{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.761 visninger | Oprettet:

Bid - evt. med kæde? {{forumTopicSubject}}

Sagen er den, at jeg har en hoppe, som trækker RIGTIG meget på springene, nogen gange helt ustyrligt. Hun kan generelt trække ret meget på biddet også i dressuren, men er ikke hård i munden som sådan.
Jeg vil ingen kommentarer omkring træning have, jeg får kvalificeret dressur- og springundervisning af henholdsvis berider Allan Laudrup og Søren Hedegaard.

Til daglig dressur og spring træning rider vi pt. enten med tredelt baucher bid eller almindelig tredelt trensebid.
Jeg er gået lidt over til baucher, netop fordi det samtidig lægger et tryk i nakken, og ikke kun går i munden. Men, jeg vil gerne have kæde på, uden biddet i selve munden bliver skarpere.
Jeg blev rådet et pelhambid af en veninde, hvilket jeg synes bliver for skarpt. Jeg kunne derfor godt tænke mig at anskaffe mig et baucherbid med kæde -
Mit spørgsmål lyder derfor på: kan man købe en kæde og sætte den på et almindeligt baucherbid? Eller skal biddet være fabriksfremstillet med kæde?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bid - evt. med kæde?
  • #1   14. sep 2015 Baucherbid med kæde? Det har jeg ikke hørt om ... Men Kimblewick har kæde.

Nøglen er dog at over-træne stop-signalet og have parader ... Måske et andet bid vil kunne hjælpe, men det vil kun være en lappeløsning, medmindre du virkelig får trænet stop-signal. smiley

• #2   14. sep 2015 Kimblewick. smiley

profilbillede
  • #3   14. sep 2015 Hvad med et baby pelham, der har du kæden og hvis du kun har tøjlen i den store ring, fungere det ligesom et baucher med kæde? smiley

• #4   14. sep 2015 2 delt gag det virker også med nakketryk

• #5   14. sep 2015 Kimberwick uden hooks, eller en pelham med kun en tøjle påsat i den store ring

• #6   14. sep 2015 Hvorfor komme kæde på hvis der ikke er brug for det? Prøv evt med et todelt eller udelt, det er meget få heste der faktisk kan gå med et tredelt. smiley

• #7   15. sep 2015 Rikke, det har ikke noget at gøre med, at hun ikke kan gå med et tredelt bid. Det har noget at gøre med, at ligeså snart der kommer et spring ind i hendes synsfelt, så bliver der tændt en eller anden kontakt i hjernen, der siger at hun skal spænde derudaf. I dressur, på tur og rundt på springbanen går hun ganske fint på både baucher og almindelig tredelt trensebid.

• #8   15. sep 2015 Jeg ville bare for alt i verden undgå kæde og alt det andet crap, også finde årsagen til adfærden i stedet for at symptom behandle. smiley

• #9   15. sep 2015 Hvis du læser mit opslag, så står der også, at jeg ikke symptom behandler. Jeg vil ikke springe over hvor gærdet er lavest. En kæde behøves ikke at være stram og en sporerrem kan evt. bruges i stedet for, desuden kan den spændes så der kun kommer et lille tryk, hvilket jeg langt hellere ville foretrække, end blot at sidde og rykke hesten i munden.

Jeg skriver også i opslaget, at jeg har kvalificerede undervisere, der både er aktive til stævner, hingstekårring osv. og er uddannede, de er to meget vellidte undervisere i Danmark - dvs. det er under træning!
    Men hvis ikke jeg tager hesten med på en springbane, kan det jo ikke trænes, og pt. kan det ikke undgås, at hun engang imellem løber afsted, det er jo hvad der skal trænes, og så vil jeg så vidt muligt gerne undgå at rykke hende alt for meget i munden, og derfor forsøger jeg at finde løsninger, som gør at det ikke er livsfarligt, og at jeg samtidig ikke bare kommer et treringsbid, springkandar eller lignende på, som bare gør endnu mere ondt i munden på hende.

