{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.554 visninger | Oprettet:

spat erfaringer {{forumTopicSubject}}

jeg har været ude og kigge på en hest med spat i det ene bagben og har kun været halt i en kort periode pga det nu er der ingenting så længe han bliver brugt og er meget på fold.........

jeg skal "kun" bruge ham til dressur og en smule spring ingen stævner eller noget i den dur.......

han er 10 år gammel men frisk og man mærker ikke han har spat.........

ved godt det kan være et sats men det er det vel altid når man køber hest...

hvad er jeres erfaringer med heste der har spat som ridehest self vil han blive tjekket af dr.dyr jævnligt


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  spat erfaringer
  • #1   3. okt 2010 hej, jeg har ingen erfaringer med det, men følger lige med, da min egen part lige har fået spat :S og ikke ved så meget om det selv.

  • #2   3. okt 2010 Du skal ihvertfald holde MEGET øje med det bagben den iik har spat i ! De plejer nemlig altid at have spat i begge bag ben.

    Jeg har købt en unghest på 5, da der var gået 5 mdr, blev han halt, og så fik han konstateret spat.

    Han har fået sin sidste behandling i onsdag, og må begynde at ride ham igen på næste ons. Og når han er blevet genoptrænet kan jeg bruge ham som jeg brugte ham før.
    Altså, spring, dressur, tur osv osv.

    Han skal dog ha ringsko på resten a hans liv.


  • #3   3. okt 2010 Min hoppe på 19 år fik konstateret spat i hasen i venstre bagben for 1 år siden..

    Opdagede det ved at hun var halt.

    Hun fik så kilesko på og hun får Cortaflex HA.

    Og hun har ik været halt siden, hun blir brugt hver dag..

    Men syntes ik jeg ville købe mig til problemer, det er noget andet når det opstår hos en hest man ejer, men nej, jeg ville ik købe sådan en hest..

    Kan godt være det ik betyder noget, men du kan aldrig være sikker..


  • #4   3. okt 2010 jamen vil nok have dyrlægen på besøg med jævne mellemrum når jeg nu ved den har spat vil jo ikke ride den hvis den har ondt osv
    fordi den skal have ringsko på osv kan jeg leve med smiley

    men faldt pladask for den STORE skønne dreng og det føltes så rigtigt (det ernummer 5 jeg har kigget på )


  • #5   3. okt 2010 Hej få dyrlægen til og lave en bøjprøve og se de røngtenbilleder igennem, hvis den resgere på bøjprøven vil jeg ikke købe den, men gør den ikke og er den spat indkapslet kan den gå som ridehest i mange år uden, elle hvis det bryder op:)

  • #6   3. okt 2010 vil mene at så længe man ved det kan blive et problem når man køber er det vel okay self kan man være uheldig men man kan osse være det modsatte fx når man køber hest hos en hestehandler der ikke har rent mel i posen......... her er de trods alt ærlige og fortæller den har spat og kan hesten leve med det kan jeg osse osse selvom vi måske om ½ år må nøjes med skovture

  • #7   3. okt 2010 Hvis spatten er sammenvokset er der ikke mere aktivitet og dermed ikke mere smerte. Mange mange heste går med sammenvokset spat i årevis uden nogen former for problemer - endda også på meget høje niveauer.

  • #8   3. okt 2010 er glad for i skriver alle sammen rart at se både de dårlige og gode erfaringer med spat

  • #9   3. okt 2010 Hej,
    Min gamle hest, Jasmin havde spat. Hun fik det som 6-årig. Da vi købte hende var hun ved røngten, for vi ville vide hvor slemt det var. Vi fik afvide hun kun måtte skridtes i et år, også skulle hun i røngten igen derefter, så kunne det være hun blev 'rask'. En hest med spat bliver aldrig 100% rask igen, men det kan blive bedre.
    Jasmin havde dog virkelig nogle dårlige perioder hvor hun haltede meget, kunne ikke få hende med hjem fra tur pga. hun lige pludselig fik så ondt, det kan være meget svingene. Men jeg vil i hvert fald få hesten til røngten først. Men normalt selv, vil jeg ikke købe en hest med spat. Jeg solgte Jasmin til en pige, hvor hun nu går på fold og hygger sig, da spat er en slags 'slidegigt' som gør at hesten har ondt, selvom den nogle gange ikke viser det. Jeg vil ikke selv købe en hest med spat, da jeg synes de egner sig til fold og hygge.

