{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.014 visninger | Oprettet:

kopattesalve til muk????? {{forumTopicSubject}}

hej smiley
ja jeg ved godt der er ti tusinde emner omkring muk men ikke lige mit spørsmål smiley

ja jeg har denne unghest som har fået muk ved begge baghove smiley
hørte det var godt at vaske det med koldt vand også tørre det godt også outte kopattesalve/helosan'salve på også "køkken'film" rundt om hoven og lade hesten stå med det i 1 time og 30min? nogen der er erfaren ang det? er det godt og virker det? smiley håber i vil hjælpe mig! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kopattesalve til muk?????
  • #1   23. nov 2012 Skin healer. er godt. Det skal massages ind i "såret". Jeg ville ikke bruge pattesalve, da det ikke lukker for indfiksionen, så ber du det blot brede sig. Så skin healer på. Det hjælper.

• #2   23. nov 2012 Jeg syntes at fede cremer og kopattesalve hjælper da det bløder skårpen op og derfor ikke gør ondt på hesten. Samtidig så kom jeg også af med mit ved at bruge fede cremer samt kopattesalver men jeg puttede ikke film rundt om. Jeg spurgte bare et godt tykt lag på også ind i boksen

• #3   23. nov 2012 vicon s det virker hurtigt

• #4   23. nov 2012 tror i der sker noget ved at sætte film rundt om også en tur på ridebanen en times tid? smiley også ind og have atamon på ? smiley eller skal jeg bare tage filmen af måske også bare i boks så halmen ikke tager cremen af? smiley
    og tak!

• #5   23. nov 2012 Du skal vaske det i vand og atamon.

- Rikke

• #6   24. nov 2012 Bare vask det med atamon, og så et tilpas lag kopattesalve eller anden creme på, ind i boks natten over, gør kort hoven ren før du rider, og efter det gentag proceduren smiley Sådan gør jeg smiley Eller, jeg vasker ikke med atamon, da min aldrig får det i mere end mild grad smiley

• #7   24. nov 2012 prøv at pakke dit eget ben ind i film... og løb rundt i en time.. tror ikke det er så rart..

• #8   24. nov 2012 ej okay tror ikke hesten ligge mærke til at der er film omkring hoven tror du hesten syntes det er rart at have benet pakket ind i gafatape og plastik poser når de har hovbyld? smiley altså jeg spørger for at blive kloger så jeg ved hvad jeg skal gøre det ville jo ikke hjælpe hvis jeg smøre det og sætter hende i boks, tror halmen ville tøre det af.

• #9   24. nov 2012 Har lige haft en hest med muk. Det tog 1 uge så var det væk. Jeg smurte med noget muksalve fra hooks og efter nogle dage kunne jeg nuldre skorperne af. Da det var gjort smurte jeg med kopattesalve på de små sår, og de andre "svampefri" steder blev smurt i atamon for at forebygge.

• #10   24. nov 2012 Isabella, er du klar over hvor varmt der bliver under sådan noget film?? Det er overhovedet ikke sundt.. det er derfor jeg skriver...

• #11   24. nov 2012 Jamen så skriv det for søren!!! jeg spørger også kun har jo ikke gjordt det der var en der sagde det var godt og jeg spørger jeg andre for at se om det over hovedet var godt!

• #12   24. nov 2012 Ingen grund til at hidse sig op.. Men prøv lige at tænk over det en ekstra gang.. hvis du putter det rundt om dit eget ben, og løber rundt i en time..

• #14   24. nov 2012 Min pony havde for noget tid siden lidt muk. Hver aften, inden han kom ind i boksen, rengjorde jeg det område, som var angrebet med muk. Herefter smurte jeg det ind i pattesalve, og dagen efter var det meget nemt at pille skorperne af. Det gjorde gentog dette i nogle dage, og så forsvandt det smiley Brugte dog ikke film

• #15   24. nov 2012 Brug zink salve i stedet for.
    Det virker desinficerede og udtørrende...
    Jeg vil ik bruge film!
    Varmen og fugten er alfa og omega for bakterieboom og derfor også rigtig grobund for muk.
    Vask hellere i mediscrup, som du kan købe på apoteket.

