{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.453 visninger | Oprettet:

Gøre hest blød i munden igen? Hvad er det rigtigte? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer! smiley
Jeg har lånt en rideskole pony ved navn Connor smiley
En Welsh cob pony på 9 snart 10 år, som er rideskolehest på vosk
Jeg har redet ham før dog kun i spring og på tur. Så derfor kun lidt dressur.
Mine forældre har lånt ham til mig på ubestemt tid.
Og alle ugens 7 dage er det kun mig der rider ham smiley
Så ingen vil kunne forsinke vore kommende proces!
Og her er mit spørgsmål så !

Han er meget hård i munden og slår fra og gør sig hård i hele halsen smiley
(Jeg har selvfølgelig tænkt mig at begynde med dressur undervisning snarest muligt)
Han har før ku gå helt fejlfri dressur og har nogle rigtigt fine gangarter og redet dressur til OK høje procenter smiley
Han samtidig også rigtigt tyk og det er vi ved at få lavet en løsning på eftersom han stadig står i løsdriften selvom han er "min".
Jeg er derfor rådvild om hvad jeg skal gøre?
Bare ride volter og runde ham godt er mit eget bedste bud, men jeg spring rytter og har ikke så meget viden omkring det med at starte en hest op igen i dressuren smiley
Ville det være forkert af mig og ligge en Chambon på ham eller ville det snarere være hen ad noget af det rigtige at gøre i denne situation?

Tak på forhånd alle sammen !
fortsat forhåbentligt god dag! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gøre hest blød i munden igen? Hvad er det rigtigte?
  • #1   7. dec 2014
    Ja, en chambon vil ikke løse problemet - så hold dig væk fra den.

Start med og få hesten tjekket af en fys - så er du sikker på at den fysisk er ok.

Derefter så er det lidt som at tilride en hest forfra. Starte med at indlære stop, drej og bak for fra - det kræver god timing af signalerne og at give hvornår man skal give efter og hvornår pres skal øges.
    Så ville foreslå en træner der fx er BBH instruktør da de er gode til det med signaler.

• #2   7. dec 2014 okay tak, men det du skrev der fattede jeg ikke helt smiley
    Jeg er som sagt ikke sat rigtigt meget ind i dressurens verden har godt nok snart redet i 10 år, men størstedelen af det var spring smiley
    Hvad er en BBH underviser?

• #3   7. dec 2014
    Dressur er nærmest størstedelen af springe, det er meget vigtigt at kunne sin dressur for at man kan springe :o)

Hvis du ikke forstår hvad jeg skriver, så synes jeg klar du skal have en underviser indover. Da det er helt basis at kunne indlære en hest stop igen.
    Det kan gøres med fx hjælp fra en BBH instruktør som du kan finde her:
    http://www.blueberryhill.dk/index.php/find

Men i det hele taget så synes jeg du skal finde noget hjælp til hesten :o)

• #4   7. dec 2014 Det vigtigste du IKKE må gøre er at have konstant træk i tøjlen da det er det der skaber en hård mund. Du skal ride med "lange" tøjler og huske at give efter HVER gang hesten gør det ønskede smiley
    En BBH instruktør som også Krikken nævner er et supert bud. smiley

• #5   7. dec 2014 Jeg ikke tænkt mig at ride uden en underviser, men jeg vil også gerne gøre noget af arbejdet selv.
    At spring er en del af dressur ved jeg godt, og de sidste 2-3 år har jeg modtaget dressur undervisning 1-2 gange om ugen med en dygtigt uddannet underviser smiley
    Tænker om et andet bid måske ville være en løsnings metode også?

• #6   7. dec 2014
    Et andet bid duer ikke her, eller jo du kan godt ligge et stærkere bid på men så har du ikke løst problemet da hesten stadig er døv for tøjlen, nu har den så bare fået et bid på der gør endnu mere ondt og er endnu mere ubehageligt og reagere derfor på det.
    Derfor er det lidt som at tisse i bukserne for at holde varmen - det virker et øjeblik, men så duer det ikke længe. Da hesten så også kan blive hård i munden til det bid.

Så hvis hesten ellers trives på biddet ville jeg ikke ændre noget.

