{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.267 visninger | Oprettet:

JEG VIL BARE HAVE EN ROLIG HEST {{forumTopicSubject}}

Okay, jeg har verdens sødeste pony på 20 år.. Han er tændt men meget styrbar på bane, og jeg kan gøre alt med ham! Men jeg kan ikke ride på tur..

Sidste Sommer hjalp min veninde mig med at sætte ham på plads, så han gik pænt på tur.. Og vi endte faktisk med at kunne ride alene afsted, dog kiggede han stadig og var tændt, men han lavede ingen numre. Før i tiden stejlede og bukkede han, til han fik lov til at vende om.. Så smed han mig af 2 gange i træk på tur, og nu kan jeg ikke engang ride ud på vores sti.. Jeg er selv meget rolig, da jeg er blevet vant til ham, men det bliver bare en uendelig kamp fordi ingen af os overgiver os. Det eneste jeg vil er at få ham til at være rolig, og gå frivilligt med. Der er ingen problemer hvis jeg bare trækker ham, men så snart der sidder en på ryggen, vil han ikke.. Og det er kun mig der må trække ham på tur, ellers vil han heller ikke.. Hvordan får jeg ham til at slappe af?

Billedet er taget 5 sekunder før jeg faldt af sidste gang.. Han løb så 4 km hjem uden mig, og det dur jo ikke.. Vi skridter bare lige så stille, og så satte han ellers i rodeobuk.. Havde trukket ham næsten hele vejen ud, og ville egentlig bare ride ham hjem.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fix en lampe 620 kr.
  • Opsætning af stikkontakt til vaskemaskine 500 kr.
  • Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  JEG VIL BARE HAVE EN ROLIG HEST
  • #2   4. maj 2014 for mig lyder det som seperationsangst -det er ike sjovt at skulle gå helt alene væk fra flokken, Når du er på jorden, er han jo ikke længere alene, men når du sidder p ham, skal han gå helt selv.

Axel laver samme stunt -stejler, vender rundt og vil HJEM og det i en vis fart. Der er ikke så meget andet at gøre end at træne og træne og træne, til hesten har fundet ud af at det er ufarligt og at den ikke dør af at gå hjemmefra alene.

Axel havde faktisk sådan rimeligt lært det (tror aldrig han bliver rigtig god til det, men man kunne ride ham ud, uden fare for liv og lemmer), men efter et års tid uden alene-ture er vi nu tilbage hvor vi startede.

Jeg har skiftet bidet ud med et fullcheek -stængerne i siden gør at jeg kan styre retningen bedre = han kan ikke bare vende rundt. Det er ikke hårdt og det hjælper intet på stop e.l. men det at kunne holde hans hoved i den rigtige retning, hjælper gevaldigt her.
    Og så har jeg altså ganske upædagogisk smidt et par glidetøjler på, så han ikke kunne stejle (vi skal langs veen, og hest der stejler op af biler er bare ikke smart). Nogen heste stejler alligevel, men for Axel kan det holde alle 4 hove i jorden, at man korter lidetøjlen når han lægger an til at rejse sig.

Og så har jeg ganske enkelt redet tur så tit det var muligt (i hvert fald 4 gange i ugen) til han lærte det.

Andre bruger meget mere pædagogiske metoder, og starter med trækketure, kun at gå et par meter hjemmefra og langsom øge afstanden osv. personligt goder jeg ikke bruge flere måneder på at kunne ride de 1½ km indtil skoven (hvor han i øvrigt går helt uproblematisk, det er blit det at gå hjemmefra der er problemet)

• #3   4. maj 2014
    Når hesten er så voldsom i sin seperations angst, så ville jeg gå stille og roligt frem med den metode Michelle ikke vil bruge.

Altså starte med og ride eller gå hen til hvor hesten kan kapere - om det så er 1 eller 10 meter væk fra stalden, græsse lidt, hjem igen. Og træne det hver dag eller flere gange om dagen hvis man fx. er der morgen og aften.
    I mellem når man gør det skal hesten så ikke presses udover dens grænse, så den ikke bliver bekræftet i at det er farligt at være alene.

Hesten synes tydeligvis ikke det er fedt - det ville jeg ikke bare ignorere og forlange den stadig blev stående på alle fire ben uden stress.