    M.v.h Louise


  • #10   3. okt 2010 En hest med spat skal motioneres mest muligt samt ledbehandles - begge dele fremmer sammenvoksningen af glideleddene. Det er den sammenvoksningen i den aktive fase, der giver smerter. Når glideleddene er fuldstændig sammenvokset, er der ikke længere smerte forbundet med det. Her vil det eneste symptom være lidt stivhed, hvis hesten står meget i boks. Spat kan aldrig helbredes - det vil altid kunne ses på røntgen, når det først er konstateret.

    Jeg kender adskellige eksempler på aktive heste og ponyer, der har spat, men som fungerer super i sporten.


  • #11   3. okt 2010 Alfa omega er at holde hesten så meget i bevægelse som muligt...også i trav og galop og spring osv.

  • #12   3. okt 2010 Altså det er over 50% af alle heste over 15 år der har spat forandringer..

    Min hoppe har spat i det ene bagben, og købte hende også velvidende om at den havde spat, men skulle kun bruge hende til skovture, men begyndte at bruge den til let dressur.. Og så længe hun bliver holdt igang, er der ingen til at mærke på hende.. Hun får ingen pulver eller lignende.. Men står på meget halm, for at kunne aflaste bagbenet.. smiley


  • #13   3. okt 2010 Har kun rigtig dårlige erfaringer med spat. Min hoppe fik spat som 9 årig, og måtte aflives. Hun haltede meget, også på folden. HUn havde frygtelig ondt, havde spat ikke begge bagben, og dyrlægen synes det var synd at lade hende leve. Købte hende som 8 årig, gik ren gennem bøjeprøve. 7 måneder senere var røngten billeder så slemme at det var dyreplageri at holde hende i live.
    Det kostede mig i alt 16.000 kr i dyrlæge regninger.
    HUn fik ringsko, ledvæske, alternativ behandling og akupunktur, intet hjalp.

    Så mit råd HOLD DIG LANGT VÆK, fra heste med spat. Skal du absolut købee den, så få den røngtenfotograteret.

    Spat er smertefuldt, uforudsigeligt. Nogle heste får kun spat i det ene bagben, andre i begge. Nogle mærker intet, andre meget. Fremtiden er umulig at sige noget om.

    Ja det er altid en risiko at købe hest, men der er jo ingen grund til at gøre den større end den allerede er.


  • #14   3. okt 2010 JA - spatheste er ofte voldsom halte i spattens aktive fase - det har vores to også været. Men men....alligevel skal de motioneres meget samtidig med de behandles i glideleddene med smertestillende, også selvom de er halte. Det værste man kan gøre for en hest med spat i aktiv fase er at holde den i ro...av av av.

    Jeg har kun kendskab til èn enkelt hest, der ikke "kom igennem" sin aktive spatfase og igen blev haltfri - den måtte aflives. Det er heldigvis kun èn ud af en del....


  • #15   3. okt 2010 som sagt vil jeg få en dyrlæge til at se på sagen og er det helt galt bliver det self ikke den men siger han god for at chancerne for der er fremtid i hesten bliver den min self er det en chance at tage men igen det er det jo uanset hvad man køber første gang du lukker hesten på fold kan den blive sparket og få en varrig skade og så er løbet jo muligvis osse kørt jeg ser positivt på tingene og kan se mange andre måske osse burde gøre det lidt mere

Kommentér på:
spat erfaringer

Annonce