{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.246 visninger | Oprettet:

Hest der ikke nyder ridning? :/ {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg har nu haft min hest i lidt over en måned, og vi har allerede lavet MEGET sammen.
Men jeg har et problem..
Det er som om at lige så snart jeg rider baneridning, gider han ikke og stopper/går "tøffe" gang...

Jeg rider en kort tur på 15 min i skridt hen til det ridehus jeg bruger, og der er han altid frisk, har store gangarter og går til bidet når jeg siger det. Men lige så snart jeg kommer i ridehus, tramper han i jorden hvis jeg beder ham om at sætte i trav, og når jeg så får ham i trav, går han okey...

Men når jeg så skal i galop, gider han kun i ét hjørne på hver volte. Og den galop holder han ikke længe, fordi så går han ned i skridt, uden varsel, og så skal der IGEN meget til at han går i trav igen.. smiley

Det er som om han ikke nyder at ride.. Og det er ikke fordi han burde være træt af det, på grund af at jeg har lavet så meget:

- Redet uden sadel
- Redet mange turer
- Lavet HMS
- PRØVET at longere (gik overhovedet ikk... -.- )
- Strække ud på marken
- Springe
- Nusse og alt muligt andet..

Det er heller ikke sadlen der er problemet da den er tilpasset ham og uldomstoppet... smiley

Jeg har prøvet at ride med sporer (hjalp meget lidt, men til gengæld sparkede han ud hele tiden)
Jeg har prøvet at ride kun med pisk (den sparker han også ud efter)



Jeg er snart ved at give op, og aner ikke hvad jeg skal gøre!
HJÆLP MIG HG!!?

Nogle idéer til hvordan jeg får ham frem og arbejde for mig?!
Er desperat som kom med alle mulige idéer!!!

På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hest der ikke nyder ridning? :/
  • #1   30. mar 2013 Hvordan var han ved tidligere ejer?

  • #2   30. mar 2013 Det kan være at han har haft nogle dårlige oplevelser i ridehuset.
    Prøv at book hallen så du kan have ham løs, og når vær sammen med ham der. Sådan nusse, give ham godbidder, træne tricks eller med pressening smiley Og ikke altid kun gå i hal for at ride.
    Prøv at få en til at trække dig og se om han stadig opfører sig sådan.

    Prøv at se om han også opfører sig sådan hvis i rider på udendørsbane.

    Med hensyn til longeringen, så få en til at hjælpe dig. Altså så enten du eller den anden person kan gå ude ved ham på volden, som en støtte i starten.
    Ellers så selv, start helt om som om han var en unghest der aldrig var blevet longeret før.


  • #3   30. mar 2013
    Du har ikke prøvet på en udendørs bane eller i et andet ridehus, for at se om det er det eneste ridehus han gør det i, om det hele generelt er baneridning han gør det ved?

    Samt om du har prøvet at ride dressur i naturen?


  • #4   30. mar 2013 Nadia:
    Han har været adfærdsvanskelig næsten hele sit liv... smiley Så for godt to måneder siden blev han solgt til en adfærdbehandler som gjorde ham from som et lam! Også under ridning! (Dog var der stadig lidt problemer med at få ham i galop, men han blev der i det mindste.. ) Hun havde ham i en måned og så købte jeg ham smiley


  • #5   30. mar 2013 Får.du undervisninge.lyder som om han mangler balance. Ville prøve.med bom øvelser. Men er hesten ked af ridehal vend den til positivt ved at lave noget han kan lide der. Det kan være spring. Løbe uden udstyr. Rulle sig eller bare øvelser fra jorden:-)

  • #6   30. mar 2013 *Frederikke Therkelsen*: Han har ikke haft dårlige oplevelser smiley Og til at starte med Gik han fantastisk da han kom i det STORE ridehus (det vi rider ned til)

    Når vi skal have undervisning (hver 14 dag), er det hos min venindes morfar og mormor, i et MEGA lille ridehus!
    Til at starte med kunne vi ingenting der da vi troede han måske syntes han var for stor..

    Men nu er det omvendt! han rider okey i det lille og mega dårligt i det store (medmindre det er spring)

    Vi har ikke været på udendørsbane endnu, udover den ene gang jeg prøvede at longere smiley


  • #7   30. mar 2013 Lyder underligt...
    Men sådan var min part også. Hun var så glad i naturen, men lidt tvær i et ridehus. Prøv evt. at ride dressur på en udendørsbane eller en mark, for at se om det hjælper ^^'


  • #8   30. mar 2013 Krikken ( nu som ponyejer ): Det er sjovt du siger det! I dag prøvede jeg, efter endnu en skod træning i ridehus, at ride på marken! Efter en stillestående galop hvor han prøvede at stritte mig af, besluttede jeg at trave. HAN VAR FANTASTISK!! Løftede ryggen, gik til bidet og gik godt frem!

  • #9   30. mar 2013 Stald Joy: Han mangler lidt balance og tror ikke det er fordi han forbinder ridehus med noget dårligt, da han er mega frisk når vi springer der! smiley

  • #10   30. mar 2013 Hvorfor har du redet i naturen på ham siden du fik ham? Og hvor meget hat du redet i ridehuset siden du fik ham?

  • #11   30. mar 2013
    Ville se om jeg kunne komme til at prøve på en ridebane også :o). For at se om det er det sandkasse noget der ikke duer.


  • #12   30. mar 2013 Nidia J: For hyggens skyld og får at det ikke blev for kedeligt for ham (og mig.. hader dressur nogle gange..)

    Øhm pas. Har haft ridehuskort i denne måned og skal have i næste også, men hvor mange gange... Altså jeg har i gennemsnit redet hver anden dag (i en periode hver dag og en anden periode med to dages mellemrum) Og de fleste gange har været ridehus, men ikke altid dressur.. smiley


  • #13   30. mar 2013 Krikken ( nu som ponyejer ): Problemet er nu mere at når jeg beder ham om noget (f.eks. beder om at gå hurtigere, skifte ganart eller lave en øvelse) stopper han og stamper i jorden... smiley

  • #14   30. mar 2013
    Som sagt; ville se om det kun er i det ridehus, eller om det også er på ridebanen :o)
    Er det kun i det ridehus, kan man arbejde ud fra det, er det alt med sandkasse ridning, ville løsningen være ud fra det.


