{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.422 visninger | Oprettet:

Stop med at spise græs, pony! {{forumTopicSubject}}

Ja undskyld, vidste ikke lige hvad overskriften skulle være..

Men jeg har denne her dejlige pony, men når der er græs, så er han ligeglad med mig.. Jeg fik ham i slutningen af sommerferien, og når vi gik ture kunne jeg knap nok styre ham når vi var i nærheden af græs, men så fik jeg egentlig styr på det, troede jeg..
Har forleden begyndte han igen. Vi gik en tur som vi tit gør, og pludselig stod vi bare en mark (ups..) og en pony der satte i trav, og jeg kunne kun holde så godt i tovet som muligt..

Fik så fat i hans grime, hvor jeg havde bedre fat, og fik han ud på vejen igen..

Jeg går med en drøm om en dag og kunne ride bidløs og kunne liberty træne og sådan, men det kræver han har fokus på mig og er ligeglad med græsset og ikke omvendt...

Hvad skal jeg gøre?
Da jeg fik ham til at stoppe sidst var ved at tage tovet rundt om hovedet på ham, altså over næseryggen og igennem grimen, så bliver han lidt mere styrbar, men ville heller bare kunne gå med løst langt tov.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stop med at spise græs, pony!
  • #1   21. nov 2014 Har også en pony som er helt vildt med græs. Vi har både gode dage og dårlige dage. På de dårlige dage føler jeg virkeligt at jeg skal være hård ved hende, næsten holde hendes hovede oppe og bruge rigtig mange kræftet og spænde meget i armen pga dette.
    Og på de gode kan hun longeres i cordeo på en fyldt græsmark.

    Jeg har så fundet frem til at hun kedede sig under træningen og turene..Hun er en ung pony og jeg fandt ud af det da hun også i en kort periode nappede meget under træningen fordi vi ofte trænede det samme.
    Så nu hedder det masser af afveksling og hele tiden aflede hendes opmærksomhed så hun synes det er sjovt og ikke tyer til græsset smiley
    Dog skal man også huske ikke at blive helt hysterisk, da det er hestens natur at spise græs det meste af dagen..:)


  • #2   21. nov 2014 Har samme problem med min pony... Hun løb også midt ud på en mark, med mig på slæb. Da en er mine største frygte (det hedder det ikke xD) er at miste en pony. Altså at den løber væk, og at vi ikke kan finde den. ( Har nemlig prøvet det engang, og jeg blev så bange. Den blev så fundet ret hurtigt... ved græs.)

    Jeg bliver også nødt til at tage tovet over næseryggen. Og tør ikke gå med hende uden at min mor er med ( selvom hun ingenting ved om heste, hehe)

    Så jeg følger lige med smiley


  • #3   21. nov 2014 Kan godt være han keder os lidt på vores gåture, men han hader at være på banen pga. dårlige oplevelser, så jeg ved virkelig ikke hvad jeg kan gøre..

    Han er 5 år, bare lige hvis det har noget at sige (:


  • #5   21. nov 2014 Jeg har så en 990 kgs pony ( belgier ) som også er græs fikseret smiley Uanset hvor store mængder græs/wrap han har på marken, er det i vej kanterne FANTASTISKT godt smiley

    Her har vi øvet "værsko" kommando.
    Det har været en kamp, men nu sider den i skabet. Han går fint og kigger, slapper af, og når vi når til et godt stykke, får han sit "værsko". Får lov til at græsse lidt, så går vi videre.
    I starten var der ikke langt i mellem "værskoene" men efterhånden udvidede jeg bare strækningen i mellem. Han får aldrig lov til at græsse samme steder, da han ellers bare halser afsted til de steder smiley


  • #6   21. nov 2014 Hvad med at trække den i hovedtøj eller med en kæde noget tid, så finder den nok ret hurtigt ud af, at den ikke bare skal pisse af fra dig.

    Man skal bare huske ikke at trække i den før den begynder at vil løbe.

    Min søsters hest havde en overgang hvor hun faktisk var farlig at trække. Hun kunne finde på at slå ud efter en med et forben og rejse sig osv.. Vi tog en overgang hvor vi altid trak hende med et tov med kæde, og kæden kom i munden, og det tog ikke mange gange hvor man skulle have i hende, så kunne hun godt huske man skulle gå pænt også var kæden ikke nødvendigt mere..

