{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.216 visninger | Oprettet:

samling, stiver sig, følsom mund? {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen!

Jeg vil gerne snart prøve om jeg kan få min vallak samlet lidt mere men han stopper op bare det mindste ryk eller tag jeg giver i tøjlen, han er tilredet for 4-5 måneder siden.
Han kan godt dreje og sådan men nogle gange ved han ikke rigtigt hvad han vil/ skal, han er en nervøs anlagt hest da han ikke har haft en god opvækst ved tidligere ejer, (han er 7 år)

Søger derfor hjælp til hvordan jeg kan hjælpe ham med at samle ham inden jeg går over i noget tølt træning, da jeg ikke tror han ved hvad jeg vil. jeg kan heller ikke rigtigt få ham til at kigge bare lidt ind på ridebanen, jeg rider volter på volter men han stiver sig ret meget og han kan bagpartsvendning, men tror ikek han ved hvad jeg vil.

Ser helst NEGATIVE komentarer udebliver fra denne emne/ forum, da jeg kun vil have hjælp og råd til det jeg spørger om!

Tak på forhånd! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  samling, stiver sig, følsom mund?
  • #2   17. jul 2014 ja men så derudover? smiley Meningen er jo jeg gerne vil have gode råd til hvad træning jeg kan lave med ham smiley

  • #3   17. jul 2014
    Måske hesten stopper fordi den tror det er stopsignal? Det er en af "bagdelene" så og sige ved og bruge tøjlerne til at samle hesten med, blandt andet at man bruger tøjlerne til to ting - både stop og buk nakken.
    Så hesten stopper fordi den tror du vil have den til og stoppe.

    En anden ting som Hoppedullen nævner - få hesten tjekket af fys, osteopat e.l det lyder som om der godt kunne sidde noget :o)


  • #4   17. jul 2014
    Og er hesten låst eller andet, så kan du ikke få nogle råd der kan få det til at gå væk - det skal rettes fysisk.


  • #5   17. jul 2014 Tænker bare at du skal drive lidt mere, når du tager i tøjlen.
    Angående at han stiver sig, så prøv med noget longering. smiley


  • #6   17. jul 2014 han kan ikke rigtigt finde ud af at gå i longe smiley han går bare lige ud selvom jeg driver på ham og hiver ham lidt indad smiley


  • #7   17. jul 2014 Løsgøring er vejen frem. Drop pilleriet i tøjlen. Rid en masse slange gange, ottetaller og volter for at løsne hesten op og gøre den smidig.
    Når den er helt smidig og eftergiven foran kan du begynde at samle den en smule mere, men stadig uden tøjle nyk. Energien skal komme bagfra.
    Samtidig er det en god idé at lade hesten blive tilset af en behandler jævnlig for at få de små spændinger ud af kroppen, så du og hesten får en optimal ridetur. smiley


  • #8   17. jul 2014 tak smiley

  • #10   17. jul 2014 Hvis hesten først lige er tilredet, så skal den slet ikke samles endnu. Du skal ride frem og ned, og lære hesten at være ligeudrettet og bøje rigtigt i kroppen på buet spor. Desuden skal den lære de halve parader, så du kan ride "frem og tilbage" og lære den at vente på hånden.

    Først når alt det er på plads, er det tid til at påbegynde lidt mere samlet arbejde.


  • #11   18. jul 2014 Umiddelbart er det for meget forlangt, at han skal kunne samle sig, hvis han ikke forstår at dreje endnu.
    Tag det roligt og fokuser i stedet på at få ham godt fremad og ned, uden at han skal samle sig, samt lav gode store volter, slange gange, alt hvad du kan finde på, der smidig gør ham. Hans muskler skal også kunne følge med. smiley


  • #12   18. jul 2014 som ngle af de andre skriver så as på ikke at forvire ham med tøjlen, det er kun positivt at han stopper for tøjlen!
    du kan i stedet atbejde med at få ham mere og mere fin for dit sæde.. en god øvelse er at tænke at du med sædet "dripler" en bold, så kan du med tiden lege lige så stille med om du kan få lov at driple langsommere, hurtigere, imens hesten holder et godt flow gennem kroppen og søger fremad og ned til din hånd, mister du kontakten og han bliver hakkende så er det for svært..
    og tænk på at det kort tid han har redet,,, muskler kan man relativt hurtigt bygge op, men sener, knogler og ligamenter tager år at styrke.
    samling er noget der kommer langsomt i løbet af måneders og års træning.
    det vigtigeste de første par år en hest bliver redet er at holde den glad, den skal føle sig sikker og motiveret. stille og roligt arbejde med at skabe og udvikle et godt samarbejde hvor hesten slapper af og tager imod hjælperne er nr 1. og fyskisk er det vigtigeste at man skaber en god balance og løsgordthed i hesten, først når den er i balance og løsgordt kan samlingen komme til sin ret smiley


Kommentér på:
samling, stiver sig, følsom mund?

Annonce