• #5   4. maj 2014 Krikken - problemet er at for nogen heste betyder det at de aldrig kommer til at kunne roses ud.
    Axel kan gå problemfrit ned af grusvejen. På nøjagtigt samme sted begynder problemet hver gang. Det kan ikke lade sig gøre at øge afstanden med så meget som en meter, uden at det foregår på to ben, og at forvente "uden stress" er ren utopi.

Det jeg har gjort kaldes flooding. Jeg anbefaler det ikke til alle heste eller alle situationer. Men det har faktisk gjort at Axel kunne rides ud... Osse uden glidetøjlen, og uden at ville hjem, efter nogen gange... Han er ganske enkelt blevet tvunget ud i det til han fandt ud af det var ufarligt.

Det er ikke politisk korrekt at gøre det sådan, men det virker... Og nogengange er det det eneste der virker, hvis man da vil kunne ride ud på hesten

• #6   4. maj 2014 Separations-angst er det ikke, for så ville du ikke kunne ride ham ud med cordeo, som jeg kan se på hestens profil, at du har gjort. Jeg tror på, hesten har smerter, så jeg ville få den tjekket godt igennem af en kiropraktor smiley

• #7   4. maj 2014 Jeg har ikke noget umiddelbart bud på hvad du kan gøre, men blev nødt til lige at spørge om dette: Jeanne N hvorfor vil du have hesten skal tjekkes igennem af en kiroprakter? Fordi som jeg læser det så er det kun under skovtur at problemerne opstår? smiley Min hest har nøjagtig samme problemer som Julie, det er fint når man bare trækker med den, men vil man ride den opstår problemerne. Indtil videre trækker jeg bare ture, men når den bliver flyttet næste måned vil jeg se om jeg kan få en til at ride med mig eller gå med og se om problemet kan løses den vej. Egentlig har jeg ikke noget behov for skovture, men tænker på hesten. det er jo super lækkert at ride i skoven og synes det er synd min skal gå glip af det. smiley Men min har ihvertfald ingen skavanker og smerte, så tror det er ganske almindelig seperationsangst. smiley
    Men held og lykke med det! smiley

• #8   4. maj 2014 Tusind tak for jeres svar! Min hest har ingen smerter, fordi så ville han have det ALTID og ikke kun på tur. Han har ikke seperationsangst, da jeg har kunne ride ud alene før, uden problemer! Og han er flokkens leder, og alle heste der vil foran ham, bliver pænt bedt om at gå tilbage på plads, bagved ham. Ærligt tror jeg bare at han har fundet ud af at han er stærkere end mig, når vi ikke er i vores vante omgivelser. For mig tror jeg at jeg er nødt til at bruge midler som Michelle, men jeg vil ikke smide bid på ham, eller glide tøjler.. Så tror jeg må ud og lede efter en anden løsning over i den stil, hvor jeg bliver stærkere end ham..

Han er for klog til det der med bare at gå ture med ham.. Jeg går med ham 3-4 gange om ugen, og har gjort det i lang tid, og der er der ingenting, overhovedet. Men lige så snart jeg sætter mig op, så vender han om.. Bare fordi han kan..

Og så tænker i sikkert: Jamen, du har jo allerede svaret så, men det havde jeg ikke da jeg skrev. Det er jeres svar der har fået mig til at bruge udelukkelsesmetoden, og fået mig til at indse hvad det egentlig handler om, så tak smiley

• #9   4. maj 2014 Jeg ville nu også lige få den tjekket for en sikkerhedskyld. Min opførte sig os rigtig voldsomt på tur og det begyndte først når vi var kommet et stykke væk fra gården, så stejlede han og kastede med hovedet, prøvede at løbe hjem osv ( han kunne før i tiden gå ud alene, uden problemer) Der var ingenting, når andre var med eller på banen. Jeg fik ham tjekket og det viste sig at han havde en alvorlig gaffelbåndsskade i bagbenet og at gaffelbåndet og griffelbenet var vokset sammen. Så det kan nu altså godt være smerter, hvorfor min kun gjorde det på tur alene, ved jeg ikke, men det gjorde han altså.