• #10   15. sep 2015 En kæde vil da gøre mindst lige så ondt som mange andre ting.

Dit valg, din hest. Jeg ville bare kigge andre steder end på bidet.

• #11   15. sep 2015 Nej Rikke, ikke nødvendigvis, det kommer jo an på hvordan du sætter kæden. Du kan sætte kæden, så den ikke engang kan røre hesten - men samtidig kan du sætte kæden, så den kan give sår under kæben.
    Men jeg ved ikke hvor du får fra, at jeg ikke kigger andre steder hen. Det er jo netop det jeg gør, jeg vil IKKE give hende springkandar, treringsbid, pelhambid eller et hvilket som helst skarpere bid på - jeg vil træne! Det er jo det jeg siger, og jeg har flere undervisere på sagen, både dressur og spring. Men hvis et LILLE tryk under kæben, gjorde at hun reagerede mere end hun gør nu, så ville det jo være super, for så er jeg fri for at rykke i munden på hende. Det er under træning, men det kan ikke undgås, at hun engang imellem løber lidt. Og ville du ikke også hellere selv, have et lille tryk i nakken og under kæben, også måske undgå at blive rykket en masse i munden?

• #13   15. sep 2015 Vi er i fuld gang med træningen, det har jeg også skrevet rigtig mange gange efterhånden - og igen påpeger jeg, at et andet bid heller ingen interesse har.

• #14   16. sep 2015 Nej, for jeg sørger altid for at grundarbejdet sidder der 120%. Derfor har jeg også jordtrænet med min unge det sidste år, og fortsætter et halvt år endnu inden tilridning. Så behøver jeg nemlig ikke at skulle rive den en hel masse i munden. Og nej, jeg vil ikke hellere have et lille pres i nakken OG under munden via kæden (kæden må jo have en effekt ellers ville du ikke have brug for den.). Jeg ville smide et helt roligt bid på min hest, forlænge mine tøjler, smide alt næsebånd, martingal, fortøj osv, også ville jeg ride mig ud af det, i stedet for at tvinge hesten ud af det. for det er jo i bund og grund det en kæde vil gøre - tvinge adfærden ,,væk", indtil du fjerner kæden igen - hvilket vil sur symptom behandling.

Undskyld, men du kan prøve at overtale/forklare nok så meget, men jeg ville, uanset hvad, gå tilbage og kigge på min grundridning. Måske finde en ny underviser. En rytters dygtighed kan ikke udelukkende ses udfra hvilket niveau den pågældende person er på. En god rytter handler om hvor trivelig, glad, motiveret og hvor godt hesten er trænet. Feks, er en hest der bare skrider jo ikke nær så godt Trænet som hesten hvor rytter bare skal sidde 2 kg tungere i sadlen, også stopper den.

• #15   16. sep 2015 ,,at være en god rytter handler ikke om at være god til at holde fast, men om aldrig at få brug for det."
    - Selvfølgelig ment uden diverse kæder, læderstropper, næsebånd, stærke bid osv.

• #17   16. sep 2015 Nej i forstår da tydeligvis ikke. Det er også fair nok. Men jeg har undervisere på som ved hvad de gør. Og jeg ville ikke byde min hest, noget som jeg ved ville være skide ubehageligt. Træningen er i fuld gang, også grundridningen. En kæde kunne sagtens have en positiv effekt uden at være spændt så meget at den direkte strammer på hesten
    hesten. Nu har I ikke os ride, og I ved garanteret heller ikke hvem det er, som hjælper os ned træningen, selvom jeg har skrevet navne, men at skifte underviser, er i hvert fald ingen mulighed.
    Mit spørgsmål lød hverken på noget med nye bid, underviser eller træningen, for det er der styr på og det arbejdes der på, det har jeg også skrevet klart og tydeligt smiley

