{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.378 visninger | Oprettet:

Skal jeg virkelig give op? :( {{forumTopicSubject}}

Hej HG, det er virkelig i frustation at jeg laver dette emne, og jeg er simpelthen så ked af det. Så jeg vil gerne have at I holder emnet i en ordenlig tone, for jeg skriger simpelthen på hjælp.

Sagen er, at jeg har fået købt mig en lækker hoppe, Dimma, som jeg har haft i 1 år til Januar. Hun var virkelig nem at ride, da jeg prøvede hende, og jeg skulle nærmest bare sidde dér.

Efter jeg fik hende hjem, gik det hurtigt ned at bakke. Jeg fik mega svært ved at ride hende, og hvilket resulterede i at jeg hurtigt 'ødelagde' hende. Hun gik højt med hovedet og smed ryggen i alle gangarter.

Fik en professionel træner, som foreslog mig, at jeg skulle 'pille' hende ned. Jeg var meget skeptisk, og havde bestemt ikke løst, men jeg tænkte jeg ville give det en chance - bare for at se om det kunne hjælpe. Tværtimod - Min undeviser har hjulpet mig til at ødelægge min hest endnu mere. Som mine nuværende siger det: "Hun er blevet bange for din hånd".

Min nuværende underviser, der fokuser på at man skal ride med sædet osv. Lige noget for mig! Det går simpelthen så fint, når hun er nede ved mig og underviser. Men når hun ikke er der, så går det skidt igen.
I dag brød jeg grædefærdig sammen på turen i skoven, fordi at jeg kom til at tænke på, hvorvidt jeg er dygtig nok til min hest eller ej... Om jeg virkelig kommer til at kunne ride hende ordenligt, eller om jeg virkelig bare skal give op....

Det skal lige siges, at jeg har problemer med min ryg, der gør at jeg kan få ondt når jeg rider, og selvfølgelig kan hun godt mærke det, og det var ret slemt i dag. Generelt har jeg aldrig lært, hvordan man skal sidde på en hest, og er derfor til tider ret stiv, og har svært ved at slappe af. Og det påvirker min hest meget.

Men det frustrerer mig ligeså meget, når min underviser bare sætter sig op på hende, og rider hende så fint, så går hun så stabilt og afslappet. Og det kan jeg bare ikke få hende til smiley

Hvad skal jeg gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal jeg virkelig give op? :(
  • #1   15. nov 2014 Apropos min opstilling, det fokuserer min underviser også på, og vi arbejder på det, men begrund af min ryg, er det ret svært, hvilket ikke gør det meget bedre...

  • #2   15. nov 2014 Hvor længe har du redet ved din nuværende underviser? (-:

    Det er op til dig selv, om du vil kæmpe videre eller "gi' op". Det er en helt ærlig sag, at nogle heste og ryttere bare ikke passer sammen, også er i måske begge tjent hver for sig, selvom det er svært. Med ridning skal jo være sjovt når man bruger så meget tid og så mange penge (-:

    Held og lykke med valget (-:


  • #3   15. nov 2014 Puha.. Jeg har nok maks redet ved hende i 2 måneder.

    Det er bare så surrealistisk at tænke på at jeg skulle sælge hende, det har jeg virkelig ikke lyst til, men altså, hvis det jo bliver nødvendigt, så er der jo ikke noget at gøre smiley


  • #4   15. nov 2014 Det tager tid og desværre underviser mange uden at starte med det grundlæggende som opstilling, det er jo lidt som at skulle cykle på en cykel uden at have samlet cyklen helt rigtigt.
    Når det er sagt, så tror de fleste fejlagtigt at undervisning handler om resultater, når jeg starter med at undervise en ny, så starter jeg helt fra bunden, med at hente hesten på folden, det er der ikke mange der forstår at de skal betale for, men sådan er jeg, hvis jeg skal hjælpe nogen, så skal jeg se det hele, det er de små ting, der siger en masse.
    Når rytter og hest har styr på det og at sadle hesten, så starter vi jo på banen.
    Ofte ville mange have glæde af undervisning af folk der ikke underviser ellers, men de fleste kan jo se om man sidder skævt, om man træder ned i bøjlen, om hænderne er for højt, tøjlen for stram eller for løs, det ser jeg oftere end en for stram tøjle, om folk læner sig frem og meget mere, hjælp hinanden ingen har vel brug for en underviser til 200,- i timen for at lære det.


  • #5   15. nov 2014 Jeg tænker du skal prøve en BBH instruktør. jeg kan se der bor 3 på fyn bla.a http://stenner.dk/blog/

  • #6   15. nov 2014 Lad ikke din ryg blive en hindring for dig. Jeg blev trådt på hoften for to år siden og har haft er skævt bækken siden. Massere af ryg- og balancetræning hjælper og jævne besøg hos en fys.
    En idé kunne være, at mens du skridter for går du med hesten. Gå godt til og stræk evt. din ryg ud samtidig. Så er dine muskler varmet godt op og du er klar til sætte dig op og ride. Når du skal skridte af, så gør det samme. Det er vigtigt at rytteren også er varmet op og får strukket ud bagefter - specielt hvis man har rygproblemer. Hvis din ryg en dag er helt tosset, så lad være med at ride, men tag en dag i longen. Det vil være bedst både for dig og hesten smiley

    Ang. ridningen af din hest, så tror jeg ikke der er nogen her inde, som kan give et godt bud på hvad der går galt for jer... med mindre man har set dig ride.
    Kan du snakke med din underviser om dine frustrationer? Det kan være h*n kan være med til at afgøre om det er hesten for dig eller hvad der skal til for at den bliver det smiley

    Held og lykke.