  • #15   30. mar 2013 Kan du ikke prøve at gøre det sjovt for din hest at ride i ridehuset så? Måske lave spring, bomtræning, ponygames. Noget der udfordrer den så den ikke tænker på hvor kedeligt det er smiley

  • #16   30. mar 2013 Tak for svar alle sammen!

    Lisa: Man må kun tage sådan noget frem Tirsdag og lærdag.. ;(


  • #17   30. mar 2013 lørdag*


  • #18   30. mar 2013 Som andre nævner kan det være han keder sig i ridehuset, måske i skal mere ud i naturen smiley

  • #19   30. mar 2013 har allerede redet meget forskelligt, men tror næsten ikke det er fordi han keder sig.

    Som jeg har skrevet tidligere har han været adfærdsvanskellig, og signalforvirret under ridning, så er måske bange for at det er mig der gør noget forkert..

    Jeg tror jeg tilkalder vores beriderveninde for at se om det hjælper smiley
    Tak alle sammen smiley


  • #20   30. mar 2013 Har det helt samme problem som dig Kaja. Har også prøvet alt og det har bare ikke hjulet. Så jeg følger lige med smiley

  • #21   30. mar 2013 Støver ridehuset? Tænk på at hestens næsebor er forholdsvis tæt på bunden så hvis det har tendens til at støve kan det være det han siger fra overfor. smiley Det kan også være han bare ikke gider sandkasse ridning smiley

  • #22   30. mar 2013 Malene: nej der støver ikke. Han har været fantastisk da jeg fik ham og red i det samme ridehus, men det er bare blevet værre...

    Og igen.. han har for ikke så længe siden været
    signalforvirret og er blevet "gentilredet" ved hjælp af en metode der hedder at han skal vige fra pres ( kort sagt, man må ikke sparke ham, prikke til ham og man skal side fulstændig stille..! )

    Og da jeg ikke har særlig styr på mine ben, tror jeg at det hele skyldes at jeg kommer til at prikke til ham, uden at lægge mærke til det..


  • #23   30. mar 2013 Jeg kan linke emnet ind i "forståelse for hestens adfærd" hvis du vil smiley Det lyder rimelig underligt...

  • #24   30. mar 2013 Tja det skader ikke at kigge smiley
    Må du meget gerne, så kigger jeg i morgen smiley


  • #25   31. mar 2013 Tjaeh. Jeg gad heller ikke rende rundt i et ridehus.

    De gange mine heste har været i ridehus, der har de reageret på samme måde som din. For mig er det bare ikke et problem, for jeg gider heller ikke ride rundt derinde, så har desværre ikke nogen løsning til dig, hvis det er det du gerne vil have ham til.


  • #26   31. mar 2013 Umiddelbart lyder det som et opdragelsesproblem. Men det kan være svært at sige, præcist hvad det er, uden at have set det.
    Mange heste er, som udgangspunkt, temmelig dovne, hvis ikke de ser nogen vinding i, at gøre det, vi beder dem om. Så hvis han ikke kan se nogen mening med at trave og galopere (der er ingen "gulerod" i den anden ende) så gør han det ikke. Han gider ikke gå i gang, han stopper efter to-tre galopspring - han springer simpelthen over hvor gærdet er lavest. Han gør alt hvad han kan, for at lave så lidt som muligt. Men det er da også meget mere behageligt bare at gå! Det er jo hårdt at gå pulsen op; det kender du vil også fra dig selv. Hvis du kan løse en opgave uden at få pulsen op, gør du jo også helst det, medmindre der er en særlig fordel i at anstrenge sig.
    Og hvis den opførsel er gået gennem flere år, og der ikke er nogen der har kunnet finde ud af at rette ham til - så er det jo klart, at det er det, han gør. For der er jo ikke nogen der siger noget til det!
    Den eneste der har været vedholdende, er denne HMS-person han har været ude ved, som du siger. HUN fik ham til at gå ordentligt og svare på sine hjælpere, fordi hun ved noget om indlæringsteori. Hun ved godt, at det ikke er fordi, hesten er dum eller doven. Nej, hesten har simpelthen LÆRT, at hvis den bare tér sig dumt og stopper hele tiden, så får den fri.
    Det hende HMS'eren lærte hesten mens dens stod hos hende var, at han altså først får fri, når han har lavet noget.
    "Frihed" er altså guleroden i træningssammenhæng. Så hvis en person bare har givet op, når vedkomne ikke har kunnet få ham til at trave og galopere ordentligt, har man faktisk kommet til at rose hesten for den dårlige opførsel. Så det er vigtigt, at man altid stopper sin træning, når hesten har fuldført en opgave godt.


  • #28   31. mar 2013 Er sådan set enig med Lisette

    Jeg tænker også misforståelse mellem dig og ham - Han gik jo fint med hende der havde ham inden dig..
    Nogen er bare hurtigere til at opfatte hestens signaler osv.. Det er der du måske skal have noget træning..

    Tror ikke han keder sig eller andet - tror det bunder i at du skal være bedre til at opfange de signaler han sender - Hvad siger han til dig og hvornår gør han det, så du kan nå at stoppe det eller rette det og lede ham den rigtige vej..

