kan se VIRKELIGHEDEN.

• #32   12. nov 2012 Som jeg en gang har nævnt bliver resten af kroppen forarbejdet og brugt til bio dielsel smiley

• CSF
    CSF Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917
    #34   12. nov 2012 Bruger man egentlig hesteskind til noget?

• #36   12. nov 2012 (link fjernet)
    her er min kilde, der ligger også et link ind til dakas hjemmeside hvis i har god tid til at læse smiley

"Selve kroppen omdannes til kødbenmel, der blandt anvendes til gødning eller som brændsel til varmeformål, f.eks. i cementindustrien."

"Fra minken bruges fedtet til at producere biodiesel."

Hvor læser/hører i at resten af kroppen ikke bliver brugt? Nu har jeg mine kilder, vil enormt gerne se jeres smiley

• #40   12. nov 2012 Har set mange mink-farme og det ændre ikke min holdning man bør ikke avle dyr bare pga deres pels. Bryder mig bestemt heller ikke om vore måde at behandle grise på, derfor køber jeg også kun kød fra de steder dyrenes beskyttelse anbefaler.

Pelsavl er ikke okay, om det er kanin, mink eller ræv for vi dræber kun dyret pga dets pels, også kan resten måske bruges til et biprodukt, men de fleste steder bliver resten bare brændt.

• #42   12. nov 2012 Caroline: Og ja, jeg har været på besøg på 4 forskellige pelsfarme de sidste 3 år.

• #44   12. nov 2012 Jeg er helt enig med Dolnra smiley

• Team L
    Team L Tilmeldt:
    nov 2012

Følger: 1 Svar: 15
    #46   12. nov 2012 Så det også synd min onkel og faster slagter kaniner eller hvad?

• #48   12. nov 2012 Og på hvilken måde har den video med ulvene noget at gøre med hvor MINK kroppene ender?

• #49   12. nov 2012 Team L
    ja det synes jeg

• #50   12. nov 2012 Caroline: Min fejl, jeg troede du mente alle dyrene blev altid brugt.

• #51   12. nov 2012 Håber at I allesammen husker at købe æg fra fritgående høns (f.eks. økologiske) ?
    Team L - kaniner smager da godt : )
    og alle jer (og os selv) med dun i dyner puder m.m. Tror egentligt ikke I ved hvordan man plukker LEVENDE gæs for dun - det er der bare ikke så meget fokus på.
    Hvis vi skal skælde ud så lad os da bare tage hele rækken rundt.

• #52   12. nov 2012 Minkavlere tænker ikke på at dyret lider psykisk overlast på den måde som de holdes i DK. Bitte små bure, flere sammen. Stik imod deres natur. Intet at lave, de kan ikke jage, de kan ikke grave, de kan ikke svømme. De har dårligere forhold end de kriminelle i landets fængsler.
    Den stereotype adfærd som minkene tydeligvis udviser er et klart og tydeligt tegn på at dyrene har det skidt. Selv de steder hvor de er "sunde" og ikke har bidskader eller anden sygdom.

Det kræver ikke meget indsigt i dyreadfærd at vide det. Og på trods af det driver man fortsat minkavl. Hvilket er lige så slemt som ræveavl btw.

Om resten af minken bliver brugt eller ej er underodnet. Det er ikke ok at misrøgte dyr, og det gør minkfarmene. OGSÅ de der lever op til kravene..

• #53   12. nov 2012 Shade of Desire:
    Nej, jeg køber faktisk slet ikke æg.
    Jeg har desværre ikke selv købt hverken dyne eller pude til mig selv, de er flere åååår gamle begge to og jeg ser ingen grund til at smide det ud nu. Ligesom jeg heller ikke har smidt mit hovedtøj i læder ud, eller stigbøjleremmene i læder, osv. Men når jeg køber ny dyne (en dag om lang tid) så bliver det da også uden dun eller andre cruelty-free produkter.

• #54   12. nov 2012 Ah, helt i orden, det er så let at misforstå hinanden på skrift! smiley

• #56   12. nov 2012 En af mine veninder fra min klasse har en mor der er minkavler (ja, mange diskussioner i frikvartererne smiley ) og jeg har været ude at besøge hendes mors farm. Det er ikke kønt at se på, selvom de lever op til alle krav.

• #57   12. nov 2012 Jeg synes bestemt heller ikke det er i orden at misrøgte dyr! Og derfor er det ikke noget vi gør. Længere er den ikke. Vi kommer med vores facts og påstande, i kommer med jeres!
    Synes ligeså godt vi kan stoppe den her, for vi bliver under ingen omstændigheder enige, og synes jeg har sendt mit budskab klart.

Og undskyld til trådstarter med vores lille sidespring smiley

• #58   12. nov 2012 ville da heller ikke smide noget ud fordi det er læder, dun, pels eller lign. Det ville jo så bare betyde en stor belastning for miljøet pga. affald samt ekstra produktion af nye ting - nej slid tingene op og tænk dig/mig om når der købes nyt.
    men kan altså ikke hidse mig så meget op over om nogen går med pels - har dog den holdning at alle dyr i fangenskab skal behandles ordentligt - det er enhver eget valg og hvad man har samvittighed til.

• #60   12. nov 2012 Jeg kan godt se din pointe dolnra!
    Men synes ikke jeg får noget ud af at deltage i debatten, og er egentlig i skole haha smiley Så burde nok slutte den her og følge med.

Jeres argumenter har jeg hørt så mange gange, så der er intet nyt for mig at høre smiley

• #61   12. nov 2012 Jeg skulle ikke mene jeg ejer noget pels, altså hvis pelsen alligvel bare skal smides ud ligesom koskin eller får så vil jeg godt benytte mig af det, men hvis dyrene bliver slået ihjel udelukkende for deres pels har jeg ingen respekt for dem der gør det og går i det. Mange af mine veninder har canada goose og jeg hader at kigge på deres jakker, fordi bare tanken om at dyrene er blevet mishandlet gør ondt smiley

Jeg er normalt ikke en der ønsker nogen noget ondt, men folk der mishandler dyr groft skulle i mine øjne alle bindes til en kaktus ude i ørkenen og have skåret deres øjenlåg af også ellers dø en lang og smertefuld død.

• #62   12. nov 2012 Shade of Desire.. Ja man skal være opmærksom på hvad man køber. Mine dyner har syntetisk fyld. Det er også meget sundere da de kan vaskes i vaskemaskinen så meget man vel. Ved i godt hvor meget skidt der samler sig i sådan en dyne der ikke bliver vasket? Ad!