  • #7   15. nov 2014 2 måneder er ikke lang tid, at bruge på at få rettet op på et års fejlridning. smiley
    Jeg ville klart give det mindst 6 måneder og du kan allerede mærke det går godt når din underviser er der, så skal det hele nok komme. Tro på dig selv. Hvis din underviser mener, at du ikke er dygtig nok, er jeg sikker på hun havde sagt det!


  • #8   15. nov 2014 For det første så skal du holde helt op med at være ked af det.
    Nu ved jeg ikke hvad din hest kunne da du købte den og hvilket niveau den gik på. Men bare det at din underviser kan ride den viser jo bare at hesten sagtens kan og så er det bare dig der skal lære hvor de rigtige knapper sidder.

    Men måske du bare skal ride en masse ture i skoven og lære din hest lidt bedre at kende og finde ind til den. Den vil jo helt bestemt gerne arbejde for dig, men den er sikkert bare meget forvirret over dine signaler.

    At den gik super godt da du prøvede den er ikke ensbetydende med at det er en god og veluddannet hest. Den har bare lært hvor og hvornår den skulle gøre forskellige ting. Det er et salgstrick .-)



  • #9   15. nov 2014 Og det er jo netop dét der også er problemet - alle de basic ting, som opstilling osv. har jeg aldrig 'lært' så at sige.. At jeg så først skal til at lære det nu, gør det bare endnu mere svært, fordi at jeg har vendt til mig at ride på min klodset måde. Og at min ryg så arbejder lidt imod mig, gør det mere anstrengende og kan gøre mig mere stiv, når jeg sidder på hende.

    Men selv når jeg sidder rigtigt, når min underviser er ved mig, så sker der ikke mange reaktioner, i forhold til når min underviser rider hende.


  • #10   15. nov 2014 Lad være med at måle dig selv i forhold til din underviser - hun er din underviser fordi hun kan lære dig ting, så forhåbentligt er hun også en bedre rytter.
    Min hest går da også bedre under min underviser, men jeg havde da heller ikke regnet med andet?


  • #11   15. nov 2014 Tusind tak, alle sammen.

    Emilie Marie Nielsen - Tak, jeg vil prøve dit råd om at varme mig selv op og af!

    Angående fys, skal jeg starte på tirsdag og har forhåbenligt et langt og resultatgivende forløb dér til en forbedring!

    CIB: Jeg skal prøve at holde hovedet højt, så!

    Kristina M: Hun havde været i professionel træning i 2 måneder, så hun gik stabilt i alle gangarter, med stabil hovedholdning og det hele. Faktisk så er det svære for mig at ride hende i skoven smiley


  • #12   15. nov 2014 Når jeg læser hvad du skriver så ønsker du inderst inde ikke selv at give op... Måske du bare skal gå et par skridt tilbage og lære nogle at de grundlæggende ting sammen med din hest. Hvis du selv har viljen til det så kommer det helt af sig selv.. Jeg syntes bestemt ikke du skal give op.. Jeg syntes du skal kæmpe videre og når du endelig når i mål så vil du være så stolt af dig selv og din hest smiley

  • #13   15. nov 2014 Tak Krisitna M! Jeg skal prøve at kæmpe videre, selvom at det er meget hårdt!

  • #14   15. nov 2014 Jeg tror alle ryttere på et tidspunkt tænker, at de ikke er dygtige nok til at ride deres hest - sådan har jeg også haft det. Men, jeg ville jo aldrig nogensinde blive bedre hvis jeg gav op. Se det på den lyse side, at du ikke rider forkert længere, det er da en stor ting! Nogle rider forkert HELE livet - man er ikke fejlfri. Jeg er sikker på, at din hest og dig nok skal finde den rigtige vej, men du må give det lidt tid. Ingen bliver mester på kort tid - ting tager tid og sådan er det bare og det gælder da endnu mere, når man har med et levende væsen at gøre, der også vil bestemme selv.
    Så tag en dyb indånding - og tro på at det nok skal komme. Du sidder ikke fast - du bevæger dig jo allerede mod et godt samarbejde. Don't worry


  • #15   15. nov 2014 Er helt enig med CIB smiley Nogle gange har man bare lige brug for at blive bekræftet i at man faktisk gør det rigtige...

    Du skal bare kæmpe videre og tro på at det selvfølgelig lykkedes for jer!! Der er ingen der kommer sovende til resultater i ridesporten... Vi har alle grædt over vores hest og haft lyst til at skifte den ud. Men til hvad?? Andre problemer??


