{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.797 visninger | Oprettet:

Guldkorn til jobansøninger {{forumTopicSubject}}

Tænkte at vi må være nogen der mangler job her på HG - og nogen der har jo. Så hvorfor ikke hjælpe hinanden?

Er du knald god til at skrive ansøgninger - så kom med gode råd. Fx. hvad er en god overskrift der er anderledes og fanger opmærksomheden? Hvad skal man ikke skrive i en ansøgning?

Eller har du en lederstilling og er med til at ansætte folk - og derved kan fortælle noget om hvad du kigger efter i en ansøgning?

Kom frit frem :o)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Guldkorn til jobansøninger
  • #2   10. sep 2013
    Syntes bare let det kommer til at lyde så standard at jeg er smilende, udadvendt, ikke er bange for at tage fat, ikke har noget imod at blive beskidt, er serviceminded, pligtopfyldende og ansvarsbevist.
    Det er jo sådan cirka det man ved de vil have - så på det punkt finder jeg det svært og skrive en god ansøgning, fordi jeg ved de næsten alle søger det samme. Det er de samme ord der går igen i jobopslagene.

• Gitte
    Gitte Tilmeldt:
    feb 2013

Følger: 1 Svar: 144
    #3   10. sep 2013 Jeg er med til at ansætte folk, når vi søger nogen i kontorstillinger.

Det, jeg kigger efter, er bl.a. (i tilfældig rækkefølge):

- Om personen kan stave og formulere sig korrekt, korrekt tegnsætning, og om han/hun skriver et korrekt dansk.
    - Om ansøgningen ser pæn og ordentlig ud (opstilling osv.).
    - Om uddannelse og tidligere erfaring matcher det søgte job.
    - At ansøgningen passer til den stilling, personen har søgt (mange sender bare en standardansøgning, som ofte slet ikke passer til jobbet).
    - At personen ikke bor MEGET langt væk.
    - At personen ikke er alt for "smart" og alt for "Her kommer jeg" i sin ansøgning.
    - At personen ikke er alt for "tiggende" i sin ansøgning.

Der er helt sikkert mere, men det var lige, hvad jeg kunne komme på......

Det sidste punkt gælder i øvrigt også for dem, der ringer og "tigger", om de kan få stillingen, og om jeg ikke lige kan lægge deres ansøgning øverst i bunken eller tage dem fra til en samtale. Og nej, det kan jeg ikke. For det første er vi altid mindst 3 personer, der vælger ansøgere ud til samtale, så det er ikke kun min beslutning, og for det andet vælger vi den bedste og mest kvalificerede ansøger - ikke den, der tigger mest eller lyder mest ynkelig. Det lyder måske lidt hårdt at sige sådan, men egentlig er det ment som et godt råd: Lad være med at ringe og tigge om en stilling! Det hjælper intet og giver i det hele taget et dårligt og desperat indtryk!

• #5   10. sep 2013
    En anden ting jeg tænker på tit... Jeg søger nogle gange jobs, der i forhold til min nuværende adresse er et stykke væk ( ½-3 kvarter i bil ) men de der så modtager ansøgningen, ved jo ikke at jeg har mulighed for at flytte tættere på.

Er det noget man skal skrive i ansøgningen eller er det noget man skal sige hvis man bliver kaldt til samtale?

• #6   10. sep 2013
    Har skrevet både uopforderede og modsat, da jeg også har søgt elevplads.
    Men det har jeg ikke fået, så lige nu søger jeg alt om det er 10 eller 37 timer om ugen :o)

• #7   10. sep 2013 Et billede er altid godt at vedlægge smiley
    Og så skal en ansøgning heller ikke være rodet at se på.

• Gitte
    Gitte Tilmeldt:
    feb 2013

#8   10. sep 2013 Krikken...... Vedrørende du bor langt væk: Skriv gerne i ansøgningen, at du er flytbar (eller er man alenemor, så skriv, hvis man har en pasningsordning for børnene, så det ikke bliver et problem på sigt). I øvrigt vil jeg ikke mene, at 30-45 min. i bil er langt væk. Ikke i min verden. Jeg tænker, at sådan noget som 1½+ time hver vej er langt væk.