Det er ikke sværere end at tænke sig lidt om når man handler. Der er ALTID et alternativ.

Jeg er ikke hellig, jeg har ejet pelsprodukter, jeg har købt læderudstyr, og jeg har spist en bøf. Men men kan altid blive klogere. Og det er ikke så stort et problem som i gør det til. Der er altid et bedre alternativ.

Til Lotte BN. Det kan godt ske at vi har magten, men giver det os ret til at misbruge de der står under os? Er det ikke netop derfor vi deltager i krige i andre lande? For at fjerne de personer fra magten som misbruger den.
    Vi er kommet for langt i evolutionen til at behandle vores omverden sådan. Vi er mere end bare vilde dyr der kun tænker på eget behov. Vi kan se længere end det.
    Hvis vi var den laverestående art, ville vi så ikke også ønske at dyrene havde indsigt nok til at behandle os godt og retfærdigt? Se filmen planet of the apes, den giver lidt et indblik i min tanke her.

• #63   12. nov 2012 Det der adskiller os fra andre dyr er evnen til at tænke over vores handlinger. Dette er også hvilket der giver os evnen til at skille rigtigt fra forkert. Vi handler ikke kun på instinkter, men på morale.
    Derfor er fødekæden nr. 1 i rækken af dårlige argumenter. Hvis du insisterer, så løb selv ud og fang en kanin og flå skindet af den med dine tænder, se hvor naturligt du så synes, at det er smiley

• #64   12. nov 2012 jeg har selv lavet pels i nogle år og er registreret pelsdyrsavler, jeg vil med glæde besvarer spørgsmål

• #65   12. nov 2012 Line P. Måske har man styr på sine facts, men er stadig af anden opfattelse? Du tror det er løgn men det sker faktisk at folk ved ting og stadig har en anden opfattelse end flertallet smiley

• #66   12. nov 2012 Uanset hvad syntes jeg stadig ikke vi bør slå dyr ihjel udelukkende får deres pels.

• #68   12. nov 2012 Uh jeg elsker ples og læder...
    Jeg er så enig med Caroline smiley
    Jeg ønsker mig en pelsjakke, selvom der nok går nogle år inden jeg får en. jeg kunne også godt tænke mig en vest, der står en del pelsting på listen over hvad jeg ønsker mig.
    Jeg nyder mit lammeskind derhjemme, mine dynepudser med masser af dun, hovedpudder og dyner med passer af dun. Jeg elsker mine skind handsker. Jeg har 8 hovedtøjer til min to kære heste, 3 sadler, alle sammen læder, jeg har 3 par læderidestøvler, og en masse andet læder og pelsprodukter hjemme. Jeg kunne godt tænke mig en røv som sådan en rundt om halsen.
    Jeg syntes bestemt ikke på nogen måde det er synd for dyrene/mink. De har så gode forhold, bliver aflivet humant. Jeg kan intet problem se i det.

• #70   12. nov 2012 Nu bliver f.eks hele minken jo brugt, så den bliver jo ikke bare kun slået ihjel for sin pels, men også for at folks hunde og katte kan få noget at spise smiley

Jeg elsker at folks straks springer frem med de værste skræmme videoer, men helt ærligt så kan vi vel alle sammen blive enige om at de mennesker der mishandler deres dyr burde blive straffet, det er alle enige om også pelsdyrs industrien, men der er jo sådan set folk der tager deres arbejde meget seriøst og gør en dyd ud af at udfører deres arbejde godt.

Nu er jeg selv registreret pelsdyrs producent og jeg vil 100% stå inde for mine dyr og deres velfærd, nu bliver mine dyr heller ikke aflivet, da vi kører et forsørgsprojekt med dem og laver non kill fur.
    Selvom jeg ved jeg har styr på mit og mine dyr har det godt, jeg tør sågar sige at de har det bedre end de fleste kæledyr heri Danmark, så synes jeg da er det er sårende at så mange bruger hysterisk holder på en mening og er helt blind for hvad der også foregår i pelsdyrs industrien

• #71   12. nov 2012 Jeg har ikke selv noget pels, men jeg har set en minkfarm, og syntes egentlig ikke at mink har det værre end en gennemsnitlig dansk malkeko. Jeg så ingen døde mink, mink med bid eller stereotyp adfærd. Ved ikke hvordan man producere andre pelsprodukter, så det vil jeg ikke udtale mig om. Jeg syntes ikke rigtig man kan tillade sig at være i mod minkavl, så længe man spiser produkter fra traditionelt landbrug.

• #72   12. nov 2012 Uh jeg er så enig med Fæhesten.
    Spændene projekt du kører, hvor kan man læse mere omkring det projekt? smiley

• #73   12. nov 2012 Helle: når vores første prototype bliver godkendt til tøjindustri, det tager desværre lidt tid, for vi skal igennem mange tests.
    Lige i øjeblikket er vi igen med at prøve at lave nogle luffer at mink pels,

• #74   12. nov 2012 Jeg elsker pels!
    Jeg har selv kaniner til slagt hvor jeg ønsker at lære at garve, både til en vest og til pynt.
    Har gazelle skind hængende som min far har skudt da han arbejde i afrika..
    Jeg har et får skind som jeg fik som helt lille baby
    Jeg har gemt et rådyr skind, som min bror har skudt som jeg igen selv kan garve...
    Ønsker en rævepels, men dog en som jeg, eller min far eller bror selv har skudt..

Jeg kan godt li pelsjakker af mink...

Men må indrømme jeg bliver forarget når jeg ser ulveskinds jakker, vaskebjørns, og andre sjælende dyr pelsjakker.!!!!

• #76   12. nov 2012 DD: Haha, et æg? Shiiiiit o: xD

• #77   12. nov 2012 Tak for de mange svar og holdinger.

Det bliver desværre nok ikke muligt at se projektet da det er til skole arbejde smiley

• #79   12. nov 2012 Er der nogen af jer der kender en pelsavler i nærheden af Aalestrup? smiley
    Som man evt kan komme ud og besøge?