• #16   24. nov 2012 Zink salve og en vask med virkon s. Bruger ALDRIG BH Skinhealer igen da jeg har været ude for at det giver store væskende sår smiley

Kopattesalve holder på fugten, det er ikke alt for godt da muk skal holdes tørt. Hold hesten væk fra våde folde og jord.

• #17   24. nov 2012 jeg hade en den sprøjtet jeg atamone på benene og strøj kalk i halmen og det gik hurtig væk

• #18   24. nov 2012 Jeg vil også anbefale zink salve, det har virket rigtigt godt her og på meget slem mug

• #19   24. nov 2012 Min hest har muk HVERT år - så jeg har efterhånden forsøgt mig med et utal af produkter! Det der virker allerbedst for mig er som følger: at vaske benene i medi-scrub (købes på apoteket) altså skyl mudder/skidt af, skum benene godt ind i medi-scrub og lad det virke ca. 5-10 min. skyl efter imens du masserer godt, for at få ALT sæben af. Herefter tørrer jeg hurtigt over med et håndklæde og sprayer hendes ben med aloe vera vetenary eller smører med aloe vera gelly (vetenary er nemmest at bruge) og så i boksen. Aloe vera trænger helt ind i huden, og er IKKE vandskyene - derfor kan det sagtens bruges på et fugtigt ben. Det vigtige er naturligvis at hesten bagefter står tørt. Jeg kommer tilbage senere for at smøre hende med solanum muk salve, når hendes ben er helt tørre - men som regel er aloe vera rigtig effektiv. Jeg har haft store problemer med at fjerne sårskorper, og min hest sys det er meget træls når jeg står og piller - og her er lige præcis helosan kopattesalve EFFEKTIVT! Jeg tog hendes tørre ben og smurte grundigt salven ind i skorperne/sårene. Jeg kom tilbage omkring 6-7 timer senere, hvor jeg havde ladet hende stå inde med nogle andre muk-angebne heste, og så kunne jeg simpelthen pille skorperne af fuldstændig uden problemer, og næsten uden min hest mærkede til det smiley juhuu! Herefter blev hun vasket med mediscrub for at fjerne alle de bakterier jeg jo sandsynligvis har proppet i sårene ved at pille i dem - og herefter aloe vera igen, og så i en knastør boks igen!
    Udover behandling af benene har min hest fået et tilskud af Zink/kobber - en hest skal have ca. 40 mg. zink pr. kg. tørfoder den får - (så kan man selv regne på hvor meget ens egen hest får, ved at se hvad der er i dens foder - husk på at tørfoder også er stråfoder - så det er altså 40 mg. pr. kg kraftfoder OG pr. kg. stråfoder - også det på folden) og husk når man giver Zink SKAL der suppleres op med kobber for at holde balancen - så 1/4 kobber i forhold til zink. min hest får 20 mg. zink/kobber pr. måltid - altså to gange om dagen oveni hendes almindelige foder (som der også er zink og kobber i - så vigtigt at regne ud først hvad den får, så vi ikke hælder alt for meget på den, så den kommer i overskud, og således i underskud af andet den har brug for)

så altså:
    - mediscrub til at rense/vaske med.
    - Aloe vera til at behandle/hele huden med
    - evt. muk salve (men det kan udelades)
    - og Zink/kobber tilskud i foderet!
    - et par dage i en knastør boks, hvis ikke mudder kan undgåes ude! (selvom det er synd for hesten at stå inde.. men når alt andet er prøvet.. )
    - og helosan kopattesalve til at opløse sårskorper med!

Nu min hest står tørt inde undlader jeg helst helt at vaske hende - hun skal jo helst holdes så tør som muligt! MEN når jeg har brugt helosan kopattesalve og har pillet i sårene, vasker jeg bagefter i mediscrub for at fjerne overskydende salve og bakterier fra mine pil-fingre smiley

Kommentér på:
kopattesalve til muk?????

Annonce