{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
960 visninger | Oprettet:

Trist oplevelse med unghest. HJÆLP {{forumTopicSubject}}

Hej alle i behjælpelige mennesker

Jeg beklager meget hvis dette indlæg bliver meget langt, men håber at der er nogle der tager sig tid til at læse det og hjælpe mig så vidt som muligt og evt. give nogle gode råd.

I forbindelse med at jeg skal have ny hest, har min søster en veninde, som har en 4 års hoppe hun gerne vil sælge. Furda er en hoppe med meget gåpåmod og vilje, men er trods alt stadig ret rå. Hende der har gjort hende ryttervant har redet hende omkring 6 gange. Jeg har været ude at prøve hende to gange. Hver gang skal hun lige longeres først og få krudtet lidt af, så kan man så derefter sætter sig op på hende og ride. Hun er enormt hurtig til at lære i forhold til ridningen og man kan sagtens trave og galopere på hende.

En del af problemet er dog, at ejeren er meget sød ved hende og opgiver hurtigt hvis det er at hun får lidt for meget modstand. Hun kan ikke rense hove på Furda fordi, at hun ikke kan holde hendes ben da hun trækker det sig og ikke står stille osv. Jeg har 1 gang før vundet over hende med hensyn til at få renset hove. Ellers slår hun meget med hovedet og er en meget utålmodig hoppe. Det er ikke andet end dårlig opførsel, det ved jeg!

Anden gang jeg red hende var for en uge siden og hun var så fantastisk dygtig.

I dag skulle jeg så prøve hende igen, og for første gang skulle hun ned til mig hvor jeg kunne prøve hende på vores egen ridebane. Hun har blandt andet fået smed i dag og stod rigtig pænt, der var ingen ting! For første gang er hun også af sted alene uden sin følgesvend og er et nyt sted, fair nok.

Da hun kommer trækker jeg hende direkte hen til bommen for at strigle hende. Og da jeg skal rense hove på hende går det fint med det ene forben. Da jeg når til bagbenene, sparker hun ud, flytter bagparten væk fra mig og endda også i mod mig og jeg kan simpelthen ikke få fat i hendes ben, da hun sparker som en i helvede. Måtte give op, for ikke at komme til skade. Hun stejlede endda og sparkede ud med forbenene.
Longerede hende på banen, hvor hun gav den gas og var så vildt oppe at køre at jeg ikke turde sætte mig op på hende og ejeren havde fuld forståelse. Man kunne tydeligt se på hende at hun var nervøs. Da ejeren kørte af sted med hende igen, brød jeg sammen af gråd og rystelse over hvad der var sket. Jeg er heldig stadig at være hel!

Mine forældre synes ikke at jeg skal have hesten efter dette. Min søster siger at jeg SKAL op og prøve hende igen og det synes jeg nu også. Men jeg er i tvivl om jeg skal opgive hesten og sige at jeg simpelthen er for uerfaring til at kunne håndtere hende og måske for ung, selvom jeg har fuld opbakning hos min søster. Eller skal jeg satse på at jeg kan klare det og give hoppen en chance? Det er trods alt kun sket 1 gang det her og er ellers aldrig sket før.

Al hjælp modtages, råd osv! Jeg er en meget forvirret pige smiley

M.V.H Sandra, 17 år.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Trist oplevelse med unghest. HJÆLP
  • #1   30. nov 2013 Det skal lige siges at udover det der skete i dag er denne hoppe lige hvad jeg leder efter. Jeg er ikke typen der trækker mig når jeg kommer ud i sådanne situationer, bryder sammen midt i det hele eller bliver bange. ALT kommer først efter!

  • #2   30. nov 2013 Du skal gøre op med dig selv, om du erfaring og mod nok til at have sådan en rå unghest.
    Jeg ville køre ud og prøve nogle andre også, så har du noget at sammen ligne med.


  • #3   30. nov 2013 Årh, jeg har aldrig stået i din situation, så jeg er sikkert ikke til særlig meget hjælp smiley Jeg tænker, at det bedste ville være at få hende på prøve i en måned, hvis du er sikker på, at det er hende det skal være? Så har hun tid til at falde til ro, og i kan begge få prøvet det af. Mange, der første gang køber unghest er jo også uerfarne, og hvis bare du tager dine forholdsregler og ved, hvad du har med at gøre, og hvordan du skal tackle det (du lyder til at kende hende lidt allerede, og ikke til sådan at slå ud med det samme), jamen så synes jeg ikke at der er noget, der holder dig tilbage smiley har ejeren oplevet, at hun har været sådan før?

