1.002 visninger
|
Oprettet:
Schenkelvigninger i galop {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har tænkt mig at begynde at øve nogen schenkelvigninger i galop.
Men jeg kom til at tænke på hvilken galop (højre/venstre), man skal ride i, når man f.eks. laver en schenkelvigning til højre? Eller er dette underordenet?
Tak for svar
jan 2012
Følger: 62 Følgere: 66 Heste: 8 Emner: 12 Svar: 280
Det er altså nemmest i højregalop når du viger for venstre schenkel og omvendt
apr 2012
Følger: 8 Følgere: 17 Heste: 1 Emner: 84 Svar: 624
jan 2012
Det er ikke mange der bruger denne øvelse, de bruger som du siger traverser, ofte fordi galopschenkelvigninger ikke benyttes i dressurprogrammer. Mange tænker dem derfor ikke ind som en gymnastikøvelse - ligeså gælder for fx forpartsvendinger.
Min underviser sagde for øvrigt da hun introducerede mig for galopschenkelvigninger, at jeg ikke måtte sig til nogen at jeg øvede dem, for så ville de grine ad mig ;D
apr 2012
Følger: 8 Følgere: 17 Heste: 1 Emner: 84 Svar: 624
Jeg derfor ikke kunne sige noget om dem, men det undrer mig nu lidt, at de i så fald ikke er med i dressurprogrammerne - forpartsvendingerne blev jo trods alt fjernet, fordi man mente at de skader hesten. Dog tror jeg ikke det er tilfældet her, men nok nærmere fordi vi har sidebevægelser nok i programmerne i forvejen
jan 2012
Jeg tror du har fuldstændig ret i at det simpelthen er sidebevægelser nok i programmerne (hvem ved - måske en dag finder de på at vi skal til at ride nogle af dem i stedet for alt muligt andet)
feb 2015
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 2
sep 2011
Følger: 5 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 598
Hestens benflytning i galop passer ganske enkelt ikke med overtrædning til den modsatte side af hestens stilling. Det giver en stærkt øget risiko for sene- og ledskader da leddene bliver belastet skævt her. Jeg undres over at nogen underviser kan finde på det, hvis de ved bare lidt om ledfunktion og biomekanik.
Smidigheden kan sagtens trænes i trav, hvor benflytningen passer.
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.321
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2146 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.486
TS: I galop traverser, er hesten bøjet mod bevægelsesretningen. Så du ender ud i kontra galop når du er færdigt.. Så egentlig kan du lave det ved at ride en volte tilbage i galop ved f.eks. C.. Så har du bøjningen, og så flytter du 'bare' bagparten med dig...
aug 2009
Følger: 55 Følgere: 49 Heste: 4 Emner: 31 Svar: 1.058
sep 2011
Følger: 5 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 598
Schenkelvigningen er en løsgørende øvelse, hvor hesten skal vige for schenklen til modsatte side af stillingen. Hesten skal kun være let stillet øverst oppe i nakken og kroppen skal være ligeudrettet.
Traversaden er en samlende øvelse, hvor hesten bærer på begge bagben. Hesten er bøjet fra ører til hale omkring rytterens indvendige schenkel og bevæger sig til samme side som bøjningen.
Man kan ofte opleve at hesten har lettere ved traverser i galop, end i trav, fordi her passer benflytningen fint når samlingen er på plads.
Mange som har genoptrænet en hest efter dyrlægens anvisninger efter en led- eller seneskade, har fået at vide at de skulle vente med sidebevægelser til genoptræningen var helt fuldført da det lægger en stor belastning på led og sener.
Og så er det værd at huske på: jo større tempo = jo større skader!
mar 2007
Følger: 35 Følgere: 41 Heste: 2 Emner: 284 Svar: 6.321
Men vil stadig holde på at hvis man rider schenkelvigning først så kommer man heller ikke til at ride traverser.. Hesten skal lære at flytte sig for benene.
Schenkelvigninger i galop