{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
513 visninger | Oprettet:

Tilridning inspiration/hjælp {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen, jeg har købt en utilredet hest på 5 år, hun har ikke særlig store muskler men hun er meget arbejdsvillig, vender rigtigt i kroppen og hun søger rigtig godt ned når jeg longere hende.
Jeg har haft hende siden den 10. og der er siden der hun har været i træning, i form af longe, og hun er lige så stille blevet rytter vant i stop og skridt, nu er mit spørgsmål så hvor meget synes i jeg kan tillade mig at motionere hende og hvornår kan jeg begynde at tilride hende? smiley
Det skal lige siges at hun er en hest der er meget villig og vil gøre alt for at gøre sit menneske glad smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilridning inspiration/hjælp
  • #1   20. feb 2015 Jeg mener du bare skal på nakken af hende så hurtig som muligt, så hun bliver vant til dig inden hun bliver stærk nok til at vippe dig af smiley
    Man siger at 3 års skal trænes 3 gange om ugen, 4års 4 gange og 5 års 5 gange osv... Men da din er rå forholder det sig jo anderledes smiley

• #2   20. feb 2015 Jeg har været på nakken af hende smiley og hun vipper ikke et øre, hun har været så cool omkring alt, at jeg har overvejet at hun har været i træning før smiley

• #3   20. feb 2015 Så er det jo bare med at komme igang smiley
    Træne stop og start signal, højre og venstre, når du kan ride løs i skridt så skal der traves, når signalerne er på plads der, så er det galop smiley
    Når du har prøvet at galopere kan du sætte hastigheden ned og begynde at arbejde mere med grundridningen.
    Jeg trænede 3-4 gange i ugen
    Der var i korte træk sådan jeg gjorde med min, han vippede heller ikke med et øre smiley

• #4   20. feb 2015 Og det mener du godt hun kan klare når hun ikke er trænt så meget? smiley

• #5   20. feb 2015 Ja, du skal ikke træne en time af gangen, kun 15-20min.
    Og ikke trave og galopere flere omgange, bare lidt af gangen så hun lige så stille bliver stærkere

• #6   20. feb 2015 Okay, det tror jeg at vi prøver smiley

• #7   20. feb 2015 Bryder mig ikke om hastværk og sætningen stærk nok til at vippe dig af. Mærk efter hvor meget hun kan rumme, skal i nå noget er i naturligvis nødt til at have en plan. Ellers er der jo ingen grund til at hesten skal være færdig tilredet på 14 dage, hvortil dens hjerne så er helt fyldt og ja man ender ud i den bukker eller andet skidt fordi den ikke kan magte mere. Ro på der en grund til ungheste tages i etaper og får tænke pauser. Alder og muskel er den fin efter hvad du skriver, men jeg ville tage den med ro. Og mærke efter, og helt klart ud og gå lange ture, så hun får set området. Så når hun er rytter vant at i kan skridte ud og bygge flere muskler op smiley men igen vi alle forskellige og vil alle noget forsklligt. Unghest få en god underviser på, også så du har noget sparring. God træning og held og lykke

• #8   21. feb 2015 Hun virker til at være meget fattet med det hele, og som jeg skrev længere oppe så har jeg også "mistanke" om at hun har været i træning før, for hun har aldrig sagt noget til at få rytter på, første gang jeg satte mig op stod hun helt stille og det var ingen der holdt hende, hun forstod også start og stop med det samme og kunne dreje for pres med benene smiley

• #9   21. feb 2015 Ved du hvor meget hesten har været trænet tidligere? Jeg synes det er vigtigt og overveje dette da en "rå" hest (her tænker jeg i forhold til alt træning, ikke kun fra ryggen) skal have tid til at kapere alle de nye indtryk. Jeg har set et utal at rå heste som sættes i træning og alt kører bare - indtil hesten en dag siger "STOP" fordi den ikke længere kan følge med. Og så er der altså bare ikke meget at gøre for når først de når derud så tager det bare langt tid at komme tilbage på sporet - og ja, jeg har ofte oplevet at det netop er de heste som ikke vipper med et øre og bare virker til at være super cool og søde, som lige pludseligt siger fra.

