{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.002 visninger | Oprettet:

Annika
Annika
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 2

Schenkelvigninger i galop {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har tænkt mig at begynde at øve nogen schenkelvigninger i galop.
Men jeg kom til at tænke på hvilken galop (højre/venstre), man skal ride i, når man f.eks. laver en schenkelvigning til højre? Eller er dette underordenet?
Tak for svar smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Schenkelvigninger i galop
  • #1   17. feb 2015 Såfremt hesten er stabil i kontra kan du godt lave dem begge veje - men det er nemmest for hesten når du rider fra rigtig galop mod kontra smiley
    Det er altså nemmest i højregalop når du viger for venstre schenkel og omvendt

• #2   17. feb 2015 Jeg har egentlig aldrig hørt om folk som øver schenkelvigninger i galop, til gengæld rider mange galoptraverser. Der skal hestens bevægelsesretningen være den samme, som i den retning hovedet er stillet smiley

• #3   17. feb 2015 Hos mig øves der galopschenkelvigninger - det er min underviser der er kommet med den ide (gennem sin egen underviser) - og den bruges til at øge smidigheden smiley
    Det er ikke mange der bruger denne øvelse, de bruger som du siger traverser, ofte fordi galopschenkelvigninger ikke benyttes i dressurprogrammer. Mange tænker dem derfor ikke ind som en gymnastikøvelse - ligeså gælder for fx forpartsvendinger.
    Min underviser sagde for øvrigt da hun introducerede mig for galopschenkelvigninger, at jeg ikke måtte sig til nogen at jeg øvede dem, for så ville de grine ad mig ;D

• #4   17. feb 2015 Tja nu griner jeg heller ikke, jeg nævnte jo bare, at jeg ikke havde hørt om det før?
    Jeg derfor ikke kunne sige noget om dem, men det undrer mig nu lidt, at de i så fald ikke er med i dressurprogrammerne - forpartsvendingerne blev jo trods alt fjernet, fordi man mente at de skader hesten. Dog tror jeg ikke det er tilfældet her, men nok nærmere fordi vi har sidebevægelser nok i programmerne i forvejen smiley

• #5   17. feb 2015 Det var heller ikke ment som et gnavent angreb på dig (håber heller ikke du forstod det sådan) at jeg skrev at hun sagde folk ville grine - mere fordi jeg synes det var en sjov kommentar fra hende smiley
    Jeg tror du har fuldstændig ret i at det simpelthen er sidebevægelser nok i programmerne (hvem ved - måske en dag finder de på at vi skal til at ride nogle af dem i stedet for alt muligt andet) smiley

• Annika
    Annika Tilmeldt:
    feb 2015

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 2
    #6   17. feb 2015 Tak for svarene smiley

• #7   17. feb 2015 Der er en ganske god grund til at galopschenkelvigninger ikke findes i nogle programmer og heller aldrig har gjort det. Og den er bestemt ikke at grine ad!
    Hestens benflytning i galop passer ganske enkelt ikke med overtrædning til den modsatte side af hestens stilling. Det giver en stærkt øget risiko for sene- og ledskader da leddene bliver belastet skævt her. Jeg undres over at nogen underviser kan finde på det, hvis de ved bare lidt om ledfunktion og biomekanik.
    Smidigheden kan sagtens trænes i trav, hvor benflytningen passer.

• #8   17. feb 2015 Schenkelvigning er jo forstadiet til traverser, så når man begynder at indøve dem i galop handler det jo mest bare om at kunne flytte hesten til side og den lærer at sætte benene rigtigt, så kommer stilling og bøjning senere.

• #9   17. feb 2015 Kristina M: Vil mere mene at versader er forstadiet til traverser..

TS: I galop traverser, er hesten bøjet mod bevægelsesretningen. Så du ender ud i kontra galop når du er færdigt.. Så egentlig kan du lave det ved at ride en volte tilbage i galop ved f.eks. C.. Så har du bøjningen, og så flytter du 'bare' bagparten med dig... smiley

• #10   17. feb 2015 Helt enig med Gitte B...

• #11   17. feb 2015 Schenkelvigning er ikke forstadie til traversade. Disse to øvelser har vidt forskellig formål og hjælperne til de to øvelser er også vidt forskellige.

Schenkelvigningen er en løsgørende øvelse, hvor hesten skal vige for schenklen til modsatte side af stillingen. Hesten skal kun være let stillet øverst oppe i nakken og kroppen skal være ligeudrettet.

Traversaden er en samlende øvelse, hvor hesten bærer på begge bagben. Hesten er bøjet fra ører til hale omkring rytterens indvendige schenkel og bevæger sig til samme side som bøjningen.
    Man kan ofte opleve at hesten har lettere ved traverser i galop, end i trav, fordi her passer benflytningen fint når samlingen er på plads.

Mange som har genoptrænet en hest efter dyrlægens anvisninger efter en led- eller seneskade, har fået at vide at de skulle vente med sidebevægelser til genoptræningen var helt fuldført da det lægger en stor belastning på led og sener.

Og så er det værd at huske på: jo større tempo = jo større skader!

• #12   18. feb 2015 Sanne: Det kan du have ret i.. Men de fleste øvelser hænger jo lidt sammen. Og med de unge heste prøver man jo at flytte forpart og bagparti lidt, og der kommer versaderne jo også ind.

Men vil stadig holde på at hvis man rider schenkelvigning først så kommer man heller ikke til at ride traverser.. Hesten skal lære at flytte sig for benene.

Kommentér på:
Schenkelvigninger i galop

Annonce