• #80   12. nov 2012 Jeg er helt enig i, at det er etisk forkert at avle noget kun med det formål at slå det ihjel - om det så er for kødets eller pelsens skyld har for mig ingen forskel what so ever. Med det sagt, så har jeg selv en masse produkter i læder, og har tænkt mig at begynde at spise kød igen efter fire år som vegetar(okay, jeg spiser fisk, det er en anden diskussion!), fordi det simpelthen er blevet for besværligt efterhånden.

Men jeg er faktisk mere enig med Caroline Sandbeck end med de fleste af jer andre - skrev nemlig også selv 9. klasses projekt i pels-produktion for et par år siden, og min holdning til emnet blev helt klart formildnet. Jeg synes stadig det er etisk forkert, men mange af jeres argumenter holder simpelthen ikke for mig. Minkens krop bliver bl.a. brugt til biobrældsel(ja, der bliver den brændt, men udnyttet) og dyrefoder - og så er der vel ingen forskel fra spise-dyrene som fx svin? Derudover var den minkfarm, jeg besøgte, rigtigt pæn og velfungerende - ergo er alle minkavlere ikke korrupte dyremishandlere - dermed ikke sagt at ingen er, men man kan jo ikke generalisere, præcis ligesom man ikke kan sige, at alle ridepiger har rødt hår, tandbøjle og briller, selvom det er fordommen?

Fæhesten: Det lyder vildt spændende! Hvordan har i teknisk tænkt jer at lave pelsprodukter uden at slå pelsens 'ejermand' ihjel? smiley

• #81   12. nov 2012 Day Dreamer - Føj, det var da en forfærdelig ting at gøre smiley Du kan i princippet ikke vide hvor hendes pels kommer fra. Hvad ville du ikke sige hvis folk rendte og kylede æg efter dig eller råbte af dig, fordi dit læder rideudstyr MÅSKE kom fra den grimme indiske læderindustri, hvor meget af vestens læder faktisk stammer fra.
    Mange ældre er vokset op med pels som ganske almindelig beklædning, før alverdens skræmmekampagner og pelshetz. Du kunne jo istedet fortælle den gamle dame eller andre der går med pels, hvorfor det er så forfærdeligt, istedet for at yde fysisk og verbalt vold mod folk.

• #82   12. nov 2012 Har da et par lammeskind... Der er købt i IKEA og kostede 100 kr stykket. Har faktisk vildt dårlig samvittighed over at have købt dem. Man KAN da ikke have haft et ret festligt liv, hvis ens hud kan blive solgt for 100 kr... smiley

Jeg kan godt lide, at man bruger hele dyret ikke kun fx kødet. Jeg synes bare, det er TOPvigtigt, at dyret har haft et rart liv før døden!

• #83   12. nov 2012 Jeg er bare så glad for dyr. De har i allerhøjeste grad fortjent et værdigt og ikke mindst kærligt liv. Skal de herfra "før naturen vil det", så skal det simpelthen ske på en så smerte- og lidelsesfri måde som muligt.
    Og så har de da bestemt også fortjent, at deres ALT skal bruges til noget og ikke smides ud. Derfor er jeg klart FOR brug af pels fra glade dyr, der har haft et liv før døden. smiley

• #84   12. nov 2012 " Alle der bruger pels burde flåes levende " men selv om jeg bruger læder til sko, rideudstyr bælter og punge er det noget HEEEELT ander fordi at koen skal jo alligevel ædes, så skidt med at svinet har det ringe før jeg putter det i kæften, eller koen går på tremmer hele livet før den bliver ædt og lavet til en sadle,FORDI det er bare noget andet .... Herre gud .. hvis i skal være imod pels, så gå da all the way det andet er ynkeligt. Uanset om det er mink eller ko eller får eller lam, så er det et dyr der er avlet med et formål at tilfredstille os om det så er med putte noget i kæften eller noget at sidde på når vi rider.

Og JOW hele minken bliver brugt jeg bor i et minkavler område,

• #85   12. nov 2012 Nu går jeg ikke selv med pels, jeg synes den er kønnest på et levende dyr, selvom jeg har f.eks. sadel og sko af læder. Jeg kan godt se, at læder kan erstattes af kunstlæder, problemet er bare at det endu ikke har de samme egenskaber mht f.eks. åndbarhed (sko) og andet.
    MHT pelssavl, så synes jeg det er FORFÆRDELIGT, men det er den måde grise, kyllinger o.a. bliver opdrættet. Det er så moderne at være imod pels, men lur mig om ikke mange af de samme folk gerne stopper en lørdagskylling eller en billig flæskesteg i munden!

• #86   12. nov 2012 Hov Tina Moulin, så lige dit indlæg efter jeg havde postet mit. smiley

• #87   12. nov 2012 Helle Andersen: undskyld min dårlige humor, men gad virkelig godt se dig med en RØV rundt om halsen smiley

• #90   12. nov 2012 Tja.. Jeg går ikke med pels.
    Jeg bryder mig ikke om tanken om at fx. mink skal flås for at jeg kan få en fancy jakke på, fordi dyret ikke bliver brugt og spist.

Kød, jo det spiser jeg. Men pels vil jeg ikke iføre mig. Og så kan man kalde mig dobbelmoralsk og tjuhej, men jeg har min mening og holder fast på den.

• #91   13. nov 2012 Det er fandme god stil, DD xD

• #92   13. nov 2012 DD: Du er så sej smiley Sådan at tabe æg ud over hendes jakke.

• #93   13. nov 2012 Tja, er ikke imod minkavl, de bliver behandlet så godt herhjemme i forhold til andre lande.
    Alt fra minken bliver altså brugt!
    Mine svigerforældre har en stør minkfarm, og det generer mig ikke, jeg går dog ikke selv med pels.

Tager til gengæld afstand fra rævepels, chinchilla osv, ræveavl er vidst også blevet forbudt herhjemme. Ved i hvertfald at rævepels ikke længere må komme sammen med minkpels, når man tjekker hvem der har lavet det bedste skind. Kam ikke lige huske hvad det hedder, men en form for konkurrence mellem pelsdyrsavlere

Jeg vil faktisk hellere være en mink end en gris!!

• #95   13. nov 2012 Rikke L og Laila K
    I er da helt fantastisk smiley Den nyeste mode er da, at have en balle på den ene side af hovedet og den anden, som fint afsluttes med en sløjfe? Øh, eller tilbage på sporet smiley
    Der skulle selvfølgelig ræv... En eller anden computernørd har sat æ og ø forkert på min computer...

• #96   13. nov 2012 Man kan ikke spise en mink, da det er sidste led i fødekæden. Den får alt affaldet!