    Det er en rigtig god ide at få en underviser på, da de kan være mere trænede i at se, hvordan hesten reagere og hvordan man selv reagere/ ikke reagere smiley


  • #29   31. mar 2013 jeg kan se du skriver at han stamper i jorden når du beder ham om div. ting, alt afhængelig af om du rider med pisk eller spore(nu tager vi lige udgangspunkt i pisk) så giver du ham et rap i røven og skælder ham ud fra ryggen så ham vad det er forkert, det kan være han er stædig ? hvad ved jeg men du skal bare være mere stædig smiley tag bare fx. min Nadina istarten stoppede hun også op når hun skulle trave og kunne i 1 rundte rundt i ridehallen bare hamre løs og piske hende uden reaktion og gangen efter blev jeg stædig når hun gjorde det fik hun skældud og prøvede med stemmekomando osv. at få hende frem og det lykkedes.
    hvis han så er bange for pisken så tag ham i ridehal og træn HMS og vænd ham til pisken igennem det smiley

    HUSK når du rider skal du altid se frem til at næste gang skal gå bedre smiley

    måske kan det også være smerte ? i så fald så prøv at få massør til ham smiley

    og som lisette siger kan det være misforståelse smiley så skal du lære ham stemmekomandoer han kan komme frem ved hjælp af smiley

    håber det hjalp smiley vis du har spørgsmål spørger du bare smiley


  • #30   31. mar 2013 Jeg synes du skal prøve at få noget dressur undervisning dels fordi så kan din underviser hjælpe jer, men også så du har nogle øvelser så din dressur bliver mere målrettet.

  • #31   31. mar 2013 Løvgreen : hun får undervisning som skrevet længere oppe smiley

  • #32   31. mar 2013 tanja hvor? smiley

  • #33   31. mar 2013 har lige kopieret det smiley

    *Frederikke Therkelsen*: Han har ikke haft dårlige oplevelser Og til at starte med Gik han fantastisk da han kom i det STORE ridehus (det vi rider ned til)

    Når vi skal have undervisning (hver 14 dag), er det hos min venindes morfar og mormor, i et MEGA lille ridehus!
    Til at starte med kunne vi ingenting der da vi troede han måske syntes han var for stor..

    Men nu er det omvendt! han rider okey i det lille og mega dårligt i det store (medmindre det er spring)

    Vi har ikke været på udendørsbane endnu, udover den ene gang jeg prøvede at longere


  • #34   31. mar 2013 men jeg ville umidlbart mene at en god underviser IKKE havde accepteret det BARE MIN MENING ! smiley

  • #35   31. mar 2013 Tak alle sammen smiley
    Tanja: han er lidt klogere end de fleste heste da han faktisk har overtaget et menneske, og har fundet ud af at han er den stærkeste, og at vi faktisk ikke kan gøre en skid, hvis de beslutter sig for noget.
    Nej han er ikke bange for pisken. Tværtimod så respektere han den overhovedet ikke! Det er derfor jeg ikke kan bruge den når han stopper da han bare sparker ud efter den.. smiley
    Og mht. Min underviser så siger hun noget til det hvis han gør noget. Men det er jo netop det han ikke gør i det lille ridehus.. der går han bare uden det store brok.. ;/



  • #36   31. mar 2013 I dag lavede jeg lidt træning på marken, og selv der var det svært at få ham i galop på komando.. smiley jeg har aftalt med berideren at hun kommer omkring inden for den næste uge, og så for vi løst vores problemer der.. gerne over flere dage hvis det er det der skal til.. smiley

  • #37   1. apr 2013 HUSK, DU er førehoppen han er din flok DU bestemmer lad ALDRIG hesten tage komandoen og husk at være mere stædig end ham smiley GIV IKKE OP !! smiley

  • #39   2. apr 2013 Ja, bare giv hesten en i nummeren når den ikke makker ret... Det er da vejen frem.

    Har du overvejet den kunne have ondt i ryggen eller lign? At den sparker ud efter ben/stamper kan være tydelige tegn på smerte.


  • #40   2. apr 2013 Ville forsøge mig med motivation...

    Hvis der ikke er noget på tur, men kun i ridehus, lyder det som om, det keder din hest...
    Havde en magen til - stoppede dog ikke, men nød bestemt ikke at tøffe rundt og rundt... begyndte at ride western (dog af flere årsager), så det skal du ikke hehe, men i western har vi noget der hedder trail og barrel race, som min nød super meget.
    At gå over bomme, slalom, igennem låge, hen over bro, alt hvad man kan finde på - så får hesten noget at "tænke" over..


  • #41   2. apr 2013 Så lige du skrev din hest var klog... det var min jackpot også... kunne man ikke motivere ham på den gode måde eller lave noget, han synes var sjovt, kunne man intet få ud af ham...

    Så prøv andre veje end dressur "rid dressur" men med ting fra andre ridegrene smiley


  • #42   2. apr 2013 Hvis jeg var dig ville jeg prøve at sætte hesten igang, derefter i trav. Efter meget kort tid ville jeg tage hesten ned i skridt igen og give den fri. Og bare gøre det en masse, masse gange, og når jeg tilsidst følte at hesten begyndte frivilligt at gå i trav, fordi den hurtigt fik fri igen, så sætte længden af traven op - så man altså travede længere.
    Det er selvfølgelig en metode der kræver meget lang tid. smiley Og jeg ved heller ikke om den fungere.
    Ellers ville jeg tage helt fri fra ridehus i et år, og så prøve igen bagefter. smiley


  • #43   2. apr 2013 Også som team Julie siger - prøv ellers at tage ham med i ridehus og bare lav noget i skridt fra jorden af. Og stille og roligt opgrader niveauet.

  • #44   4. apr 2013 Hejsa smiley

    Det første der faldt mig ind: underlaget!!! Hvad er det for et underlag der er i ridehuset? Måske er det for blødt og tungt for ham at rende rundt i?

    Er han sådan i andre ridehuse?

    Signalforvirring?

    Er hesten blevet undersøgt for smerter?


    Kh Bianca smiley


  • #45   4. apr 2013 Er han blevet tjekket for spændinger? Du skriver godt nok sadlen er tilpasset, men det betyder ikke at han ikke kan være spændt et sted eller flere steder i kroppen?

    Hvis ikke han har nogen anmærkninger, er det konfliktadfærd. Bunden i ridehuset kan selvfølgelig ha' meget at sige! Men han har jo fundet ud af, at det kan svare sig for ham at stoppe. Du skal være insisterende på det DU vil ha' og lige så snart han gør det slipper han for det pres.
    Jeg bruger klikkertræning til min hest - jeg har altid en topmotiveret hest, aldrig doven, gør altid hvad jeg beder ham om. Og han giver utroligt hurtigt op når han udviser konfliktadfærd, for jeg insisterer.

