754 visninger
|
Oprettet:
spat i begge bagben {{forumTopicSubject}}
hej HG
jeg har idag været på dyrehospitalet med min pony, hvor vi har fået at vide han desværre har spat i begge bagben og aldrig bliver ridehest igen.
og da jeg ikke har råd til at have en pony til små ture i skoven og ellers bare selskabshest, ved jeg ikke helt hvad jeg skal gøre.
lige nu ser det mest ud til han skal aflives, men det er jeg frygtlig ked af, da han er kun 8 år.
den her pony er mit et og alt, og jeg vil helst ikke have det skal slutte sådan her.
men tror i folk vil have en selvskabs pony med spat i begge bagben, selvom den er gratis?
på forhånd tak:-)
nov 2012
Følger: 32 Følgere: 32 Heste: 4 Emner: 126 Svar: 1.996
og jeg tror der er mange der gerne vil have en selskabshest, selvom at der er spat i begge bagben;3
dec 2011
Følger: 49 Følgere: 48 Heste: 3 Emner: 4 Svar: 36
dec 2011
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
http://www.hestegalleri.dk/marked/Pony/906744-soeger-selskabsponyhyggepony
dec 2008
Følger: 74 Følgere: 248 Heste: 5 Emner: 852 Svar: 9.683
Min fars gamle hest var en hingst med temperament, og ham og min bror var som ild og benzin sammen når først de var hidsige, men min mor var næsten mere tryg ved at lae mig ride på ham end min bror(som altså kom på landsholdet for spanien) da han simpelhen tog alt meget med forsigtigt når jeg var på ham og omkring ham.. Blev han bange blev han bare stiv istedet for at stikke af..
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 62 Heste: 7 Emner: 41 Svar: 340
hvis han har smerter, vil jeg mene han skal aflives. selvom at det er utrolig hårdt, så er det klart det bedste for ham..
dec 2011
dyrlægerne mener godt han ville kunne gå som selskabs pony, men han har slidt hårdt på ledene (eller hvad man kalder dem) i begge bagben, hvilket resultere i at han halter, som de jo siger er tegn på han har ondt:-( de ville kunne give nogle forskellige former for behandling, som skulle lindre smerterne, et stykke tid, men ville aldrig kunne gøre ham til ordentlig ridehest igen:-(men det er vigtigst for mig han ikke har ondt, derfor ser det desværre lige nu ikke så godt ud:-(
Blogger
Følger: 74 Følgere: 267 Heste: 3 Emner: 83 Svar: 1.982
Jeg spørger fordi min egen traver står med spat i begge bagben. Der er, for ham, desværre ikke mere at gøre. Han fik konstateret spat i begge bagben sidste sommer (8 juni), så han har gået med det i lidt over et år. Han har haft BOT hasebandager, som desværre skarvede ham. Han lever på cortaflex lige nu, men ville skulle på smertestillende til vinter, fordi hans spat er så slemt som det nu er s-:
En spathest har bedst af at blive holdt igang. Bedst af at blive skridtet 30-40 minutter dagligt. Ingen trav i meget lang tid, under rytter. Bare skridte og skridte. Dette har jeg ikke selv kunnet opfylde, pga. hovproblemer og andre ting, men hvis det er, så synes jeg I skal give det et skud. Der er ikke mange spatheste, som faktisk vinder over spatten, men der er nogle. I kan få sprøjtet ham med binyrebakhormon, hvis han ikke har tendens til at blive forfangen og der findes mange andre tilskud, som I kan prøve. Men chancerne er 50% eller mindre for, at han vil kunne bruges igen, desværre. Og hvis spatten engang skulle vokse sammen, så vil du have en hest, som fungerer i hverdagen, uden smerter. Hesten vil dog være stivere i benene, og skal bruge meget længere opvarmning. Det er ikke sikkert hesten vil blive Ridebane-hest eller spring-hest, eller dressur-hest igen, men den vil kunne bruges til skovtursridning.
Jeg ved ikke om dette hjælper, men det er min erfaring mht. spatheste, som har det i begge bagben. Det er en træls situation at stå i, og hvis det er, så er du velkommen til at skrive en pb til mig også (-;
apr 2009
Følger: 79 Følgere: 90 Heste: 7 Emner: 98 Svar: 1.343
feb 2009
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.365
Hun skal i røntgen på fredag i næste uge, og da jeg talte med dyrlægen i telefonen lød hun ikke særlig optimistisk og sagde at udfra hvad jeg fortalte, så var det svært at finde noget positivt :-(. Jeg har så haft en anden dyrlæge ude som ''konstaterede'' det igennem en bøjeprøve, og som synes at røntgen var penge ud ad vinduet, men jeg syntes bare at jeg skylder min hest det. Men er det det, så ser det desværre sort ud. Det så synd... og hun kan endda ikke få føl hvis det er det, selvom hun ikke har ondt, fordi der kan være en arvelig faktor i det, og jeg vil ikke stå om 3-4 år og aflive et føl efter hende, fordi det var arveligt og jeg tog chancen. Hvis man ved at det er kommet af slag, så kan man godt få et føl, men da jeg ikke har haft hende hele hendes liv kan man desværre ikke se forskel på billederne. Det er trist
Men - hvis din pony halter - og endda på begge bagben, så syntes jeg du skal tænke dig godt om, for der kommer gode og dårlige tider, og jeg tænker specielt på om vinteren, hvor de nok ligesom mennesker godt kan få ondt, og det ville jeg ikke byde min hest i hvert fald
dec 2011
feb 2009
Vi som mennesker, har et ansvar for at vores heste er sunde og raske, og har det bedst muligt.
dec 2011
feb 2009
Det er svært. Håber du finder den bedste løsning!
spat i begge bagben