{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.885 visninger | Oprettet:

Træls at gå med?? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Købte en dejlig fuldblods dreng på 5 år for 2 måneder siden.

Han er nem at trække ind/ud fra fold. Og okay nem over til ridehallen. Men så når turen går tibage til stalden stejler han. Og prøver at løbe fra en??
Han begynder også hvis man trækker ind. Og man lige vil have et billede eller hvis det tager for lang tid at lukke ledet.

Gode råd til hvordan jeg får ham til at stoppe med det? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træls at gå med??
  • #1   29. dec 2014 sæt traktovet omkring mulen på ham og ryk ham ned når han prøver på noget
    og evt skæld ud med stemmen


  • #2   29. dec 2014 Evt en hingstekæde?
    Min 3 års gør det også hvis jeg er for langsom, lige gør jeg ikke så meget andet end skælde ham ud fordi jeg er bange for st han slår sig grimt hvis han begynder at stejle på alt den is:)
    Så snart den smelter begynder vi at øve det igen:)


  • #5   29. dec 2014 Mange tak alle sammen.
    Jep han er lige alderen til det. Vi har prøvet med tov rundt om mulen. Så bliver han først tosset. Så det droppede jeg hurtigt igen. Syntes ikke det er så 'voldsomt' at jeg har brug for hingste kæde.

    Indtil videre har vi fået ham til at løbe i en ring, hvor det er os der bestemmer han gør det. Så kan man gå lidt skridt igen. Og så forfra. Men det også bare træls smiley


  • #6   29. dec 2014 sæt ham tilbage

    hvis han går frem eller stejler mm så beder du ham om at gå baglænds til der hvor du bad hesten om at stå

    så begynd udover dette så bryd hestens mønstre så det ikke bliver en vane at når man går fra stalden efter man har redet så skal man ud på folden
    prøv at gå over på banen igen lige og vend rundt en gang så bliver hestens sådan lidt hov hvad sker der her vi gør noget andet idag smiley


  • #7   29. dec 2014 Han bliver ikke lukket ud når han har været ovre i hallen. Da der er for mørkt og den fold han så går på er tom ved den tid.



  • #8   29. dec 2014 men bare generelt ændre hans vaner så der sker noget

    når du har sadlet op så prøv at gå ud af stalden men så halvvejs vend rundt og tilbage til stalden og ''hent'' noget su har ''glemt'' så hesten lærer at lytte til når du går med ham for der kan ske ændringer på dagsorden

    det kunne måske godt lyde lidt som om det går på rutinen og der mangler at ske noget
    og jeg ved når min går på rutine så bliver hun skør i bolten og det er ved at være en dame på 11 år såe :S smiley


  • #9   29. dec 2014
    Er han til at komme i kontakt med hvis du har en godbid med? Det kan nogle gange distrahere hesten og motivere den til at stoppe :o) ( samt man kan strække hånden lidt ned, så hesten er nød til at tage hovedet ned for at tage godbidden = udløser endorfiner/er svært at spænde op med hovedet nede )

    Altså træne stop og give en godbid når hesten stopper, i starten ikke forlange den skal stå særligt lang tid men forlænge tiden efterhånden som den bliver bedre.

    Så hvis hesten kan "overtales" til at stoppe i grime, bare 1 sek og du kan få en godbid stukket i den, så er det en start. Ellers kunne du starte med noget stærkere på, men en godbid med også, og når hesten reagere bedre og bedre så trappe over på grimen :o)

    Start iøvrigt med og træne, når hesten er mindst stresset - så ikke lidt midt i at de andre også lukkes ind.


  • #10   29. dec 2014 Okay. Det kunne måske være.

    Men når vi går over i hallen. Rider vi ikke. Men øver signaler og longering. Da han ikke er tilredet smiley



  • #11   29. dec 2014 Okay det vil jeg prøve. Problemet med godbidder er han bliver for ivrig! Men har set en del video'er på youtube, så jeg kan komme af med den lomme bider jeg har mig smiley

  • #12   29. dec 2014
    Det er der nemlig mange gode videoer om :o)

    Men at han er ivrig kan du i den her situation så udnytte til, at han "glemmer"/bliver distraheret fra at stejle og mase ind i stalden fordi han er så motiveret for godbidderne :o)


  • #14   29. dec 2014
    Maja V - Det er det ikke altid, at pres er den største belønning :o) Nogle heste er meget motiveret for at komme af med pres, andre er ikke særligt motiverde.

    http://stenner.dk/blog/?p=210

    http://www.blueberryhill.dk/index.php/artik/8-beginners



  • #16   29. dec 2014
    Tror du har misforstået mig, eller ikke læst linket - heste er netop motiveret af forskellige ting - ikke alle naturligt af pres.

