{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.015 visninger | Oprettet:

Hest der ikke står stille {{forumTopicSubject}}

I tirsdags fik jeg min skønne lånehoppe opstaldet. Hun er virkelig sød, men der er lige et problem - hun gider ikke stå stille. Hverken på staldgangen, når jeg skal op på hende, under ridning eller når jeg skal af, og så vil hun rigtig gerne gnide sig op ad en, men hun er lige ved at vælte mig hver gang hun gør det, og det er rigtig irriterende.
Jeg søgte så efter noget hjælp inde på Google og fandt et par videoer - en hvor man ryster trævtovet (ikke voldsomt) indtil den bakker lidt væk fra en, og en anden hvor man trækker den lidt fremad, drejer den og så bakker den er par skridt, og fortsætter indtil den står stille.
Celine, min hest, er også ret stærk, ikke fordi hun løber at jeg ikke kan holde hende, men hun trækker meget og "kaster med hovedet" når man vil have hende til at stå stille.
Jeg har fået sådan en Monty Roberts grime med til hende, der strammer om næseryggen hvis jeg trækker i tovet, men det hjælper jo ikke bare at stå og hive som en gal, så har I nogle forslag? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest der ikke står stille
  • #1   4. sep 2014 Det handler om, at du skal finde et udgangspunkt, hvor du vil have at hesten skal stå. Hver gang den bevæger sig væk fra det område, så bakker/trækker du hesten tilbage til udgangspunktet, og det bliver du ved med. På et eller andet tidspunkt finder den nemlig ud af, at den ikke kommer nogen vegne med det smiley

  • #2   4. sep 2014 Hvis den lige er flyttet kan den være lidt stresset. Min egen hest kan aldrig stå stille når hun er stresset.

  • #3   4. sep 2014 Ulrikke - sådan var hun også ved hende jeg har lånt hende af smiley

  • #4   4. sep 2014 Når ja okay smiley så er nok noget den skal lære.

  • #5   4. sep 2014 På kursus med andrew mclean hvor min hest tilfældigvis, lige den dag ikke ville stå stille, der anbefalte han at man står foran hesten med rimelig afstand og så tapper på hestens forben til den bakker tilbage på sin plads. Timing og vedholdenhed er nøglen og det gjorde underværker på min hest.

  • #6   4. sep 2014 Tag den i trækketov,på staldgangen, lad den stå så lang tid den kan rumme, og inden den selv siger stop, så giver du signal til frem -> Tiden øges, og du lærer hesten, at kunne udholde at stå stille i længere tid af gangen.

    Mht. til ridningen, så ville jeg øve opstigning i små tapper aswell. Du kunne evt, give den en godbid.

    Du siger at den ikke er god til at stå stille når du skal af? hvordan er dit stopsignal? er hesten stresset ved at være alene osv?


  • #7   4. sep 2014 Jeg kan anbefale dig at købe en klikker og nogle godbidder.
    Hvis du allerede har det, kan du nemt lære din lånehest at stå stille.
    Giv kommandoen "stå!" - eller noget andet, du selv finder på - når den står uroligt. Hvis den så i et splitsekund står stille, så trykker du. Bare den står stille, når du trykker, og så skal den ellers bare have ros!
    Sådan fortsætter du, og så vil den lynhurtigt fatte at kommando "stå" = stå bomstille til anden kommando bliver givet.
    Du kan nemlig efterhånden begynde at kræve, at den står længere og længere tid.


  • #8   4. sep 2014 Tak for jeres svar. smiley
    Josie: altså hvis jeg feks vil af, så tager jeg i tøjlen, men så begynder hun at ryste med hovedet og bakke som om hun skal til at stejle, og derfor læner jeg mig lidt fremover og giver hende løse tøjler.


  • #9   4. sep 2014 Signe og netop det at du læner dig frem og giver efter på tøjlen er i hestens verden ros, så nu har du lært den at det er det du forventer af den.
    du skal lære hesten stop signalet. stop den op, og giv efter, flytter den sig, så tilbage til udgangspunktet, og stop den op. aller helst bak den tilbage til hvor du bad den stå


  • #10   4. sep 2014 Okay Rikke, det vil jeg prøve i morgen så, mange tak smiley

  • #11   4. sep 2014 hej jeg har samme problem med min og øver,det er blevet bedre,har øvet tilbagetrædning og stop indtil han står,men når jeg er på vej op går han
    tror ikk jeg kan gøre så meget ved det mvh.


  • #12   4. sep 2014 hej jeg har samme problem med min og øver,det er blevet bedre,har øvet tilbagetrædning og stop indtil han står,men når jeg er på vej op går han
    tror ikk jeg kan gøre så meget ved det mvh.


  • #13   4. sep 2014 hej jeg har samme problem med min og øver,det er blevet bedre,har øvet tilbagetrædning og stop indtil han står,men når jeg er på vej op går han
    tror ikk jeg kan gøre så meget ved det mvh.


  • #14   4. sep 2014 hej jeg har samme problem med min og øver,det er blevet bedre,har øvet tilbagetrædning og stop indtil han står,men når jeg er på vej op går han
    tror ikk jeg kan gøre så meget ved det mvh.


  • #15   4. sep 2014 hej jeg har samme problem med min og øver,det er blevet bedre,har øvet tilbagetrædning og stop indtil han står,men når jeg er på vej op går han
    tror ikk jeg kan gøre så meget ved det mvh.


Kommentér på:
Hest der ikke står stille

Annonce