{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.579 visninger | Oprettet:

Dressur sadel vs. western sadel {{forumTopicSubject}}

Hej i gode mennesker der ude.

Jeg går og sloges lidt med mig selv da jeg skal have ny sadel til min hest.

Sagen er at jeg har en DR pony som er noget bred og utroligt umarkeret, han har intet sadelleje! Jeg har ind til nu brugt en wintec Isabell Werth med noget besvær da den skulle have kile bag til for at ligge nogenlunde og ofte gled den frem alligevel.
Jeg har sat sadlen til salg og skal nu beslutte hvad jeg så skal have i stedet.
Min første tanke var Kieffer wien da jeg synes det er en lækker sadel og ved at den lå rigtig godt på hans mor sam havde samme problem med ryggen.

Han har en lang ryg, er høj bagtil og alt glider frem.

Her kommer så spørgsmålet:
Er det nogen der har erfaring med hvad det mest ideelle til en sådan ryg kunne være?

Jeg vil helst undgå bomløs da de ofte ligger trykket fortil, hvilket så belaster den i forvejen let skrøblige forpart.

Jeg overvejer dressur eller western, jeg er hygge/turrytter så der skal ikke tages hensyn til diciplin da jeg ikke rigtig ridder stævner.
Dog er jeg let interesseret i akademisk dressur og centeret ridning, men stadig på hyggeplan og hoved prioritet er min hests ryg!

På forhånd tak.

Hilsen Maria


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dressur sadel vs. western sadel
  • #1   19. nov 2014
    Hvor har du fra at en bomløs trykker fortil? :o)
    Har du overvejet en sadelmager? :o)


  • #2   19. nov 2014 Krikken: Jeg har læst en undersøgelse hvor der blev testet alm. dressur og bomløs sadel, det virkede ikke til at have indflydelse på hestens bevægelse, hvilken sadel der blev benyttet (over denne relativt korte periode) men de kunne så se hvordan trykket fra de forskellige sadler lå.

    Ja jeg har overvejet sadelmager, men det er de færreste der rent faktisk har god forstand på både den ene og den anden sadel.
    Når det så er sagt, ville jeg gerne høre fra nogle kloge folk hvad de har af erfaringer inden jeg går til sadel mager, for de har jo heller ikke hele dagen til at man kan prøve samtlige sadler... smiley

    i de 25 år jeg har haft hest har jeg ikke haft så store problemer med at finde sadel, men det kunne være andre havde. smiley


  • #3   19. nov 2014 Jeg ville købe western saddel smiley den er længere og har en ekstra '' gjord '' som forhindre sadlen i at ryge frem, de er også længere hvis hesten har en lang ryk. de ligger trykket mere tilbage og er gode at ride tur i smiley Men hvis du ender med at ville have dressur saddel vil jeg anbefale en spring saddel i stedet da de er bedre at ride tur i, da du jo mest er skovtursrytter. jeg synes selv at de giver mere frihed på tur og ikke '' tvinger '' en til at side korrekt og gør det dermed også nemmere at lave letridning og stå op i sadlen og evt. hyggespringe i skoven smiley håber du kan bruge min mening smiley

  • #4   19. nov 2014
    Maria E - En sadelmager er uddannet i og kunne fortælle dig hvilken sadel passer, så du må være stødt ind i nogle dårlige hvis det er dit indtryk :o) Det er netop dem man skal hive fat i hvis man er i tvivl - ligesom man får dem ud, når sadelen skal tilpasses.

    Jeg er lidt af en nørd når det kommer til undersøgelser og har endnu ikke kunne finde en brugbar undersøgelse vdr. bomløse/bomsadeler og trykfordelingen. Så det er pt. ikke andet end folks meninger.


  • #5   19. nov 2014 Karoline E: Mange tak for din mening smiley
    Spring sadel er dog helt ude af billedet, har redet i nogle stykker og kan slet ik finde mig til rette smiley

    Krikken: Jeg er godt klar over hvad en sadelmager er uddannet til... MEN som skrevet vil jeg gerne høre folks erfaringer.
    Jeg har endnu ikke mødt en saddelmager der havde forstand på både western og "traditionelle" sadler.