• #102   13. nov 2012 Mink kan ikke klare sig i den danske natur længere. De vil dø hvis de blev lukket ud.
    Man maser dem bestemt ikke ind i bure. Som skrevet længere oppe, går de to og to, de har legetøj derinde ovs. de har faktisk rigtig fine forhold, end en gris eller høns.

• #103   13. nov 2012 Lotte BN, jeps, lammeskindene fra IKEA virker helt ægte. smiley

• #108   13. nov 2012 Nu viser medierne jo også kun få de steder hvor de har det dårligt! Hvilket er en stor fejl fra mediernes side! De viser den forkerte verden, og manipulere med folk som jer smiley

• #109   13. nov 2012 DD - Det var da sjovt at du, trods din forargelse, ikke fik den vigtige detalje med i dit første indlæg smiley Noget så grotesk ville de fleste mennesker da nævne.
    Har ellers aldrig hørt om nogen der ligefrem får lov at stå og se dyrene til deres jakker blive flået. Vidste godt nok ikke man ydede den slags service på pelsfarmene smiley
    Men det er da en god historie, der lige redder din handling smiley

• #112   13. nov 2012 Hahaha, jeg har skam så sent som sidste år set en vildmink ved bobbeåen på bornholm, så den svømme over åen med sine unger i munden smiley
    Jeg siger ikke at man kan slippe alle mink ud og de så kan klare sig selv, for det tror jeg ikke på at de kan..

Udover det synes jeg også DDs måde at håndtere situationen er uacceptabel.
    Det er personlige holdninger, jeg synes det lyder grufuldt at hun snakker om det på en sådan respektløs måde. Men jeg ville på ingen måde kaste æg efter hende!
    Det ene alternativ er at lukke af for "idiot" snakken, og det andet alternativ er at forklare hende på en moden og mere voksen måde, at det ikke er i orden, at udtale sig på den måde i offentligheden.

• #113   13. nov 2012 Mint, samme tanke her!

• #114   13. nov 2012 Jeg er så enig med dig Helle!
    Som jeg også skrev længere oppe, forstår jeg ikke at i bliver ved med at lade jer manipulere.. smiley

• #115   13. nov 2012 Lotte: Jep, der er ægte...

• #117   13. nov 2012 Jeg siger ikke anima gør, dyrenes beskyttelse er ligeså gode, jeg siger bare medierne generelt, har ikke ment at hænge anima ud smiley

• #120   13. nov 2012 Nu er det nok hverken Anima eller Copenhagen Fur der kommer med den skinbarlige sandhed. De viser begge kun den side af sagen, der er til deres fordel. Og jo jeg synes at Anima kæmper for en nobel sag, desværre bryder jeg mig ikke om deres metoder. Det er netop grupper som dem, der gør at vegetarer og folk der kæmper for dyrevelfærd, stemples som fanatikere. Det er bare ikke vejen frem at lukke mink ud, smide æg på folk osv... Jeg er selv ved at kaste op når jeg f.eks. ser folk der køber ikke økologiske æg, men det er da et spørgsmål om at oplyse folk på en saglig måde. Når man tyr til "overfald" og lign. lukker folk da helt af...

• #121   13. nov 2012 DD kan ikke lade være med at spørge, det ser ud som om du bruger læderudstyr til din hest? Hvordan er det meget bedre end pels?

• #123   13. nov 2012 Minken kan sagtens klare sig i Dansk natur, men dansk natur kan ikke klare minken, som vil tage føde fra en masse af vores rovfugle.
    I ved godt at i Danmark lever der Mår i den frie natur, måren er i familie med minken og lever faktisk af de samme byttedyr.

DD: Det var ikke med ironi, syntes det er sejt gjort smiley Havde aldrig turde gøre det selv, men tænker tit mit når jeg ser folk komme med deres pelse.

• #124   13. nov 2012 Jeg er enig i Rikke L og Caroline

• #125   13. nov 2012 Okay Dolnra, så må jeg jo nok indrømme, at jeg er faldet for rygter og er da glad hvis det ikke er sandt. Dog synes jeg ikke, der er nogen grund til at være nedladende (mht til "et eksempel selv I kan forholde Jer til"), skulle ikke mene at nogen er dummere end andre, fordi man ikke har samme holdning til tingene.

• #127   13. nov 2012 Jeg arbejder for Anima, så du kan nok godt regne ud, at jeg er 100% imod pels.

Jeg synes, at pelsindustrien er en grusom industri. Hvis du går ind på youtube, kan du finde Operation X-udsendelsen "Pels på vrangen" fra 2009, hvor Anima brød ind på 34 minkfarme sammen med TV2. Der kan du se hvordan forholdene er på mange danske minkfarme. De 34 uventede besøg førte til 34 politianmeldelser.

Erik Ugilt Hansen, som var formand for Dansk Pelsdyravlerforening, og som man dermed må tro har en farm der overholder lovgivningen, havde en af de værste farme. Han blev sigtet af politiet, og senere dømt ved retten for dyremishandling. Han måtte gå fra sin post som formand.

Israel er igang med at lave et forbud mod import og salg af pels, da et flertal i befolkningen samt politikere er imod mishandlingen. Kopenhagen Fur - Danmarks pelsauktionshus - har fået de danske politikere, til at vejlede Israel om ikke at stoppe import af pels. Svinsk synes jeg. Men nu må vi se, hvad det bliver til.

Med hensyn til Canada Goose jakker synes jeg i skal vide, at den prærieulv pels der sidder på kraven, er fra et dyr der er fanget i en smækfælde. Altså de fælder, der klapper sammen om dyrets ben, når den træder på den. De sidder så fast i et smertehelvede, indtil fælden bliver tjekket. Der kan gå op til 1 uge mellem fældetjek. Det er set, at dyret gnaver sit eget ben af i desperation for at slippe fri. Fælderne er forbudte i hele Europa, men ikke i Canada. Ydermere sker det tit, at folk der går tur med deres hund i Canada, oplever at hunden træder i sådan en fælde. Jeg har læst mig til en mand, der måtte skyde sin egen hund, da han umuligt kunne få fælden af, og den led. Tænk over det, næste gang i kigger på de jakker.