    Men et must er, hesten ikke har ondt. Man kan ikke bede en hest (eller andre dyr og mennesker) om at gøre noget, som giver smerte. Det ville jeg i hvert fald ikke selv gøre :o)


  • #46   4. apr 2013 CIB har ret, hvis den er en bestemt hestetype (tjek evt. Hempflings hestepersonligheder, der er også noget på youtube om dem).

    Jeg har netop trænet min sådan der, og i dag er hun TOP motiveret, næsten for meget. smiley

    Men jeg havde også en dygtig underviser ud, som sagde, at min har anlæg for at blive "ond i sulet", hun træner også efter Hempfling.


  • #47   4. apr 2013 hvis det keder din hest i dressuren så lav MASSER af tempo skift, øvelser osv. så din hest ikke kan nå at tænke på uartigheder smiley

  • #48   4. apr 2013 Tak for alle jeres svar!
    Her har jeg nogle "kommentarer/svar" til jer:

    Underlaget: en fin, fast og nem løs bund. (springbund) Det er IKKE underlaget da det er det bedste underlag han har redet på og fordi der er samme bund på vores bane... smiley

    HMS: Jeg bliver desværre nødt til at sige at jeg ikke kan bruge jeres idéer her.. Han er trænet for respekt og lederskab. Jeg er førerhesten og han er flokken. Hvis ikke han følger med er det bare ærgeligt.. smiley
    Det er ikke sikkert alle forstår dette, så kort sagt: Man bliver NØDT til at give et dask hvis han laver noget han ikke må.. Det er det eneste sprog han kan finde ud af så det er min sag... smiley

    Smerter: Jeg tjekker ham før og efter træning HVER GANG. Intet overhovedet! Han er lige så tyk-hudet som en haflinger.. smiley

    Keder sig? Dét kan være fuldstændig ligemeget! Han SKAL lære det og så kan vi så lave noget sjovt bagefter.. smiley
    Og jeg laver masser af forskellige ting med ham så det er heller ikke dette.. smiley


  • #49   4. apr 2013 LØSNING: Jeg red i dag på vores bane, med en anderledes tankegang.
    Han tager fusen på mig! Han kan ALT på tur, og lige så snart vi kommer på bane, så kan han ikke?! Gu' fanme nej!! Jeg fandt en gren (efter nogle af de normale forsøg) og brugte den som springpisk.

    Efter 5 min. Løftede han ryggen, lavede øgninger, schenkelvininger OG galopanspring fra skridt!! Samling i galop, øgning i galop og MEGET fin overgang til trav.

    Jeg har nu besluttet at ride med springpisk, da han bedre kan lide det på skuldren, og beslutter på forhånd hvad vi skal lave.. Jeg har fundet ud af at han bare tog røven på mig og prøvede mig af. Det er slut nu og han gør lige hvad jeg ber ham om! smiley

    Så tak for svar alle sammen. Sætter pris på at der er så mange der gider at hjælpe! smiley


  • #50   4. apr 2013 fint endelig forstod du mit "vær MERE stædig end hesten" trick smiley TILLYKKE

  • #51   4. apr 2013 Jeg har hele tiden haft min mistanke, ligesom alle omkring mig.. Ville bare lige hurtig høre om der var nogen der havde prøvet det præcis samme som mig, inden jeg begyndte at hidse på ham.. smiley men tak smiley

  • #52   6. apr 2013 Kaja, du har ret - det er MEGET svært at forstå at du er NØDT til at give hesten et dask når den gør noget du ikke vil have. Hvis jeg skal være ærlig, så synes jeg faktisk du er en rigtigt træls hesteejer. Din hest fortæller dig ting gennem sin adfærd, og du tolker det som "tage røven på mig."

    Heste kan IKKE tænke abstrakt. De er IKKE kloge nok til at tænke "i dag vil jeg ikke, i dag skal hun bare af!".

    Jeg har prøvet præcis det samme som dig! Og hesten havde ondt i ryggen! Det kan man ikke undersøge selv, der skal en dyrlæge, fysioterapeut, kiropraktor, osteopat, kraniosakral eller andet til!

    Din hest gør KUN hvad du beder om fordi den er bange for at få klask med pisken.


  • #53   7. apr 2013 For det første: jeg slår ALDRIG min hest med pisk!
    For det andet: Du kender ikke min hest eller situationen. Min hest er 6 år, hingst til han var 3, lige så hårdhudet som en haflinger og tænker ikke på at smide mig af.
    Han er en af de FÅ som har prøvet at overtage et menneske, og som ved at han kan komme af med mig ved et spark! MEN det gør han ikke fordi han har respekt for mig, men er IKKE bange for mig! Han lægger ofte sit hovede i mine arme og lader sig puttes i mine arme..

    Og jeg synes du er en af de typiske ryttere! Det er noget pjat alt det der med, at man er mishandler sin hest ved at give den et dask. Det er faktisk synd for de heste som ikke kender sin plads og som ikke bliver sat på plads. De bliver forvirret og stresset! Også selvom man så kan ride i cordeo, lære den tricks og ride uden sadel osv.

    Desuden så overdriver i vildt meget! Når man siger, at man giver hesten et dask, betyder det ike at man tæsker den med pisk og knytnæver.
    Jeg advare ALTID min hest ved en lyd som han ved er negativt, og hvis han ikke reagere får han en flad hånd på skulderen. Det er sjældent at jeg faktisk skal give en flad hånd, da ham forstår mine signaler..

    Hvad ville du sige hvis en fransker gav dig en opgave på fransk, og da du så ikke gjorde det rigtigt viste han dig hvordan du skulle gøre, og belønnede dig så? smiley

    To meninger samme prensip smiley


  • #54   7. apr 2013 Min hest ved præcist hvordan man skal opføre sig, og jeg har ALDRIG slået om. Slår du også børn? Hunde? Katte? Hamstre??????

    Tror du det er nødvendigt at slå og true/advare for at træne konsekvent???

    Du er vildt generaliserende nu. Jeg skriver efter hvad du selv har oplyst i denne tråd. Jeg rider ikke min hest rundt i cordeo, jeg tør godt være konsekvent, men jeg slår ham sgu ikke, for så slår han FORSTÅELIGT NOK igen!!!!

