{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.530 visninger | Oprettet:

hest stået stille i næsten et år (genoptræning) {{forumTopicSubject}}

Godmorgen HGér smiley

sagen er den, at min hest blev forfangen sidste forår, som førte til en slem hovbyld... men da hun endelig var fin igen, så kom det våde vejr (har kun en udendørs græsbane). Så nu har hun snart stået stille i et år.

så hvordan ville i genoptræne sådan en hest?

info: stået stille i næsten et år pga hovbyld og forfangen
16 år
har været overvægtig (dette stammer dog fra hendes første 10 år (gammel hændelse))
sperationsangst efter hun stod selv i 10 år

NB: Dyrlægen er ind over og han sagde rid hver anden dag 1 uge 20 min pr. dag og trap op til 40 min skridt på 1 måned hver anden dag
jeg søger bare lidt mere information smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hest stået stille i næsten et år (genoptræning)
  • #1   17. feb 2015 Følger

  • #2   17. feb 2015 vi havde også en hest vi skulle genoptræne op igen efter et år. Den første uge red vi hver anden dag 15-30 min skridt.

    Ugen efter skridtede vi 30-40 min ca 4 gange på ugen.

    Næste uge red vi 30-40 min skridt ca 5-6 gange om ugen hvor vi red op og ned ad bakker, på fast og blødt underlag, på kuperet og "lige" underlag. Nogle dage skulle den gå i rask tempo, andre dage måtte den gå det "den havde lyst til". smiley


    Ugen efter trappede vi stille og roligt op med 30-40 min skridt en smule trav (5-10 min)

    Lidt efter lidt trappede vi lidt op i traven. Vi interval trænede meget, og forlængede stile og roligt tempoet og længden.

    Nogle dage trak vi hesten, andre dage red vi den.
    Det er vigtigt ikke at sidde på den hver dag. Selv en rytter kan være en stor belastning for hesten, da rytteren jo sidder på det svageste punkt på hesten.

    Hop i løbe skoene og tag et par gode raske gåture med den, det er så hyggeligt og selv du får også trænet kondien smiley

    Al genoptræningen foregik i skoven eller under longe smiley

    Da der var gået godt og vel 5-6 uger red vi en smule på bane smiley

    Da vi følte os klar fik hesten også lov til at løsspringe og blive longeret lidt mere.

    Jeg tror det er meget vigtigt at følge og lytte til hesten under hele genoptræningsforløbet. Nogle heste har brug for flere restituerings dage. Andre heste er bare lige på fra starten.

    Vi havde fysioteapeut og dyrlæge til at følge os under hele genoptrænings forløbet.





  • #3   17. feb 2015 takker ;D
    mit store problem er bare at hun som sagt har seperations angst og det har min anden gamle hest også (de står der hjemme så der er ikke andre) så når vi tager hende væk fra den gamle går den gamle i panik og det kan hun ikke holde til (den gamle er glad og frisk, men med gigt i forknæet og 32 år på bagen, kan hun ikke holde til at spurte rundt i lang tid i vild panik smiley )


  • #4   17. feb 2015 min stod et helt år med en hornsøjle, der startede jeg op med noget der ligner det du har skrevet, de første uger trak jeg dog bare på skridttur i 10 minutter af gangen, derefter 20 minutter af gangen, efter ca 2 uger satte jeg mig op og skridtede nogle små korte ture, vekslede med longering. Da der så var gået yderligere 2 uger, skridtede jeg lidt længere tid og med korte travintervaller. og sådan fortsatte jeg til hun var i normal træning igen. selvfølgelig også med fridage indimellem smiley held og lykke med det, og husk på at det er vigtigt at musklerne får god hjælp til at komme i gang igen smiley

  • #5   17. feb 2015 På netdoktor er der et træningsprogram. Det ville jeg følge. Har selv genoptrænet min efter det, men super resultater

  • #6   17. feb 2015 Hvis det er så slemt ville jeg enten kun ride hjemme hvor den gamle kan se den anden hest, eller anskaffe en selvskabspony eller sidste lade vær med at starte genoptræning indtil den gamle ikke lever mere.. der er ikke rigtig andet at gøre end de tre ting

  • #7   17. feb 2015 jeg ville også genoptræne der hjemme smiley selvfølgelig med suplere med ture da den gamle stadig gerne vil ud bare de er korte for hende, da jeg godt kan ride lidt med væk med den anden smiley
    vi har ikke plads til en selvskabspony selvom jeg gerne ville have en smiley


  • #8   17. feb 2015 Jannie: har godt set det på netdyr.. har også overvejet at benytte det smiley
    suplederde du med longering eller andet og evt. hvorofte og hvornår i programmet smiley


  • #9   17. feb 2015 Jeg havde kiro inde i genoptræningen af min. Min havde nogle stramheder og sådan i skulder og hang sig for meget i sit brystben, hvorfor bomtræning var godt hertil. Jeg satte longe i skridt over bomme ind efter 14 dage. Max 10 min og kun i skridt, da hun ikke har været glad for bomme, så det var noget der samtidig skulle trænes. Brugte bomme ca. 2 gange om ugen i 5-10 min., og så gik vi resten af turen ifølgeprogrammet. Jeg udvidede min skridtperiode inden trav til 6 uger, hvoraf de første 4 trak jeg.

  • #10   17. feb 2015 okay mange tak smiley

    og faktisk tak til jer alle sammen! smiley


Kommentér på:
hest stået stille i næsten et år (genoptræning)

Annonce