• #10   4. maj 2014 Hvis du kan mærke hvornår han spænder op, så prøv at lave nogle øvelser, volte, versader lige meget hvad, bare så han bliver opmærksom på dig igen .

• #11   4. maj 2014
    Hesten kan sagtens ha' seperationsangst alligevel, selvom du kan gå med den. Min er ikke særligt bange for mange ting på jorden, men sidder jeg på ryggen er det en anden sag. Når man er på ryggen kan man ikke længere give signaler med kropssproget mm. - det er noget helt andet.

Ligesom dyret vel sagtens kan rides i coredo - men hvis det er inden for dens tryghedszone det gøres, så er der jo ikke problemer.

Du kan aldrig blive stærkere end hesten, så hvis man gerne vil det så ender det ud i en kamp og en kamp skal og bør ridning og omgang med hesten ikke være. Der er andre veje.

Hvis hesten efter 1-2 uger stadig ikke kan rides 1 meter længere er der et eller andet der kokser. Har fx god erfaring med at bede hesten om at stoppe, så godbid, stop, så godbid - dog fra jorden og bare skovle godbidder ind konstant så den lidt glemmer hvad der er om den. Så har den måske gået en meter længere også kan man gå hjem.

• #12   4. maj 2014 Axels problem bunder uden den mindste tvivl i seperationsangst -han kan altså osse trækkes ud (så er han jo ikek alene, han har jo mig med), og han har tidligere kunnet gå tur alene (efter megen træning), men kan det ikke længere, ganske enkelt fordi han alt for længe ikke har skullet.
    Han kan i øvrigt osse gå tur alene, når bare det ikke sker hjemmefra -altså f.eks. til stævner og den slags, der går han fint og uproblematisk de ca 10-18 km marathon alene og både på vej skov osv. Der har han jo ikke sin foldmakker der "trækker i ham"

Så det er nogen lidt underlige konklussioner at komme med at fordi den engang har kunnet rides ud i cordeo, så kan problemet ikke være seperationsangst nu.

Og om den er leder af flokken eller ej, er altså ikke afgørende for om den kan have seperationsangst.

Ang at blive stærkere end hesten: det sker ALDRIG: hesten vejer mange gange mere end dig, og uanset om du så dyrker bodybuiling resten af dit liv, bliver du ikke stærkere end hesten.
    HVIS man gør som jeg, og tvinger hesten ud til den lærer det, så nytter det ikke at prøve at være stærkere end hesten, for det er du ikke. Det handler i så fald om at finde ud af hvordan du, med mindst muligt kraft og ubehag for hesten, kan forhindre den i at stejle, vende om og hvad den nu ellers gør...
    -axel er i øvrigt en ganske følsom hest, så det kræver faktisk ikke mange kræfter at holde ham på ret kurs -det kræver derimod fuld kncentration, forudseenhed og at man kender ham godt nok til at se hvornår han gør klar til "flugt"

Krikken -problemet med "din" model (det sidste du skriver her ovenfor" er at mange heste faktisk ikke er det mindste bange for at gå hjemmefra med en trækker. Så træningen er altså ikke videre effektiv, når man går med ved siden af, for at nå dertil hvor man er på grænsen af hvad hesten synes er ok, og så stoppe der og lade den falde tll ro, kræver det f.eks. for Axels vedkommende at man enten sidder på ham eller har ham i lange liner/for vogn. Og har man det, vil stop ikek være muligt fordi han så steler og vender om.
    Axel (og i øvrigt osse en pony jeg havde som teenager) kan fuldstændigt uproblematisk rides ud, hvis der går en med til fods, på cykel på en anden hest eller ja -hvad som helst, bare han ikke er alene (og rytter og kusk tæller så ikke med i "ikke alene")

ts skriver at hun osse selv kan trække hesten ud, så vidt jeg kan se uden problemer -HVIS der er problemer i snor, er det bestemt der jeg ville starte og "liste det ind" på den måde.
    Men er der ike problemer fra jorden, er det ikke effektivt at arbejde med problemet fra jorden

• #13   4. maj 2014
    Du har ikke læst hvad jeg skrev, hvis du tror jeg mente med trækker kun og kun fra jorden :o).