Har hesten tidligere været i hænder (op til at du overtog den) så er det da bare med at køre stille og roligt på og se hvad den vil være med til. Personligt ligger jeg større vægt på at få hesten med end på hvad den skal kunne hvornår... Hvis jeg var dig ville jeg bare fortsætte med longearbejdet og arbejde den fra ryggen i skridt den næste måned eller to. Personligt synes jeg at det arbejde man ligger i grundtræningen er det aller vigtigste - og jo bedre den er trænet i skridt jo nemmere bliver det for jer begge når i skal trave. Jeg tænker at du kan øve at skridte mellem "porte" (2 kegler), slalom mellem kegler, måske over lidt bomme og måske endda skridte lidt ud i naturen? Få hesten super stabil i skridt og giv den en masse gode oplevelser med at få rytter på inden i bevæger jer ud i traven med rytter på. Det tager langt tid at få opbygget muskler og hvis du lige har startet den op i longe ville jeg personligt vente nogle måneder inden jeg forlangte trav under rytter også...

Ved ikke om det kunne bruges til noget - grundessensen er vel at man skal skynde sig langsomt. Det arbejde du ligger i hesten nu er det du får allermest gavn af senere - og jo bedre hesten er trænet i grundtræningen jo nemmere bliver alting fremover smiley

Pøj pøj med unghesten smiley

• #11   21. feb 2015 Mine heste har heller aldrig sagt noget til at få rytter på første gang. Og de forskellige signaler kan den have lært fra jorden af.
    Tag aldrig forgivet at den har været redet før.
    Føl dig frem i tilridningen, lyt til hesten. Den fortæller rigtig meget.

Min ungheste på 5 år har været igang med tilridning siden i sommers. De første 2 måneder, foregik i skridt, lige udretning, versaler, lidt schinkelvigning (da hun selv begyndte på, lage jeg hjælpere så hun vidste hvad det betyder senere hen)
    Installerede start og stop.
    Efter 2 mdr. Begyndte vi med trav, travversader det er hun rigtig dygtig til.
    Galop begyndte vi med før jul, men hun havde rigtig svært ved det.
    Så jeg fik en hestefys til at tjekke hende igennem, og hun var låst i 5 halsvirvl, bækken og også lidt i ryggen.
    Dette er blevet rettet, og nu træner vi hende stille og roligt op igen.
    Jeg har ikke travlt med mine heste, de får den tid de skal have for at rumme det hele.

Så lyt til din hest.

• #12   21. feb 2015 Jeg har trænt rigtig meget bomme med hende, og det er noget hun er rigtig glad for, lige så snart den første er lagt skridter hun hen over den, og hun er ikke til at drive væk fra dem når hun bliver longeret.
    Dog virker det som hun keder sig lidt i longen, når der ikke er bomme (det er ikke altid jeg kan komme til at slæbe bommene ned da jeg har dårlig ryg), hun går bare med hovedet i jorden, og virker ikke vildt glad. Dog vil jeg sige at hun virker til at hygge sig mere når jeg skridter rundt på hende eller der er bomme på banen smiley

• #13   21. feb 2015 Start, stop, til siderne, kan hun både fra jorden og med rytter. Hun satte selv i trav i går, hvor jeg valgte at stoppe hende lige så stille ned i skridt igen, da jeg ikke selv følte hun var klar til det, men så er mit spørgsmål bare når hun selv travede, skal jeg så "tillade" at hun gør det?

• #14   21. feb 2015 Hvis hun selv tilbyder en stille og rolig afbalanceret trav, så ville jeg bare sige "Ja tak" smiley

• #15   21. feb 2015 Det var meget stille og roligt, hun søgte stadig ned og brugte ryggen og det virkede ikke som jeg generede hende indtil jeg stoppede hende selvfølgelig, hehe smiley

Kommentér på:
Tilridning inspiration/hjælp

Annonce