• #19   16. sep 2015 Jeg er skam åben, ingen tvivl om det! Jeg rider med et helt normalt tredelt trensebid i dressur, det der skal trænes, er på springbanen, eller for den sags skyld dressurbanen ligeså snart der ligger bomme. Træningen er i fuld gang, men selvom den er det, kan det ikke undgås, at hun engang imellem løber, som jeg også har skrevet en gang, det er jo netop det hun skal lære, også er jeg bare nogen gange nødt til at holde igen, for ellers går det også hen og bliver livsfarligt. I den forbindelse, ville jeg forsøge med en kæde eller sporerem, for hvis et lille tryk af denne, kunne give en positiv effekt, sådan så jeg ikke behøvede at holde ligeså meget igen, når hun så kom til at løbe, ville jeg langt hellere det.
    Men jeg tror ikke helt, at I forstår hvad jeg mener? Selvom jeg synes, at jeg flere gange har understreget, at jeg ikke er interesseret i at lappeløse, og at træningen er i fuld gang, både under dressur og spring med kvalificerede undervisere. smiley

• #20   16. sep 2015 Kan du ikke bare sætte en spore-rem ind i hullerne til kindstykkerne på baucher biddet? Det må da give lidt samme effekt som en kæde? (:
    Jeg har selv valgt at bruge et to-delt baby-pelham og så have to tøjler, og så have tøjlen til stangen meget løs, den bliver kun brugt når hun absolut ikke lytter til mig. Og ja, jeg træner stop til hudløshed, og har en træner med på sidelinjen, som jeg er rigtig glad for (:

• #21   16. sep 2015 Jeg er ikke generelt en fortaler for stærkere bid, men det kan være grundlaget for at få bugt med problemet. Altså, ikke bidet, men den "øgede kontrol" kan give grundlaget for, at rytteren kan komme til at koncentrere sig om at arbejde med problemet frem for at være bange for at miste kontrollen.

Så snart TS har bugt med problemet gennem træning, træning og mere træning, så kan det være, hun får mod på at smide hjælpemidlet og fortsætte, som hun gjorde før - denne gang med en hest, der ikke bryder gennem hendes stopsignal.

• #23   16. sep 2015 Hvordan vil du så have at jeg skal gøre det? Helt lade være med at have spring i nærheden i en periode eller hvad? For det er prøvet flere gange. Endda i et helt år. Du kan ikke undgå at komme ud i situationen med hende, hvor hun engang imellem løber. Det er også derfor jeg har undervisere på.

• #25   16. sep 2015 Ja, men uanset hvad. Så vil det ikke kunne undgås at hun løb, for jeg kan ikke tage hende af springbanen, ergo er jeg nødt til at træne det, og derfor kunne jeg håbe at en kære/sporerrem - whatever- kunne have en positiv effekt, så jeg måske slap for at have så hårdt fat, når hun så løb.

• Lene Rifbjerg E
    Lene Rifbjerg E Tilmeldt:
    jul 2010

Følger: 1 Svar: 8
    #26   19. sep 2015 Grundridningen skal være i orden.Træn stop signal, evt. drej hende rundt når hun løber, hvorfor løber hun? Bliver hun ophidset, så lav nogle volter, så kan du træne, at du kan komme tættere og tættere på springene uden at hun springer. Dine trænere må jo kunne se hvad der kan fungere for dig. Hav tålmodighed i din træning, heste kan man ikke tvinge til at "makke ret" hurtigt. Det lyder som om du har travlt og ikke vil vente på at træningen har en effekt.

• #27   20. sep 2015 Ej nu må det snart stoppe. Jeg bliver ved med at fortælle, at det er under træning - og jeg har bestemt ikke travlt, ikke det mindste, og det har mine trænere heller ikke. Jeg bliver ved med at pointere, at træningen er i fuld gang! Det er med parader, grundgalop, bomtræning, a-tempospring, bomme før og efter, tilbagetrædning, volter osv. Desuden rider vi dressurundervisning ved siden af, hvor stopsignalet også konstant bliver trænet, samt lydigheden. Det er under træning.

