{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
840 visninger | Oprettet:

Træning af unghest {{forumTopicSubject}}

Hej hestepiger!

Jeg træner en 4 års unghest, som snart skal tilrides. Hun har endnu ikke haft sadel på, da vi venter lidt endnu.
Hun har haft hovedtøj på et par gange.

Jeg mangler inspiration til, hvad jeg skal lave med min unghest.
Pt så longere jeg 1-2 gange om ugen, hvor vi træner skrid, trav, galop, temposkift og overgange.
Ellers laver vi lidt jordarbejde, hvor vi øver nogle få tricks, bakke, skridte og trave osv.
Så går vi nogle ture
Nogle gange går vi lidt over bom, træner med plastik

Har i nogle ideer til, hvad jeg kan lave?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning af unghest
  • #1   24. mar 2015 Paraply, Traktor, store køretøjer, trailer m.m. smiley

  • #2   24. mar 2015 Trafik-træning, trailer-træning, miljø-træning osv. Jeg kan love dig for at det er fantastisk hvis din unghest er vendt til trailer og trafik, det er en kæmpe gave når du begynder at skulle lidt ud i byen til stævner eller noget lignende, så din hest ikke behøver at bruge så meget energi på det senere hen smiley

    Jeg fik min pony lige efter han var ryttervandt/let tilredet. Inden da var han ikke vandt til trafik eller trailer, så jeg kunne mærke på ham at det blev for meget for ham hvis han skulle tænke på alt det på 1 gang. Så jeg droppede helt ridningen i næsten et halvt år og gjorde ham vandt til trailer og trafik. Heldigvis var det passende med en voksepause, men alligevel havde været rart hvis han havde lært det inden han blev tilredet smiley smiley


  • #3   24. mar 2015 Jeg ville nok præsentere den for en masse 'farlige' ting såsom paraplyer, kæmpe bamser, bobbelplast (det lyder farligt når man går på det) og alt mulig andet.
    En god ting er også at vende dem til bolde i alle mulige størrelser så du til sidst kan kaste dem rundt om hesten uden den reagerer.
    At komme ud og gå en masse ture og se en masse nye ting ville jeg også gøre smiley


  • #4   24. mar 2015 Det kommer selvfølgelig på hvordan sind hesten har.. Jeg har trænet trafik, store køretøjer og gået ture i flere år.. Og min hest er stadig rigtig bange for store køretøjer med meget lyd (ekstremt lydfølsom) han er en rigtig varm hest... Så mange forskellige lyde er også en god ting at træne smiley

    Mvh TT


  • #5   24. mar 2015 Vi har også en på knap 4 som ikke tilredet endnu, primært fordi han først er fra juli mdr og derfor jo stort set 6 mdr yngre end hans "jævnaldrende".

    Han er longevant, kan longeret med trense og sadel i alle gangarter. Vi kører i trailer, har dog ramt en mur af "stædighed" så vi skal ha trailertrænet lidt her henover sommeren.

    Han kan vaskes, stå inde og ude alene og med andre.

    Han trænes i div udstyr fx gamacher, dækken osv. Næste step er noget løs indspænding for at vænne ham lidt til hånden, naturligvis uden at han skal kysse sig selv på bringen, men bare for at han finder ud af at der på et tidspunkt kommer "modstand" ovenfra, dvs han ikke kan bestemme hvor knolden skal være resten af hans liv.

    Og så har vi leget lidt trec, så vi kan gå slalom mellem opslåede paraplyer, vi kan gå gennem smalle passager og under vasketøj.

    Og så går vi tur....



    profilbillede
  • #6   24. mar 2015 Lene - utroligt du har nerver til at have hesten så tæt på barnevognen... Havde jeg aldrig haft nerver til..

    Mvh TT


  • #7   24. mar 2015 Det også kun fordi han bare er en kold skid, og en god barnepige... Vi går også kun lige op af vores egen blinde grusvej, så vi møder intet farligt.

  • #8   25. mar 2015 Jeg træner også en masse bomstræning (både for hånd, i longe og som løsspringning), propriotræning (som VIRKELIG har været gavnligt for hans balance op til tilridningen!), styring i lange liner, træning af start og stop udelukkende for lydsignal (hvor jeg går i hestens blinde vinkel ved siden af hesten), jeg har brugt en forfærdeligt masse plastik både på jorden, til at hænge op og til at kaste over ryggen, store gymnastikbolde både til at han kunne sparke til og som jeg har kastet over, under, bag og foran ham.

