{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
18.907 visninger | Oprettet:

Læge eller ej! MEGET blå og hævet storetå! :( {{forumTopicSubject}}

Hej Alle.

Sagen er den, at min kære hest, i dag hvis trådt mig over storetåen! Vi skulle under en tunnel vi have lavet, og han traver så uunder den, bliver forskrækket, hopper til siden og lander så på min storetå smiley
Først med forbenet, og i alt hast for at komme væk fra det der nu skræmte ham kom bagbenet da også samme sted.

Jeg sidder så nu med en blå,lilla,rød storetå, som også er meget øm og hævet.
Jeg kan bevæge den meget minimalt. og så har jeg et pænt stort mærke efter hesten sko!

Mit spørgsmål er så.
Er der nogen der har prøvet noget ligene?
Skulle jeg overveje en læge, og ville de overhoved gøre noget ved det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Læge eller ej! MEGET blå og hævet storetå! :(
  • #1   10. jun 2013 Okay! Har haft is på, uden bedring. Har dog lige taget det af.. så jeg tror jeg prøver igen om lidt! smiley Og tak

• #2   10. jun 2013 Skadestuen.! Hver gang du bliver trådt over foden af en hest skal du tage på skade stuen, det mindste kan gøre du har smerter i flere år. smiley Har det selv ved nemlig ikke og tage på skadestuen. smiley Lang ventetid men bedre end smerter i flere år. smiley
    Har selv fået af vide af min læge jeg skal tage på skadestuen hver gang. smiley

• #3   10. jun 2013 Jeg vil nok også tag en smut fordi skadestuen, for at tjekke om den brækket.

• #5   10. jun 2013 Nej, men har du da været på skadestuen og få det tjekket og fået af vide af den var forstuvet.? Det jo ikke noget du selv kan vurdere.? Så jeg vil sige skadestue hver gang man bliver trådt over foden

• #6   10. jun 2013 Okay tak alle sammen!
    Jeg prøver lige og ringe der ind og høre hvad de siger! Imens vil jeg ligge lidt koldt på smiley

• #9   10. jun 2013 Line: Hold da op!

Men hvad gør de ved sådan en tå, hvis den enten er forstuvet eller brækket! smiley

• #10   10. jun 2013 Kailie, ja man kan tildels godt selv bestemme hvad der er galt, men altså vi er jo ikke læger smiley måske er forstuvet måske er den brækket, det kan være svært selv at bedømme med en tå smiley
    og jeg vil tro at ved en brækket tå skal der gøres et eller andet.

• #11   10. jun 2013 altså jeg vil sige, at med mindre din tå/knogle er brækket oppe i forfoden (oppe i selve foden, og altså ikke selve tæerne), så er behandlingen den samme lige gyldig hvad tå det er

1: RO
    2: kun gå i stabilt fodtøj (som træsko)
    3: de taper ofte tåen op, men min erfaring siger at det gør mere ondt!

En brækket tå tager LAAANG tid... Men en brækket tå kan ikke behandles som sådan, da de ikke kan gipse den...

selvfølgelig hvis knoglen er total pulveriseret, så skal den jo nok opereres - meeeen så var du nok ikke i tvivl smiley

Op med benet og se tiden an smiley

• #13   10. jun 2013 Da min var brækket fik jeg bare en forbinding om tåen ved siden af og en ispind imellem de to, det kan du jo gøre selv. Men kan du bøje den, er den ikke brækket, for så ville knoglen skære i kødet udenom, og det gør satme ondt d:
    Line: jeg fik igår vredet min ankel godt rundt efter et fald. På skadestuen tog de kun billede af knoglen. Er lidt bange for der er sket noget med senerne, da min ankel stadig er hævet og misfarvet... Hvordan opdagede de din sene var revet over? smiley

• #15   10. jun 2013 Sandie:
    Okay. Ja jeg har lige snakket med dem der inde, og de siger så, at jeg skal se det an til i morgen. og er det, det samme i morgen tidlig, så skal jeg komme ind og få taget billede af den!
    Ja, sidder også oppe med det nu, med lidt koldt på. men øv altså hvor det dunker inde i den! smiley

• #16   10. jun 2013 Hvis det dunker er den nok brækket, det siger min erfaring smiley
    Nå så må jeg nok bare vente og se om min bliver bedre d:

• #17   10. jun 2013 Jeg blev trådt over foden for et år siden, min fod er stadig blå/rød... smiley

• #19   10. jun 2013 Skadestuen gør ikke så meget ved det. De taper den bare, hvilket du kan gøre hjemme..
    Har også hamret min lilletå ind i en dørkarm i dag og er 100% sikker på den er brækket.. googlede mig frem til, at de bare putter sportstape på, på skadestuen, så gad ikke tage på skadestuen for det.. Puttede selv sportstape på smiley

• #20   10. jun 2013 Den fejl lavede jeg for nogle år siden med min lille tå! Det har så nu resulteret i at den aldrig bliver hundrede procent brugbar Random!

Men er bare så meget i tvivl med storetåen, da jeg jo ikke er læge!

• #21   10. jun 2013 Syntes helt klar du skal tage afsted!

