{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
834 visninger | Oprettet:

Den mavefornemmelse der! {{forumTopicSubject}}

Tror i nogensinde man lærer at tage din mavefornemmelse alvorligt hver eneste gang, eller er det sådan en bummert-ting, man skal lære og leve med hele sit liv smiley ?

Jeg begyndte tilridning af min skønne unghest i foråret, hvor det viste sig at han havde en del spænding omkring bækkenet og hofterne - problemet blev løst og på det første billede herunder, er han lige blevet løsnet igennem og jeg har fået et "ok" til at påbegynde traven under rytter.

På billede to er det så ca. 4 måneder siden at han er blevet løsnet op - har hele sommeren primært skridtet ture, og har på dette billede være hjemme en måneds tid, hvor han er blevet redet igen. Dette er måske 6-7 gang vi rider meget seriøst efter sommerferien. Bemærk den fine runde numse, han har på dette billede.

BANG den 28 september - mellem billede 2 og 3 får jeg en ORDENTLIG rodeotur, der sender mig halvvejs til månen! Jeg hopper op igen og bemærker at han er noget modvillig til at gå fremad - tænker "det er bare fordi jeg er blevet lidt nervøs ovenpå flyveturen og han kan mærke at jeg er usikker". Får ham frem i både skridt, trav og galop, inden vi slutter træningen af. De næste par dage mærker jeg fortsat lidt uvillighed og generelt modstand - men mærker også en lille-bitte nervøs knude i min mave, så det er da helt sikkert det han reagerer på. Tænker at han kan selvfølgelig have fået en lille overanstrengelse ovenpå hans rodeostunt, så rider ham kun meget let de to gange og giver ham så en god uges ridefri, hvor han bliver longeret, får varmedækken på og i det hele taget har fokus på udspænding og stræk.

Så begynder jeg at ride igen og han virker egentligt fin - der er lidt småting, som går mig på nerverne - men igen bilder jeg mig selv ind, at jeg sikkert bare er lidt nervøs helt ubevidst (på dette tidspunkt mærker jeg absolut ingen uro what so ever - men det kunne jo ligge derinde, gemt væk helt langt væk i maven, ikke sand?)

Og først da jeg har en veninde ude og tage billeder, sidst i oktober, og jeg ser billede 3 tænker jeg "Holy makaroni! - Den er da helt gal! " og skriver til vores behandler.

Han blev behandlet i forgår og ja vist - spænding i bækken, den ene side af ryggen og lidt i den ene skulder. Og så kan man bare sidde her og slå sig selv gentagne gange i panden, fordi man ikke lyttede til sin mavefornemmelse, som helt fra starten sagde "Jeg tror der var noget som satte sig i klemme da han lavede rodeo-stuntet" - hvortil min dumme hjerne har sagt "Ej pjat Frederikke, du blev bare mer forskrækket end du regnede med, da du blev kastet halvvejs til månen, og så er det da klart at Moonwalk bliver usikker!".

Lesson learned - næste gang skriver jeg bare til behandleren så snart jeg tænker "nu er det nu" (med mindre min hjerne kan finde på 117 andre grunde til den ændrede adfærd).

Håber i får en dejlig dag derude - det er fuldt ud tilladt og grine lidt af min bummert smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Den mavefornemmelse der!
  • #1   6. nov 2015 Jamen, du har jo lært noget. Du har lært at lytte til din hest smiley
    Det er jo ikke noget du har gjort af ond vilje, du gjore hvad du følte der var rigtigt.

    Min unge hest, som er meget meget vågen, havde jeg svært ved at komme op på, vi trænede at stå stille rigtig meget, og det gik pænt fremad.
    Lige pludseligt kogte hesten helt over, det var fuldstændigt umuligt at bare overveje at komme op. Så står man der og tænker, hvad skete der lige der??? Det viste sig at hesten havde fået en trykning af sadlen, så tror da poker at jeg ikke måtte komme op.

    Vi hesteejer gør det jo så godt vi kan, og de fleste lære heldigvis af deres fejl smiley


  • #2   6. nov 2015 Jeg tror desværre ikke at vi lære at lytte til maven i første omgang, der skal lidt flere maver til før vi går i aktion.
    Jeg kan ikke se du har gjort noget galt, du har jo netop lyttet til din hest. vi kan ikke skrige ulven kommer hver gang vores heste slår en skid på et uventet tidspunkt, men vi kan som du har gjort, tænke at det var et uventet tidspunkt, kan der være noget, kan jeg selv afhjælpe problemet, er jeg selv problemet, for så i sidste ende at finde frem til at der er altså noget galt.

    Udfra din lille tekst syntes jeg at du har gjort det rigtige og jeg får en fornemmelse af at du er en meget lydhør og kompetent heste ejer.