    Jeg kender i hvert fald et par fjordheste der er bedøvende ligeglade med pres, men hvis man har en godbid så ville de ligge sig om på ryggen og synge julesange for at få den ;o)


  • #18   29. dec 2014 Tak for svar alle sammen! Vil klart prøve dem. Og ellers se en masse videoer med det smiley

  • #19   29. dec 2014 jeg har brugt min dually holter fra monty robert ( arbejds grime ) ikke en hesten må gå med på folden .
    vi havde en hest som stod der hvor min er , og den ville heller ikke en hel masse sammen med sin ejer , Så nede på folden / stalden fik den grimen på og så sætter jeg et longerings tov på , for så har man noget længere tov , at gøre med . end et træktov . Og når så hesten enten trækker tilbage eller vil stejle , for den et træk på næseryggen , og det er ikke rart, når den står stille, skal man med det samme ,slække på torvet , og ros den med et nus i panden , så går man bare frem igen , og der skal ikke mange til , så følger hesten med dig , og så giver man hesten sin almindelig grime på , og går turen , som man plejer . For mig har det været det bedste arbejds værktøj . Og man kan også bruge grimen til og ride med som bidløs .


  • #20   29. dec 2014 Okay det vil jeg helt klart prøve.

    Men han går nemt, roligt og med helt løst tov ind/ud fra fold. Det KUN når vi går fra ridehallen og tilbage igen smiley


  • #21   29. dec 2014 Så er det bare der du skal øve med hesten fra ridehallen og tilbage igen . smiley . og man kan købe sådan en grime brugt , og så har du den altid . den fås i 3 forskellige str . og fra ny ligger prisen på ca 600 kr , nogen steder fra 550 kr . jeg har på en brugt i str cob-full (farven sort ) på nettet gul og gratis til 250 kr exl forsendelse . Den jeg har er sort . og den er brugt til heste i str cob og full . og min hest er str full . bare et foreslag . håber det lykkes for dig og din hest . smiley . godt nytår

  • #22   29. dec 2014 Altså sælger du den? Eller har du set den tilsalg? Skal helt klart have fat i sådan en smiley

  • #23   29. dec 2014 Tak. I lige måde smiley

  • #24   29. dec 2014 Med så ung en hest kan det godt være en magtkamp. Du har ikke haft han særlig længe og eftersom jeg ikke har set hestens adfærd kan jeg jo ikke vide helt præcis hvorfor. Men hvis det er en magtkamp så må du jo for Guds skyld ikke blive for blød så har virkelig meget besvær med hesten efterfølgende. Da jeg var 11 skete det ned min unghest og vi måtte tilsidst sælge hende fordi jeg som 11 årig ikke kunne magte den kamp med en stor fjordhoppe. Siger ikke du skal slå ham eller noget, men bare at du holder den bestemte tone så det ikke ender med en hest der bliver et helvede at tilride fordi han mener at det er ham der har magten. det er ikke en sjov situation:)
    det kan jo også være helt almindeligt vinter kuller og at han opføre sig helt exsmplarisk om nogle måneder:)


  • #25   29. dec 2014 Det kan være alting.
    Er ikke nybegynder med 'ungheste' heller.
    Så ved godt han ikke må få magten. Men kunne aldrig drømme om at slå min hest. Det gør bare det hele meget værre. Den skal ikke være bange for mig.

    Men ja. Og mange tak. smiley


  • #26   29. dec 2014 Men nu er jeg også 17. Der er en lidt stor forskel. Og min bette pony er 167 :b

    Men ja. Gør man det forkert, kan man næste godt opgive.


