{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fix en lampe 620 kr.
  • Opsætning af stikkontakt til vaskemaskine 500 kr.
  • Shelf units need fixing to wall 650 kr.
  • Varme i radiator - stiften virker ikke 800 kr.
  • IKEA PAX garderobeskab 2.500 kr.
  • Samle to pax skabe uden låger 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Western vs akademisk dressur?
  • #1   15. maj 2014 Det er med at finde ud af, hvad der passer jer bedst og fungerer for jer. Jeg er evig fortaler for akademisk ridekunst, men er også fascineret af western, samtidig med at jeg rider dressur for islænder. Heldigvis kan man sammensætte sin helt egen træningsfilosofi og tage lidt af det hele med, hvis det er det, man vil.

• #2   15. maj 2014 Syntes både akademisk dressur og western er fantastisk flot!
    Prøv begge dele, og se hvad du selv syntes passer bedst til jer.

Du kan jo også øve begge dele?

• #4   15. maj 2014 Findes der stævner i akademisk ridning?

• #5   15. maj 2014 Hej
    Der findes ikke som sådan stævner i akademiske ridning. Men altså Enggaarden skolen for akademiske ridekunst holder en form for stævne for deres elever, ligeledes er der DHE, hvor der vist os er akademiske inspireret klasse.

Men ellers så som mange af de andre siger, prøv dig frem og se hvor du føler dig hjemme, jeg elsker den akademiske verden, og det er det mit hjerte banker for.

Held og lykke på din rejse

• #6   15. maj 2014 westernridning smiley

• #7   15. maj 2014 Akademisk har vel Working Equitation, faktisk ved jeg ikke om det er akademisk dresssur, eller klassisk der hører under den dicsiplin. Men der rider de ihverfald med blank kandar, som ofte kendetegner de to ridetyper. Tilgengæld er WE skide svært at komme med i, der er ikke rigtigt nogen klasser for begyndere, der ikke kan udføre forhindringerne i den korte galop, og på en hånd, som det kræves.

• #8   15. maj 2014 Western og akademisk er bestemt ikke det samme, selvom de har nogle lighedspunkter mht. den tekniske styring af hesten, er det to vidt forskellige retninger at gå.

• #9   15. maj 2014 Og WE er ikke akademisk, WE er jo en forhindringssport hvor AR er dressur. Men man kan godt træne begge dele uden at signaler o.l. "clasher" - men det er to forskellige ridestile smiley

• #10   15. maj 2014 Nogen der ved hvor man kan få undervisning i akademisk ridning på sjælland?

• #11   15. maj 2014 Jeg rider både klassisk spansk og western.
    Jeg vil slet ikke sammenligne de to smiley
    Men begge dele er helt fantastiske. Dog synes jeg, at hvis målet er, at komme helt til tops for den gren man nu vælger, så vil jeg tage det akademiske. For kommer man rigtig rigtig langt inden for western, synes jeg også man kommer ud i et miljø, som er på lige fod med dressur og spring, hvor man bruger nogle lidt anderledes metoder, til at nå sine placeringer. Det er dog ikke noget jeg kan bevise, at det er sådan, men det er hvad jeg oplever, når jeg ser videoer på youtube mv, af trænere og shows på højt niveau smiley
    Jeg synes western er så fantastisk, fordi det er så følsom en gren, og som virkelig kræver tillid og kommunikation mellem hest og rytter! Og så er der en begrundelse for, hvorfor der er de sportsgrene i western, som der er. De er ikke bare "opdigtet", de har faktisk været brugt i praksis engang!

Klassisk spansk og akademisk kan jeg virkelig godt lide, fordi det giver en kæmpe forståelse for hestens krop, den fysiske (også psykiske) udvikling. Muligheden for at gøre en hest 100% afslappet, og træne den til, ud fra et meget lille signal, at bruge sin krop fuldt ud! Rider man klassisk spansk eller akademisk, kan man også sagtens starte almindelig dressurstævner.

Jeg stemmer for begge dele, fordi de giver en masse forskellige goder! smiley
    Men kast dig ud i det, prøv dig frem, og find ud af, hvad der fungere aller bedst for jer! smiley

• #12   15. maj 2014 Jeg rider også begge. De minder om hinanden en smule. Faktisk lægger de sig en lille smule op af hinanden, men jeg skifter som regel jævnligt mellem tingene. Arbejde fra jorden bruger jeg til begge discipliner.

