Adfærd ved jordtræning {{forumTopicSubject}}
Davs!
Har lige to ting:
Den anden aften lavede jeg lidt jordarbejde med min hest, fordi longering ikke gik så godt. Jeg har aldrig lavet det før, men jeg fik ham til at gå i små volter rundt om mig, så han kunne komme ind og rigtig få det indvendige bagben ind under sig. Efter fem minutters tid ca, dukker den mandlige kønsdel lige pludselig frem og bliver ude, han ændrede ikke adfærd som som sådan, og gik stadig pænt rundt i de cirkler jeg bad ham om. Og den klaskede bare rundt mellem bene på ham samtidig.. XD Men efter nogle minutter tog han den op igen, og begyndte derefter at gabe rigtig meget- og var stadig lydhør som før. Er dette tegn på at han var afslappet eller hvad? Jeg synes nemlig ikke at han var vildt afslappet selv, men hvordan skal det tolkes?
Derudover har jeg lidt problemer med han er blevet lidt godbidfikseret.. Han tror hele tiden at der er en godbid i hænder og 'bider' hele tiden ud efter mine hænder hvis de kommer tæt på ham. Jeg bruger godbidder når jeg stiger op, nogle gange under ridningen, hvis han udfører øvelserne godt, eller tølter i god takt. Han får gerne en efter ridning, og når jeg strækker hans ben og hals ud.
Jeg har desværre også gjort den fejl at lære ham at ryste på hovedet, som jeg fortryder, og er holdt op med det 'trick' og ignorerer ham når han ryster på hovedet. Men jeg ville gerne at han respekterer mig og mine hænder og ikke er så godbidsdrevet, for det er virkelig træls! Men samtidig vil jeg også gerne begynde at lave lidt mere jordarbejde med ham, og jeg tror ikke at han vil forstå det med kun ros. Så hvordan vil i gribe det an?
maj 2015
Følger: 4 Følgere: 5 Heste: 2 Emner: 22 Svar: 412
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.323
Du kan læse mere om klikkertræning i bogen "Klikkertræning af heste" - som er ganske udemærket at læse, inden man kaster sig ud i metoden. Den kan lånes på biblioteket og er hurtigt læst.
God fornøjelse med træningen - jordtræning kan være rigtig skægt for både hest og ejer.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.211
Den adfærd han viste dig da I arbejdede fra jorden, er 100% positiv! Selvom du ikke synes han virkede afslappet, viste han at han var . Det kan måske være resultat af, at han connectede med dig, og forstod dit kropssprog
feb 2014
Følger: 10 Følgere: 12 Heste: 3 Emner: 74 Svar: 493
Team cox, det er jeg da glad for at du skriver!
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.323
Adfærd ved jordtræning