  • #27   29. dec 2014 Der er selvfølgelig forskel på hvor meget man kan magte, men principet er jo det samme. Jeg har efterfølgende også haft meget med ungheste at gøre uden problemer, har selv en på 3 nu. Det er svare de aldrer hvor de kan være helt forfærdelige. Min har opdaget at hvis man hiver hårdt nok går grimen i stykker og så løber han lidt rundt på vores ridebane inden han går pænt ond i stalden. Det er møg irriterende med de størrelser, min synes endelig kun det er sjovt når jeg forsøger at fange ham så jeg ignorere ham bare og så kommer han med. Det er selvfølgelig også en anden situation og min står hjemme hvilket gør arbejdet en del lettere. Har haft ham i 2 er halvt år så vi har heller ikke de helt samme magt kampe som du kan have med din:)
    Chico synes bare det er sjovt at se mig blive sur..-.-'


  • #28   30. dec 2014 Haha. Nej. Havde også hest hjemme engang. Men har jeg desværre ikke mulighed for længere. For det er så meget bedre og nemmer. smiley
    Det ikke så fedt han stejler og opføre sig tosset og der kommer heste forbi konstant smiley


  • #29   30. dec 2014 Min skal snart rykkes ud da jeg vil have ridehus her når vi begynder at ride igen, heldigvis er det et lille privat sted uden rideskole hvir de har meget struktur i det hele:)
    Det er ikke fedt at de stejler, min han gør det på tur. Håber det hjælper mår han bliver kastreret fordi det er jeg ret træt af. Det er svært at vende dme af med så dårlig en vane-.-'


  • #30   30. dec 2014 Det er det. Han har ikke nogen grund til at stejle. Det som om han ikke vil væk fra ridehuset. xD

  • #31   30. dec 2014 Jeg mistænker min for at syntes det er sjovt, det kan være din syntes det samme!xD

  • #32   30. dec 2014 Det kunne være. Eller at han syntes jeg har det for let :b og lige når jeg syntes det går skide godt, skal han fortælle hvordan han også kan være smiley

  • #33   30. dec 2014 Er der lys når i kommer ud fra ridehuset ?
    I kommer ud fra et oplyst ridehus , og hvis han måske ikke føler sig helt tryg hvis i kommer ud i mørket - og evt kan se lys fra stalden

    Bare en tanke . . .


  • #34   30. dec 2014 Det kan være! De er en smule mærkelige de ungheste endelig! Man må bare acceptere dem smiley

  • #35   30. dec 2014 Det både når der er lyst og mørkt smiley

    Haha. Ja det er de smiley


  • #36   30. dec 2014 prøv at læse noget om " de 7 lege"
    det er jordtræning som virkelig kan gøre en forskel


  • #37   30. dec 2014 Yaaaay!! Idag øvede vi en hel del. Og han var nogenlunde rolig :D.

    Tak. Dem har jeg hørt noget om. Vil prøve at læse noget mere om dem smiley


  • #38   30. dec 2014 Hold dig væk fra hingstekæde og tov om mulen.. Lær din hest at stoppe på stopsignalet ved at klikke når han stopper og klik = godbid. Bak din hest hvis den ikke reagerer på stopsignalet første gang. Ikke sikkert det hjælper på din. Men forsøg. I hverdagen når du trækker så skift pludselig retning. Læg "fang" mor. At han skal følge dig. Når han går efter dig og du skifter hurtig retning og han følger efter Klik og giv godbid. Dette gør at hesten bliver mere opmærksom på dig og lærer at følge dig. smiley Det har hjulpet på min lille dreng. Dog kan han stadig "overhøre" mig i stressede situationer men så øver vi bare lidt ekstra bagefter. Min er 4 år.

    Mvh TT


  • #39   30. dec 2014 Det er faktisk præcis den metode jeg har brugt idag og igår. Og det har m allerede hjulpet en del. smiley

  • #40   30. dec 2014 Jeg klikker ikke. Og giver ikke godbidder.
    Men slipper presset og roser ham.


