{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.146 visninger | Oprettet:

Bange for at stige op {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har altid været utryg for at stige op på hesten, fordi jeg er SÅ bange for at det går galt og jeg sidder fast i bøjlen. Jeg har få gange været uheldig, men har ikke siddet fast. Nu er frygten dog vokset sig så stor at jeg ikke vil stige op uden en holder i hesten. Kender I en der kan hjælpe mig af med den frygt og min angst for at sidde fast i bøjlen??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bange for at stige op
  • #2   13. mar 2015 Kender deg 100 % sætter mig aldrig op hvor jeg skal bruge bøjlen, kravler op på noget hvor jeg bare så svinge benet over

  • #3   13. mar 2015 Jeg kan da prøve smiley

  • #4   13. mar 2015 Som Mich skriver, kunne det måske være en idé at bruge skammel o.lign., så du ikke skal sætte foden i bøjlen for at komme op? Det er også bedre for hestens ryg.

    Men der er vel ikke højere risiko for at sidde fast i bøjlen, når man stiger op, end når man rider?


  • #5   13. mar 2015 Jeg havde samme "frygt" da jeg skulle op på min unghest de første gange, derfor byggede vi en høj "opstigningsrampe", hvor man bare skal svinge benet over uden at sætte foden i bøjlen. Den bruger jeg nu til begge heste jeg rider. Det er jo også rigtig godt for både hesten og udstyret at gøre det på den måde.

  • #6   13. mar 2015 Tænker os som en anden nævner risikoen for at sidde fast er den samme som når man rider så tror du ville komme langt bar ved a lære dig selv at risikoen dr den samme og så sikkerhedsstigbøjler. Jeg har i mine 10 år som rytter og dermed tilredet mange der har været vilde eller andre problemer med og aldrig hængt fast så smiley tænker som det eneste på sårn nogle unge vilde bar på a ha så lidt a foden i bøjlen så hellere stå lidt på tær vis det gør en mere sikker. Held og lykke med den håber du finder en løsning

  • #7   13. mar 2015 Tak for kommentar. Jeg stiger altid op fra noget. Dog ikke så højt, så jeg bare skal svinge benet over sadlen smiley Jeg ved det er få ulykker der sker og chancen er lige så stor når jeg rider. Ved heller ikke hvorfor "angsten" er blevet så stor. Måske fordi tankerne bare har fået lov at køre der ud af smiley

  • #8   13. mar 2015 Det er lige meget hvorfor du får tankerne, Louise - jeg tror du bare skal acceptere, at det er sådan du har det og så finde en anden løsning du er tryg ved. Prøv f.eks. fra et bord hvis ikke du vil til at bygge en rampe, som vi gjorde. Det vigtigste er, at du er tryg ved det smiley

  • #9   13. mar 2015 Jeg kender ikke til en løsning på din frygt - men køb da en sikkerhedsbøjle! Den ene gang hvor jeg faldt af i et spring hoppede elastikken af med det samme og jeg sad derfor ikke fast i bøjlen.

    Men jeg forstår ikke helt hvorfor du er bange for at sidde fast på vejen op? Løber din hest med dig? Hvis den gør det er det jo bare et spørgsmål om træning smiley Men der er vel som sagt af nogle andre lige så stor risiko for at sidde faste i bøjlen imens du rider smiley


  • #10   13. mar 2015 angst er ikke noget man selv styrer smiley det ligger langt nede i ens underbevidsthed
    nogle hjælper det at blive hypnotiseret, hvis du får lyst til at prøve sådan noget smiley


  • #11   13. mar 2015 Om man kan styre sin angst eller ej så er man selv til en vis grad herre over hvad man vil gøre ved angsten, med andre ord man kan vis man tager fat om problemet i tide arbejde sig ud af det.
    Vi er alle bange for et eller andet spørgsmålet er om man vil lade angsten styre ens liv eller om man selv vil styre angsten ved at presse sig selv lidt ud over grænsen hver dag smiley
    Det vel lidt som en hest der er ræd for rytter fordi der er sket noget under tilridning der vil du også vær dag lig presse den lidt længere ud af comfortzonen indtil den er tryg igen


  • #12   13. mar 2015 Julie S: helt enig, men man VED ikke hvorfor man har angsten, derfor jeg skriver som jeg gør, fordi folk tænker "ej det kan man da ikke være bange for" eller at det er lige så risikabelt som når man sidder på hesten

    har selv haft angst og har bearbejdet den og er kommet igennem så jeg ved udemærket godt at man kan (og skal) arbejde med den.


  • #13   13. mar 2015 Min hest står stille, så ved ikke hvornår eller hvor jeg er angst. Tror det altid har været der, men nu er det bare blevet et problem. Jeg vil så gerne gøre noget ved det, så hypotese, sports coach eller andet er en mulighed. Kan I anbefale nogen??

  • #14   13. mar 2015 Jeg har lidt af det samme, eller jeg har i hvert fald (haft) angst omkring at sætte mig op. For mit vedkommende havde det dog ikke noget med at hænge fast at gøre, men derimod min gamle heste der på et tidspunkt gik frem mens jeg var ved at sætte mig op, så ramte den kassen med benet og blev forskrækket. Pga nogle nerveproblemer, den nu er aflivet pga, så fik den meget ondt når den spændte op, så da den blev forskrækket gjorde det ondt, og så kylede den mig af med et ordentligt brag hvor jeg forstuvede bækkenet og slog mig ret meget.

    Efter det var den ikke særlig rolig under opsidning, og selvom jeg nu har købt ny hest sidder det stadig i mig. Jeg besluttede så at det skulle på plads inden det blev helt slemt, så jeg fik en BBH instruktør ud, og hun hjalp mig med først at gøre hesten super sej til indparkering, og da hesten havde styr på det så begyndte vi først med at hun stod der og var en mental sikkerhed for mig, og nu efter 5 gange eller sådan noget så er jeg faktisk ved at være ret tryg ved det, og har også siddet op fra skamlen udenfor uden hjælp.

    Kan kun anbefale at få en BBH instruktør ud. Det behøver jo ikke være fordi du skal til at ride anderledes, men de er gode til at arbejde med sådan nogle problematikker, og måske det også kunne hjælpe dig at få nogle redskaber til at håndtere angsten smiley


  • #15   13. mar 2015 Køb sikkerheds bøjler og en skammel smiley Ikea har en god en til 100kr. Desuden så har både sadel og hest bedst af at du bruger skammel. Jeg bruger altid skammel medmindre jeg ikke har den i nærheden efter at have faldt af smiley jeg hang fast i bøjlen for tre uger siden da min hest blev bange og kastede sig rundt i hjørnet og jeg havde mere vægt på udvendig bøjle. Jeg mistede balancen og røg af, hang fast og landede på ryggen flad som en pandekage. Heldigvis stopper min hest når mor ikke er med i flugten.. smiley Kan stadig mærke det i ryggen smiley jeg har ikke sikkerheds bøjler smiley skal dog spare op til nogle da det er for farligt uden på min hest.. smiley smiley
    Det handler om at du skal føle dig tryg, og det er umuligt hvis sikkerheden ikke er i orden smiley skaf dig også gerne en sikkerheds vest smiley det første skridt er at tage alle forhåndsregler... Når det er gjort handler det om at sige til sig selv selv.. Ja jeg kan falde af, men ikke sidde fast. Og hvad så.. Jeg må så rejse mig op og ride videre smiley

    Mvh TT der ligger på jorden Ca månedlig.. smiley


Kommentér på:
Bange for at stige op

Annonce