• #14   4. maj 2014 jo jeg har Krikken -men tror vi taler forbi hinanden smiley

Jeg prøver igen: hvis hesten er helt uproblmatisk fra jorden, vil det ikke nytte bare at træne fra jorden, altså må man op på den.
    Og her kommer så problemet: for jeg er såmænd ikke uenig i "din" fremgangsmåde hvis man vælger "tilvænningsmodellen", Men står man med en hest (og dem kender jeg altså flere af), som er helt uproblematisk, uden stress osv, indtil et bestemt sted (som jeg går udfra hesten anser som værende grænsen mellem hjemme og "ni er jeg alene hjemmefra", så kan man ikke gå efter at ride den til lige der hvor den er påvirket men ikke panisk. Den panikker nemlig med det samme. Og i panik kan den altså ikke bedes stå stille og spise godbidder (fatisk vil Axel slet ikek have godbidderne i den tilstand)... for Axel (og den førnævnte pony) hedder det fremad eller hjem -stå stille er ikke en mulighed, i hvert fald ikke hvis man ønsker at leve lidt endnu smiley

hmm ja -jeg tror du ville være ganske interessant at have debatten med face to face, for som sagt er jeg slet ikke lodret uenig i din fremgangsmåde. Jeg ser bare nogen begrænsninger ved nogen typer heste, hvor den måde simpelthen ikke vil resultere i at hesten ender med at kunne forlade hjemmet alene.
    -men er sgutte så god til at få mig forklaret på skrift på en måde der er forståelig smiley

• #15   4. maj 2014
    Igen; jeg har ikke sagt den skal trænes fra jorden, så har du ikke læst det. Jeg har sagt at man kan starte det, hvis hesten også er panisk der - men er den ikke det, så starter man naturligvis fra ryggen :o)

• #16   4. maj 2014 Der er ikke noget galt med min hest fysisk. Vi havde det samme problem for et år siden, hvor min veninde tog kampen med ham, og så gik han uden problemer OGSÅ i cordeo uden for tryghedszonen. Jeg har nu fået aftalt med heste frihed at hun kommer og underviser os til sommer, og så håber vi at hun kan hjælpe os smiley

• #17   5. maj 2014 Krikken - jo det har jeg. Og efterfølgende skrevet at når så problemet ikke er der fra jorden og man derfor starter på ryggen, har metoden altså nogen begrænsninger, hvis man står med en hest der er fuldstændig cool og afslappet indtil den når et bestemt punkt (altså ikke gradvist stresser op efterhånden som den kommer længere væk hjemmefra) hvor den så går fuldstændig i baglås. Så er det nemlig ikke muligt at lade den stå der og tænke over tingene.

Jeg har redet en pint engang som, når den ikke ville længere, ganske enkelt klodsede bremsen og nægtede at gå frem. Med sådan en er det jo meget nemt bare at lade den stå der til den er ok med at gå videre.
    Men når reaktionen istedet er direkte fra afslappet til at stejle, springe og vende om, så et det der med at gå lige til grænsen og så stoppe til den er ok ikke rigtigt en mulighed....

Jeg ved ikke om det blev mere tydeligt nu...

• #18   5. maj 2014 Din hest skal lære at det er hyggeligt og der kommer belønning ved at komme ud på tur. Jeg gør dette ved heste der ikke så gerne vil hjemmefra. Jeg tager godbidder i lommen og rider af sted. Jeg har på forhånd sat mig et mål om hvorhenne og hvor langt jeg vil. Når jeg kommer derhen (på vejen har hesten stoppet op mange gange og har måtte presses fremad, her roser jeg for hver gang hesten går den ønskede vej) så stopper jeg hesten, giver en masse godbidder og roser.(alt dette fra ryggen) Så vender vi næsen hjemad. Man skal selvfølgelig ikke sætte for store krav til længden af turen til at starte med. Men sæt dig mål og sørg for at nå disse. Og sørg ALTID for at det er dig der bestemmer hvornår i vender næsen hjem selv om det betyder at skridte 5 meter længere end din plan smiley
    Mvh TT

Kommentér på:
JEG VIL BARE HAVE EN ROLIG HEST

Annonce