{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
825 visninger | Oprettet:

Pludselig sløv? HJÆLP SØGES :-) {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley
Skriver da jeg står i en situation, hvor jeg ikke selv ved, hvad jeg skal gøre. Derfor søger jeg nu jeres råd/ erfaringer. Det drejer sig om min 5 årige fjordhoppe, som jeg har haft i lidt over et år. Hun har altid elsket at arbejde og har altid været fyldt med energi. Jeg har aldrig haft behov for at have benene ved hende, for at holde hende igang. Men fra omkring Maj eller Juni i år, har hun pludselig ændret sig. Hun er i stedet blevet utrolig sløv. Og det er egentlig bare blevet værre. Nu skal jeg sørger jeg at have benene ved hende ofte, for ellers går hun i stå. Hun er helt generelt blevet meget mere sløv. Særligt når jeg vil ride hende i holdning. Hun har gennem hele sommeren fået vitamin tilskud, som skulle dække alle de behov hun kunne have, så det kan nok ikke være det.
Er der mon nogen af jer, som kunne have en ide om hvad det kan være? Håber i vil hjælpe.
Julie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pludselig sløv? HJÆLP SØGES :-)
  • #1   5. sep 2014 Få taget en blodprøve og se hvad hun mangler af vitaminer - ofte er det b-vitamin eller jern, men undersøg det før du bare fylder i den

  • Emka
    Emka Tilmeldt:
    jul 2011

    Følgere: 4 Svar: 298
    #2   5. sep 2014 Jerntilskud?
    Jeg giver min jerntilskud forår og efterår, når han skifter pels. At skifte pels kan godt tage på energiniveauet.


  • #3   5. sep 2014 Jeg har købt en flydende form for vitamin tilskud, som skulle sørger for at hun blev helt dækket ind. Så hun får både jern og b-vitamin. Det har hun fået i over en måned nu, og der er ingen forskel overhovedet, så tvivler på det er det smiley

  • Emka
    Emka Tilmeldt:
    jul 2011

    Følgere: 4 Svar: 298
    #4   5. sep 2014 Så ville jeg nok få dyrlægen ud

  • #5   5. sep 2014 Flydende allround vitamin er jo ikke det samme som et boost af en enkel vitamin gruppe, er den meget i underskud, skal der meget til, og det er ofte sådan lidt en halv løsning at give allround vitamin - min er jo også dækket i alle vitaminer via foderet i følge pakken ligesom din bør være, derfor har den stadig brug for en b-vitamin kur når den skifter pels i følge blodprøven.

  • #6   5. sep 2014 Jeg spurgte i butikken og fik at vide at det var det hun skulle have. Fordi det netop fungerede som et boost, når hun nu var blevet doven. Det er ikke blot almindelige vitaminer, men nogen som netop skulle bruges til heste som var meget i underskud. Så tror nu altså det er det rigtige jeg har fået fat på smiley Desværre har det absolut ingen virkning ..

  • #7   5. sep 2014 Prøv at købe blue horse B vitamin. I denne periode efterår mangler de oftest dette
    Vi giver vores dressur hest det iøjeblikket og det hjalp omgående


  • #8   5. sep 2014 Puuuuh du er svær st hjælpe, hvad vil du gerne have at vi siger?
    Går udfra dyret ikke er sygt, snottet, har ondt, halter osv. Passer du din hest ordentligt og er den i god foder stand har du meget få reelle valg muligheder tilbage (medmindre vi også medtager kræft, Kissing spine og andre sygdomme man ikke kan 'se', hvilket er meget usandsynligt)

    Der er foderet, hvad bruger du? Holder den huld og er den dækket ind med vitaminer via det foder den får?

    Så er der vitaminer, specielt jern og b-vitamin mangel, der ofte giver sløvhed ved pelsskift og fremadrettet hvis det ikke rettes op på.

    Så er der det faktum at din pony kun er 5, har den holdt pause siden tilridning, laver den noget den synes er sjovt eller det samme dag ud og dag ind? Presser du den?
    Det kan jo være simpel dovenhed - du oplever at den er træt, og skåner den derfor lidt i ridningen hvilket vil gøre den 'slappere og slappere' hvis du kan forstå hvad jeg mener. Man opbygger kun kondi og overskud ved at presse lidt mere på hele tiden i rette mængde - lidt ligesom hvis du selv træner, det er først når du presser dig selv at du bliver bedre


  • #9   5. sep 2014 Mange tak for de gode råd Astrid smiley
    Forventer på ingen måde at i kommer med et klart svar på hvad der er galt. Det kunne blot være at man var heldig at finde en som havde oplevet det samme.

