513 visninger
|
Oprettet:
Tilridning inspiration/hjælp {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen, jeg har købt en utilredet hest på 5 år, hun har ikke særlig store muskler men hun er meget arbejdsvillig, vender rigtigt i kroppen og hun søger rigtig godt ned når jeg longere hende.
Jeg har haft hende siden den 10. og der er siden der hun har været i træning, i form af longe, og hun er lige så stille blevet rytter vant i stop og skridt, nu er mit spørgsmål så hvor meget synes i jeg kan tillade mig at motionere hende og hvornår kan jeg begynde at tilride hende?
Det skal lige siges at hun er en hest der er meget villig og vil gøre alt for at gøre sit menneske glad
sep 2007
Følger: 63 Følgere: 63 Heste: 2 Svar: 55
Man siger at 3 års skal trænes 3 gange om ugen, 4års 4 gange og 5 års 5 gange osv... Men da din er rå forholder det sig jo anderledes
dec 2010
Følger: 57 Følgere: 46 Heste: 14 Emner: 25 Svar: 201
sep 2007
Træne stop og start signal, højre og venstre, når du kan ride løs i skridt så skal der traves, når signalerne er på plads der, så er det galop
Når du har prøvet at galopere kan du sætte hastigheden ned og begynde at arbejde mere med grundridningen.
Jeg trænede 3-4 gange i ugen
Der var i korte træk sådan jeg gjorde med min, han vippede heller ikke med et øre
dec 2010
sep 2007
Og ikke trave og galopere flere omgange, bare lidt af gangen så hun lige så stille bliver stærkere
dec 2010
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.437
dec 2010
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.302
Har hesten tidligere været i hænder (op til at du overtog den) så er det da bare med at køre stille og roligt på og se hvad den vil være med til. Personligt ligger jeg større vægt på at få hesten med end på hvad den skal kunne hvornår... Hvis jeg var dig ville jeg bare fortsætte med longearbejdet og arbejde den fra ryggen i skridt den næste måned eller to. Personligt synes jeg at det arbejde man ligger i grundtræningen er det aller vigtigste - og jo bedre den er trænet i skridt jo nemmere bliver det for jer begge når i skal trave. Jeg tænker at du kan øve at skridte mellem "porte" (2 kegler), slalom mellem kegler, måske over lidt bomme og måske endda skridte lidt ud i naturen? Få hesten super stabil i skridt og giv den en masse gode oplevelser med at få rytter på inden i bevæger jer ud i traven med rytter på. Det tager langt tid at få opbygget muskler og hvis du lige har startet den op i longe ville jeg personligt vente nogle måneder inden jeg forlangte trav under rytter også...
Ved ikke om det kunne bruges til noget - grundessensen er vel at man skal skynde sig langsomt. Det arbejde du ligger i hesten nu er det du får allermest gavn af senere - og jo bedre hesten er trænet i grundtræningen jo nemmere bliver alting fremover
Pøj pøj med unghesten
apr 2007
Følger: 46 Følgere: 42 Heste: 7 Emner: 8 Svar: 433
Tag aldrig forgivet at den har været redet før.
Føl dig frem i tilridningen, lyt til hesten. Den fortæller rigtig meget.
Min ungheste på 5 år har været igang med tilridning siden i sommers. De første 2 måneder, foregik i skridt, lige udretning, versaler, lidt schinkelvigning (da hun selv begyndte på, lage jeg hjælpere så hun vidste hvad det betyder senere hen)
Installerede start og stop.
Efter 2 mdr. Begyndte vi med trav, travversader det er hun rigtig dygtig til.
Galop begyndte vi med før jul, men hun havde rigtig svært ved det.
Så jeg fik en hestefys til at tjekke hende igennem, og hun var låst i 5 halsvirvl, bækken og også lidt i ryggen.
Dette er blevet rettet, og nu træner vi hende stille og roligt op igen.
Jeg har ikke travlt med mine heste, de får den tid de skal have for at rumme det hele.
Så lyt til din hest.
dec 2010
Dog virker det som hun keder sig lidt i longen, når der ikke er bomme (det er ikke altid jeg kan komme til at slæbe bommene ned da jeg har dårlig ryg), hun går bare med hovedet i jorden, og virker ikke vildt glad. Dog vil jeg sige at hun virker til at hygge sig mere når jeg skridter rundt på hende eller der er bomme på banen
dec 2010
mar 2013
Følger: 57 Følgere: 96 Heste: 8 Emner: 11 Svar: 718
dec 2010
Tilridning inspiration/hjælp