    Jeg er sgu ked af det på dine vegne hvis din hest virkelig VED at han har dig i sin hule hånd hvis han sparker. Trist fundament for et venskab mellem hest og rytter.

    Jeg giver dig HELT ret. Det er noget fis at man ikke skal være konsekvent ved sin hest. Det giver tryghed og vane, og det elsker heste.

    "overtage et menneske" .... jeg har aldrig hørt noget lignende.... Hingste er ikke mere onde end kasterede hingste eller hopper...

    Du må meget undskylde, men jeg forstår ikke dit spørgsmål til sidst.

    Hvis din hest nu, via sit kropssprog og sin adfærd, forsøger at fortælle dig at den er syg, har ondt i ryggen, sadlen ikke passer eller andet, og du så presser den videre, synes du så det er fair?

    Jeg tager derudover stor afstand til din holdning om at haflingere (går ud fra at du mener koldbloder generelt) har hårdere hud. Det er en fejlagtig fortolkning. Koldbloder går meget mere mod pres, det er helt korrekt. Men de kan mærke en flue i pelsen lige så tydeligt som en fuldblodsaraber. Det gør ikke at koldbloden er mere lavet af sten end den anden, sådan er dens natur bare.

    Ingen ved bedre hvordan din hest har det, end den selv. Men den kan ikke snakke menneskesprog, og den kan ikke tænke mennesketanker.


  • #55   7. apr 2013 Bicbak, hvis man har en hest der laver problemer, og den skal sættes på plads. Må man gøre som lægger i dens natur og sætte den på plads som hestene gør på folden/naturen. Så et klask i bringen fx, er bare en mild måde at sætte hesten på plads i stedet for en hestehov i hovedet - 2 tænder.
    Jeg kender hesten Kaja skriver om, og den er en skøn hest! Når den gider! Men hvis han ikke gider må Kaja sq da vise ham at det er hende der er "føre hesten" og han ikke må få lov til at bestemme. Jeg ved ikke hvor mange heste du har redet, men det er SÅ forskelligt hvordan heste skal behandles og styres, derfor er der SÅ mange meninger om hvordan tingene skal gøres, fordi der findes ikke 2 heste der er ens.


  • #57   7. apr 2013 Det med hingste var for at nævne at han havde hingstehals og mange muskler.
    Det med haflinger er et exemple. En hest (ligemeget hvad race) kan godt mærke en flue. Og ved du hvorfor? Fordi den er så let, at den kun sider på hårene. Det gør at hårenes rod bliver irriteret UNDER huden. Det betyder at hvis man giver et klask er det oven på huden.

    Hamster og alt det andet. Nej nu stopper du kraftedme!! Hesten er et STORT dyr, hamsteren er et LILLE dyr. Hesten er et STÆRKT OH HÅRDHUDET dyr, hamsteren er SVAG OG SÅRBAR. Dette har intet med det hele at gøre!

    Jeg har et godt forhold til min hest, men jeg må be dig om at forstå, at han har været adfærdvanskelig. Du kan læse det hele på hans profil, inden du udtaler dig.
    For at sige det kort har han før gjort alt og alle fortræd ved at sparke, bide, stejle op ad dem, løbe hen mod dem og næsten løbe dem ned hvis de ikke flyttede sig og MEGET andet. Så hvis han begynder at skrabe i jorden SKAL jeg advare ham med lyden og hvis ikke han reagere får han et dask. Længere er det ikke. Hvis ikke jeg gør dette føre det til at han begynder at sparke efter folk igen.

    Inden jeg købte ham, var han hos en adfærdsbehandler i en måned. Der blev han sat på plads MED DET SAMME. Han fik respekt for mennesket igen, men prøver stadig at komme øverst i flokken (flokken=hest og rytter) og det skal jeg forhindre med at tale Hestens sprog.

    Vi er enige om at heste taler kropssprog ikk? smiley


  • #58   7. apr 2013 Hvem siger noget om at straffe? Jeg går ikke ind for la dressur, og alt det sjove noget man ville have en hest til, fordi den netop er et vildt dyr der ikke blev lavet til at spring 170 eller lave piruetter.
    Og heldigvis rider kaja heller ikke den slags ridning.
    At straffe hesten for noget den har gjort er noget helt andet end at sætte den på plads! Nu ved jeg ikke hvordan du tror vi "straffer" den? Tror du vi voldbanker hesten med piske? Ejj ikke helt.. Hesten skal sq da sættes på plads så den ikke løber til lang Pakistan med en på ryggen. Min hest har en grim vane med at når jeg trækker ham ind alene syns han det er fedt at mase mig ind i væggen og løbe ud til de andre på folden fordi han ikke kan være alene. Hva skal jeg så gøre der? Klappe ham og sige "nurrhhh rolig nu det er okay?" Ikke en dyt, han skal i det samme han begynder, ha et klap i bringen! Og ikke slippe afsted med det! For så gør han det da bare igen bag efter! Han er stor og stærk, og det klap i bringen brække han da ikke over hverken mentalt eller fysisk!


  • #59   7. apr 2013 Ja, heste taler kropssprog, men den med at rytteren er førerhest må du længere ud på landet med.

    Du er klar over at mennesker er rovdyr, ikke?
    En pige herinde kom engang med et genialt eksempel - hvis en hest er efterladt på savannen, skynder den sig så bare at underkaste sig en løve og udnævne løven til flokleder? Nej vel?....

    Nej jeg tror ikke I voldbanker jeres hest. Jeg tror bare at en hest godt kan mærke et dask på mulen, og hvis den ligepludselig er håndsky ved hovedet, ja så ved I godt hvorfor.

    HVORFOR har din hest for vane at stikke af? Heste SKAL nyde ridningen, heste skal elske at blive redet og de skal hygge sig. Hvis de ikke hygger sig er der noget galt. Hvis hesten stikker af og man er nødt til at bruge vold (læs: stærkere bid, save hesten i munden, dreje den hurtigt om i cirkler), så er det midlertidige løsninger, og det får man ikke en mere pålidelig hest af. Ovenstående løsning ville jeg selvfølgelig selv bruge hvis min hest løb af med mig, men derefter ville jeg arbejde med stopsignalet og undersøge hvorfor i alverden den stak af...