Til slut vil jeg gerne sige, at Anima på ingen måde slipper mink løs i naturen! Det er vi meget imod! Vi går ind for, at avlen skal stoppes, og når avlen stoppes vil der naturligt ikke være flere mink, når de sidste, sørgeligt nok, er pelset. Der er INGEN i Anima, der slipper mink fri. Det er synd for dyrene, som aldrig har lært at klare sig i det fri. Og så er der op mod 10.000 dyr på en farm. Da mink i naturen har et territorium på 1km^2 pr. mink, kan man ikke bare udsætte 10.000 mink samme sted.

• #128   13. nov 2012 Ok bare iorden smiley Vil nu godt lige pointere, at jeg på ingen måde synes minkene lever et godt liv. Jeg er stærkt i mod det. Synes bare at der burde være lige så meget fokus på kyllinger og svin, som lever under lige så elendige forhold. Synes de som sidder og propper lørdagskylling i hovedet, er lige så forfærdelige som de der går med pels.

• #129   13. nov 2012 DD ok var bare nysgerrig. For mig er det nemlig ikke et spørgsmål om hvilket formål dyrets død har, men hvordan det er blevet behandlet inden.

• #131   13. nov 2012 Dolnra: fair nok det kan jeg godt følge.

• #132   13. nov 2012 Daydreamer - Jo nogen køer dør faktisk for læderets skyld.
    4:05 - De her læderkøer er der i hvert fald ikke meget kød på smiley
    http://www.youtube.com/watch?v=FwJgGEqa2xI

• #134   13. nov 2012 Synd du hopper ud DD - og heldigt for dig at du ikke er blevet sigtet for vold, overfald eller noget lignende...

I øvrigt.. Hvad i alverden er forskellen på, om noget er dødt for hudens skyld eller for kødets skyld? Det er da stadig dødt for at behage mennesker, der kan leve fint med alternativer!

Og hvorfor er det noget skidt, at minkene bliver brugt til hundefoder? De skal jo også have noget at leve af, og de kan - modsat os mennesker - næppe klare sig af grøntsager og tofu!

• #135   13. nov 2012 MINT: NEJNEJNEJ!!!!!!!

Nenejnejnej.... GUD, hvor er det der forfærdeligt! Jeg bliver vred og ked og forarget og trist og fortabt når jeg ser sådan noget :''(
    Var det i Indien? Er køer ikke hellige der?? NEJ, hvor er synd og aldeles forfærdeligt!!
    Vi lever i en grusom og fucking OND verden!

• #136   13. nov 2012 Hold da op en diskussion der er kommet i gang her! smiley

• #138   13. nov 2012 Kunne ellers have været spændende at se, om dén kunne holde i retten.. Men på den anden side, går vi jo alle rundt med æg i hænderne, det er jo så sundt..

• #140   14. nov 2012 Maria: Nej, det var det egentlig ikke... Men du kan selvfølgelig ikke svare bedre - der findes jo ikke rigtig et svar på noget så meningsløst... smiley
    Og tak for svar! Jeg kommer nok bare aldrig til at forstå det..

Det, som videoen viser er jo bare meningsløs tortur! Det har da intet med pels, kød eller penge at gøre! Man tjener da ingen penge overhovedet på at stikke sin finger med chilipulver på ind et koøje... :((((

• #143   14. nov 2012 der er forskel på folk og at skærer alle pelsproducenter over en kam er som at sige at alle ryttere rider rollkur

• Lene  B
    Lene B Tilmeldt:
    jul 2011

Følger: 1 Svar: 5
    #146   16. nov 2012 Jeg elsker pels.
    Dvs. den fantastiske naturlige måde hvorpå den kan hjælpe en med at holde på varmen.
    Jeg har hjemme syet jakke med pelskrave og passende ziwago hue til.
    Jeg vælger bevidst pels fra lam eller kanin, ligesom jeg også foretrækker at bruge læder fodtøj.
    Valget er meget bevidst, ud fra at disse dyr primært avles for kødets skyld og pelsen faktisk er et nyttigt biprodukt.
    Jeg kunne aldrig drømme om at klæde mig i rovdyr som mink, ræv eller mere eksotiske dyr, ikke engang hvis disse var vokset op under naturlige forhold, alene fordi jeg ville være ked af at sende et signal om at jeg generelt synes dette var ok.
    Venlig hilsen Lene

• Dorthe H
    Dorthe H Tilmeldt:
    sep 2012

Følger: 1 Svar: 20
    #148   16. nov 2012 Hvor har i dog mange fordomme.. Vi kan aldrig blive enige om hvor vidt pels er okay eller ej, jeg er selv kæreste igennem 9 år med en minkavler. Men en ting vi kan blive enige om er at dyrene skal have det godt, de videoer som er blevet lagt op herinde af Anima er langt fra rare at se på og en velfungerende minkavler med respekt for sig selv, tager skarpt afstand fra disse forhold.. Det er langt fra alle minkfarme som ser sådan ud.. Jeg syntes selv at det er logisk at jo bedre du passer på dine dyr, jo bedre resultater giver de ( i dette tilfælde flere penge pr. Skind) så de fleste avlere gør faktisk deres bedste for dyrene, det vil sige at eks. Skadede dyr kommer i separate bure og bliver behandlet med medicin, der er krav til at hver enkelt bur har en form for aktivitets ting ( rør, hylder el. Bolde ) og dermed ser vi meget sjældent steriotype mink, som en herinde mente at alle minkfarme var fyldt af.. Jeg vil bakke Caroline Sandbeck op og ja hele minken bliver brugt, kan ikke lige finde nogen dokumentation/ video på processen, men hvis man er så påståelig at man ikke tror på hende ville jeg ringe til Daka ( det er dem som henter alle vores døde dyr) også heste , køer mm. Og få en snak evt. En rundvisning så kan i se hvad den døde krop bliver brugt til. Og det er hovedsageligt til biobrændsel .. Så minken bliver altså ikke bare smidt ud når vi har taget pelsen af den. Sidst men ikke mindst syntes jeg at folk skulle holde en pæn tone og feje for egen dør, før man dømmer en af landbrugets største eksports indtægtkilde ( i dette kriseramte land ) hvordan er det lige med vores elskede heste, har de det så godt som i åbenbart mener de har.. (Siden i kan dømme brancen med jeres hårde ord ) flere og flere heste har også steriotopier som viser sig ved krybbebidning, væveri, bokssurhed og konstant sparken på væggen, tror i at det er fordi hesten har det godt?? Hvor mange af jer har ikke en hest som har en af følgende uvaner?? Ja jeg spørger bare, og hvor tit ser vi ikke heste med mavesår som for det meste udløser en gang kolik, er det fordi den har det godt?? Og ja så er der da også lige dem af jer som mener at jeres hest skal stå i boks 20 timer i døgnet, for ellers får den skader el. Hvad undskyldningen nu end er.. Hvis i som har de største fordomme har heste som går uden dækken og ikke har en saddel som ligget dårligt på den, og har den gående i løsdrift året rundt, i øvrigt uden mudder og med adgang til grovfoder døgnet rundt, ja så kan vi begynde at snakke dyrevelfærd for minkene, hvis ikke så lad jeres meninger blive hjemme... Mvh. En stor dyreelsker:0)