    Om sommeren får hun hestekraft extra fra danish agro, som hun også fik ved gamle ejer. Og om vinteren får hun så valset byg sammen med det.
    Hvis jeg selv skal sige det, er vores træning meget varieret for tiden. Det er alt fra dressur- til tricks- til tur - til spring. Forsøger at gøre det så spændende som muligt. Jeg vil sige jeg presser på på en forsvarlig måde. Hun får ikke lov at slippe, men presser hende heller ikke så meget at hun er plask våd og ædelagt bag efter.
    Ved godt det er svært at se, hvad der lige er galt. Det er derfor jeg nu søger hjælp, da jeg selv er kommet på bar bund smiley


  • #10   5. sep 2014 Så LYT, vi er 3 der har oplevet det samme, jeg selv på en del heste på det stutteri jeg arbejdede i et par år - det er 80% sikkert jern eller b-vitamin din hest mangler.

    Er den meget langhåret kan det også være derfor, men det ville ikke have været siden foråret, men først være startet nu,

    Du må endelig ikke tro at jeg hakker på dig, men nogle gange har jeg bare lyst til at ryste unge piger som dig og sige gør sådan, og sådan - mange af os lidt ældre har oplevet det en million gange, og det man starter med er vitaminerne da det immervæk er noget billigere og nemmere end et fuldt tjek af hesten - virker det ikke tager man næste skridt.

    Og de allround vitaminer du bruger er jo ikke anderledes end de vitaminpiller du og jeg spiser, de forhindre ikke vitamin mangel når der sker noget 'specielt' i hestens liv


  • #11   5. sep 2014 Skrev blot hvad damen i butikken bildte mig ind smiley Hvor vidt det er korrekt eller ej skal jeg ikke være dommer for. Men skal gerne prøve at undersøge for jern og b-vitamin mangel, for som du selv siger er det noget billigere end straks at kalde dyrlæge og alt muligt andet.

    Hun er godt nok noget langhåret allerede, og har også været det i noget tid. Hvor hun sidste sommer var blevet klippet hos gamle ejer. Så hun har haft en del mere pels denne sommer end hun havde sidste år. Har derfor også købt dækner ind nu her, så hun kan blive klippet hurtigst muligt.


  • #12   5. sep 2014 Giv dem aloe vera,!!

  • #13   5. sep 2014 Aloe vera? Altså noget i foderet eller hvordan? Og hvad gør det? smiley

  • #14   5. sep 2014 Aloe vera er sådan lidt en nødløsning i mit hoved, ligesom en hestehvisker - jo det hjælper på sår og hudlidelser, men der er ikke nogen 'beviser' på at det gavner på dit problem ved udfodring og der skal sikkert en meget stor mængde til - men nogen sværger til det.

    Det kan sagtens være fordi den er langhåret at den er mere træt, i så fald ville jeg også supplere med elektrolytter og klippe ponyen - så liber den garanteret op. Var jeg i dine sko købte jeg en b-vitamin kur, elektrolytter og klippede, jeg vil næsten garantere at det vil løse dit problem smiley


  • #16   5. sep 2014 Har du holdt voksepause? Plejer jeg gerne at gøre til de er 6 år. Bare en måneds pause gør godt for ungheste. Eller måske keder hun sig i sandkassen? Prøv noget afveksling smiley

  • #17   5. sep 2014 Astrid: så er det simpelthen det jeg gør! Tak for rådene! Det prøver vi! smiley

  • #19   5. sep 2014 Min 4 års er meget sløv i øjeblikket, og hun vokser nemlig. (-:
    Rider hende ikke så længe hun vokser og er træt.
    Men at din har været det så længe, er mystisk.


  • #20   5. sep 2014 Så må du give en Update når det virker smiley


  • #22   5. sep 2014 Astrid: Det skal jeg gøre smiley Har du evt. et forslag til en god b-vitamin kur?

    Hoppedullen: Mener ikke det er fra blue horse, men kan simpelthen ikke lige huske hvad det hedder. Kigger lige i morgen smiley


  • #24   5. sep 2014 Jamen det er jo igen nok et lidt individuelt spørgsmål, jeg har brugt Shy Feeder B en del og været glad for det, men som hoppedullen siger er det vigtigt at forstå at det er en kur! Altså giver du det over en måneds tid eller hvad anvisningen siger, og stopper derefter smiley

    Virker det her ikke kan du begynde at analysere på din træning og andre faktorer, men start med det mest håndgribelige først og tag den derfra - det er mit bedste råd


  • #25   5. sep 2014 Shy feeder b var lige præcis en af dem jeg sad og kiggede på smiley Vi kører ud og køber det i morgen så! Tak for hjælpen

  • #26   5. sep 2014 Håber det lykkes for jer! smiley

  • #27   5. sep 2014 Held og Lykke! Jeg krydser fingre! smiley

  • #28   6. sep 2014 Astrid har jo fat i det helt rigtige smiley

    Inden du fylder mere i den ville jeg få taget en blodprøve. Min var begyndt at tabe sig ovs. den fik taget en blodprøve, dens blodprocent var så lav så den kunne have drattet om på stedet blandt andet fordi den manglede jern for groft, at det senere så viste sig at være kræft er jo hvad det er.

    Men jeg ville klart få taget en blodprøve, så er du jo også 100% sikker på hvad den mangler, hvis den mangler noget smiley


Kommentér på:
Pludselig sløv? HJÆLP SØGES :-)

Annonce