I forhold til de ting, du skriver er "standard", og er det, man ved, firmaerne vil have: Ja, du skal jo skrive det, de vil have, men kun hvis det er sandt og passer på dig smiley Du kan f.eks. skille dig ud fra mængden på andre punkter. Skriv også, hvorfor du søger lige præcis dét job. Lyder det spændende? Har du erfaring inden for det job/opgaverne? Tænk "Jeg søger jobbet fordi......"

Og hvad får firmaet ud af at ansætte dig? Det behøver slet ikke at være sådan noget, som at deres omsætning stiger med 1 million om året smiley men måske får de en stabil og/eller smilende og glad medarbejder? Det er også noget værd! Tænk "Jeg kan tilbyde jer......".

Det er de punkter, du skal skille dig ud på.

• #9   10. sep 2013 følger lige med smiley

• #10   10. sep 2013 Gitte, kan du svare mig på, hvad arbejdsgiver egentlig mener, når de skriver, at de søger en udadvendt person? Jeg vil ikke betegne mig selv som udadvendt, men føler mig altid tvunget til at skrive det i ansøgninger, jeg er til gengæld også "udadvendt" i jobsituationer - jeg smiler altid, er høflig, venlig, hjælpsom og går meget op i kundeservice, men det er jo reelt set ikke det samme som at være udadvendt.

• #11   10. sep 2013
    En anden ting jeg har tænkt på;
    Gør det noget, hvornår man har afsendt mailen med ansøgningen?

Jeg sidder tit sent oppe til 23-24 stykker om aftenen, men det betyder jo ikke, at jeg ikke står op om morgenen og ikke kan komme ud af sengen.
    Det betyder bare, at jeg lige nu er ledig og ikke liiige nødvendigvis skal stå op kl. 7.

• #12   10. sep 2013 Skriv det rigtige butiksnavn!!har læst en ok god ansøgning hvor hun fremhævede atrema 1000 lige var noget for hende,ku li butikkens vition ect-men det var altså en DYREHANDLER hun søgte arbejde i.så læs lige igennem inden du aflevere ansøgning med forkert butik i;-)os haft en-ang stillingen i deichman.igen det vas dmxrehandler han søgte i;-)

• #13   10. sep 2013 Udadvent.en som selv opsøger kunderne og ik bare tænker de spørger vel hvis de har brug for hjælp...bare ik spørg mig

• #14   10. sep 2013 Jeg har stillet mine ansøgninger op i et overskueligt layout, hvor jeg fx. skriver spørgsmål og svarer omfattende. Det er spørgsmål som: Hvem er jeg? Hvad kan jeg tilbyde? Hvorfor søger jeg job?

Jeg ved ikke om det er noget, som tiltaler folk, men jeg har da fået job.
    Lige nu skriver jeg uopfordrede ansøgninger til landmænd, og det er straks en anden sag smiley

• Gitte
    Gitte Tilmeldt:
    feb 2013

#15   10. sep 2013 Katrine.... TurboSnegl har stort set svaret på det. Udadvendt er én, der ikke sidder og "putter sig" ovre i hjørnet, og én, der kan snakke med alle (eller i hvert fald de fleste!). Du skal kunne lide at snakke med andre mennesker og ikke være alt for stille.

Hvis du ikke føler, du er udadvendt, så lad være med at skrive det i ansøgningen. Du skal aldrig skrive noget, du ikke kan stå inde for. Bare spring det over og lad være med at nævne ordet "udadvendt". I stedet kan du jo skrive, at du er høflig, venlig, hjælpsom og går meget op i kundeservice.

Det er det samme, hvis man søger en stilling, og der er en af opgaverne, man ikke har erfaring med. Søg stillingen alligevel og lad være med at nævne noget om den ene opgave. Skriv du har erfaring med de andre opgaver (hvis du har det!) UDEN at skrive noget om de ting, du IKKE kan! Det kan være noget i stil med "Jeg har stor erfaring med de fleste af/mange af/næsten alle de nævnte opgaver....". Selvfølgelig går det ikke, hvis man søger en stilling indenfor økonomi, og man så ikke har nogen erfaring med økonomi, men er den ene opgave en mindre del af alle de nævnte opgaver, så kommer det sig sjældent så nøje.

