{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
725 visninger | Oprettet:

hvorfor dit og dat {{forumTopicSubject}}

Jeg har redet i over 20 på skovturs heste jeg det mest basale, højre venstre stop start.

jeg får nu undervisning helt fra bunder da jeg gerne vil blive meget meget bedre som rytter.... men det med dækner, gemacher osv på hesten hvorfor.

nu ride jeg islændere, og der er vist noget med klokker, og dem tror jeg forstår. Men dækner ? Ejeren af ismulen har et ton af dækner. De står jo ude hele døgnet de bliver ikke klippet eller noget. De dyrker heller ikkehård fysisk træning de er der for hyggens skyld og hygger turs ridning. Ingen øffer tak de har det fint og er glade.

Men dækner kan man vel ikke ride med eller ?

Gemacher med pude dimser.. hvad er det godt for.

Mig og ismuke er med at træne start stop. Vi er dygtige. Jeg har redet på ham i 4 år. Hsn har ikke lidt last af mig. Han har bare meget potrntiale som skal udnyttes, så jeg må blive bedre for hans og min skyld.

håber i vel svare på mine spørgsmål

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvorfor dit og dat
  • #1   5. sep 2014 Min legekammerat får dækken på for første gang i it 10 årige liv her hen over vinteren.
    Det får han fordi, at han nu er blevet ridehest og han går på fold godt 12 timer om vinteren, er han pladaskvåd når jeg kommer og henter ham går det ikke jeg smækker sadel og div. ting på ham, så faktisk får han dækken på for at jeg kan ride når det passer mig smiley

Gamacher bruger jeg ikke andet, end hvis jeg skal springe.
    Gamacher bruger man vel i bund og grund for, at hesten ikke slå stængerne, det kan være det smækker benene sammen når den rides, det kan være for, at den ikke skal slå benene hvis den eks. går på et spring. Og så er der alle de heste der går med gamcher fordi, at det ser pænt ud eller ejerne er bange for at den brækker benet (overdrivelse kan forekomme, så bare slap af smiley smiley )

Dækkener kan man såmænd godt ride med, hvis det er et ridedækken, eller et fleec/uld tæppe til at smække hen over den når den varmes op og rides af. Ellers bruger man dækkener på folden og nogle bruger dem også i stalden smiley

• #2   5. sep 2014 Klokker bruger jeg kun på heste der træder sig, da de kan risikere at træde sko af, eller i værste fald skade sig selv. Dækken bruger jeg om vinteren - min hoppe eftersveder for at godt ord, så hun får noget til at suge det værste, og forhindre hende i at blive kold mens hun damper af.

Og så igen i forbindelse med vintertræning, så er hun typen der ruller sig i mudder efter arbejde fordi hun sveder så meget - og ja, jeg skridter af, men hun er sindssygt lang tid om at tørre med den lange pels. Det gjorde det et helvede for mig at sadle op, for der var altid mudderkager over det hele. Hun blev så klippet (pga sveden), og fik dækken på på folden (pga klipning). Siden har jeg købt et overgangsdækken, som gør at der ikke er så meget pels at slås med.

min oprindelige plan var at hun skule være helt naturlig, men det fungerede bare ikke for os, desværre. Jeg rider for meget, og hesten bliver for svedig, til at det giver mening (for mig). Men jeg blive også meget træt af det med dækkener. Det er dyrt, og jeg synes også at det er besværligt. Plus, så synes jeg på en-eller-anden måde at det er lidt pinligt at have en ismule som går med tøj. Til gengæld er de ikke lige så længe om at varme op, altid rene, og egentligt "pænere" i kort pels (det sidste er nok mest en smagssag). Mange oplever også at deres heste får mere energi når de klippes (eller holdes i "sommerpels") - de kan lettere komme af med varmen, og kan yde mere.

