{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
594 visninger | Oprettet:

Genoptrænings program {{forumTopicSubject}}

Jeg har en 19 årig dv hoppe, som efter sin alvorlige seneskade, har fået grønt lys til at opstarte genoptræning :)...

Genoptræningsprogramet lyder:


1.-5.uge)

Skridt på hårdt lige underlag(der har jeg bare brugt fold) Start med 30min de første dage. Øg gradvist til 90-120min sidst i perioden.

6.uge)

Stadig skridt på hårdt underlag.
Der lægges nu 5-6 travintervaller ind á 2min.
Der traves på hårdt plan ligeud.
Læg 1 interval ind daglig. Således at der sidst i perioden skridtes ca. 30min og traves i 15 intervaller.

7.uge)

Fortsættes udendørs og der lægges 10-15min banearbejde ind.
Der rides på stor volte i alle 3 gangearter.
Der har jeg lavet det således:
Skridt 30min
Trav 3x3min
Galop 2x2 min
Øg med 1min trav hver dag, og 1min galop hver anden dag. Og læg skridten ind i mellem hver trav og galop interval.

8.uge)

Normalt arbejde.









SPØRGSMÅL TIL JER: er det lige meget om man bruger fast underlag eller ok fast ridehus bund (hun går på mudret fold nu, og øger dagligt frem og tilbage i galop og changere rundt i vildskab...






Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Genoptrænings program
  • #1   11. feb 2014 Hårdt underlag ER bedst til genoptræning af senerne!
    Jeg er selv igang med genoptræning af en 18 årig hoppe, efter at hun har stået stille i et lille års tid.
    Jeg ville foretage genoptræningen på vej, hvis jeg var dig. smiley


  • #2   11. feb 2014 Jeg har tidligere brugt samme genoptræningsprogram. Det virkede på min hoppe smiley
    Jeg red hovedsagelig på vej og det vil jeg anbefale dig også at gøre.
    Husk stopur når du skal til at trave - vildt besværligt smiley


  • #3   11. feb 2014 Hårdt underlag, det vil sige asfalt. Ville bestemt aldrig bruge en fold som hård bund, for er den hård, er den også knoldet = dårligt underlag. Jeg har genoptrænet i ridehus da der ikke var anden mulighed, efter samråd med dyrlæge vel og mærket. Men nej det ikke lige meget hvad man bruger fast bund er bedre en ridehusbund.

    Forstår ikke denne del af spørgsmålet? "hun går på mudret fold nu, og øger dagligt frem og tilbage i galop og changere rundt i vildskab... "


  • #4   11. feb 2014 Synes det lyder vildt at starte med 30min efter en seneskade, og helt op til 2timer skridt inden for 5uger :S

    da min skulle startes op igen efter en skade på sit forben (en form for forstuvning), skridtede jeg tur på max 20min et par gange om ugen de første 2 uger, og red max 1time efter noget alla 2måneder ca :S


  • #6   11. feb 2014 Det med at hun på folden løber en hel masse, det er bestemt heller ikke godt til hende, når hun først skal til at igang med genoptræning! Du risikere at skaden kommer igen.
    Så jeg ville tage den på en anden fold, nu ved jeg ikke om den går alene eller sammen med andre, men afhængig af hvad den gør, så skal du i hvert fald ændre på det.


  • #7   11. feb 2014 Synes det er meget hurtigt fra uge 7 til 8, og så lyder det som rigtig meget skridt. Ville ihvertfaldfald tage et par uger til med gradvist mere galop og trav. Du kan jo ikke gå fra 10min trav og 5min galop den ene dag, og så hel normalt den anden. Synes du skal lave det gradvist, så du bare tilsidst er i dit normale, og der kan du slippe dit genoptræningsprpgram smiley

  • #8   11. feb 2014 Tak for svar, jeg vælger at mere langtrukkent genoptræningsprogram, og vil bruge asfalt smiley

  • #9   11. feb 2014 Glemte lige at skrive, at de jeg fulgte dette program øgede jeg ikke lige så hurtigt som der stod jeg skulle. Især mod slutningen hvor jeg synes det går meget hurtigt.
    Min hest havde ikke stået stille så længe inden, så hun kunne sagtens skridte i de 30 min man starter med. Men har den stået stille længe, ville jeg også starte med kortere tid og nok gåture/trække i starten.


  • #10   11. feb 2014 DEN SKAL genoptrænes på asfalt hvis du vil have det aller bedste resultat når det gælder senerne smiley
    En fold er nok det værste du kan bruge da den er UJÆVN og BLØD hvilket er lige det modsatte af hvad der er bedst... Alternativt kan du bruge en grusvej men jord/ sand eller ridehusbund er ikke godt til genoptræning af sener.... smiley

    Held og lykke med genoptræningen - men få det nu gjort på hårdt bund så du får den bedste effekt!! smiley


  • #11   11. feb 2014 også forstår jeg ikke helt - har den ikke boks ro? altså går den på fold? for så er du da helt sikker på din hest ikke bliver klar igen smiley

  • #12   11. feb 2014 Stine
    En hest med en seneskade har altså godt af at komme på fold MEN den har ikke godt af at løbe rundt, men at gå stille rundt på fold har den altså godt af..

    Gjorde min os da han stod med skade på senen/forstuvning og han var klar til genoptræning efter 3uger og dyrelæge var meget imponeret over det..

    men hvis de bliver holdt i gang stille og roligt har jeg ofte oplevet at de kommer sig langt bedre over skaden og det ikke bryder ud igen, i forhold til hvad jeg har oplevet med heste der har haft boks ro og så i gang med genoptræning


  • #13   11. feb 2014 Hun går på fold efter dyrlægens anvisninger, det styrker hendes balace og opbygger/styrker musklerne, de 4 første mdr. Af skade-perioden stod hun med boksro smiley knuss

  • #14   11. feb 2014 Nåh okay smiley har aldrig hørt de måtte komme på fold men forstår bedre når den har haft boks ro smiley

Kommentér på:
Genoptrænings program

Annonce