  • #41   30. dec 2014 hej amanda. uha , nej jeg sælger ikke min arbejds grime , for jeg bruger den også til og ride med, da jeg rider bidløs med min hest . skifter jeg imellem de bidløse trenser ,jeg bruger smiley

  • #42   30. dec 2014 http://www.montyroberts.com/shop/equipment/

    Her kan den købes..Dog advarer Monty selv mod at ride med den.. smiley

    Mvh TT


  • #43   30. dec 2014 til team tindur , ved ikke om du kender Kelly Marks , hun bruger den også til ridning , og hun har været ved monty roberts . det du ikke må er at binde hesten med den på i stalden ligesom en almindelig grime , det samme gælder også i en trailer , samt på folden , der sker ikke noget med at man rider i den , du skal jo ikke hive og rive i den . Men husk og ride med lette hænder .
    og man kan også købe den hos Hippo - Logisk træning mai-britt carter .


  • #44   30. dec 2014 Uhh. Ved maj-Britt. Hende skal jeg være nogle måneder ved til sommer. Måske jeg skulle købe den ved hende smiley

  • #45   30. dec 2014 Hos mig skal den ikke bruges til at ride i. smiley

  • #46   30. dec 2014 hun er bare god , vi har haft hende her , hvor min hest står . Hvor hun kom og underviste i horsemanship . det var godt . glæd dig smiley

  • #47   30. dec 2014 Glæder mig rigtig meget. Skal i praktik hos hende starten af næste år. Og så frivilligt arbejde hos hende efter sommerferien smiley

  • #48   30. dec 2014 flot , hold fast ved , og husk at skrive ned i en lille lommebog , for det er bare godt . guld du skal passe på .

  • #49   30. dec 2014 Haha. Jeps. Har jeg også tænkt mig.
    Skal derned for at lære alt hvad jeg kan. Så skal have mig en lille notes bog smiley


  • #50   30. dec 2014 Winnie - Fortæller bare hvad Monty selv har sagt i sin video om grimen smiley Har selv brugt den under hovedtøj da jeg gjorde en hest ryttervandt, men der var der en trækker på der holdt i ringen under grimen og så var mine tøjler sat i ringene til næsebåndet bare for at have ekstra sikkerhed på uden at trække hesten i munden hvis den lavet noget smiley

    Mvh TT


  • #51   30. dec 2014 kunne du så ikke skrive lidt om det herinde , til næste år , når du har været der , og fortælle om hvad horseman ship er for dig og din hest , Og hvad det er , som er godt for heste med horsemanship . det er den vej , jeg har gået med de heste jeg har haft . og bruger det med den hest , jeg har nu . og den har jeg ejet nu i 5 år , den var 4 år , da jeg købte den , og er 9 år nu , og er den dejligste hest , elsker den rigtigt højt ,

  • #52   30. dec 2014 Skal jeg nok :-).
    Skriver når jeg har været i praktik. Og anden gang når jeg har arbejdet der i en måned eller to smiley



  • #53   30. dec 2014 Har altid brugt horsemanship. Og elsker det. Tror det bliver en kæmpe oplevelse for både mig og min hest smiley

  • #54   30. dec 2014 Evt dully halter som der står længere oppe..
    Det er et seriøst godt arbejds redskab..
    Hvis du bruger den skal du være opmærksom på om den sidder rigtigt... den skal sidde ret langt oppe i forhold til alm grime også skal den sidde til så den ikke glider hvis du laver et ryk i grimen


    profilbillede
  • #55   31. dec 2014 Jeg er overrasket over at folk anbefaler dig en hingstekæde til en unghest! Ungheste skal dresseres på en anden måde end erfarede heste, de laver oftest 'unoder' fordi de er usikre eller ikke er blevet trænet nok i dette. Folk har det altså med at springe over hvor gærdet er lavest..

    Jeg kan se, at du har fået nogle gode tips angående at bakke den, jeg vil anbefale dig det samme, men drop godbiderne og klikkeren som i hvert fald en har anbefalet dig smiley


  • #56   31. dec 2014 Nathalie - Hvad er din begrundelse for at droppe godbid og klikker? smiley Spørger bare af nysgerrighed smiley

  • #57   31. dec 2014 Tindur: Fordi jeg ikke mener at "slik" hører til den almene opdragelse af heste - men det kan gå fint til f.eks. træning af tricks.
    Du er altid velkomme til at stille nysgerrighedsspørgsmål, Tindur smiley