Men nej, man rider ikke med det. Et lændedækken under opvarmning måske, hvis man er typen der også klipper lænden, men lader man den være, så er det ikke nødvendigt.

Min anden hest har jeg slet ikke skulle gøre noget ved, for han er ikke en svedbamse. Eller, han får et ulddækken på efter arbejde, for at hjælpe med tørring, men han er ikke så ekstrem som hoppen. Igen er dette kun om vinteren.

Gamacher er til spring, og det handler igen om at hestene ikke skal komme til skade når de rammer sig selv, eller andre ting.

• #3   5. sep 2014 Jeg er forvirrret. du har redet i 20 år, men ved ikke hvorfor heste ind imellem går med gamacher og dækkener.? ikke en bebrejdelse, syntes bare det er vildt smiley
    Man kan jo sige at det er os mennesker der har skabt behovet for hestene, ved at avle på heste, som træder godt ind under sig, hvilket kan kræve gamacher, vi rider i ujævn terræn, skove m.m hvor hestene kan få stenslag m.m på benene. igen vælger mange at bruge gamacher. ang dækkener, så klipper mange deres hestene, så de ikke sveder, eller rettere tørre hurtigere efter endt ridning, så de ikke bliver syge. i princippet kunne vi jo bare trække dem til de er helt tørre. men idet de bliver klippet, har de ikke det naturlige hårlag, og det kan derfor være nødvendigt med et dækken, for at hesten kan holde varmen, i regn, kulde og blæst. og vi bliver jo så nød til at bruge et lændedækken når vi varmer hesten op og skridter af. for at den ikke skal få store temp. forskelle.

• #4   5. sep 2014 Mine to (araber og new forest) går med regndækken når der regner meget og om vinteren. Er der meget koldt kan de få 150 g på og sjældent 300 g. (sidste vinter havde de 300 g. på i 14 dage) De har ikke dækken på nu, med mindre der regner meget og de går stadig på døgnfold.
    Jeg har dækken på dem da de fryser hvis de ikke har og det regner. De står og fryser og da de begge har haft nyreslag og Anton bliver stiv hvis han bliver så kold, får de det på i dårligt vejr.

De går ikke med gamacher osv. på fold, men jeg har gamacher på under ridning og for det meste også klokker. Det har jeg fordi jeg rider rimelig seriøst dressur hvor vi efterhånden forlænger de træder en del ind under sig, og da de begge gå med 4 sko, synes jeg de skal have gamacher på så de ikke sparker sig selv.

Anton går med sko, da det holder ham haltfri, og Glorija går med sko da hun har meget ringe og flade hov så hun er meget øm uden.

Jeg klipper ikke mine, eller det vil sige jeg har en gang klippet Anton på halsen. det var fordi han svede rigtig meget under ridning og han kunne ikke tørre selvom vi skridtede af i 30 min. Og dengang gik de i løsdrift og det var i oktober måned, men ellers klipper jeg ikke smiley

• #5   5. sep 2014 Du er sikker på det ikke er klokker med pudedimser ? , hvis, så er det fordi de så ikke kan dreje rundt på hoven . Det har de nu gjort alligevel dem jeg har haft .

• #6   5. sep 2014 Ingemann. Jeg har lige regnet ud at jeg hsr redet i 26 år.. når men da jeg gik på rideskole fra 6 til 12 år (min alder) der lærte jeg det mest basale. Og der efter har jeg redet 1 på hest resten sg tiden på islændere.. og jeg har været meget alene de steder. Jeg har ikke haft så mange at spørge til råds og behovet hsr åbenbart heller ikke været der og nu tænker jeg mere over det og undre mig.

• #7   5. sep 2014 Søster mcfluff. Ham jeg rider på sveder ikke så meget og hvis han gør bliver hurtigt tør nå jeg har skridtet af.

• #8   5. sep 2014 Hyggerytteren nej det er de der gamacher smiley

Kommentér på:
hvorfor dit og dat

Annonce