    Astrid, hvorfor skulle en hest synes det er endnu sjovere at løbe fuld fart afsted end at gå stille og roligt med dig? Det første kræver mest arbejde....


  • #60   7. apr 2013 For mig er det lige så forkert at daske til hesten som at underkaste sig hesten. Man SKAL være konsekvent, men det kan man være på mange måder.

  • #62   7. apr 2013 Du udtaler dig vist meget om hva du ved? Det eneste jeg har snakket om her har været klask i bringen? Har ALDRIG sagt noget om mule klask (man må ikke slå en hest på mulen? ) save i munden, eller at jeg bruger skarpt bid?
    Jeg kender min egen hest, han er nervøs fordi han hos tidligere ejere har haft mange smerter og problemer og det har sat ar.
    Jeg kender min hest, han nyder helt klart rolig ridning. Dog ikke gjord og bid, men hvilken hest gør det? Rider du slet ikke dine heste fordi de ikke er så glade for at få en sadle på? Skal de så bare stå? Min hest løber aldrig med mig? Hvem skrev noget om det? Det eneste jeg gør med min hest er at slå ham i bringen, fordi så er han helt fantastisk når han lige har fået at vide jeg ikke gider hans pis i dag. Har aldrig haft brug for at "straffe" min hest under ridning. Har kun haft brug for det på staldgangen


  • #64   7. apr 2013 Hej Liselette,
    Du virker som den meste fornuftige jeg har debateret med.
    Du har sikkert misforstået noget, eller os har jeg formuleret mig dårligt. Men det er i hvert fald forkert tolket hva jeg gør med min hest. Men det er så også meget svært at skrive på den rigtige måde.
    Håber du er enig i at alle heste er neget forskellige og skal tages an på helt forskellige måder?
    Tak for debatten men tror jeg stopper den her smiley


  • #66   7. apr 2013 Astrid: hvis din hest ikke er glad for sadlen bør du undersøge hestens ryg samt hestens sadel....

    Du skrev noget med at hvis hesten løb skulle den have vist hvem der bestemmer og hvor skabet skal stå...


  • #68   7. apr 2013 Til jer alle:

    Jeg har fået disse instrukser af en adfærdsbehandler. En PROF.
    Så hvis jeg skal være ærlig så er det HENDE der har ret, som rentfaktisk har haft med hesten at gøre, og som kender ham og hans problemer.

    Selvf er det forskelligt fra hest til hest, og jeg siger heller ikke at i skal daske jeres heste.

    Men det klogeste jeg har hørt, var altså da jeg netop diskuterede dette emne med adfærdsbehandleren:

    "det er nemlig ikke synd for de heste, som bliver sat på plads med et klask, men det er synd for de heste som ikke kender deres trygge ramme og grænser. Det med at daske hesten er jo ikke nødvendigt med alle, men nogle er det."

    Jeg håber da at i alle giver jeres heste grænser på en eller anden måde, da hvis dette ikke bliver gjort, resultere det en stresset og forvirret hest.

    Men jeg synes, at vi skal stoppe den her, og kondulere at ALLE heste er forskellige, og skal behandles på forskellige måder. Der er, lige meget hvor meget vi diskutere, ingen rigtig måde at arbejde med sin hest.
    Selvf er der en forkert måde (piske og alt det andet mishandling).

    Tror jeg siger tak for de svar der havde noget med emnet at gøre.


  • #69   7. apr 2013 Bicbak, du misforstod hva jeg skrev. Hvilken hest er glad for at få en sadle på?
    har for nyligt haft dyrlæge til at tjekke ham, da der alligevel var vaccine. og der er intet galt med min hest. men helt seriøst ville jeg gerne møde en hest der kan li at få sadle på

    Lisette: der er rigtig svært at få indblik i hva Jeg gør med min hest og i hvilket situationer. Det skal nok ses før man forstår det i alle situationer smiley jeg har ikke tænkt mig at smide mig ud i at forklare alt der sker med min hest i forskellige tider, da det med lethed kan misforstås af alle smiley god søndag


  • #72   7. apr 2013 Kaja: det virker som om du kun kan forstå én måde at lave grænser og opdragelse til sin hest... Én måde at være konsekvent på. Det er altså ikke sandt. Bare fordi man ikke dasker, tapper, slår, banker, knipser (eller hvad I nu vil kalde det når I lægger hånd på jeres hest), betyder det ikke at hesten ikke har trygge rammer og faste grænser.

    Astrid: mine heste kan godt lide at få sadel på. De har lært at sadlen er en god ting. Mine heste elsker også at blive redet. Hvis de ikke gjorde ville jeg hoppe af med det samme og undersøge hvad der var galt.


  • #73   7. apr 2013 Og han respektere, det klap og han forstå ved det "klap" at så er legen ikke god mere. Derefter er der ingen tng, det er jo ikke sådan at jeg gir ham en knytnæve ?
    Det signal han får med mit "klap" er at han da overhovedet ikke skal dominere mig og jeg ikke ville finde mig i hans pis og leg.


  • #74   7. apr 2013 Tror du helt seriøst at en hest nyder at få stramt en gjord om maven? Eller få metal i munden som ville tvinge deres hovede ned? Selv om du har lært dem at sadlen ikke er farlig, så er der da ingen hest med sine fulde fem der nyder at få presset mave op og hovedet ned! Tror på heste nyder at blive redet, det gør min egen os, men som om nogle kan li udstyret

  • #76   7. apr 2013 Bicbak: Nu er jeg altså ved at være lidt træt af dig! sorry, men jeg har lige sagt at jeg er ligeglad med hvordan i sætter grænser for jeres heste! Har overhovedet ikke sagt andet om at det er den eneste måde. JEG SYNES bare at det er en god måde til de heste der er voldsomme og som ikke reagere på et "Fy, nej bassemand. det mås man ikke"

    Lad mig opdrage min hest som det SKAL gøres Efter det han har været igennem. Helt seriøst, jeg tror at en voksen, prof, adfærdsbehandler har lidt mere styr på det ebd jer! sorry..