    Det lyder måske lidt voldsom, men jeg vil hellere sætte mig igennem en gang for alle end at blive tromlet / sparket ned.


  • #7   21. nov 2014 din pony gør det ikke for at drille dig, den gør det kort og godt fordi den kan.
    jeg synes du skal begynde at fokusere på at læse din pony, så du kan se det i forvejen når den får ideen, og så simpelthen aflede den. få den til at tænke på noget andet. for med muskel kraft har du (eller nogen anden) ikke en meter af en chance.

    når du tænker at liberty og bidløs ridning er den vej i skal, så synes jeg du skulle arbejde på at få grund øvelserne i jordarbejdet på plads, så i får sat grundreglerne imellem jer to endegyldigt på plads. så kan du eksempelvis bede den flytte bag eller forpart når der er græs i sigte, eller sidepass forbi det, når i er kommet så lant at du kan pege, så den flytter sig.

    kunne det være en ide?

    smiley


  • #8   21. nov 2014 Har samme problem, så følger lige smiley

  • #9   21. nov 2014 Har ikke tænkt mig at vil gå ture med en i hovedtøj når jeg selv går, da han er "død" når det er.. Og med det mener jeg at han mister gnisten og først liver op igen når hovedtøjet er af igen, da han nærmest har "opgivet" på forhånd, også derfor jeg vil gå den bidløse vej, da han ikke er "død" der.
    Men han gøre det ikke når jeg har hovedtøj på (:

    Jeg kan sagtens se når han skal til det, han er bare hurtigere og stærkere end hvad jeg lige er..

    Men jeg må vel bare tage torvet over næseryggen, så jeg kan være på forkant med ham..


  • #10   21. nov 2014 Puha, kender jeg alt for godt. Lima hun stejlede/stejler(dog i en meget mindre grad end før), men det er noget af en længere proces, når hun ikke må græs. Det er både fra ryg og jord.

    Jeg valgte at gøre det, efter at have prøvet hvad synes som alt, at tappe hende på mulen hver gang hun tog hovedet ned for at græsse. Jeg gad ikke at hive i hende mere, det skadede egentligt mere end det gavnede, så jeg tappede hende på mulen hver gang hun tog mulen ned. Når hun var ved det, tappede jeg på hendes "rum", og der rører man hende ikke.

    Det tager lidt tid - men det hjælper.
    Hvis du ikke ved hvad et tap er, er det et lille dut med sticken.

    Det anbefales dog ikke hvis hesten er hovedsky eller har en tendens til det(!)


  • #11   21. nov 2014 Min var på samme måde da jeg startede med at have part på ham. Hvis han var sulten og der var mad/græs, så skulle han have det, og jeg kunne kæmpe på meget imod jeg kunne, men det var ikke nok, han gik målrettet afsted alligevel smiley
    Jeg havde så tovet som en hingstekæde (under kæben) eller over mulen og sat fast i grimen for at holde ham. Det første stykke tid (2 uger til en måned, kan ikke helt huske det) holdte jeg ''stramt'' i tovet, og holdt det meget kort så han hele tiden kunne mærke at jeg var der og holdt fast i ham smiley

    Senere kunne jeg løsne op på tovet så jeg ikke holdt fast konstant, men egentlig bare lod det hænge løst, bare stadig med hingstekæde/over mulen for en sikkerheds skyld smiley

    Her for ca. 3½ måned siden prøvede jeg bare hvor tovet sad normalt, og han gik helt fint smiley
    Nu går vi tur på græsmarker, og han begynder ikke at stoppe op og spise, eller løbe, måske lige tage en bid hvis græsset når op til hans hoved (han er ikke så stor, sådan lige omkring en meter høj xD ) men han stopper ikke op for det længere smiley

    Og normalt når vi trænede brugte jeg en kapsun, men der er et godt stykke - med massere græs om sommeren - som vi skal igennem, så det blev trænet der og så på indhegnet bane med græs i kanterne xD
    Senere hen turde vi begive og ud i ''den virkelige verden'' kun i grime smiley


