{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
693 visninger | Oprettet:

Unghest-Hvor hurtigt kan man gå frem? {{forumTopicSubject}}

Jeg har idag været ude at kigge på en skøn DSP hoppe på 4 år, Lavina.
Hun virker rigtig god, og vi tror også vi vil købe hende. Hun skal i tilridning i 14 dage, hvor hun skal lære at gå til bidet, og det grundlæggende dressur!

Når hun så kommer ud til os om et måned (ca) skal hun så lære at springe. Hun kan springe i løspingning, og hun har en god tekenik, men hvor tit kan man løspinge en unghest?

Vil nemlig ikke ødelægge hende ved at gøre det for meget, men vil pp den anden side også godt have hun kommer igang, med de høje spring, hurtigst muligt!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Unghest-Hvor hurtigt kan man gå frem?
  • #1   17. jan 2007 en gang om ugen

• #3   17. jan 2007 vil sige 1-2 gange og ugen

• #4   17. jan 2007 Skynd dig langsomt !!
    Går det for hurtigt,kan det give bagslag og dårlige erfaringer og så er du tilbage hvor du startede...

• #5   17. jan 2007 . ..Liva.. .
    Sorry, så jeg først nu smiley

• #6   17. jan 2007 Hanne N
    Har heller ikke tænkt mig at skynde mig, men vil heller ikk gøre det en gang om måneden, når den sagtens kan 1 gang om ugen!

• #8   17. jan 2007 Jeg syntes du skal starte med at lødspringe den måske 1 gang hver anden uge.

• #9   17. jan 2007 Mmh' hvis du bare løsspringer til den ikk gider mere så kan du sagtens 2 gange om ugen smiley

• #10   17. jan 2007 <i>Fuldkommen enig med Hippie Hest.
    Syntes det går for hurtigt.

• #11   17. jan 2007 Ja, hvis du tror den kan lære sin grundridning og gå til biddet på 14 dage, så er du enten naiv, ellers vil du sætte en eller anden "hiv-og-ryk-person" op på den.. Tænk lige på måske 14 dage bare til at vænne den til sadel og trense..

Desuden er løsspringning 1 gang om ugen RIGELIGT til en unghest..

Hvor kommer den kære Lavina fra.??

• #12   17. jan 2007 også enig med Hippie hest....

• #13   17. jan 2007 <b>HippieHest</b>

Det kunne skrives på en pænere måde!

• #14   17. jan 2007 <b>HippieHest</b>

Hun spørger jo for <b>ikke</b> at ødelægge hesten, og hun sender den i tilridning i 14 dage det betyder jo ikke at den skal rides hver dag, jeg går ud fra, at det er hos en berider den skal tilrides...

Og som 4-års kan man da sagtens begynde at trene den i at gå ned med hovedet og det grundlæggene dressur som hun skriver

• #15   17. jan 2007 Du kan sagtens løsspringe 1 gang om ugen.
    Men vil du springe på hende om ca 1 måned el. er det løsspring du mener???

• #16   17. jan 2007 Tinna: Men derfor kan den UMULIGT lære, i hvert fald ikke på en hensigtsmæssig måde, den grundlæggende dressur og at gå til biddet..!! Det vil jeg mene vil tage noget længere tid.. Jeg tror jeg kender ponyen, og den er 100% rå..!! Så sætter man sig jo heller ikke op på hesten fra dag 1.. Jeg ville da nok bruge i hvert fald en uge, måske 14 dage, alt efter hvordan hesten reagerer, på at vænne den til sadel og trense..!

• #17   17. jan 2007 Hvis hesten er lærenem og arbejdsvillig kan den godt nå at blive tilredet på 14 dage... Min frieser hingst Karst travede rundt i hallen og bøjede nakken efter min kæreste havde været oppe på den 3 gange... Og der blev ikke brugt indspænding eller hvad der nu ellers kunne falde jer ind af ting. Den har bare været i hænder fra lille... Så slap lige af folkens og lad hesten arbejde for sit føde... Selvfølgelig skal den ikke lide overlast, men mange heste er altså nemme at tilride så længe man håndterer det rigtigt. Man kan også blive for pudse nusse om bare at få lagt en sadel på krikken... det behøver ikke tage flere uger for den bare at lære sådan en lille tng... Så længe man hele tiden iagttager hesten og hvordan den har det i situationen så er det bare med at komme i gang... om det så tager 14 dage eller flere måneder... er da op til hesten...

• #18   17. jan 2007 <b>selvfølgelig kan den ikke gå stabilt til bidet i på 14 dage holde bærringen i trav og gallop, men nu er der jo forskellige måder at forstå ordet "grunddressuren" måske mener hun bare skridt trav og galop, og at den forstår præncippet i at gå ned, og igen, hun spørger fordi hun selvfølgelig ikke vil ødelægge sin nye hest, hvorfor så komme med disse andgreb? Det kunne jo også tænkes at I havde mere erfaring end hende? Men kan hun gøre ved det???