    Tak for dit input smiley


  • #6   19. nov 2014 det er jo også smag og behag smiley i så fald vil jeg anbefale western 100% smiley


  • #7   19. nov 2014 Bomløse sadler, i hvert fald Barefoot's de ligger trykket centreret midt på, hvor rytteren skal sidde for ikke at sidde på de skrøbelige torntapper! smiley

  • #8   19. nov 2014 Jeg har selv to kieffer Wien dressursadler af ældre dato, som jeg er meget lykkelig for, de passer mine to heste med to meget forskellige rygtyper (araber og DV/Palomino)... Begge sadler er Kieffer Wien - men de er langt fra ens...

    Så jeg vil nok råde dig til at få en sadelmager ud (som mange af de andre), og gå i nogle af de brugt rideudstyrsbutikker hvor du kan få en relativ billig sadel - som er efter sadelmagerens råd og vejledning (hvis han/hun ikke selv har en i kommission) så kan du få den tilpasset lige netop din hest... Med de former og udfordringer den har smiley

    ( den ene kiefer sadel købte jeg for 1000 kr her på HG, og har selv fået den tilpasset for 2500 - så 1 stk tilpasset sadel til 3500)


  • #9   19. nov 2014 Jeg ridder hygge tur og har tidligere redet western, og den ekstre gjord nogen snakker om der er på en western sadel er ikke til at holde sadlen tilbage, den bruges når man rider på kvæg for at sadlen ligger bedre til ryggen og ikke rygget sig så meget i de hårde vendinger de laver hestene.

    Men jeg ville klart anbefale en god westernsadel af et godt mærke og få en ordentligt western sadel mager til at tjekke den ligger rigtig på den hest, en westernsadel har også kun 1/6 af trykket på ryggen i forhold til en dressur sadel så med den rigtig tilpassede westernsadel vil den være mere behaglig for din hest, husk at en westernsadel kan ikke justeres i sadel bommen som mange engelske sadler kan så der for er det ekstre vigtigt at købe en sadel der ligger som den skal, og køb ikke de billige papsadler de ligger ikke ordentligt på hestene og er oftes skæve i bommen og læderet smiley

    Held og lykke med sadel ræset det er en videnskab i sig selv med de kære sadler smiley


  • #10   19. nov 2014 Tove Kudahl Laursen er eneste sadelmager herhjemme med uddannelse i westernsadler smiley

  • #11   20. nov 2014 Krikken - jeg tror den undersøgelse der henvises til er lavet omkring skulderfrihed i tølt, og den viste tydeligt at den bomløse sadel ikke giver den forventede frihed.
    Endvidere har mange distanceryttere erfaret at hestene får trykninger, når de rides med bomløs sadel på distancer fra 80 km og op.
    Jeg har selv en bomløs sofasadel, som jeg elsker, men bomløse sadler er ikke mere fantastiske end bomsadler.


  • #12   20. nov 2014 Så vidt jeg ved er der da et landshold i distance, som kun bruger bomløse.
    Nu kommer det jo også i den grad an på hvilken sadel man vil købe. - Mange af de billige bomløse og -sadler kan være det rene skidt, hvor de lidt dyre er noget bedre :).
    De er ikke mere fantastiske end bomsadler, men de kan være mindst lige så gode.


  • #13   20. nov 2014 Sacha&Natash - den oplysning må du have fra Optimalsadels hjemmeside smiley
    Hvis du kigger på billeder af det Canadiske Distance landshold, så får du svært ved at se det smiley
    Men de har helt sikkert prøvet på et tidspunkt. Det har det italienske landshold også og mange danske ryttere har også redet med bomløs men droppet det igen.


  • #14   20. nov 2014 Mange tak for jeres svar!
    For god ordens skyld vil jeg lige pensler ud at jeg selvfølgelig har tænkt mig at få sadelmager til at tilpasse what ever sadel jeg vælger, det har hele tiden været planen smiley (måske jeg skulle ha skrevet det i første omgang, men for mig er det en selvfølge) smiley

    Tak for navn på en western sadelmager smiley


  • #15   20. nov 2014
    Jeg kender den godt Vibeke. Men jeg kan ikke bruge den til noget da der ikke er nævnt noget om hvilken sadel - der er stor forskel. Om der er brugt trykfordelende, ingen billeder af hvordan det så ud, ingen fortælling om rytters vægt og hests vægt/højde, hvilken gangart og i hvor lang tid.

    Den er så mangelfuld at jeg ikke vil tage den for gode vare :o) Især det at der intet nævnes om hvilken/hvilke sadeler der er brugt.


Kommentér på:
Dressur sadel vs. western sadel

Annonce