  • #16   15. nov 2014 hmm lyder fuldstændig som min hest og mig da vi startede, købte tilabge i april 2011 en hest der var stabil, og virkede super god, desværre røg vi i uenigheder hele tiden, hvilket resulterede i at han løb, bukkede og stejlede, fik ham tjekket med alt, der var aldrig noget, hverken udstyr eller andet, på efterskole blev det værre, og jeg stod også op til flere gange med ham, fuldstændig grædefærdig og ville ikke mere..

    Trods det har jeg nu haft ham i mere end 3½ år, og idag hverken, stejler, bukker løber eller andet, går som en drøm, og ved ikke hvad jeg skulle gøre uden ham.
    Har haft 5 forskellige undervisere mens jeg har haft ham, hvor 1 har hjulpet mig så godt igennem min frygt og usikkerhed smiley alt efter alt er det dit valg, vi andre skal ikke vælge for dig, men det er hvad du vil, om du vil give det en skalle og arbejde igennem for det, eller give op.. som jeg har oplevet, har "kampen" været det hele værd smiley

    Skal også lige siges jeg døjer med knæ og rygskader selv smiley


  • #17   15. nov 2014 Tusind tak for alle jeres svar! Jeg vil fortsætte stille og roligt. Det kan være at jeg skal skridte en stille tur i skoven i morgen, ikke forlange noget af hende, andet end at hun bare skal skridte, så vi kan få en hyggelig tur!

  • #18   15. nov 2014 Det lyder som en god ide smiley I skal have nogle gode oplevelser sammer så du ikke mister modet.. Er sikker på det er en dejligt hest du har som rigtig gerne vil arbejde for dig. I skal bare lære at forstå hinanden smiley

  • #19   15. nov 2014 Hun er fantastisk dejlig og vil rigtig gerne arbejde, men ja vi skal nok lære at tale samme sprog ??

  • #20   15. nov 2014 For guds skyld, lad vær med at opgive!

    Jeg opgav min hest, jeg var ikke så gammel og rutineret, og det er efterhånden 9 år siden, men i guder hvor jeg fortryder, der går ikke en dag hvor han ikke er i mine tanker!

    Giv det tid, det skal nok gå, og lad vær med at banke dig selv i hovedet, det gør det ikke bedre.

    Jeg har en kronisk led- og muskel sygedom, der gør jeg har smerter konstant, døjer også med ryggen, så kender godt til din frustration.
    De dage du kan mærke det er værre end andre, så lav noget andet med hesten, gå en tur, nus, lav jord arbejde osv osv. der er 100 andre ting i kan lave sammen, end bare at ride. Rid ikke bare for at ride, men rid de dage du føler du kan, det andet får hverken du eller hesten noget ud af.

    Stort trøste knus til dig fra mig, og op med humøret, er sikker på i nok skal lære at "snakke" samme sprog smiley


  • #21   15. nov 2014 jeg tænker mere om din ryg påvirker din hest?
    Hvis du på en måde har dårlig ryg, skæv ryg? så kan hesten jo lynhurtigt få de "samme" skavanker, det kan jo blandt andet også være en grundt til at den går så meget bedre med din underviser end dig. Er det blevet tjekket og måske du skulle få en fys til at kigge på det, en fys som både er uddannet i mennesker og heste.


  • #22   15. nov 2014 Uden af have læst alt det de andre skriver, vil jeg foreslå at du måske giver hende tiden til selv at finde ud af, at det er mest behageligt at gå "rigtigt". Men nu er jeg heller ikke selv tilhænger at konstant tøjlekontakt til biddet smiley Ikke at der er noget forkert i det, det fungerer bare ikke for mig.
    Ellers ville jeg måske putte grime uden på hovedtøjet, medmindre du har en anden formfor bidløst hovedtøj - og så ville jeg kombinere bidløs og bid, så hun også får støtte et andet sted fra - i tilfælde af at hun er blevet bange for din hånd.
    Mht at lære at slappe af på hende, ville jeg selv prøve bare at skridte rundt på hende, uden at skulle føle at nu skal du gøre det og det for at det skal være rigtigt. Brug tid på at mærke hende, mærke hendes bevægelser når hun går og sådan - evt luk øjnene, det synes jeg selv hjælper med at skærpe følesansen smiley Du kan måske få nogle til at trække hende eller have longe i? smiley

    Håber det kan hjælpe en smule


  • #23   16. nov 2014 prøv at google "de 7 lege", og så prøv at brug lidt tid sammen med din hest, så I kan lære at samarbejde istedet for at skulle kæmpe
    jordtræning er altid et godt sted at starte når man skal lærer at tale sammen


  • #24   16. nov 2014 Selvfølgelig skal du ikke give op! smiley Hvis du vidste hvad jeg har været igennem med min dreng, og hvor mange gange jeg har tabt modet fuldstændig. Hvis du holder af hesten og har viljen til at fortsætte - så skal det nok gå! 2 måneder er ingenting med undervisning. Jeg er helt sikker på I nok skal klare den. Pøj pøj med det smiley


Kommentér på:
Skal jeg virkelig give op? :(

Annonce