    Jeg synes ganske enkelt at det er for besværligt, for så skal du altid have noget med (man kan jo ikke gøre det halvt). Derudover går det ikke når heste bliver "gammel" at den så stadig kun kan når der er godbider, og så har man et kæmpe bøvl med at omvende dem til ikke at få noget.
    Derudover er mange heste så madfokuserede, at de slet ikke er fokuserede på dig men bare på maden. Derfor vil mange få en hest som gør "øvelserne" uden du først har bedt om det, i håb om at få lidt mad. F.eks. hvis du har givet den en godbid, hver gang du har fået den til at bakke, vil mange ofte begynde at bakke ved den mindste bevægelse fra dig, hvilket er enormt irriterende.

    Jeg trænede både min hund og hest sådan, eftersom at godbider gjorde dem for uopmærksomme. Jeg får altid stor ros for dem begge pga. deres velopdragenhed, så jeg kan fortælle at det virker smiley


  • #58   31. dec 2014 Det er der klikken går ind og virker smiley Kun godbid når der kommer klik. Man skal jo kunne rose den uden godbidder. Før jeg begyndte at klikke og kun brugte godbidder kunne min hest også finde på at lave øvelser for at få godbid. Dette fik han KUN når jeg bad om øvelserne. Ikke når han gjorde det af fri vilje. Dette har min nu forstået da jeg begyndte på klikke træning + at han forstod hurtigere hvad det var jeg ønsket af ham da klikket er præcist . Så han lærte hurtigere. Så for at godbidder skal gavne er det vigtigt at KUN give når man har klikket og ikke på andre tidspunkter. For så står man netop med en irriterende hest. smiley
    Og jeg har også trænet min hund med godbidder og jeg får også stor ros over en velopdragen hund. smiley Men det er en hund og ingen hest...

    Mvh TT


  • #59   31. dec 2014 Igen så er du nødsaget til altid at have både godbider og klikker med. Personligt finder jeg det helt overflødigt, for du kan rose med stemmen lige så hurtigt som du kan klikke på din klikke. Om du så giver et klap eller en godbid er lidt mere underordnet, hesten oplever stadig at få ros. Et klap sikre bare en mere fokuseret hest samt at du ikke behøver at slæbe rundt på alverdens ting.

    Desuden har du ret i at træning af hund og hest på mange måder er meget forskellige, men det vil jeg ikke mene at det er i denne sammenhæng. Begge dyr er madfokuserede, ønsker samme slags ros og kan genkende en bestemt lyd. Ergo er det irrelevant at fortælle at din hund ikke er hest (hentydende til at det gør en foreskel), for træningen er den samme for begge dyr smiley


  • #60   31. dec 2014 Man klikker da bare med tungen smiley Og med det er svært for hesten at skelne de rosende ord for hvilket ord roser man med som man ikke siger i andre sammenhænge sådan at hesten fanger lige i splitsekundet at det var det den gjorde rigtigt? Jeg roser da også min hest og bruger det meget til at han skal blive ved med at arbejde rigtigt når han først har lært hvad rigtigt er. Og så stopper jeg at stemmerose hvis han kommer ud af tangenterne/gør fejl. Min underviser har lært mig dette. Og hun er uddannet i Biomekanik og Indlæring smiley

    Mvh TT


  • #62   2. jan 2015 Jeg synes at hingste kæde og trækketov over mulen lyder lidt voldsomt det bliver problemet ihvertfald ikke løst af, som nogle forslår.

    Hesten skal lærer at lytte til dig, det lærer den ikke ved tvang.

    Jeg plejer at øve at bakke og stoppe når jeg stopper, et sted hvor hesten er afslappet og så kan man tage det med ud andre steder med tiden..

    Jeg bruger ofte en rebgrime eller en pisk til at flytte hesten med, fx. At bakke, så tapper jeg hesten på bringen med pisken(ikke slår) eller ligger en pres i grimen, indtil hesten giver efter og slipper presset så snart hesten giver efter for presset og giver evt. En godbid. De lærer det lynhurtigt på den måde


  • #63   2. jan 2015 Har øvet det meget. Han kan også alle andre steder. Udover når vi går fra ridehallen over i stalden.
    Men de to sidste gange er det gået bedre smiley


Kommentér på:
Træls at gå med??

Annonce