• Dorthe H
    Dorthe H Tilmeldt:
    sep 2012

#149   16. nov 2012 Sjovt: stald landlyst mener at det afgørende for om pels er okay eller ej, er hvilke måde hvorpå dyret bliver aflivet på.. Der ville jeg nok mene at mink så bliver aflivet på den mest humane måde af alle dyr, faktisk også grisene. I minkens tilfælde forbliver minken i dens dejlige varme redekasse lige til det sidste, så den oplever ingen form for stress overhovedet, lige som mange andre dyr gør på deres køretur på vej til slagteriet. Minken kommer ned i en såkaldt aflivningsvogn hvorpå den sover stille ind.. Vil mene at det er det mest humane i verden..

• Dorthe H
    Dorthe H Tilmeldt:
    sep 2012

#150   16. nov 2012 Til Day dreamer.. Folk som dig kan da ikke synke lavere.. Har fuld forståelse for at du har din holdning til pels, og ikke er tilhænger af det.. Fair nok.. Men at kaste/ hælde/ tabe (el hvad F...... Du gjorde) æg ud over en dame, fordi hun tilfældigvis godt kan og står inde for hendes valg, nemlig at gå med pels det er jo forkasteligt.. Tænk hvis folk gjorde det samme imod dig, fordi de mente at det du gjorde, sagde el. Lign. Ikke faldt i deres smag, ville du så ikke blive en smugle underlig og måske ked af det??

• Dorthe H
    Dorthe H Tilmeldt:
    sep 2012

#152   16. nov 2012 Til Irina.. Nej det er jeg klar over, og i lige måde kan jeg bare sige:0) jeg prøver bare at "forsvarre" pelsindustrien, dog kun os og de avlere som behandler deres dyr godt ( efter reglerne godt, og en behandling vi selv kan stå inde for

)

• Elli B
    Elli B Tilmeldt:
    maj 2008

Følger: 1 Svar: 1
    #154   17. nov 2012 I have seal skin boots and gloves, which were bought when I was on Greenland. I see no problem with this as the Greenlanders use ALL of the seal that they kill. I can see the purpose of killing an animal just for it fur and or trophy hunters, who kill just for the head of an animals!

• #156   17. nov 2012 Lav evt. et spørgeskema på askpeople.dk i stedet. smiley

• #159   18. nov 2012 køber ikke pels og går ikke med det, men bruger læder, så er vel ret dobbel moralsk på det punkt. Men kunne aldrig finde på at købe pels.

• #160   18. nov 2012 Jeg vil ikke mene vi er manipuleret eller hjernevasket som du hentyder til, jeg vil mere bare mene at vi er vokset op, og kender til de rigtige forhold.. Og ikke de forhold medierne hesser op smiley De viser jo kun det værste af det værste...

Og udover det har jeg ikke set hvem der har kaldt jer hjernevasket (og er også ligeglad med hvem der har) men synes bare det er en smule i overkanten, at bruge den formulering, bare fordi man selv har en anden mening og opfattelse af det...

• Dorthe H
    Dorthe H Tilmeldt:
    sep 2012

#163   19. nov 2012 Til Louise p... Tror ikke at vi trænger igennem hos dem....:0) Men jeg fik aldrig nogle tilbagemeldinger på jeres hold af heste (dolnra og Day dreamer) for i har selvfølgelig jeres heste gående ude hele året, og giver dem adgang til grovfoder døgnet rundt osv. Osv.?? Og alt er i skønneste orden :0) ?! Mink branchen kan klart blive bedre og få bedre forehold, men i er fejlfrie el. Hvad??

• Dorthe H
    Dorthe H Tilmeldt:
    sep 2012

#164   19. nov 2012 Nå men får at komme til det egentlige spørgsmål. Så ja jeg har to pelsjakker, et koskind under sofabordet og et antilope skind fra Afrika fra en ferie for nogle år tilbage.. Syntes som jeg har ytret i ovenstående mails at det er helt okay at gå i pels, jeg gør det fordi det er anderledes, varmt og så er det flot at se på..

• #166   19. nov 2012 Må indrømme jeg er bruger af pels. Har tidligere haft en Canada Goose, den fra Modström og har også et lammeskindstæppe. smiley
    Jeg vil gerne have nogle sælskindsvanter, såååå.
    Men det er da den største løgn, at man kan få fake pels som er i ligeså god kvalitet som ægte!

• Dorthe H
    Dorthe H Tilmeldt:
    sep 2012

#167   19. nov 2012 Til Dolnra.. Jamen er ked af at høre at din hest er død, men derfor kan du jo godt fortælle om hvordan du havde den gående mm.?? Vi er vel enige om at alle dyr skal have ordnede forhold??

• Dorthe H
    Dorthe H Tilmeldt:
    sep 2012

#169   19. nov 2012 Nu er der stor forskel på fattige børn i Afrika og danske børn som bliver moppet, men syntes derimod ikke at der er stor forskel på dyrevelfærd her i Dk.. Heste el. Mink!! Syntes bare at du skulle svare på mit spørgsmål, ellers må du jo have noget at skjule.. Ved dog godt at du sagtens kan lyve, da jeg aldrig kan bevise dine påstande men ville da bare høre om du også lyver for velfærdens skyld??

• Dorthe H
    Dorthe H Tilmeldt:
    sep 2012

#172   19. nov 2012 Ja noget i den stil Lotte BN ... Prøver bare at sige at det er okay at have en holdning til pelsindustrien også den negative, men man bliver nødt til at sætte sig ordentligt ind i det før man udtaler sig, og have de rigtige facts.." Dernæst skal man lade være med at kaste med sten når man selv bor i et glashus"

• #173   19. nov 2012 Dorthe H: vil det sige at du ikke mener, der er forskel på den måde der holdes mink og heste på i DK? Ville du synes det var ok hvis din hest var lukket inde i et lille bur døgnet rundt uden strøelse eller lign?

