{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.655 visninger | Oprettet:

Gigt/spat og ridning {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.
Det er sådan at jeg har en ældre traver på 17, som har fået konstateret noget begyndende gigt/spat i det ene bagben.
Men i perioder syntes jeg han virker lidt følsom om det ben.. Det er specielt tydeligt hvis man longerer ham, når det bagben er indvendigt, at det er som om at han "skåner" det lidt, og skærer store hjørner af volten.

Og at han engang imellem godt kan føltes lidt små halt, selvom man ikke kan se noget.

Dyrelægen har sagt god for ridning i mindre "portioner" og rider ham også kun meget lidt!
Han er også på corta-vet.

Hvad ville i gøre? Han er jo nødt til at have en eller anden form for motion.. Speciale når han til vinter kun kan være på løbefold 1-2 timer om dagen..

Tak på forhånd!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gigt/spat og ridning
  • #1   21. sep 2015 Sådan en hest har bedst af at blive holdt i gang...Det lyder rigtig fint det du gør for ham, og bliv endelig ved med det. Men rid den aldrig mere end hvad den kan holde til..

  • #2   21. sep 2015 Selvfølgelig ikke! smiley

  • #3   21. sep 2015 og sørg for at longere på store volter, og hvis jeg var dig ville jeg finde et sted til den med så mange foldtimer som muligt, gerne løsdrift. Det er helt hul i hovedet at have en ældre hest med gigt eller spat for den sags skyld, som kun får 3 timers fold.

  • #4   21. sep 2015 Han er lige blevet flyttet for ikke at skulle stå ude hele dagen henover vinteren, efter hvad dyrelægen forslog, da han helst ikke må blive kold smiley

    Og jeg longerer også på så stor volte som muligt, men som sagt "skærer" han meget af volten af for at "skåne" sit bagben, mest på den ene volte.


  • #5   21. sep 2015 Jeg ville aldrig lade hvilken som helt hest kun få 2 timers fold, og slet ikke en ældre hest med problemer i benene, det kan godt være det ikke godt for den, at blive kold, men det er så absolut heller ikke godt for den, at stå stille 22 timer i døgnet.
    Derud over bliver hesten jo heller ikke "kold" hvis den har nok plads og evt. føde/vand forskellige steder. smiley


  • #6   21. sep 2015 Vi går også mange ture!

    Lige pt (siden lørdag :P) går han ude 4-5 timer, og så går vi tur eller longerer (ca 20 min) med gode skridtpauser 2x om dagen smiley


  • #7   21. sep 2015 Hvis det var min ville jeg stadig flytte den et sted hen med mange flere foldtimer smiley

    Når den har problemer med benene, ville jeg ikke longere den mere end 15 min. maks hver anden dag, og så ville det foregå i et meget roligt tempo, det kan også være derfor den render ind i volten, hvis den mangler balance.


  • #9   21. sep 2015 Hehe, ledbehandlingen er i det andet bagben smiley ved ikke om det gør en forskel?

    Og det er ogs 100% i tankerne, han bliver også kun brugt udfra dyrelægens henvisninger.


  • #11   21. sep 2015 Efter min mening er det ikke et fair hesteliv med kun 1-2 timers foldtid..
    Stakkels hest
    (Sorry det kommer direkte ud)


  • #12   21. sep 2015 Min den gamle, er pensioneret pga gigt i knæ og koder.
    Hun blev pensioneret for 3 år siden, og jeg troede faktisk hun sku i himlen, inden for et års tid.
    Men nej, damen er sej, selv om hun er blevet noget stivbenet, er hun frisk, glad og altid klar på en skidttur.
    Hun går self på fold max tid, om sommeren på døgnfold - 8-10 timer afhængig af vejret.


  • #13   21. sep 2015 Er SÅ enig med de andre i at den bør få så mange foldtimer som muligt.. Løsdrift ville være helt optimalt. Hvis den ikke må blive kold så smid et dækken på den.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #14   22. sep 2015 en hest med spat må ikke stå stille, den skal så meget på fold som muligt så den kan holdes igang.

    og er hesten halt, så skal den ikke rides, så må du trække lange ture med den smiley
    viser hesten ubehag under longering, så drop det, og træk lange ture med den i stedet.

    du burde måske overveje, og det ikke er tid til at pensionere hesten, den har været brugt hele livet, og viser tydelige tegn på at den er ved at være slidt smiley


  • #15   22. sep 2015 nu taler jeg om erfaringer men min gamle pony havde spat i det ene bagben han stod ude så meget som muligt han fik lidt motion min langt fra hverdag dag man tydeligt kunne se hvilke dage der var de gode dage vi fik ham da han var 18 og han blev redet på hygge plan til han var 25 26 år Ca og så gik han de sidste år til han blev 30 som selvskabshest nusse hest. hvor det faktisk ikke var hans spat der fik ham aflivet men pga han ikk rigtig havde tænder så han kunne ikke spise og med alderen i betragtning var det jo bedst så 12 år med spat men som andre skriver ikk får små vokser ?

  • #17   22. sep 2015 Tusind tak! Og tak for svarene.

    Jeg ville også selv have ønsket mere foldtid, men hen over de værste vinter måneder er der desværre ikke mulighed for mere end 1-3 timer.
    Han går ude længst muligt nu, og vi går en masse ture.