• #7   7. dec 2014 Har tjekket linket omkring den der underviser og kan se at den nærmeste underviser er i Haslev og jeg bor i Ørslev (tæt ved Vordingborg) og jeg har ikke trailer så derfor er det ikk muligt for mig at komme til Haslev og gider ikke betale en formue for en undervisning en gang om ugen når jeg kan finde noget der ligger tættere på smiley

• #8   7. dec 2014 Han er fin på biddet smiley
    rider et 2 delt alm bid smiley
    Ka ik lige huske længeden smiley

• #9   7. dec 2014
    Også husk gerne og få tjekket hesten af en fys e.l - de kan blive hårde i munden fordi de er låste eller skæve i nakken og hals :o)

• #10   7. dec 2014 okay det gør jeg så smiley

• #11   7. dec 2014 Hvis jeg var dig ville jeg bruge et tredelt bid da det ofte er rarere for hesten end et todelt, men det vil stadig ikke ændre på at hesten er hård i munden, der skal træning til, meget træning.

Held og lykke smiley

• #12   7. dec 2014
    Et tre delt bid er faktisk ofte for mange heste for uroligt og mange heste foretrækker to delt eller udelt. Så det er med og finde det hesten trives med.
    Se evt. www.hestemund.dk

• #13   7. dec 2014 Jeg ville starte med at få undersøgt om den fysisk fejler noget..

derefter ville jeg stoppe med at ride den på bidet..
    rid den på ben og sæde, slip tøjlen helt og lær at bruge ben og sæde til at ride den, så du kun meget minimalt skal røre tøjlen for at stille den osv..

• #14   7. dec 2014 mit problem er bare at mine forældre sikkert ikke gider en bondegård for at en hest skal have massage..

• #15   7. dec 2014
    Den skal have mere end massage - en massør finder ikke altid skævheder og låsninger og kan ikke gøre noget ved det ;o)

Så det er osteopat, fysioterpeut eller kiropraktor.
    En fys og osteopat kan man ofte finde til under 1000 kr.

• #16   7. dec 2014 Ja det koster penge at have hest....
    Forlanger man noget af hesten, må man også hjælpe hesten til at kunne yde det der kræves, og dertil er det ofte nødvendig med fys, kiro, ol.

• #17   7. dec 2014 Du kan starte med at øve stop - skridt hesten frem for løse tøjler, begyndt stille at give hesten stopsignal i tøjlen, så snart hesten stopper, skal du løsne tøjlen helt - med det samme - går hesten fremad, skal du gøre det samme - men HUSKE at løsne tøjlen så snart han stopper op - det skal du bare øve igen og igen og igen. Hvis han går fremad uden du beder ham om det skal du gøre det samme. Når du har styr på det, kan jeg give dig en øvelse mere. :o) Det er primus motor... stopsignalet. Lad være at øve alt muligt andet i mellemtiden - hold dig til de enkelte signaler.

• #18   7. dec 2014 okay tak !

• #19   8. dec 2014 Jeg ville, som krikken skriver, få en BBH underviser ud et par gange så du kan blive hjulpet godt fra start af så snart du er sikker på at ponyen er fri for fysiske låsninger m.m.
    Og så lad være med at springe over hvor gærdet at lavest! Hest er dyrt, det kan man lige så godt indse, men godt begyndt (altså en god (dyr) underviser) er halvt fuldendt!

• #20   8. dec 2014 du skal huske at det er dine ben der skal bruges. 15 % hånd og resten er sæde og ben!!
    Stil hesten først til venstre nogle meter, derefter til højre. Hvis hesten "bider" sig fast i biddet, så giv af bestemt "spark" med den shcenkel i den side, hvor hesten "hænger". Hvis den stadig hænger, så et mere. Husk at være nænsom, hvis du bruger sporer!
    Mange gør den fejl at de begynder at trække/rykke i hesten, men det gør kun ondt værre. Hav en konstant forbindelse til munden uden at trække. Når hesten giver efter, gør du det samme.
    Intet godt kommer ud af at hive og slide, den kamp vinder hesten!!

• #21   8. dec 2014 jeg kigget på den der BB underviser og det overvejer jeg så kraftigt smiley

Kommentér på:
Gøre hest blød i munden igen? Hvad er det rigtigte?

Annonce