{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.106 visninger | Oprettet:

Gigt til heste {{forumTopicSubject}}

Hejsa. Min pony har gigt i det ene ben og ville lige høre om i kunne hjælpe mig...

Han er en fjordsheste vallak på 10 år. Han kan ride pæn dressur og er rigtig sød og elsker at blive holdt igang og redet. Dyrelægen siger bare at han har godt af at blive redet da det er godt for hans gigt.

Men nu til spørgesmålet:
Hvor tit tror i han ville kunne tåle at springe? Han er frisk og vil gerne frem i gallopen. (Han springer meget sjællent men uden problemer) ??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gigt til heste
  • #1   6. aug 2014 Generelt er springning hårdt ved forbenene fordi de jo får hele deres vægt på forbenene når de lander.
    Det er rigtigt at motion er godt (bevægelse er med til at holde de ramte led smidige og stærke), men jeg ville enten helt droppe spring eller nøjes med mindre spring, når hesten har gigt... om det skal være det ene eller andet, afhænger jo så af hvor slemt det er mm...

• #3   6. aug 2014 nu behøver det såmænd ikke være et dårligt bevægelsesmønster der giver gigt. Gigt kan være arveligt betinget eller skyldes slid.
    Ved slid kan det self skyldes dårlig/forkert belastning, men det kan altså osse bare være helt almindelig slid... Langt de fleste (osse mennesker) vil før eller siden få lidt slidskader herunder gigtforandringer i et eller andet omfang

• #5   6. aug 2014 Jeg har ikke skrevet at slidgigt er arveligt. Jeg har skrevet at gigt enten kan være arveligt eller forårsaget af slid smiley
    Der er i denne tråd ikke oplyst at det er slidgigt, kun at det er gigt

Og jo, slidgigt opstår gerne engang i løbet af livet osse ved helt almindelig slid. 10 år er godt nok noget tidligt for den slags problemer, men mange ting kan jo på på virke leddene, osse hård brug f.eks. (altså uden at der er noget galt med bevægelsesmønster e.l. men f.eks. ser man jo gerne slidgigt i forben ved ældre springheste)

Noget andet er at ingen heste jo har et helt perfekt eksteriør, så en lidt forkert benstilling e.l. kan med tiden osse give slid og på sigt gigtforandringer. Den dårlige benstilling er lidt svær at gøre noget ved på en voksen hest, så det må man jo bare leve med, og så ellers give de bedste betingelser i forhold til smed osv... men ændre det kan man ikke (ikke uden risiko for endnu større problemer i hvert fald)

Forstå mig ret, naturligvis skal man behandle hvis der er problemer. Men jeg synes altså osse man skal passe på med at sygeliggøre alt... hvis hesten er gående uden smerter og ikke har andre problemer, ville jeg ikke begynde på alskens behandlinger, men bare tage de hensyn der måtte være nødvendige i brugen af hesten..

• #7   6. aug 2014 Det er jeg så ikke enig i -Vi har netop en hest med en ikke helt ok benstilling som deraf har (meget lidt) gigtforandringer i et forben.
    Altefter benstilling er det helt uundgåeligt at der vil være et "skævt" slid på leddet og dette kan føre til forandringer i leddet...
    Den hest jeg nævner var ikke ret gammel da forandringerne blev konstateret, så det er ret udelukket at det er brugen der er årsagen. Den er yderligere undersøgt på kryds og tværs fordi symptomerne i første omgang udelukkende indebar hyppig snublen. Intet fundet udover altså lidt forandringer i det ene forben.
    Beskæringene er osse i orden.

Ifølge dyrlæge skyldtes forandringerne netop at han er lidt fransk stillet på det forben.

• #9   9. aug 2014 tak alle sammen... glemte at være helt presis- han har gigt i højre forben (ikke en slem slags, men det er jo stadig gigt). så i mener ikke at han må springe?

• #10   9. aug 2014 Lisette -ikke desto mindre er jeg ikke enig. Jeg har selv gigt, min mor har gigt, min bedstemor har gigt (arveligt betinget), min holstener har slidgigt i begge forkoder (sandsynligvis en kombination af dårlig opvækst og slid), min fars (ikke ret gamle) belgier har gigtforandringer i et forben (han er fransk stillet på det forben).
    Jeg har sådan set læst side op og side ned om gigt, jeg følger forskning på området, går selv ved speciallæger mm...
    og jeg er altså stadig af den overbevisning at gigt OSSE kan kommer pga dårligt eksteriør...
    Så lad os bare enes om at være uenige smiley

Den mindste -springning er, efter min mening, ikke nødvendigvis helt no go. Der er jo forskel på om man springer en LD eller en S. Der er osse forskel på hvordan og hvor hårdt man træner, om hesten er smertefri mm.
    Og så kan massør og kiropraktor være værd at investere i. En hest der har lidt problemer i et led, kan godt gå og belaste forkert/skævt og dermed få problemer i andre dele af kroppen

• #11   9. aug 2014 han bliver redet uden problemer og har ikke ondt nogle steder. havde håbet på lidt spring en gang imellem på lav plan. altså små spring (20-50 cm) og stille og roligt smiley tror i godt at han kan tåle det?

Kommentér på:
Gigt til heste

Annonce