Min gamle pony trådte på min stortå, og jeg havde selvfølgelig ingen sko på.. Vi var nede og bade, og da han trådte sank foden 10 cm ned i vandet, og da jeg fik den fra, gik der maks 10 sek, så var den hævet 2 cm, og fuldstændig blå..

Jeg fik den simpelthen trådt uden til siden, hvilket jeg mærker meget til idag. Der er et større mellemrum mellem storetåens og den ved siden af - name it? - hvor man tydligt mærker det, og den er stadigvæk lidt småblå og lilla.. Og så kan jeg hive den så meget ud til siden som jeg nu vil uden at det gør ondt.. Altså selvfølgelig ogs begrænset pga hud osv.

Men syntes klar du skal hoppe afsted og få den tjekket! smiley

• #22   10. jun 2013 Hihi, ja hoppe vil jeg! Eller nærmere humpe!
    Kan ikke træde ned på den, og går på det yderste af foden!
    Ja. jeg prøver lige og snakke med min mor hvad hun siger! Om vi skal kører aften tur eller hvad!

• #23   10. jun 2013 Lyder som god ide at komme afsted!
    Haha jeg humpede nuntius en del dengang.. Heldigvis var det en shetlænder som trådte på mig, så jeg havde nemt ved at komme op på ham, og så kunne han ellers få lov til at bære mig rundt! :b

Har faktisk et billede der blev taget i sjov, hvor jeg har min astma medicin - inhalator - imellem mine tæer.. Og det lyder ikke af meget men, bruger kun str, 34 i sko og ja, har ret små tærer.. Så den fylder lidt. Men her mærker jeg intet..

profilbillede
  • #24   10. jun 2013 Hold da op!
    Min tå er stadig ret hævet! Og den knoge lige over storetåen, og også meget svær at tyde! Jeg tror vi kører afsted, når vi får fat i skadestuen igen! smiley

• #25   10. jun 2013 Det lyder som det samme som min stortå!
    Den var blå, hævet og meget øm, og det dunkede gevaldigt!
    Men den var ik brækket.
    Humpede rundt i en uges tid. I sandaler ( fedt nok i december måned).

Neglen faldt af og venter stadig på at den nye er helt ude.
    Se det an til i morgen.

• #26   10. jun 2013 Okay, lyder godt at i får den tjekket! Og held og lykke med tåen ellers! smiley

• #27   10. jun 2013 Jeg brækkede min får 1 uge siden smiley det var så godt nok et åbent brud og den var brækket helt over, så var ikke i tvivl, men vil formode at de ligger sådan en ottetalsforbindning på, det har de ihvertfald gjort med min + den er pakket helt ind så der ikke kommer skidt i hullet smiley
    men min tå hænger og kan ikke bevæges, men ville tror at de gør noget ved det

• #28   10. jun 2013 okay så! Lorte skadestue vi har os.
    De vil ikke tage mig ind i dag. for de mener det sagtens kan vente. men jeg skal ringe igen i morgen tidlig!!!

• #29   10. jun 2013 Hvad mener du Gøg? smiley

RANDOM FACT: De 3 midterste tæer, har ingen navne :3

• #30   10. jun 2013 Hihi! Selvfølgelige skulle der stå!

Random aka TisseRandi: Den fejl lavede jeg for nogle år siden med min lille tå! Det har så nu resulteret i at den aldrig bliver hundrede procent brugbar smiley
    Min fejl!

• #31   10. jun 2013 Hihi, de dørkarme kan jo bare flytte sig :3 har aldrig haft så ondt før, efter jeg har slået min tå ind i noget, som jeg har nu -.-
    så har bare tapet den til nabotåen, og så håber jeg på svar fra min læge inden for nærmeste fremtid smiley

• #33   10. jun 2013 okay. ja det her var så en jernstang, sat fast til en seng, der hppede ud foran mig, så jeg smadrede tåen ind i smiley

• #34   10. jun 2013 Gør jeg også Line, haha smiley
    Og så synes jeg at det er besynderligt/underligt at sige "lilletæer" som det jo hedder i flertal.. det så grimt! :3

• #35   10. jun 2013 Det så træls, at blive angrebet af sådan nogle ting! De hopper bare frem fra en busk og siger BØH og slår en.. Av smiley

• #36   10. jun 2013 For halvanden uge siden trådte min pony på min fod. Lige da det skete var det ikke så slemt, men da jeg skulle cykle hjem, gjorde det satme ondt. Da jeg kom hjem og fik min ridestøvle af, var min storetå, og lidt længere inde, dobbelt så stor, og var helt blå og lilla, og det gjorde ufatteligt ondt, begyndte faktisk at tude om aftenen hver gang jeg rejste mig op fra min seng fordi det gjorde så ondt. Det blev bedre i løbet af ugen, men i dag er min fod stadig lidt gul, og gør ret ondt nogle steder. Men er sikker på at det bare er slaget, om en lille uges tid tror jeg det er helt væk. Tror det er lidt det samme med dig smiley

• #37   10. jun 2013 I sidste uge fik jeg også min flødebolle over min dårlige tå, med en meget dårlig negl. Troede først at den var brækket, da jeg ikke kunne bevæge den overhovedet. Fik noget koldt på og lå med foden oppe hele natten, bare lige for at se næste dag om det var nødvendigt at tage på skadestuen.
    Den fejlede stort set ikke noget dagen efter - udover den var øm og gul og blå.