    Må ærligt sige at jeg er rimelig på bar bund på det her punkt, det er min første hest, og det er jo derfor at jeg spørger, så hejst ingen "grove" kommentarer!
    Vil gøre alt der står i min magt for at han har det bedst muligt!


  • #19   22. sep 2015 Det må jeg prøve!

  • #20   22. sep 2015 Har lige gået igennem præcis det samme. Jeg må ikke springe min mere, men det er BEDST at ride lange terrænture. Husk at varm op LÆNGE inden du traver og galoperer. smiley

  • #21   22. sep 2015 Jeg har selv en spat hest, som den dag i dag er ridehest uden problemer (Når rytteren ikke selv er skadet smiley )
    Min aller første tanke: For guds skyld IKKE longere en spathest, da de helst ikke må gå for mange volter, og slet ikke før de er varmet rigtig godt og grundig op, hvilket her vil sige 15-20 min. skridt og 10 min trav letridning og så kan vi begynde at ligge nogle 20 meter volter ind).
    Dette skyldes at det er meget mere belastende for hestenes ben at gå på volte, hvorfor din også skåner det dårlige ben i longe smiley Faktisk var min kun uren på buet spor (hjørner og volter) da vi fandt ud af hun havde spat.

    Der udover som de andre siger: MANGE foldtimer, og aller helst en løsdrift, da spatheste skal kunne bevæge sig hele tiden og ikke være tvunget til at stå stille i en boks ret mange timer i døgnet:D

    Du skriver du bruger Corta-vet?
    Kan anbefale dig at prøve MSM, evt. ring til hestens helse og snak med hende derfra, hun er virkelig dygtig og ved helt sikkert hvad hun snakker om! Det er det tilskud jeg giver til min hest, og derudover står hun i perioder med Back On Track staldbandager smiley
    Du kan evt. også prøve at give den friske hyben nu her hvor de er til at plukke, det kan også have rigtig god effekt på dem, og de fleste heste ELSKER dem smiley


  • #22   22. sep 2015 Tusind tak for svar! smiley

    Har haft spurgt lidt rundt mht corta-vet, cortaflex og hva der nu ellers er, og alle har anbefalet corta-vet HA, som jeg nu står og venter på kommer ind af døren smiley - han var på den normale corta-vet før.

    Men har virkelig ikke forstået forskellen på alle produkterne?! smiley hvad man skal kigge efter og sådan??

    Han går også med staldgamacher, og her til den 1 regner jeg ogs med at få anskaffet nogle BOT hasegamacher med magnet effekt, hvilket jeg har hørt skulle være godt? smiley


  • #23   25. sep 2015 Jeg har BOT staldgamacherne, som jeg fik anbefalet i stedet for hase-gamachen idet de hjælper lige så godt, sidder bedre (har hørt mange der har problemer med de glider ned) + det helt afgørende kan de sættes på forbenene, hvilket jeg syntes er en fordel idet de ofte har tendens til også at belaste forbenene mere når de skåner bagbenene:D

  • #24   11. apr 2016 Min gamle hoppe fik for et lille års tid siden konstateret gigt i alle 4 ben (stok halt var hun). Dyrlægen sagde at hun ville kunne gå som selvskabshest på folden og får glykosamin med msm uden at have ondt, så det gjorde hun smiley
    Problemet var bare han hun ikke rigtig fik det bedre, hun fortsatte med at være halt, selv lang tid efter hun startede på glykosaminen, så jeg tænkte for mig selv. Gamle mennesker med gigt skal holde sig igang/motionere bare uden for meget belastning, så det gælder vel også hesten?

    Jeg begyndte derfor at longere hende men de to første dage blev med lukkede øjne 0_0 for hun var jo rigmelig halt, men jeg fortsatte da hun jo lige skulle igang igen. 3. gang var hun rengående og begyndte herefter også at virke gladere i sin tilværelse. Hun har nu snart været gående i et år siden prognosen og selv min underviser kan se en forskel! Hun har vitterligt ikke gået bedre under rytter end hun gør nu i de 6 år jeg har haft hende! rider hende ca. 4 gange om ugen og det virker til at passe hende fint. Vi er oppe og ride på LA/MB niveau igen, dog med mere lyst og vilje til at arbejde smiley Så har lært at man nok ikke skal være så pylret med de kære kræ smiley
    Spat har jeg dog ingen erfaringer med, men i vinters havde jeg også et problem da de kære jo bliver lidt stivere i de kolde måneder og har intet ridehus. Men vil da anbefale en masse skridt ture på de evt. dårlige dage (hvis den har lidt ondt) og lettere ridning/longering de andre. Det er vigtigt at holde dem igang når det er koldt, men undgå så vidt som muligt at belaste den så meget i de måneder.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #25   11. apr 2016 Hvis spatten stadig er aktiv så rides der kun ligeud ingen longe arbejde, om det er aktivt kan tjekkes med røntgen, da min dame var 11 år fik hun konstateret meget fremskreden spat, 2/3 del af det midterste glideled var vokset sammen, hun blev dømt ude af dyrlægen men jeg sendte hende på ferie i Jylland i et år i løsdrift, hentede hende hjem og red hende langsomt op.

    Hvis du alligevel har den ude 2 gange så rid eller træk tur i stedet for longen, ingen heste kan tåle longearbejde hver dag smiley


Kommentér på:
Gigt/spat og ridning

Annonce