• Dorthe H
    Dorthe H Tilmeldt:
    sep 2012

#174   19. nov 2012 Min pointe er: Rikke L at pelsdyr avlerne giver minkene de forhold som de syntes er optimale, og for deres vedkommende er egnede til at de faktisk også skal drive en forretning.. Men det er et Produktionsdyr og ikke hobby dyr som hesten. Mange heste ejere har også deres hest el. Pony stående på stald i mange timer, nogle er kun ude i 2 timer og så måske også en times træning og så står den ellers i boksen resten af døgnets timer.. Det syntes jeg ikke er optimalt hvis det var min hest, men denne form for hesteejere syntes at det er acceptabelt for deres hest, fordi de syntes at den trives og ser glad og tilfreds ud og så gør jeg ikke mere ved det, så længe dyret ser ordentligt ud ( fint huld, ørerne fremme, æder mm. ) minkens størrelse sammenlignet med burets størrelse, vil jeg mene kan sammenlignes med en hest spærret inde i dens boks?? Og igen Minkene HAR strøelse i burene... Så ja Rikke L det kan vi godt sammenligne, begge er også indkøbt for at tilfredsstille os selv på en eller anden måde!!

• #175   19. nov 2012 Jeg kan nu sagtens se hvor Dorthe H vil henad og synes det er en fin sammenligning. Forstår ikke hvorfor hendes spørgsmål skal undviges på den måde. Men det er selvfølgelig altid lettere at pege fingre, end det er at se indad.
    Hold af hest og ridning er da mindst lige så fjernt fra hestens natur og instinkter, som opdræt af mink er for minken.

• Dorthe H
    Dorthe H Tilmeldt:
    sep 2012

#176   19. nov 2012 Der er også mange heste som bliver vanrøgtet her i Dk, jeg har selv været medlem af hestens værn, alle dyrs ret mm. Så jeg har også set frygtelige billeder af misrøgt, men fordi man ser nogle dårlige tilfælde er det jo ikke ensbetydende med at loven skal ændres, så ingen må have hest i dk.. Det der er den store forskel og så alligevel ikke, er at minken primært opdrættes for pelsens skyld, og hesten holdes for vores fornøjelses skyld.. Vi har ikke brug for pels, nej måske ikke, men har VI i dagens Danmark brug for hesten?? Nej egentlig ikke vil jeg mene.. Så alle jeres forbud kan i godt droppe, det vi skal have er mere og bedre focus på dyrevelfærd ( tror jeg gentager mig selv igen og igen) her i Dk har vi trods alt et samfund og nogle love som er skruet sådan sammen at vi er et af de lande som gør mest for at opretholde og give vores dyr de bedste vilkår .. Hvis vi forbyder minkavl i Dk, ja så flytter produktionen af skind bare til et land i fjernøsten som er absolut ligeglade med dyrs rettigheder.. Og så kan vi begynde at tale om dårlige dyr og misrøgt..

• Dorthe H
    Dorthe H Tilmeldt:
    sep 2012

#177   19. nov 2012 Tak Mint.. Kan da trænge igennem hos nogle af jer:0)

• #178   19. nov 2012 Er total enig med Dorte h!!

• #179   19. nov 2012 Beklager kan ikke se hvordan sammenligningen er relevant. Tvivler meget på at Dolnra vanrøgter sin hest og jeg mener stadig at størstedelen af heste har det langt bedre end mink. Og jo jeg har altså også tæt familie der arbejder indenfor minkbranchen.
    Jeg synes da det kunne være meget interessant, hvis de der arbejder indenfor branchen viser nogen billeder/video af de mink som de synes har det så godt. Tror måske en stor del af diskussionen hænger på hvornår man synes et dyr har acceptable forhold og hvornår de ikke har. Folk har nok ikke de samme kriterier for hvad de synes er acceptabelt for et dyr.

• #180   19. nov 2012 Eh altså det jeg mener med det sidste er: Fordi minkavlerne synes at forholdene for deres dyr er optimale, betyder det så absolut ikke at jeg synes det. Jeg mener de er LANGT fra acceptable og derfor tvivler jeg stærkt på at selv den mest humane minkfarm kunne ændre min mening.

• Dorthe H
    Dorthe H Tilmeldt:
    sep 2012

#181   19. nov 2012 Jeg siger ikke at Dolnra vanrøgter sine heste, men min pointe er at de jo ikke går i det fri og bare er heste.. Og så spørger jeg bare om det er god dyrevelfærd, altså at vi har dem opstaldet i bokse hvor de nogle gange står i døgnets 24 timer?? Ikke har adgang til grovfoder hele døgnet osv. Men i dk har vi nu engang "bestemt" at det er okay, fordi det nu engang er den måde at det er mest hensigtsmæssigt for OS mennesker at have vores heste på... Lige som med Mink, ja de ville nok også helst leve i naturen men vi har valgt at have dem for pelsens skyld og så giver vi dem de forehold som vi mener er acceptable for dem, skal jeg snart skærer der mere ud i pap??

• Dorthe H
    Dorthe H Tilmeldt:
    sep 2012

#182   19. nov 2012 Du behøver jo heller ikke at være af samme mening som alle andre Rikke L, men et boycot af minkfarme i dk er ikke løsningen på dyrevelfærden.. Du flytter bare problemet til et andet land, hvor dyrene i mine øjne vil få det langt værre end du beskriver at de har herhjemme..

• Dorthe H
    Dorthe H Tilmeldt:
    sep 2012

#183   19. nov 2012 Til Day dreamer.. Jeg spurgte bare til hvordan du og de andre som er imod minkhold har jeres hest opstaldet F.eks.? Og om du/ andre kan lægge hånden på hjertet og sige at jeres heste bare er de lykkeligste I verden?? Har de altid adgang til grovfoder, aldrig været syge, ( de fleste sygdomme hos hesten er oftes menneske relaterede på en eller anden måde) går uden dækken, og ligger sadlen altid helt perfekt??