Håber ikke der er sket noget voldsomt smiley

• #38   10. jun 2013 okay! Jeg håber det godt nok! Jeg overskuer ikke nogle brækkede tæer eller noget nu! -har eksamner, og er næsten færdig med kørekortet! smiley

• #39   10. jun 2013 Kender det Gøg - har sidste eksamen på onsdag, haha smiley

• #40   10. jun 2013 Ja. jég har min sidste på Torsdag! Og den SKAL jeg bare læse godt op til! Det er dansk, og jeg stinker til dansk! smiley

• #41   10. jun 2013 Storetåen er ligeså vigtig som tommelfingeren, da den styre en stor del af vores balance, på samme måde som tommelfingeren er vigtig for vores gribemekanisme. Derfor skal man passe på men selv at lege læge, da man kan få kroniske skader hvis man ikke får gjort noget ved en evt alvorlig skade i tide. Har flere gange oplevet folk der kom ind på skadestuen (arbejder på et sygehus), med hvad de selv troede var en banal skade, og så efterfølgende hurtigt blev opereret for at undgå varig skade. Heldigvis er det sjældent alvorligt, men hellere ring en gang for meget til lægen, end en gang for lidt!

• #42   10. jun 2013 Er du i tvivl, så tager du afsted smiley

Du ville vel også sende hesten afsted til dyrlæge hvis du var i tvivl ikke? smiley

• #43   10. jun 2013 Nanna: Okay. Ja jeg har ringet 2 gange til dem nu. og hver gang siger de jeg skal se det an til i morgen! Meget mere kan jeg vel egentlig ikke gøre.
    Jeg sørger for at ligge den højt i nat, og sider igen med koldt på! Men høvelsen falder bare ikke!

• #44   10. jun 2013 Nu var det også mere henvendt til dem der ikke synes det var nødvendigt at kontakte lægen ved skader "bare" fordi det er en tå smiley så vidt jeg kan læse har du kontakte lægen og de har givet en vurdering af det, så der er sikkert ikke noget at være urolig over. Kulde og hævning af foden kan heldigvis klare de fleste tå skader smiley

• #45   10. jun 2013 Ja. Men plejer hævelsen ikke og falde lidt når man har noget koldt på?

• #46   10. jun 2013 Det kan godt tage rigtig lang tid før en hævelse antager, så det behøves heldigvis ikke nødvendigvis at betyde at der er noget galt. Men hvis jeg var dig, ville jeg forsætte med is og hævning, og så give din læge et kald imorgen hvis der ikke er nogen bedring. Bare for at være på den sikker side:-)

• #47   11. jun 2013 Kan stadig ikke bevæge den, den er hævet hel op i selve foden i dag. Så jeg tørrer en tur på skadestuen nu. Så. Må jeg se hvad de siger smiley

• #48   11. jun 2013 det lyder træls men de kan taper den sammen med den anden tå det gør de i horsens håber det bedste

• #49   11. jun 2013 Jo tak. Jeg sider og venter på røngten nu. Desværre var lægen bange for der nok var et brud!

• #50   11. jun 2013 Noget nyt?

• #51   11. jun 2013 De har en mistanke om at den nok.var brækket. Den der skal en special læge til at kigge på billederne. Og så får jeg svar i morgen om den er brækket eller forstuvet.
    Så du er den blevet tapet godt op.

• #52   11. jun 2013 Har også brækket tommelfingeren, og er aldrig kommet til lægen - noget jeg fortryder nu, da den er vokset helt skævt sammen smiley

• #53   11. jun 2013 ja! Nu var jeg til lægen i morges jo!
    Men får først svar på i morgen om de er brækket eller ej!

• #54   13. jun 2013 var den så brækket

• #55   13. jun 2013 Jeg har endnu ikke hørt fra dem! Så jeg går ud fra at den bare er kraftigt forstuvet!
    Selvom den stadig er hævet og ubevægelig! smiley

• #56   16. jun 2013 Sissel - Det der kan jeg med begge mine fødder/tær, og ingen af dem har nogensinde været brækket. smiley

TS - Har du ringet til dem og spurgt? De ringer sjældent selv om det. smiley Da jeg fik taget røntgen af mine knæ, skulle jeg selv ringe derind ihvertfald. smiley

• #57   16. jun 2013 Jeg har brækket samtlige af mine tær og de virker og ser ud lige som de skal =)

Og har aldrig været til lægen.. dog har jeg altid med mine fingre for der er jo noget mere i en finger end der er i tær

• #58   16. jun 2013 Camilla: Hvis du ikke har været til lægen, hvordan ved du så om den er brækket?

CTS:
    Nej. den har det os bedre nu!
    Dog stadig lidt hævet og har godt med farve! Men jeg kan da gå på den nu! smiley

Kommentér på:
Læge eller ej! MEGET blå og hævet storetå! :(

Annonce