  • #12   21. nov 2014 eller i starten, var det jo kun pres på hvis han var på vej væk, hvilket var nærmest konstant, så derfor holdt jeg næsten et konstant træk i tovet smiley

  • #13   21. nov 2014 Fie Lynge: cadeaux er desværre lidt hovedsky, det er ikke ret længe jeg må røre hans hoved, men vi træner det meget, og det samme når jeg skal strigle hans hoved (Det er altid hovedet der er mudret helt til oO ) så der tager jeg kun det værste (:

    Det lyder til at jeg bare skal begynde at være på forkant med ham, og tage tovet over næseryggen inden jeg går, og så have det normalt igen når jeg kan mærke han ikke forsøger sig ud i det længere? smiley


  • #14   21. nov 2014 Altså når i kan gå flere ture i træk hvor han ikke søger mad smiley
    Så kan du forhåbentlig gå med normalt tov hvor han stadig fokuserer på dig smiley


  • #15   21. nov 2014 Ja så er det bestemt ikke en god idé. Jeg kan også kun gøre det med Lima fordi hun er så ligeglad med sådan cirka... alt smiley

  • #16   21. nov 2014 Men hvorfor give ham muligheden? hvis han ikke har muligheden = ingen problemer.

  • #17   21. nov 2014 Har du prøvet med en rebgrime?
    Min Fjordhest er også meeeeget glad for alt spiseligt, og man er nødt til at tage hende i opløbet, ellers bliver hun helt umulig, på hele turen, for hun er altså utroligt stærk, og har et helt ekstremt tungt hoved.
    Når jeg rider hende, så er det nu ren refleks, at når hun vil til at tage hovedet ned efter græs, så tager jeg et kort(!), kraftigt modtræk i tøjlen, samtidig med, at jeg lige driver hende lidt frem. Det fungerer, når man er hurtig nok.
    Hun var også umulig at trække med, bare i grime. Jeg gjorde det, at jeg havde en lang pisk med, og lige så snart hun sigtede efter græs (eller andet spiseligt), så sagde jeg en "frem-lyd", og gav hende et lille tap med pisken, bare så hun lige mærkede den. Jeg behøvede faktisk slet ikke tage i tovet, og der gik ikke lang tid, før jeg ikke behøvede have pisken med længere, men bare kunne sige "frem-lyden". Nu kan jeg også cykle med hende, uden at være bekymret for, at hun lige pludselig trækker mig omkuld.
    Hun rides og håndteres 100% bidløst. Bid er ikke nødvendigt, bare fordi man lige har et problem.


  • #18   21. nov 2014 Awesome K, Vil nu ikke sige han er fokuseret på mig, når han ikke går efter græs, for enten så går han som om han ikke gider og bare vil hjem, og ellers napper han smiley

    Fie Lynge: Gid jeg kunne gøre alt på Cadeaux xD

    Camilla: sagde ikke jeg havde bid på ham fordi han er sådan? For der er intet når jeg rider, det er når jeg trækker med ham, og det bruger jeg almindelig grime og longe.

    Jo, har overvejet rebgrime, og har prøvet en på han en enkelt gang, men syntes ikke rigtigt der var forskel (:


  • #19   21. nov 2014 Men hvorfor ikke bare fjerne den mulighed? Hvorfor gøre det kompliceret ...
    Ellers så bevar din hests' fokus på dig ved hele tiden at bede den om et eller andet - bed hamom et trick, om at bakke, om at gå sidelæns. Hvis du kan mærke han er ved at tage hovedet ned, så tap på skulderen og sig "hey, det er her det sker"

    Men er det ude på en græsfold i træner, eller hvordan? Fordi hvis I har andre måder, så start der med at træn fokus på DIG. smiley


  • #20   21. nov 2014 Så hvis han har fokus på alt omkring dig, så som Fie siger, bed ham om forskellige småting, fx, stop, bak, gå lidt sidelæns, et trick hvis han kan nogen smiley
    Så burde han i hvert fald med tiden lære at holde fokus på dig smiley


  • #21   21. nov 2014 Fjerne hvilket mulighed og gør hvad kompliceret?

