{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.242 visninger | Oprettet:

Erfaringer med spat ? {{forumTopicSubject}}

Er der nogen herinde der har erfaringer med spat/gigt hos heste ? Gerne jeres egen hest ?

Tager i hensyn til den, med foder, ridning ? Går jeres med specielle sko, hvordan udvilkede det sig, blev hesten aflivet, kan i stadig ride hesten osv osv.

Min hest har nemlig fået konstateret spat/gigt i begge bagnben pga dårlig benstilling. Det er jeg meget ulykkelig over da hendes prognoser der dårligt, pga hendes benstilling, da hun så belaster sine ben yderliger. HUn har nu fået ledvæske ind i begge bagben ( fik hun for en uge siden ) og i dag fik hun så ringsko på med kiler. Men jeg synes stadig hun halter meget. Hun trækker meget på begge bagben. Dyrlæger er hellere ikke just optimisitsk, pga hendes benstilling. HUn er kun 9 år gammel.

Ville gerne høre jeres erfaringer og råd med hensyn til heste med denne lidelse.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaringer med spat ?
  • #1   20. aug 2009 KA, nu er det jo sådan set min dyrlæge der har ordieret, special ringsko med kiler, samt sprøjtet ledvæske ind i koderne og haserne. Hun skal derefter stå i 3 uger og så skal hun igen halthedstjekket. Jeg kunne ikke drømme om at ride på hende nu, hun trækker på begge bagben og har tydeligvis mange smerter. Så det må være meget individuelt hvad der er brug for hos den enkelte hest.

    Vælger at følge dyrlægens og smeden anvisning.


  • #2   20. aug 2009 Jamen søde ven - selvfølgelig er det din dyrlæge, der har gjort sådan...jeg havde da ikke forventet det var dig selv .-)

    selvfølgelig følger du din dyrlæges anvisning...men man må godt være lidt skeptisk. Havde vi ikke været det og bare fulgt den første dyrlæges vejledning, så havde vi mistet en hel masse, men det er en lang historie, som jeg ikke vil forulempe dig med her. vi valge i stedet at få en "second oppinion" på, og kørte til et anderkedt hestehospital, og så fik fløjten en anden lyd.

    men det lyder ikke som om du er særlig modtagelig selvom du selv spurgte efter erfaringer og råd, så det kan vist ikke betale sig jeg skriver mer...du vælger jo alligevel at følge din dyrlæge og smed....så held og lykke !!


  • #3   20. aug 2009 KA, så tager vi det lige helt rolig. Jeg søger erfaringer, og selvfølgelig ville jeg da følge dyrlægens anvisning, hvad skal jeg ellers gøre ? Derfor ville jeg da stadig gerne høre folks erfaringer omkring heste med spat. Du skrev jo bare hvad spat var, hvilket jeg godt er klar over, og så skrev du at du havde oplevet heste gå godt, selvom de havde spat, samt du skrev at hesten hverken behøves sko eller ledvæske, dette er dog ikke korret, da det jo er helt individuelt, fra hest til hest. Så det kan jeg selvfølgelig ikke lytte efter. Der følger jeg selvfølgelig det dyrlægen og smeden siger og min sunde fornuft.

    Men det udelukker da ikke at jeg gerne ville høre andres folks erfaringer med spatheste. Så ingen grund til at du hidser dig op.


  • #4   20. aug 2009 jeg hidser mig da ikke op .-)

    men ledvæske?? det er muligt, det er hvad din dyrlæge har sprøjtet med, men så er det en meget anderledes behandling end den almindelige. Ang sko osv, så er det rigtig at man tidligere troede at kiler hjalp, men det er ikke bevist. Det var i hvert fald den besked jeg fik da jeg kontaktede ansager dyrehospital, højgård dyrehospital og landbohøjskolen....men det er muligt de ikke ved noget om det....

    men jeg kan da fortælle dig, at vores pony efter sit spatforløb, der blev behandlet som jeg beskrev ovenover, blev vinder af SJM for hold i dressur, blev nr 4 individuelt og B-pony også i dressur....og placeret i LA spring på c-plan...


  • #5   20. aug 2009 Allrihgt, så hidser du dig ikke op, men din måde at skrive på lyder meget fornærmnde, ligesom at du skriver " men det er muligt de ikke ve noget om det ", det har jeg da ikke sagt en klaphat om.

    Nå men min hest står meget meget dårligt på sine bagben, pga hun blev beskåret forkert, de første leveår, inden jeg købte hende, hun havde nemlig balleforskydning i baghovene, hvilket der ikke blev taget hensyn til. Så hun vender sine bagben indad mod hinanden og hviller på det yderest af hoven på siden. Derfor hjælper ringsko hende lidt, da hun så kommer til at stå anderledes og derved nedsætter belastningen meget. Hvilket i sidste ende hjælper på smerterne.


  • #6   20. aug 2009 Men godt at høre at din hest fik det godt og blev ridehest, trods spat.

  • #7   20. aug 2009 Det er jeg da ked af...men sådan skriver jeg bare....beklager meget jeg gav mig til kende.

    endnu engang held og lykke og god bedring.


Kommentér på:
Erfaringer med spat ?

Annonce