Man skal i det hele taget huske på, at et stillingsopslag er arbejdsgiverens ønskeprofil - altså den PERFEKTE ansøger. Men eftersom ingen er perfekte eller kan alt, så er den person, der ender med at blive ansat, sjældent 100% som den person, der er beskrevet i stillingsopslaget smiley

Krikken..... Det er lige meget med tidspunktet.

I forhold til mail ser det dog ikke så godt ud, hvis ansøgeren sender fra sin nuværende arbejdsmail (det vil jo sige, at han/hun sidder og sender/skriver ansøgninger i arbejdstiden......). Engang imellem kan man også undre sig lidt over folks mailadresser. Nogle siger virkelig meget om en persons interesser, og IKKE altid på den positive måde! smiley Det er dog ikke noget, jeg ligefrem ville fravælge folk på grund af. Men man kan godt undre sig lidt engang imellem.

• #16   10. sep 2013
    Nu søger jeg ufaglærte jobs, som fx rengøring og det er ofte ret svært at sige en ansøgning. Der er nemlig ofte nærmest ingen annonce tekst, andet end hvad mødetidspunkt og time antal er, evt. stedet også at man skal tale dansk og være ansvarlig og serviceminded.

Andet står der ikke, intet om virksomheden, ikke noget mere.
    Så syntes jeg det er svært at skrive noget, selvom jeg gerne vil jobbet.

• Gitte
    Gitte Tilmeldt:
    feb 2013

#17   10. sep 2013 Det har du ret i. Det er det samme som med uopfordrede ansøgninger. Det er MEGET svært at skrive en ansøgning, når man har enten ingen eller kun få stikord.

Nu sidder jeg som sagt med ansøgninger til kontorjobs, så jeg ved ikke helt, hvad de kigger efter i de ufaglærte jobs..... Jeg ville dog nok skrive noget om:

- Hvorfor du søger jobbet
    - Hvad du kan tilbyde firmaet
    - Meget kort om, hvad du har lavet før (det står jo også i dit CV) - gerne nævne erfaring fra et lignende job
    - Noget om dig selv, hvordan du er som person og kollega

Hvis der ikke står noget om virksomheden, så prøv at google den.

Bliver du indkaldt til en jobsamtale, så sørg altid for at tjekke firmaets hjemmeside inden, så du ved lidt om det. Nævn eventuelt noget fra hjemmesiden til samtalen. Det kan være en spændende nyhed, eller ros noget på hjemmesiden, som du synes er godt - selvfølgelig UDEN at skamrose/overdrive! Det kan være sådan noget så simpelt som "Jeg så i øvrigt på jeres hjemmeside, at I lancerer et nyt produkt. Det lyder spændende!" eller "Jeg har været inde på jeres hjemmeside nogle gange. Hvor er det dejligt at se en hjemmeside, der altid er helt opdateret!". Det behøver ikke være noget, I ligefrem behøver at snakke en hel masse om (du nævner det bare lige), men det viser, du har sat sig lidt ind i tingene og har vist interesse for virksomheden udover det, der lige stod i stillingsopslaget.

• #18   11. sep 2013 Gitte, problemet består i, at det du anser som udadvendt, det er jeg smiley Og det er også det, jeg tror de fleste andre arbejdsgivere tænker om at være udadvendt. Det du beskriver som udadvendt udelukker ikke nødvendigvis en indadvendt person.
    Men jeg synes nok i det hele taget at personlighedshalløj på et så overfladisk niveau kan være noget pjat i jobsammenhæng. Jeg var engang til samtale, hvor jeg forinden skulle lavet en slags personlighedstest, jeg fik ikke jobbet, fordi hun fra start udelukkede mig pga testresultatet i stedet for at lytte til, hvad jeg sagde smiley

• Gitte
    Gitte Tilmeldt:
    feb 2013

#19   11. sep 2013 Katrine.... De ting, jeg nævner ("I stedet kan du jo skrive, at du er høflig, venlig, hjælpsom og går meget op i kundeservice") er dine egne ord smiley Det skal ikke forstås som at det er det, jeg mener betegner en udadvendt person. Hvis det var det, du mente??