  • #4   30. nov 2013 Jeg synes du skal give hoppen en chance til, ungheste kan skifte meget fra dag til dag og reagere voldsomt på små forandringer. smiley

  • #5   30. nov 2013 Har læst det hele og syntes du skal prøve igen smiley Du lyder til at kunne få hjælp + det at det lyder til du også har lidt styr på det smiley
    kh Hadeel smiley


  • #6   30. nov 2013 Jeg har lige stået i en lignende situation. Jeg troede jeg kunne klare en unghest, selvom han havde nykker indimellem.
    Det blev desværre så meget, at det endte ud i at han sparkede mig i hovedet, og jeg skal rende rundt med et stort ar ned igennem ansigtet resten af livet, og står nu uden hest.

    Så jeg vil råde dig til at tænke dig virkelig godt om. Jeg ville ikke gøre det hvis jeg var dig, hvertfaldet smiley


  • #7   30. nov 2013 der er bare rigtig mange heste til salg og endda til billige penge smiley hvorfor ikke tage ud og prøve nogle forskellige, osse for at have noget at sammenligne med smiley

    det ville være rigtig træls for dig hvis det viser sig at være en for stor mundfuld, og at du bliver bange, eller endda kommer til skade smiley og ja det ville jo heller ikke være optimal for sådan en ung rå hest hvis du ikke har erfaring nok til at lede den i den rigtige retning

    så ja mit råd er vel at tage ud og prøve en masse andre og så tag den derfra smiley


  • #8   30. nov 2013 Anne Mette - Jeg har det nemt med at falde for heste, og jeg tror umiddelbart at det ville gøre mig endnu mere forvirret at prøve flere heste. For hvem skal jeg så vælge?

    Funke - Min gamle hest har jeg selv redet til, og det har gået meget nemt og godt, så lidt erfaring har jeg med ungheste! Og min søster har en del!
    Nej ejeren har ikke oplevet hende sådan før, specielt ikke i så voldsom en grad hvor hun har været et nyt sted hen. Men måske har det bare været lidt for meget for hende på en gang? Hun er jo trods alt ung smiley


  • #9   30. nov 2013 Så vidt jeg forstår ud fra din tekst, så flyttede i hoppen hen til et fremmed sted? Det kan nogle ungdyr reagere meget stærkt på, vi har en hoppe som skal stå omkring 3 dage på et nyt sted, før hun er til at arbejde med...

    Nogle hopper, især hvis de er rå, skal lige have tid til at finde ud af hvor de er, og se sig omkring. Du trak hende også lige hen til bummen og gik i gang med det samme, det har måske været for stor en mundfuld for hende?


  • #10   30. nov 2013 Hvis du køber en ung og rå hest, skal du jo være klar på at de kan være en stor udfordring, og om det er noget du kan magte..
    Men ellers syntes jeg du skal op på den igen smiley


  • #11   30. nov 2013 Tak for alle jeres svar!

    Jeg ville bare gøre det endnu svære for mig selv, hvis jeg prøvede andre heste!


  • #12   30. nov 2013 Men du kan evt bede om at få hende på prøve i en lille måned, og se hvordan det går? Det er selvfølgelig ikke alle ejere der vil gå med til dette, men man kan jo høre ad smiley

  • #13   30. nov 2013 Cecilie J - Det er korrekt! Hun har aldrig været der før! Og der stod en masse fremmede heste og kiggede på hende, selvom de næsten ikke bevægede sig det mindste, de kiggede bare smiley

  • #15   30. nov 2013 Jeg har ikke fået solgt min egen endnu, da hende der er interesseret i ham ikke har plads i øjeblikket, så han skal reserveres for hende! Så vil ejeren reservere Furda for mig, men hun skal være sikker på at jeg vil have hende, ellers vil hun sælge hende til nogle andre, da hun ikke kan tumle hoppen selv smiley


  • #16   30. nov 2013 Ud og prøv en masse smiley og hvis du beslutter dig for at det skal være hoppen skal du være forberet på at det godt kan tage lang tid med hende.. Det tager i forvejen tid at binde sig til hesten men hvis den samtidig skal prøve grænser af så kommer det ikke til at gå smertefrit det første tid, men det skal så siges at når og hvis det lykkedes jer at mødes så har du verdens bedste og helt specielle venskab..