    Gør som i vil med jeres heste, det er jeg ligeglad med!

    Ps. Er enig med Astrid. INGEN hest vil direkte kunne lide sadlen (eller hovedtøjet) !
    Self kan de være fløjtende ligeglade med den og trippe og danse af spænding for at komme af sted, men tror sgu ikk' der er nogle heste der tænker "YYEEEY! der kommer min bedste ven sadlen! UH hvor jeg glæder mig til at få den spændt fast!"

    IGEN: Jeg er ligeglad med hvordan i gør med jeres, og i gør hvad i vil hvis det fungere for jer. I skal bare ikke fortælle mig at jeg skal opdrage en adfærdsvanskelig hest på en anden måde. Det finder jeg mig ikke i medmindre i har prøvet det selv!

    Men husk lige at når i rider, så bestemmer I hvilket tempo hesten skal være i. I bestemmer hvor og hvornår I vil ride. Faktisk allerede der er i lederen over hesten smiley


  • #77   7. apr 2013 Ja vi har nok en meget meget forskellig indstilling til udstyr smiley Jeg ville for eksempel aldrig presse hestens hoved ned med biddet. Og som Lisette skriver: hvis sadlen passer perfekt vil den hverken ryge frem, tilbage eller til siderne. Hvis man har en tøndeformet hest uden markeret sadelleje kunne det godt blive nødvendigt at spænde lidt ekstra, men så findes der heldigvis et HAV at lækre, brede anatomisk udformede gjorde med elastik og gelé på så det ikke er trist at få udstyr på... I er velkomne til at komme forbi at se hvor glade heste kan være for udstyr.

    Kaja: du skriver at du synes det er forkert at man ikke sætter grænser for sin hest. Jeg er helt enig med dig. Hvis min hest går frem, bakker jeg ham tilbage til der hvor han stod. Andet skal der ikke til. Går han helt agurk og stejler, flytter jeg hans bagpart, giver kommandoen "vent" og roser ham. Sådan har jeg grænse for min hest. Jeg er ikke bange for at lægge hånd på ham hvis jeg en dag står i en rigtigt farlig situation. Så er det bare at planlægge at man aldrig står i en situation hvor man selv eller hesten kan komme til skade smiley

    Min hest dominerer mig aldrig. Det tror jeg ikke heste kan finde ud af - det er noget de gør med hinanden på folden. Jeg er ingen hest. Hvis det ser ud som om han dominerer mig, er det fordi jeg selv har fået lært ham at han kan koste rundt med mig. Men det gør ham ikke til en klog hest, det gør mig til dum træner :0)


  • #78   7. apr 2013 Jeg gør det samme med at bakke. Hvis han ikke reagere og lægger ørene tilbage eller andet får han et klask på bringen.

    Med hensyn til det der med hvis din hest stejler eller andet, så synes jeg PERSONLIGT at der overhovedet ikke skal gå så lang tid før man siger fra med en flad hånd.

    Kan en hest ikke være dominerende??! WTF!! Er du sindsyg den kan! Ikke for noget men så må du enten have en hippie hest eller også så er du kraftedme blin! Lige så snart en hest lægger øre, bider efter dig eller vender røven til dig, er den dominerende.. og heste giver ikke mennesket en form for særbehandling. De tager vores kropssprog som de tager hestenes kropssprog, da de ikke kan forstå os på andre måder.

    Men igen opdrag din hest som du vil så opdrager jeg min som jeg vil da vi er de eneste der kender vores heste nok til at kunne udtale os.. smiley


  • #79   7. apr 2013 Bare fordi nogen har fået titlen "proffesionel", så er det altså ikke ensbetydende med, at de ikke kan tage fejl.
    Bare fordi man kan kalde sig adfærdsbehandler, så er det ikke ensbetydende med, at man ved alt hvad man burde vide.

    Nogle går op i ALT hvad der er værd at vide, holder deres viden opdateret, og er altid åbne for at lære noget nyt.
    Nogle husker hvad de har lært, og holder stædigt fast i den viden.

    Der er bare det, at meget af den viden vi har idag kun er midlertidig, specielt indenfor sådan noget som dyreadfærd. Vi lærer hele tiden noget nyt, og noget man mente var rigtigt for 30 år siden, det kan være mere eller mindre værdiløst den dag idag.
    Engang var det normalt, at slå børn, som en del af opdragelsen, og det blev da ofte ikke set som andet end et dask, for at irettesætte dem. Men det er selvfølgelig også nemmere, at give et dask, end at skulle til at tænke over, hvad man ellers kunne gøre, hvis man aldrig har prøvet andre tilgangsmåder.

    Anyway, inden jeg kører helt af sporet, det jeg ville sige var, at folk sagtens kan have en fin titel, men derfor må man gerne være uenig med dem, og man kan altså også have en større viden end dem, selvom man ikke selv har nogen titel at gøre brug af. Man skal passe på med, ikke at være for autoritetstro, og tage alt for gode varer, bare fordi det kommer fra, hvad man mener er, de "rigtige" personer. I denne sammenhæng er det nemlig vores elskede dyr det kommer til at gå ud over.


  • #80   7. apr 2013 Pointen med at nævne hende var at hun havde arbejdet MANGE år med at finde PROBLEMET og så behandle hesten på den bedste måde.
    Og jeg undskylder min utydelige kommentar så, men så siger jeg det bare på en anden måde:

    Jeg vil hellere tro på en prof. Adfærdsbehandler, som rent faktisk har MØDT MIN HEST og har haft med ham at gøre. Hun ved hvordan det måtte løses, og jeg ser det altså også som den eneste løsning.

    For helved mennesker, min hest var tæt på at dræbe folk, og var direkte ondskabsfuld! Jeg ville gerne se jer stå med en stejlende hest og prøve at få den ned ved at råbe! smiley


  • #81   7. apr 2013 "og heste giver ikke mennesket en form for særbehandling. De tager vores kropssprog som de tager hestenes kropssprog, da de ikke kan forstå os på andre måder."