• #184   19. nov 2012 Jeg forstår udmærket hvad du siger, men fordi jeg ikke er enig så skal det skæres ud i pap eller hvad?
    Det er da muligt at en hest hellere vil leve i naturen. Nu kan jeg jo kun tale for mig selv, når jeg siger at min hest aldrig står 24 timer i en boks. Og det håber jeg da virkelig heller ikke din gør? For nej det er da ikke acceptabelt, men du kan jo ikke bruge det som argument at det er ok at holde mink under kummerlige forhold, fordi NOGLE hestefolk vanrøgter deres hest. Jeg håber da, du har tænkt dig at melde de folk du kender, som holder deres heste indespærret, da der jo rent faktisk er en lov mod dette.
    Hvad der er acceptabelt i din verden, er det måske ikke i min (for nu lige at gentage mig selv)

• Dorthe H
    Dorthe H Tilmeldt:
    sep 2012

#185   19. nov 2012 Okay jamen kan du så altid sige dig fri for mudder på folden som oftes forårsager mug?? Og hvad med rangordnen?? Der er da helt sikkert en som er nederst i hierarkiet og den kan ikke løbe sin vej fordi den er spærret inde på en fold.. Vi kan blive ved i det uendelige med denne diskusion og bliver aldrig enige.. Prøver bare át trænge igennem og siger at det er sådan nogle som dig der er helt galt på den.. Men nogle mennesker har det bare bedst med at feje alt ind under gulvtæppet og tror at alle problemer så er løst.. Det er i min verden for naivt!!

• #186   19. nov 2012 Og jeg har så aldrig talt om at boycutte minkfarme, jeg går ikke i pels om så dyret havde fået massage og rendt rundt på grønne græsmarker, faktisk bruger jeg en del penge hos kosmetologen for netop at undgå pels på min krop. Jeg er faktisk fortaler for at forbedre deres forhold og ikke sende problemet til udlandet. Jo det ville være dejligt hvis pelsavl kunne forbydes overalt i verden, men det er sgu nok utopi at tro.

• #187   19. nov 2012 Hvorfor er jeg galt på den? Fordi jeg ikke har samme mening som dig?

• Dorthe H
    Dorthe H Tilmeldt:
    sep 2012

#188   19. nov 2012 Til Day d... Til din sidste linie kan jeg kun sige: at det samme gør de "fleste" minkavlere også:0)

• Dorthe H
    Dorthe H Tilmeldt:
    sep 2012

#189   19. nov 2012 Til Rikke L.. Vi er ved at mødes på midten:0) dog kan jeg ikke lige se sammenhængen i at gå til kosmetolog for at undgå pels på din krop??

• Dorthe H
    Dorthe H Tilmeldt:
    sep 2012

#190   19. nov 2012 Hvordan vil du så mene at minken skal være opstaldet?? DD?? Kom dog med nogle forslag til dette, og fremvis det for vores politikere i stedet for at kaste æg på en stakkels dame.. Det andet gavner jo ikke minken alligevel..

• #191   19. nov 2012 Den med kosmetologen er sådan en lille ting jeg kalder humor.

Kan ikke lige se, hvor det er vi mødes, jeg håber ikke noget af det jeg har skrevet blev tolket, som om jeg synes mink har det tæt på acceptabelt DK.

Og til sidst er jeg da slet ikke enig i at jeg fejer ting under gulvtæppet. Og naiv? hvordan det?

• #192   19. nov 2012 Day Dreamer - Burde du så også droppe at ride, når du ikke kan se om en sadel passer? Eller droppe at holde hest, fordi den kan komme til skade på folden? Nej vel? For selvom ridning og hold af heste er mere en fornøjelse end en nødvendighed, kan man ikke gøre alt rigtigt smiley Det kan minkavlerne heller ikke. Men du kan være ret sikker på at de prøver at holde forholdende så gode som muligt, samtidig med at de tjener penge på det. Pengene betyder så at de perfekte forhold ikke kan opnåes.
    Ligesom du forsøger så godt som muligt at holde dine heste under de bedste forhold, samtidig med at du får en fornøjelse ud af det. Den fornøjelse betyder så at de perfekte forhold ikke kan opnåes.

• Dorthe H
    Dorthe H Tilmeldt:
    sep 2012

#193   19. nov 2012 Til Rikke L. Jeg syntes at vi er ved at mødes på midten fordi du skrev at du var fortaler for at forbedre minkens forehold og ikke sende problemet videre til udlandet.. Bliver du nu også mopset fordi jeg giver dig ret??

• #194   19. nov 2012 Day Dreamer - Bedste forhold MULIGT, som jeg skrev. De skal stadig tjene penge og "foldtid" til mink ville være for stor en udgift. Men på et tidspunkt kan man måske finde en lignende løsning der kan fungere smiley For forholdende kan altid blive bedre, det gælder da alle dyr, at de skal have det bedst muligt.

• #195   19. nov 2012 Ja jeg bliver en anelse mopset, når jeg bliver beskyldt for at feje ting under gulvtæppet og være naiv. Når jeg får at vide jeg er helt galt på den, fordi jeg har en anden holdning end dig. Og det endda uden argumenter fra din side om hvorfor du mener det.
    Jeg synes da det er fint hvis du mener at minkenes forhold skal forbedres, det er bare ikke det jeg kan se du har givet udtryk for indtil videre. Du synes jo, de har det godt, som de har det nu, ikke?

• #197   19. nov 2012 Dolnra - Så vidt jeg har forstået gælder det da først fra år 2016 og vil med stor sandsynlighed betyde lukning af minkfarmene i Tyskland da kravene er økonomisk urealistiske.

http://anima.dk/mediecenter/artikler/pels-paa-vej-ud-af-europa
    "FOKUS PÅ TYSKLAND

Tyskland har udbredt pelsmodstand, men ikke et forbud. I stedet har man valgt at tage udgangspunkt i dyrenes velfærdsbehov og skabt regler, der i praksis vil lukke alle pelsfarme.

I 2012 skal et minkbur være minimum 3 m2 og i 2016 skærpes kravene igen, hvilket bl.a. betyder, at mink får mulighed for svømmevand, at løbe på jorden hvilket skal udgøre mindst 50% af buret, og at klatre på andet end trådnet. Flere lande har valgt denne type indirekte forbud, som illustrerer, at det i pelsindustrien ikke er muligt at give dyrene bedre forhold, da produktionen så bliver uøkonomisk. I lande som Schweiz hvor lovene er fuldt implementeret har det som forventet betydet, at der ikke findes pelsfarme."

Kommentér på:
Pels - Hjælp til projekt

Annonce