STOP disse angreb, og dorklar hende hvorfor det ikke er smart i en SOBER tone, det får hun meget mere ud af!!!

• #19   17. jan 2007 <b>Camilla S</b>

Kig på ovenstående ^ ^

• #20   17. jan 2007 Tror lige præcis det samme som dig Tinna... Med grundlæggende dressur er der bare ment at den kan gå nogenlunde til biddet i alle gangarter... hesten er 4, så den lider altså ikke overlast ved at lære det på 14 dage... og herre gud, hvis det tager en måned tror jeg da bare de giver den det mere tid...

Tror ikke Bambi mener det på den måde som de fleste herinde forstår, eller gerne vil forstå det på...

• #21   17. jan 2007 <b>Martina</b>

Nemlig! smiley

Stakkels Bambi!!!

Hun har da ikke lyst til at spørge her i forum igen

• #22   17. jan 2007 Martina: Det me at gå pænt med ovedet, kommer også MEGET an på hvordan hesten er sat sammen.. Nogle heste kommer det meget mere naturligt for end andre.. Min venindes knabstrupper som minder meget om en frieser i bygningen, den gik faktisk pænt med hovedet fra starten, fordi det kom naturligt for den at gå med hovedet placeret der..

• #23   17. jan 2007 De første par gange du løs springer skal det ikke være ret højt, du kan så forøge det med 10 cm per gang, men vær opmærksom på ponyen syntes det er sjovt, og la vær med at få den op og springe højt, bare for at bevise den kan, det er bedre, at den lære det er let at springe, og den har let ved at komme over.
    Hvis du løs springer regelmæssigt, og den har har fået masser af rutine, skal du ikke springe højere end 100-110 cm, og så måske en gang imellem hoppe højt.

Du bør ikke springe den med rytter, før den har noget bæring og kan springe godt an i galop.
    Vent helst ½-1 år, når den er 4 ved tilridning er ½ år nok at vente i mine øjne, og der er det samme fremgang, ikke sætte springene op, før den har forstået hvad den skal og syntes det er sjovt.

• #24   17. jan 2007 <b>HippieHest</b>

Tihi, det er nu alligevel første gang jeg har fået det at vide, men hva en gang skal jo være den første smiley

Jeg syntes bare at man kunne skrive at det ikke var så smart at springe den engang om ugen, da den så vil blive ødelagt, istedet for at sige at hun da bare skal ødelægge den???

Det er svært med skrift, man mister ligesom tonen smiley altså det er svært at forstå noget ironisk på skrift!

• #25   17. jan 2007 Hippie hest: Sys da oss vi siger det på en pæn måde.. Bare fordi vi ligesom ndre herinde ikke gider pakke alting ind i vat, men bare siger tingene som de er..

Martina: Der er ingen der siger at det er for tidligt at få hesten til at gå til biddet som 4 årig, det kan de fleste på den alder.. Jeg mener bare at det er for meget at forvente efter kun 14 dage.. Uanset om hesten er 3 eller 4 år er en sadel og en trense nyt for hesten, og den bør lære det at kende, og få tillid til det inden der også kommer en rytter op.. Bare min mening.. Der er jo ingen grund til at gøre hesten ked af det ved at gøre alt det nye på en dag.. De unge heste kan altså ikke kappere så meget på èn gang..

• #26   17. jan 2007 Det er også derfor jeg nævner at man skal se på hvordan hesten reagerer på de forskellige ting... for selvfølgelig har det noget at gøre med hvordan hesten er sat sammen og hvordan halsen er ansat... men derfor er det satdig ikke umuligt at Bambis nye hest ikke kan lære det på 14 dage... hvis bare rytteren er dygtig og har en rolig og stabil hånd, så skal det sgu nok kommer meget hurtigt... Men som sagt, er forskelligt fra hest til hest, så jeg synes det er for dumt at bebrejde folk over at ville nå det på 14 dage, for det kan jo godt være det lykkes for dem... uden at den har lidt overlast på nogen måder... når man sender en hest i ridning vil man gerne se resultater, og det må gerne gå lidt stærkt... når man så får den hjem kan man lade det hele gå lidt mere stille og roligt...

• #27   17. jan 2007 Når man er 12 så menes der med grundlæggende dressur: at hesten kan tulle rundt i alle gangarter.

Når man er lidt ældre betyder grundlæggende dressur: At hesten kan gå en LA.

Der er ikke noget galt i at ride en 4 års til på 14 dage

• #28   17. jan 2007 <b>Camilla S</b>

Jeg pakker heller ikke tingene ind i vat, men alle siger det kan den da ikke lære på 14 dage, og at hun går for tidligt frem med den allerede nu, også fint, jeg opfatter det bare som om at I lige så godt kunne have sagt at hun ikke skulle have unghest, for hun er da for dum ikke at vide at den ikke kan gå dressur på 14 dage, men ja igen svært at se tonen på skrift

• #29   17. jan 2007 Men nu kender jeg den pågældende hest, er jeg ret sikker på.. Og jeg tror der skal mere end 14 dage til..