    Hestene er altså udmærket godt klar over, at vi IKKE er heste. Ja, de læser os bl.a på vores kropssprog, og de har heller ikke andet valg, end at bruge deres kropssprog, for at forsøge at kommunikere med os, men langt de fleste mennesker, de overser rigtig, rigtig mange af hestens signaler (du overser f.eks selv langt flere end du tror, det gælder alle), og hesten finder hurtigt ud af, præcis hvor "blind" du er, hvilke af dens signaler du forstår, og hvilke du tror du forstår.
    Heste behandler aldrig mennesker, som de ville behandle andre heste.
    En hest der er aggressiv overfor mennesker, kan sagtens have det helt fint med andre heste, hvorimod en hest der elsker mennesker, og har det rigtig godt med mennesker, kan have det svært med andre heste. Den er ikke nødvendigvis aggressiv over for dem, men den kan nemt blive undertrykt, og holdt udenfor.

    Så jo, jeg kan love dig for, at hestene giver os særbehandling, det er bare ikke nødvendigvis på en god måde. Eller dårlig, for den sags skyld.


  • #82   7. apr 2013 Kaja: synes du din hest dominerer dig? Så se om du kan gå ud på folden og tage høet fra den smiley hvis du kan det, så dominerer den dig ikke.

    Nej, ingen særbehandling hos mennesker. Heste dominerer hverken hunde, ænder, mennesker, fugle, katte, marsvin, skildpadder eller andre individer smiley

    Jeg er bestemt hverken sindssyg eller blind - og min hest er heller ingen hippie. Han er bare en lille mørkebrun gut som godt ved hvad vej han skal gå. Når han ved hvad han bliver ros for, vil han aldrig søge efter et alternativ, for han ved at det han gør er rigtigt.

    Derudover er jeg enig med Camilla. Jeg har haft mange idoler hvor jeg har glemt at lytte til mig selv fordi det er så fedt at have folk at se op til - men man må tage hvad man kan bruge og lade resten ligge - så finder man sin egen sammensatte vej fyldt med den træning man mener er mest hensigtsmæssig smiley


  • #83   7. apr 2013 Kunne ikke være mere røv ligeglad med at i har et åbent sind!
    Ja jeg voldtæsker min hest, prikker den i øjene, og giver den stød med stød hegnet! -not
    Ja jeg kan ikke se om min hest giver efter for pres på ryggen, er halt eller mangler et ben! - not
    Og ja jeg er en mishandler som ikke har en skid forstand på hvad der gør ondt på hesten. - not
    Fordi min hest havde for nogle måneder siden sparket en anden hest i kæben som havde mistet flere tænder. DET gør ondt på hesten! Når hesten halter gør det ondt på hesten. Når den giver efter for pres på ryggen gør det ondt!

    Men Okey jeg er en mishandler, og forvirret person fordi jeg giver min hest et dask som ikke engang er hårdt.

    I får ret, jeg får fred!

    Nu må i have mig undskyldt, jeg vil sove nu da min mor og jeg skal tidligt op i morgen for at hun skal til brystoperation.
    Må i have en vidunderlig aften!


  • #84   7. apr 2013 Jeg har selv stået med en stejlende hest, og det at han stejlede var langt fra det største problem, og jeg startede også med den indstilling, at han bare skulle "sættes på plads". Jeg forsøgte også alt muligt, inkl. en medbragt pisk.
    Intet hjalp, før jeg skiftede indstilling. Jeg havde altid lyttet meget til ridelærere, og ældre ryttere, så jeg reagerede efter deres råd og meninger, i stedet for at tænke over, hvad mine egne meninger var.
    Da jeg så gjorde det, og begyndte at opbygge et helt andet forhold fra bunden af, og fik et godt samarbejde igang, så var der pludselig ikke flere problemer.

    Fra at have en hest, der virkelig hadede at blive sadlet op, var umulig at få fat på, ude på folden, ikke kunne trækkes med, medmindre jeg havde hovedtøj på, stak af hvis jeg forsøgte at trække ham bare få meter i grime, stak af på hver eneste ridetur (vi har hverken hal eller bane, så eneste mulighed for ridning, var, og er stadig, i natur og trafik), stejlede, bukkede, løb af H til, når det passede ham, og alle de andre ting jeg lykkeligt har glemt, så har jeg nu den dejligste hest jeg kunne tænke mig. Kan gå med ham, lige så langt jeg vil, uden at have noget på ham overhovedet, ingen grime, ingen tov, intet! Rider uden bid, intet problem med sadlen, eller opsadling i det hele taget. Kommer frivilligt, når jeg kalder på ham. Kunne aldrig drømme om at stejle, eller sparke. Han ikke engang så meget som overvejede at sparke, da en anden hest smed mig af, så jeg røg lige ind i r*ven af ham, med fuld kraft.

    Alle problemer begyndte først at blive løst, da jeg smed "han skal bare sættes på plads" ud af mit ordforråd.
    Skal også lige siges, at han bestemt ikke fejlede noget, han havde ikke ondt nogen steder, han er bare en hest der reagerer rigtig meget på misforståelser, og ikke mindst folks attitude. Der har én gang været en ude at ride på ham, som havde den der "hesten skal bare sættes på plads", og lige så snart hun satte sig på ryggen af ham, så kom alle de gamle problemer tilbage. Da hun hoppede af, og jeg hoppede op, så var han min gode, dejlige, samarbejdende krikke igen.
    Der har også været andre oppe på ham, uden problemer, men jeg er blevet meget selektiv, når det kommer til, hvem der får lov til at prøve ham, netop fordi han reagerer som han gør, på nogle folk.

    Men ja, der er mange måder at gøre tingene på, men jeg er ikke et sekund i tvivl om, hvilken vej jeg ville gå.


  • #85   7. apr 2013 Kaja - der er ingen der kalder - eller har kaldt dig mishandler. Jeg tror du elsker din hest meget højt.

Kommentér på:
Hest der ikke nyder ridning? :/

Annonce