• #29   21. sep 2015 Jamen, hvis jeg starter træningen et sted, hvor hesten ikke løber, så kommer jeg ikke videre. For alle steder, pånær på springbanen, løber hun ikke det mindste. Det vil sige, der er ingen problemer med stopsignalet nogen andre steder. Selv når der ligger en bom, begynder hun at trække, hvilket også er helt fint! Men nogen gange trækker hun bare for meget på. Men jeg kan bare ikke forstå, at folk bliver ved med at kommentere på det, når jeg gang på gang har forklaret, at træningen er i fuld gang. smiley

• #31   21. sep 2015 Lock Horses, det er i fuld træning. Hvor mange gange skal jeg sige det? Jeg får kvalificeret springundervisning af Søren Hedegaard, som har rigtig meget erfaring med ungheste, aktiv stævnerytter, samt aktiv ved hingstekåring. Det er ikke råd til træningen jeg søger. Jeg har fået svar på mit spørgsmål, og jeg vil egentlig ikke diskutere hvorvidt det er træningen den er gal med, du kender ikke hesten og du har ikke set os ride. Når du har set os ride og set hesten i aktion, eventuelt prøvet hesten, skal du være velkommen til at give os råd med hensyn til træningen smiley Du kan ikke vurdere hvorledes træningen er korrekt eller ej, når du ikke kender hesten eller situationen. Hvilket Søren gør.

• Lene Rifbjerg E
    Lene Rifbjerg E Tilmeldt:
    jul 2010

Følger: 1 Svar: 8
    #33   21. sep 2015 Nu skriver du jo ikke noget om hvordan I træner. Hvad og hvordan træner I hel konkret?

• #34   21. sep 2015 Det er bevidst jeg intet skriver. Og jeg har vidst også givet hints omkring det. Jeg er fuldt ud tilfreds med min træning, og går meget op i min hests ve og vel. Selvom det vel og mærket ikke er min hest. Jeg siger ikke at jeg er afvigende, og jeg diskutere intet, jeg bliver ved med at forsøge og stoppe det her. Jeg har aldrig spurgt om noget med træning, så det er faktisk irrelevant for emnet. Hvis det hjælper, så vil jeg gerne påpege, at træningen faktisk går fremad, og ikke blot står stille, som du ellers hentyder til i dine kommentarer. Det kan godt være, at du ikke er imponeret over min underviser, og det er jeg egentlig ligeglad med, jeg er tilfreds, træningen går fremad, og ligesom jeg selv, er han ikke interesseret i blot at smide et stærkere bid på, selvom dette kunne være løsningen.

• #36   21. sep 2015 Hvorfor bliver du ved, når jeg har sagt, at jeg ikke vil diskutere det. Jeg har på intet tidspunkt nævnt, at vi ikke forsøger at finde problemet. Selvfølgelig gør vi da det, ellers ville der jo ikke kunnes træne på det.

• #38   21. sep 2015 Du læser jo ikke mine beskeder. Jeg skriver at det ikke skal diskuteres, det er ikke det jeg spørger efter, og ønsker ikke kommentarer på dette - jeg forsøger at lukke den hver gang, men du bliver ved med at kommentere på det. Læst min sidste besked igen, hvor der også står, at selvfølgelig forsøger vi at finde problemet.

• #40   21. sep 2015 Jo jeg gør. Vi er i gang med at finde årsagen og træne på dette. Men det kommer ikke fra den ene dag til den anden. Jeg er ikke interesseret i at skifte bid, eller for den sags skyld høre om forskellige bid og kæder. Jeg er ikke interesseret i at diskutere dette længere. Hvis du har mere at sige til det, kan du skrive en PB, der skal du være så velkommen.

Kommentér på:
Bid - evt. med kæde?

Annonce