Men den skal nok blive fin, det er jeg som rimelig sikker på.. Den skal bare have tid.. Husk det Bambi..! smiley

Og det er skam en dejlig pony.. Ingen tvivl om det..!!

• #30   17. jan 2007 Tinna: Jeg mener heller ikk at folk uden forstand på ungheste skal have sådan en, UDEN en dygtig person til at hjælpe og vejlede..

• #31   17. jan 2007 Det er bare et stort ordkløveri lige nu... kan sagtnes forstå hvad i mener når i synes en hest ikke kan lære grundlæggende dressur på 14 dage... Men den burde kunne lære at bøje nakken i trav og galop (galop i let sæde) og anspring... ikke noget med at den ikke lige må slå fra i anspring eller bare på volter... det er jo ikke det man mener med grundlæggende dressur på 14 dage... tror bare det er noget Bambi lige har skrevet uden videre at tænke over det... der står jo faktisk også CA. om en måned får de hende... dvs måske sige at de ser hvordan hesten udvikler sig det sted den nu er i ridning og ser på dete hele derfra... synes diskussionen er lidt dum hvis bambi ikke kan være med i den...

• #32   17. jan 2007 <b>Camilla</b>

Det lyder jo til at hun netop har fundet en dygtig person der kan vejlede!

• #33   17. jan 2007 <b>PRØV LIGE ENGANG AT HØRE HER:

Hesten er tilredet og kan det meste men den skal i tilridning for at lære at gå stabilt til bidet, ovs.
    Jeg sprugte ikke om i syntes det var for lidt tid den skulle i tilridning, men om hvor mange gange man kunnet løspringe en unghest på 4 år!

<I>Hvor svært at det og forstå ? Er sku da lige glade med i mener det er for kort tid den er i tilridning! DET VAR IKKE DET JEG SPURGTE OM!

• #34   17. jan 2007 Tinna: Hvor læser du det henne.?? Jeg kan ikke finde det.?? Hvis du mener me der hvor den skal i tilridning, så mener jeg også at man bør have hjælp længere frem i tiden..

• #35   17. jan 2007 renee K
    Tak, den er vandt til at blive sprunget, (har prøvet det 2 gange) og den syntes det er helt vildt sjot, den styre selv på springende osv. smiley

• #36   17. jan 2007 <b>Camilla</b>

Ja helt klart, men hun får i hvert fald hjælp fra start og det er da fedt at hun erkender at hun ikke selv kan klare det i starten, og får derfor hjælp

• #37   17. jan 2007 Tinna: Der er jeg helt enig..

Til Bambi: Held og lykke med hende.. Hun er fin..

• #38   17. jan 2007 Hippie Hest
    Jah, men var jo ikke klar over at det ville starte en debat smiley
    Hehe, men skal jeg da gøre en anden gang! Men sprugte jo heller ikk om tiden den skulle i tilridning, men om hvor mange gange man kunne løspringe den!

Derfor syntes jeg ikke det var så vigtigt at give alle detajler!

• #39   17. jan 2007 Camilla S
    kender du Lavina ? Ö

• #42   17. jan 2007 Jeg er enig med Hippie Hest og Janni!

Synes også i allerede er gået for hurtig frem allerede ved lynkurset i tilridning..

At gå hurtig frem afhænger af hver enkelt hest. Det handler om at hesten har det sjovt, og indlæringen er en leg. Det skal være sjovt evig og altid, ellers mister de hurtigt modet.

• #43   17. jan 2007 Nej efter min mening er det ALT.. for tidligt.... jeg tror næppe på en hest kan nå at blive tilredet ordenligt på 14 dage.... Jeg syntes at "grunddressuren" skal være iorden inden man overhovedet begynder på at springe... det er lige til at ødelægge sin hest... Du skal regne med, at hesten jo ikke engang har balancen iorden... og ikke må presse for meget.. for så ødelægger du den... Jeg ville ikke gøre det... men det er der jo så mange meninger om.. som så meget andet... smiley Hvis du vil springe må du jo købe dig en ældre hest istedet for...

• #44   17. jan 2007 Bambi... det skulle du have skrevet fra en start.. hehe.. det er ikke nemt atvide hvorlænge en hest har været i tilridning når det ikke står skrevet... men alligevel.. pas på med ikke at presse den... den burde at have en nogenlunde balance inden... også kan du evt træne lidt bomme med den og sådan noget... men jeg syntes alligevel 1 gang i ugen er for meget..

• #45   17. jan 2007 Undskyld, men hvordan kan du sige at den skal lære at gå til bidet og lære det grundlæggende dressur på 14 DAGE? Ja bare lige en tanke..

• #46   17. jan 2007 I andre var vist lidt hurtigere end mig ^ smiley

Kommentér på:
Unghest-Hvor hurtigt kan man gå frem?

Annonce