  • #3   6. nov 2015 hvor jeg kender det. For 10 år siden ejede jeg en hest (eller faktisk min eksmands hest). Noget sagde mig at der var noget galt, men mit utrænede øje kunne ikke præcisere det. Hesten var slukket og modvillig ridemæssigt.
    Min eks nægtede at bruge penge på kiropraktor og det eneste jeg kunne gøre var så at tage beslutningen om at hesten ikke skulle rides.
    Den aften vi besluttede at blive skilt, sagde jeg til ham at han måtte tage hvad han ville fra vores hus, mit eneste krav var at alle dyr skulle skrives over i mit navn. Næste morgen ringede jeg og bestilte kiropraktor til hesten og det viste sig hurtigt at den var helt gal. Lænd, ryg, nakke, bækken, skuldre...ja hesten havde nærmest ikke noget der ikke var enten skævt eller låst.
    Det krævede 3 behandling inden for ret kort tid, 2 opfølgende behandlinger og 4 måneders genoptræning i dobbeltliner, gåture i dybt sand osv.
    Jeg fik den skønneste hest ud af det som idag (22 år gammel) stadig opfører sig som en på 8 og lever en stjerneliv hos en pige på 15 som knuselsker hesten.
    Men hvor jeg dog hader mig selv for ikke at have insisteret på at få den rettet noget før, blot fordi jeg ikke orkede diskussionen med min eks.
    Den situation gjorde at jeg besluttede at jeg for fremtiden vil lytte til min 6. sans når jeg mener at noget er galt. Jeg er den der kender min hest og dens reaktionsmønstre bedst og det har jeg pligt til at handle på.
    Jeg bliver glad indvendig når jeg vælger at behandle min hest og meldingen fra ET-behandler, fys eller kiro er at min hest er i super stand og musklerne er bløde og smidige. Som regel er der et men, såsom; men der er lige lidt her i nakken, koden eller whatever småtteri de finder. Glæden hos mig ligger ikke ret meget i at hesten bliver behandlet, men at jeg, gennem kendskab og det at lytte til mig selv, formår at læse min hest så godt at jeg formår at handle på problematikkerne mens de er små og giver minimal irritation hos hesten.
    Det er ingen kunst hos min DV som står på tre ben bare man siger ordet hovbyld, men min islænder....jeg tror sg hun ville fortsætte med at gå selvom du skar tre af hendes ben af smiley og de heste er pokkerme svære at fange i opløbet.
    Men lad være med at banke dig selv i hovedet over det, men lad denne oplevelse ligge i baghovedet og så lade tvivlen komme hesten til gode fremover. Det vil den takke dig for smiley


  • #4   6. nov 2015 Karin: Orh øv med sadlen - det er sørme en træls start (for både hest og ejer) smiley

    Rikke: Føler mig bestemt heller ikke ukompetent - er bare halvsur over at vi nu skal til og "genoptræne", og så bare fordi jeg absolut liiige skulle vente. Han var lige så lækker smiley !

    Tine: Det lyder til at have været en rigtig god beslutning - hvor er det dejligt og høre at han blev rettet op og fungerer så godt i dag smiley

    Jeg vil gerne lige understrege at jeg ikke føler mig utilstrækkelig, har dårlig samvittighed eller ligende - Moonwalk har ikke haft ondt, så havde han helt sikkert sagt fra (så godt kender jeg ham da). Jeg synes egentligt bare det er spændende hvor meget en lille ændring i hestens spændingsbalance kan ændre over tid - når jeg ser på det sidste billede ser jeg jo slet ikke den samme hest som på billede to. Og det er en forskel på bare en lille bitte måned smiley Bruger altid meget behandling og i Moonwalks 9 måneder som ridehest har han fået behandling 4-5 gange. Det er bare første gang jeg har kunnet se en forskel så tydeligt i hestens muskler smiley


  • #5   8. nov 2015 Hvis det hjælper, så havde jeg tænkt præcist det samme smiley
    Men credit til hans fine popo på billede 2!


  • #6   8. nov 2015 Tusind tak Sandie - det hjælper nok en smule. Nok mest at du nævner hans fine popo - vi satser på at den snart er tilbage, når han har fået lidt behandling smiley

    Han har i hvert fald haft det hårdt siden behandlingen, så er ikke i tvivl om at der er blevet rykket rundt på tingene derinde smiley


  • #7   8. nov 2015 Nu har du lært at lytte til din mavefornemmelse, så skal du også bare lære at lægge to og to sammen: Selvfølgelig vil Moonwalker vise dig månen, det siger da sig selv smiley

  • #8   8. nov 2015 Haha ja det er faktisk min egen skyld smiley Håber ikke det sker igen - så må jeg da overveje navneforandring (til noget ala "Lazy boy" XD) smiley

  • #9   8. nov 2015 Ha ha, ja det var da en mulighed smiley

  • #10   8. nov 2015 Jeg er fuldstændig med på hvad du mener. Jeg fortrød sidste gang jeg ikke lyttede til min mave noget før, og sidder li pt og synes det bliver en spænende træning i ridehuset i morgen da jeg er spændt på om vores behandler må på banen...
    I går så begyndte Tindur at bukke i tre ud af de fire galopture der var længere end kun nogle længder. Han plejer ikke at bukke som sådan men har gjort det et par gange på tur da han var frisk. Han var også meget oppe at køre i går så jeg har ingen mavefornemmelse på at den er gal men jeg var utrolig skeptisk i går. Der var overhovedet intet i trav og han var fantastisk til at lave anspring både fra skridt og trav så jeg tror han bare var frisk..men tør ikke tage nogle glæder på forskud. Begynder han at bukke i galop i ridehuset i morgen så ringes hun prompte smiley

    Mvh TT


Kommentér på:
Den mavefornemmelse der!

Annonce