    Vi har en græsbane er, så kunne da egentilg godt øve fokus der, det havde jeg da slet ikke lige tænkt på smiley

    Men vi er for det meste på tur, hvor der er rabatter og marker i siden noget af vejen, og det er der han ligepludselig står midt på en mark....


  • #22   21. nov 2014 Altså han kan kun kysse og bakke, og flytte lidt bagpart, ikke andet, han er kun 5 år og kan intet xD

  • #23   21. nov 2014 så brug det om og om igen smiley
    Så får du også trænet det smiley
    evt. træn smile, det lærte min på ca. 5 min - og så er der bygget videre på det, men lille følle (profilbillede) har også lige lært det og hun er knap 5 måneder xD


  • #24   21. nov 2014 Fjerne muligheden for at få græs - din pony kan ikke nå græsset hvis du har snoren kort nok. Når hesten søger hen til græsset tager et skridt sidelæns for at nå det, skal du være opmærksom, og før din energi FREM. Ikke sidelæns, ikke ned med hovedet, men frem, og så bed hesten om at gå et skridt mod dig - således vil hesten aldrig nå græsset. Lang proces, ja, men sådan er det jo smiley

  • #25   21. nov 2014 Det med biddet var nu også mere tiltænkt dem der tænker, at man bare kan smide et hovedtøj på hesten, og så er problemet løst. Det er det jo netop ikke, det er bare en lappeløsning. Når du så tager hovedtøjet af, så står du med problemet igen.

    Men bortset fra det - alle de heste jeg har haft med at gøre, som gerne ville æde græs, der har tricket været, at drive dem frem INDEN de fik snuppet en tot græs. Hvis først det lykkes for hesten én gang, så får du sværere ved at holde den fra det næste gang, og hesten lærer hurtigt, at den bare skal mase på, for så får den mad. Det er bare et spørgsmål om at få brudt den vane, og ikke utilsigtet få lært hesten, at den bare skal gå imod det pres man lægger.
    Hvis du går et sted uden græs, går han så fint, og lytter til det du vil have ham til?
    Du skriver, at han ikke er glad for banen, er det noget du sørger for at træne med ham?


  • #26   21. nov 2014 Awesome K, min pony er 5, og jeg kan virkelig ikke få ham til at smile, kun næsten, og har snart brugt 5 måneder på det xD Min gamle part lærte jeg det dog på 2 min...

    Fie Lynge, Forstår hvad du mener (:

    Camilla, nå okay, troede lige det var til mig, for jeg har allerede haft smidt hovedtøjet på banen og forsøgt med grime smiley

    Han har haft dårlige oplevelser på en bane, men jeg gør mit bedste for at finde på noget sjovt at lave (:
    Når jeg rider ham på banen (Det er bare en græsplæne) så er der heller ikke noget med han bare vil spise, kun når jeg spænder gjord, men det er kun når vi går tur, eller at jeg står på jorden på banen..


  • #27   21. nov 2014 ja okay smiley
    Men så bare brug de ting han kan nu til at holde fokus på dig når i går tur smiley


  • #28   21. nov 2014 Lad vær med at tænk på hvad han ikke kan med på hvad i kan i stedet for.

  • #30   29. nov 2014 Problemet er bare at hvis jeg giver lov et andet sted, så kan jeg ikke få ham væk igen, det er han alt for stærk til..

  • #31   30. nov 2014 prøv og læse svar 7 igen smiley

  • #32   30. nov 2014 Har læst dit svar igennem igen, og vi træner kun på græs, da vi ikke har andre muligheder, så vi laver altid vores øvelser på græs, og det er ikke rigtigt noget problem, det er først når vi går en tur, og han så pludselig løber over og æder græs.. Jeg kan godt se det på ham inden han gør det, og der prøver jeg også at få ham til at tænke på noget andet og sådan, men det er ikke altid det virker /:

  • #33   30. nov 2014 så har du jo ikke hans opmærksomhed søde.


  • #34   30. nov 2014 Jo, jeg får hans opmærksomhed når jeg kan se han skal til det, men han er altså virkelig snedig..

  • #35   30. nov 2014 men det er jo opmærksomheden den er gal med når han gør det alligevel.

    prøv at se nogen youtube videoer omkring det.


Kommentér på:
Stop med at spise græs, pony!

Annonce