Spørg aldrig folk om, hvad der er akademisk og hvad der ikke er akademisk, for alle har deres egen opfattelse, og den mener de som regel er den rigtige smiley Hvis jeg var dig, ville jeg ride begge. Min pony er i hvert fald blevet rigtig afslappet af det.

• #13   15. maj 2014 MB
    Der findes en del steder
    Enggaarden, skolen for akademiske ridekunst, Michelle wolf
    Dorthe Skjoldager
    Maria de Cheung

Men hvor i landet bor du?

• #14   15. maj 2014 Jeg bor i vestsjælland nær Holbæk

• #15   15. maj 2014 smiley Western-Pleasure smiley

• #16   15. maj 2014 Kan VARMT anbefale http://www.tusecreekranch.dk/ (nær Holbæk)

• #17   15. maj 2014 Jeg har redet western og rider nu akademisk.
    Min hest dur ikke til western, fordi hun går for meget på forparten af sig selv, så western hjælper bestemt ikke på det.
    Jeg ville ride western, fordi man skal have meget små/lette hjælpere, og så er der i nogle discipliner fart over feltet samtidig med at det kræver træning og styrke. Fx ville jeg ride reining.

Nu træner jeg akademisk for at få vægten mere bagud og få spredt hendes forben (hun krydser forbenene). Der er ikke fart over feltet, men masser af styrke og seje øvelser, man kan træne op til smiley

• #18   15. maj 2014 Kan anbefale Maria D Cheung, hun kører ud og underviser på stort set hele sjælland, hun kommer nok også forbi holdbæk: www.mdc-akademiskridekunst.dk

• #20   15. maj 2014 Nu kender jeg ikke noget til akademisk, men kan varmt anbefale western. Skiftede selv fra dressur til western, for nogle år siden, og har fået en helt anden hest! Han har aldrig været så glad og arbejdsivrig, som efter vi konverterede.
    Fordelen med western er også at der findes en bunke af discipliner, så alle har mulighed for at være med smiley

Emilie Harm: Bare af ren nysgerrighed smiley Hvad mener du med at western Ikke ville gøre det bedre, idet din hest gik på forparten? En westernhest der fx skal lave et sliding stop, ville gå lige på snuden hvis den gik på forparten smiley

• #21   15. maj 2014 Nanna, fordi hun skal gå med hovedet i den position en westernhest nu skal have hovedet i, og dermed vil hun komme på forparten, og når hun i forvejen er det for meget, ville jeg ikke træne hende til at gøre det endnu mere smiley - vi red mest pleasure, selvom min drøm og mål var reining smiley

• #22   15. maj 2014 Nanna S: I western er der jo kun korte momenter med bæring, fx sliding stop. Ellers er der jo intet fokus på at få bæring, samling og vægt på bagparten smiley

• #23   15. maj 2014 Det er nu ikke korrekt, en westernhest skal også have samling og bæring, bare på en anden måde end i dressuren...

• #24   15. maj 2014 Ja, jeg holder sørme med Nanna her smiley
    Fx en pleasure hest, ville aldrig kunne gå korrekt jog eller lope, hvis ikke den havde korrekt bæring.
    Det er helt rigtigt vi ikke ser bæringen som i dressur, men hesten er stadig nødt til at hæve ryggen og bære, for at kunne gøre det. Og som jeg har forstået det, så bruger westernryttere, især i speed-discipliner, rigtig meget tid på netop at løsne skuldre op også, pga det sænkede hoved og de voldsomme bevægelser. Hvor man i dressur til glemmer forparten lidt, og har større fokus på bagparten.
    Derfor jeg er så glad for kombinationen af de to grene. Det har gives min hest SÅ meget i helheden smiley

• #25   15. maj 2014 Ingen bæring? Så jeg rider rundt på en lang giraf?
    Hesten skal da bære sig selv hele tiden en KORREKT jog eller lope kræver utrolig meget bæring og samling

• #26   15. maj 2014 Det har I sikkert ret i - jeg har trods alt aldrig redet western. Men det jeg har set af det på hyggeniveau (her snakker vi ikke verdens dygtigste, men hverdags-rytterne) har der ikke været nogen form for aktivering af bagben og vægt på bagpart i den forstand som jeg ser i nogle dressurgrene rundt omkring smiley
    Men jeg beklager min forkerte påstand smiley

• #27   15. maj 2014 Men husk, der er nu også forskel på løftet ryg og bæring smiley

Kommentér på:
Western vs akademisk dressur?

Annonce