Jeg er faktisk selv indadvendt, men har da fungeret absolut glimrende de steder, jeg har været ansat smiley Jeg har da endda fået at vide fra chefer og kollegaer, at jeg er meget udadvendt og social, men det er meget, meget langt fra, hvordan jeg selv ser mig selv! Så man kan åbenbart godt opfattes modsat af, end hvordan man er smiley Det kan jo så være både en fordel og en ulempe......

M.h.t. tests er jeg helt enig! Jeg synes personligt, det er for dårligt, når man udelukker folk KUN ud fra en test. Samtalen er det absolut vigtigste, når man skal ansætte nogen. På den anden side, så bruger mange firmaer tests simpelthen for at sortere i nogle af deres ansøgere - og noget skal de jo sortere efter. Hos mig er det jo ansøgningen, der bruges til at sortere nogen fra (f.eks. p.g.a. manglende kvalifikationer). Men folk bliver ikke ansat kun ud fra ansøgningen. Møder der en super kvalificeret person op til en jobsamtale, som har skrevet en perfekt ansøgning, og personen f.eks. viser sig at være fuldstændig umulig at tale med eller har en personlighed, som slet ikke vil passe ind, så bliver den person sorteret fra - uanset hvor god ansøgningen var, eller hvor kvalificeret og erfaren personen er. Så jo, jobsamtalen er klart det der gør, om en person bliver ansat eller ej. I hvert fald hos mig smiley

• #20   11. sep 2013 Gitte, nej okay, jeg mener bare, at når en arbejdsgiver søger en udadvendt person, så tror jeg ikke altid de mere præcist kender forskellen på at være indadvendt og udadvendt. Men ja, jeg skriver for det meste også, at jeg er pligtopfyldende, smilende og serviceminded, og ikke at jeg er udadvendt.

Sådan har jeg det nemlig også! Jeg tror også, at samtlige af mine tidligere kollegaer og chefer vil betegne mig som udadvendt, tror endda det står i min anbefaling.

Jeg er bare lidt bange for at sidde i samme situation som ved den test igen, med en arbejdsgiver der ikke kan forstå, at man er indadvendt men samtidig god til at være serviceminded og også tackle svære kunder. Hun var sikker på, at jeg ville blive ked af det, hvis der ringede en sur kunde. Jeg synes selv, at jeg er rigtig god til at tackle sure kunder, så jeg synes lidt det var noget pjat smiley

• Gitte
    Gitte Tilmeldt:
    feb 2013

#21   11. sep 2013 Det har du ret i. Der er forskellige slags udadvendthed, hvis man kan sige det sådan. Jeg tror, det bare er blevet et mode-ord i stillingsopslag, så firmaerne skriver det kun, fordi man ligesom "skal" skrive det.

Jeg kan sagtens følge dig i det sidste, du skriver. Nogle gange er det bare rigtig svært at få andre til at forstå, hvordan det hænger sammen - og få dem overbevist! Især hvis de allerede har bestemt sig for, at "du nok er sådan". Det er virkelig irriterende! Jeg har selv prøvet det nogle gange, hvor jeg har været jobansøger og siddet til en samtale, hvor jeg pludselig kunne høre, at den anden person slet ikke havde forstået, hvad det var, jeg mente eller havde fået en fuldstændig forkert opfattelse af mig. Det er SÅ nemt at blive misforstået/misfortolket.

• #22   11. sep 2013 Netop!

Det er i øvrigt rigtig rart at kunne læse råd fra en "insider", der samtidig lyder meget fornuftig :-).

• Gitte
    Gitte Tilmeldt:
    feb 2013

#23   11. sep 2013 Tak smiley Jeg er glad for, hvis du kan bruge det til noget.

• #24   11. sep 2013
    Ja mange tak for tiden :o). Jeg har fået sendt to afsted, selvom jeg stadig foretrækker at komme ud og søge job "personligt" - men det får man ikke nødvendigvis job af ;o).

• Gitte
    Gitte Tilmeldt:
    feb 2013

#25   11. sep 2013 Det var så lidt! Er bare glad for at kunne hjælpe smiley

Held og lykke med jobsøgningen.

Kommentér på:
Guldkorn til jobansøninger

Annonce