{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.080 visninger | Oprettet:

Min hest 'stikker af'. {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg har en hest som 'stikker af' i galoppen. smiley

Vi har ikke redet seriøst i lang tid, og det eneste jeg sådan laver på hende når jeg rider er lige at skridte lidt rundt.

Men nu er jeg efterhånden begyndt at tænke på at arbejde med skridt, trav og galop at jeg gerne vil have en afslappet og rolig hest.

Jeg vil gerne have underviser på, men problemet er at jeg ikke har kunne finde nogen som falder i min smag og som samtidig ikke koster en bondegård i transportpenge. Jeg bor lidt udenfor Thisted, 7700 i Nordjylland, så hvis I kender en god rideunderviser så vil jeg gerne høre om det. Jeg er dog én af de der 'hippie-ryttere' som gør i bidløs, jordtræning og tricks og jeg er ikke så frygtelig hip på det der moderne dressur så hvis det kunne være en akademisk eller klassisk dressur underviser ville det være rart! smiley

Jeg mistænker min hest for ikke at have særlig meget balance, for når jeg rider hende på bane og vil sætte hende i galop løber hun blot hurtigere og hurtigere i traven. Hun er islænder og har ikke været hos nogen seriøs islænder-rytter og derfor så går hun grissepas og jeg har lidt problemer med at finde ud af hvornår hun traver og hvornår hun passer. Når hun er varmet op så kommer traven dog med det samme for det meste.

Ude i det fri, på landevej der er det sjældent at hun sætter rent i galop når vi skal galopere. Hun plejer også der at sætte i hurtigere og hurtigere trav/pas indtil hun til sidst er nødt til at slå over i galop.

Desuden er det svært at få hende til at galopere langsomt.

Når jeg rider på marken ved siden af vores fold, og vil have sat hende i galop så kommer hun som skudt ud af en kanon og stikker faktisk af med mig. Jeg har ret svært ved at holde hende, men jeg kan godt stoppe hende. Problemet er jo at hun jo netop skal lære at holde sig i en rolig galop og ikke bare tonse derudaf.

Hun kan ikke galopere på volter, så tror jeg simpelthen hun vælter.

SÅ! Mit spørgsmål til jer er: hvad ville I gøre i min situation?
Jeg har læst lidt rundt omkring balanceøvelser til hesten og alle siger bomme, bomme, bomme men jeg er jo så blank at jeg ikke aner hvad det vil sige, sådan rent opgavemæssigt. Skal hun trave over dem? Skal hun gå igennem dem? Eller?

Tak på forhånd! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest 'stikker af'.
  • #1   22. nov 2013 Nu rider jeg helst baneridning og mere 'seriøst dressur' min part har ikke haft balancen eller styrken til at holde galoppen i en rolig og kontroleret galop. Det tager træning. Volterne behøver ikke være små 10 meter volder men en 20 metervolde ned af langsiden og en volte mere. Jeg bøjer af til volter så snart hesten begynder at løbe alt for hurtigt, det tvinger hende til at sætte farten en smugle ned og samle sig lidt. Det er træning og træning og træning. det tager lang tid. Jeg gik fra en hest der fes rundt i hallen til en roligere galop (ikke så langsom som jeg kunne håbe på) i løbet af 2-3 måneder med 3-5 minutters galop fra ryggen. Blev det for slemt kom hun i longe og fik lov at krutte af der

  • #2   22. nov 2013 longering kan også hjælpe, da det styrker muskler og ryg og derved hjælper det også balancen. du træner balancen, ved at "tvinge" til at holde balancen. du hjælper ikke på din balancen ved at sidde på en stol, men vved at stå på et ben. så øv hestens balance ved at skridte lidt i longen, og stille sætte det op til hun kan gallopere fint i longen

  • #3   22. nov 2013 Nu er jeg en af dem der skriver "bomme" smiley

    men lav "mikado" med bommene, og rid igennem, KUN i skridt, ellers skal du lave stor afstand mellem bummene så hesten ikke snubler.

    hvis du kan få det til at fungere, så longer, med bomme rundt i cirklen hvor hun går/løber, så hun skal lidt mere end bare rundt og rundt, men også koncentrere sig lidt mere smiley

    eventuelt kunne du træne i sand eller vand?

    og så ud i skoven, væk fra stierne, og over rødder og stub, så hun skal fokusere på balance og sine ben smiley

    At øve hende i at bakke kan faktisk også godt hjælpe på balancen, samt lave schenkelvendinger(staves) smiley


  • #4   22. nov 2013 Tak for rådene! smiley

    Hverken hende eller jeg kan finde ud af longering, så det må blive et punkt på vores træningsskema! smiley


  • #5   22. nov 2013 ts: når du siger at ikke kan finde ud af det, så er det en rigtig od ide at gøre så er der lidt fornyelse i træningen og så synes hesten også det bliver lidt sjovt smiley

  • #6   22. nov 2013 Du kunne også hvis det er muligt, tage hest og trailer, og tage til et kursus.

    Islænder kurser er som regel faktisk ikke så dyre igen.

    I hvert fald ikke omkring 6940 Lem. st

    Jeg ved ikke om hjemmesiden har noget i nærheden af dig, men måske?

    http://www.sporti.dk/calendar/#s=5


  • #7   22. nov 2013 Undervisning ! Den skal lære at springe an , men kan høre at den ingen balance har , det får den absolut ikke mere af på volter og bøjede spor . Hvis du ikke kan få undervisning må du ud på en lang mark eller grusvej og løbe den igang i galop på dit signal , gentagelse og gentagelse !;)

  • #8   22. nov 2013 Julie Erbs: Det er lige netop det jeg ikke har lyst til, for hun kan bare blive ved og ved og ved med at løbe stærkt og hvis jeg bare driver og driver så aktiverer jeg flugtsignalet. Hun er en meget nervøs hoppe og hvis hun først kommer helt op i det røde felt så har jeg svært ved at stoppe hende igen, så det vil jeg ikke risikerer.

    Specielt fordi hun tidligere har været stukket af med mig, og jeg vil ikke risikerer at jeg ikke kan stoppe hende og hun så løber ud på vejen. smiley


  • #9   22. nov 2013 Katja: kunne du eventuelt tage hende ud på stranden og lade hende løbe der? det er hårdt i det tunge sand, og så vil hun stoppe på et tidspunkt, og der komme ikke så mange biler smiley

  • #10   26. nov 2013 Jeg har samme problem med min fjordhest. Han kan bare ikke stoppes igen smiley Men han har heller ingen balance, eller vil springe an i galop smiley Jeg tog ham ud på en mark og løb ham i gang på mit signal smiley Sådan har jeg gjort i 4 måneder nu. Han kan snart i ridehus også smiley

    (Ligesom Julie Erbs siger ;))


Kommentér på:
Min hest 'stikker af'.

Annonce