    Og så ville jeg skynde mig at kaste den sadel på hesten så ofte som du har mulighed for det - min egen har haft sadel på flere gange om ugen et helt år inden han begyndte på tilridningen. Simpelthen bare for at få det ind som en vane at den skulle han have på. Og hvis du vil tilride med bid ville jeg også sørge for at den får biddet på så tit som muligt så den kan vænne sig 100 % til det og også kan lære signalerne i biddet fra jorden inden du sætter dig op - så er du også rimelig sikker på at du kan sidde sikkert deroppe fra start af smiley

    Jeg har en super stabil unghest som ikke vippede med øret første gang jeg var oppe på ham om som har haft sindssygt god balance fra starten af tilridningen.

    Hvis du stadig mangler inspiration har jeg en video inde med min unghest fra da han var 2 hvor vi laver mange af de ovennævnte ting. På det tidspunkt havde han haft fri i ca 6 måneder fordi jeg var i praktik, så han er noget nærgående og "uopdragen" i videoen. Det skyldes ikke at han får mange godbidder - men at han ikke er vant til at være i træning på daværende tidspunkt smiley

    Håber du har fået lidt inspiration - mange gange held og lykke med tilridningen! smiley

    (Her skal man finde sig i utrolig meget - har kun et billede med min gamle dame, men unghesten er også blevet udsat for dette) smiley


    profilbillede
  • #9   25. mar 2015 Hov, jeg havde nær glemt "det aller vigtigste" ! - Min egen havde lært at stå ved skammel lææææænge inden jeg begyndte tilridning. Dét har virkelig været guld værd smiley !

    Her får du lige videoen, hvis det har interesse - det er primært at gå over og mellem plastik, lidt leg med bolden og over nogle enkelte bomme:
    http://www.hestegalleri.dk/video/diverse-hest/324046-mr__moonwalk___en_vidunderskoen_2_aars_


  • #10   25. mar 2015 Jep smiley indparkering er vigtigt smiley det havde Tindur også blevet trænet i rigtig længe inden jeg begyndte at ride smiley jeg vænner ham også til at jeg lænede mig over ham, viftede med pisken "der oppe", hang rundt om hans hals Osv.. Ting man ikke umiddelbart tænker på men som er godt hvis man er ved at falde af så hesten ikke panikker mere Osv smiley

    Mvh TT


  • #11   25. mar 2015 Jeg synes det er vigtigt at hesten ikke får for meget kondi inden man smider sig op på den, da den så har en masse overskudsenergi og herved skaber man flere farlige situationer. Vi longerer aldrig vores særlig længe før vi starter ud med at lægge pres på sadlen, da vi har haft en dårlig oplevelse med en hest der fik for meget kondi og var umulig at komme op på grundet så meget energi smiley

  • #12   25. mar 2015 Jwv - det handler nok om tillid til den der skal ride den smiley har hesten tillid og stoler på rytteren så er der ingen problemer med rytter på medmindre hesten fejler noget fysisk smiley

    Mvh TT


  • #13   25. mar 2015 En unghest med mere energi er vel altid friskere end en hest med en ikke så god kondi? smiley Og når en unghest starter ud med at ride skal den jo ikke rides mere end 10 -15 min af gangen 2-3 gange i ugen.. så dur det jo ikke at den stadig er skør i hovedet fordi den stadig har energien smiley men hvertfald min mening er at man skal passe på med at longere for meget inden man skal sætte sig op. smiley

  • #14   25. mar 2015 Det er forskel på at have energi og muskler til at bære rytter end at være varm i hovedet.. Er den for varm burde man kigge foder smiley

  • #15   25. mar 2015 Jeg snakker ikke om varm i hovedet jeg snakker ganske enkelt om hvordan en ungheste opfører sig, ligeså vel som der er forskel på barn og voksen. smiley ungheste har bare rigtig meget krudt i sig og skal først til at lære hvornår man skal være seriøs og hvornår man må lege smiley

  • #16   25. mar 2015 Det er jeg fuldstændig klar over.. Har gjort mange rytter vendte i løbet af årene smiley de har aldrig skabt problemer medmindre smerter eller fordi de blev bange. Jeg har dog også brugt timer med de fra jorden af før jeg hoppede op i sadlen smiley

    Mvh TT


  • #18   25. mar 2015 Ja det er fordelen ved at ikke have heste som indtægt.. smiley

Kommentér på:
Træning af unghest

Annonce