  • #17   30. nov 2013 Det eneste der har været med at få renset hove, er at ejer har givet op, hun prøver ikke engang at rense dem, fordi at hun ved at hun taber kampen.

  • #18   30. nov 2013 Det lyder til at du har erfaringen og modet til det, og at hendes opførsel skyldes en blanding af nyt sted og unghestehormoner, eller hvad man nu siger smiley jeg synes bare du skal købe hende, hvis du er helt sikker på, hvad du går ind til. Jeg ved ikke helt, hvordan jeg har det mht. ikke at prøve andre heste, men det er jo helt op til dig, og hvis du er sikker på at det bare er hende her, der er noget for dig, så synes jeg du skal gøre det! smiley

  • #19   30. nov 2013
    Det sværeste ved det hele er nok at hvis hesten halvdelen af tiden har en ejer der ikke gør som dig, så kan du prøve at opdrage alt det du vil og lære hesten diverse ting og sager - men det falder til jorden, når hesten så falder tilbage i samme mønster ved ejer.


  • #21   30. nov 2013 For mig lyder det som en unghest der har været total stresset over alt det nye - var jeg dig ville jeg bede om at prøve nogle flere gange og få den med derhen og se hvordan det går. Evt. kan du måske løsspring, longere osv.

    Ikke bede den om så meget så den bliver overstimuleret. Måske strigle hjemmefra. Og når hun tager den med ro og er fokuseret og lydig, jamen så stopper i for den dag og roser hende.

    Hvis du er bange for hende er det dog en helt anden sag - en unghest har ikke brug for en utryg/nervøs rytter - de har brug for en der viser vejen på en god måde.


  • #22   30. nov 2013 Team Hjortkjær - Jeg vil umiddelbart ikke sige at jeg er bange for hende. Selvfølgelig hvis jeg kunne se på hesten at den er fuld af frygt, så ja, så ville jeg være bange. Jeg kunne sagtens mærke hjertet banke i brystet på mig, men tog nogle dybe vejrtrækninger og prøvede at være rolig og se om jeg kunne smitte lidt af på hende! Og det hjalp da også til sidst, efter hun havde flippet ud i longen smiley

  • #23   30. nov 2013 det er MEGET at bede en urutineret og tilmed ung hest om at opføre sig pænt når man for det første ikke har håndteret den særlig meget og så tager den med på udebane uden nogen form for støtte i form af en anden hest smiley

    så jeg synes du skal prøve den igen der hvor den står og beslutter du dig for at købe den, så husk at den skal have tid til at falde til og lære dig rigtig at kende før du kræver en hel masse af den smiley


  • #24   30. nov 2013 Hoppedullen - Nu har jeg aldrig selv stået med en unghest der har opført sig sådan, da min egen var helt cool! Selvfølgelig hvis jeg købte hende ville jeg jo ikke ride hende før hun var faldet lidt til i flokken og kan slappe af osv. smiley


  • #25   30. nov 2013 Nadia - Det ved jeg skam også godt, men at hun reagerede så voldsomt havde jeg bare ikke forestillet mig! Men tak for dit råd, det kan jeg klart bruge! smiley

  • #26   30. nov 2013 Det kræver meget at håndtere en unghest, og helt ufatteligt meget at håndtere en nervøs unghest. Jeg havde også en pony der nægtede at løfte ben og stejlede, men med hævet stemme og ros når det virker så lærte han det i løbet af halvanden/to måneder.. Ville tænke mig RIGTIG godt om hvis jeg var dig, hvis ikke du er tryg ved den, bliver det bare en kamp. Har selv haft en unghest jeg var bange for, og han var endda tilredet smiley
    Held og lykke smiley


  • #27   30. nov 2013 nej det kan jeg godt forstå, men du må ikke blive nervøs for hende, for hun har helt sikkert kun gjort det pga. frustrationer, så lige så snart hun er faldet til skal det nok gå helt fint smiley

  • #28   30. nov 2013 Tusind tak for jeres svar alle sammen. Jeg er helt overbevist om at jeg skal ud og prøve hende igen, også må jeg se hvad jeg beslutter mig for smiley

  • #29   30. nov 2013 god beslutning smiley held og lykke med det

Kommentér på:
Trist oplevelse med unghest. HJÆLP

Annonce