{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.304 visninger | Oprettet:

HJÆLP min pony bukker og stejler!!? {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Min pony er begyndt at bukke, når han syntes der skal være et buk, og stejle når vi skal trave efter parade eller skridt..
Vi havde et sadelproblem, så vi leder efter ny dressursadel, derfor er dressurundervisning blevet lagt på hylden. Springsadlen er heller ikke helt optimal, men må bruges 2 gange om ugen, altså 1 gang dressur og 1 gang spring. Skal lige siges han gør det også med lammeskindssadel og uden sadel. Han har også fået tjekket tænderne og der var der intet problem. Jeg fik ham september 2014, og han havde aldrig nogensinde bukket eller stejlet, han er 9 år. Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre, for mister lidt lysten til at tage en ridetur, når han bare begynder at bukke/stejle..

VI HAR FÅET SADELMAGER smiley

Hilsen Olivia og det "nuværende" bukkedyr..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  HJÆLP min pony bukker og stejler!!?
  • #2   17. jan 2016 Få sadelmager ud så du kan få tilpasset dine sadler og så kiropraktor ud smiley

• #3   17. jan 2016 Hej Alisa, ja vi har været til sadelmager, derfor har han bestemt at vi maks må ride med sadlen 2 gange om ugen. Inden jeg fik ham havde han gået som turhest, og var ikke blevet brugt hele sommeren, så måske på grund af at han har bygget nye muskler op ligger sadlen forkert.. Det lyder som en rigtig god ide, med at få en massør/kiropraktor smiley

• #4   17. jan 2016 Når nu du har fået konstateret at sadlen har ligget forkert ville jeg helt sikkert få ham tjekket igennem også. Der er stor chance for at det enten har givet nogle låsninger og/eller muskulære spændinger. Jeg selv har god erfaring med kombination af kiro og ET.

• #5   17. jan 2016 Ligger hverken springsadlen og dressursadlen ikke optimalt? smiley

• #6   17. jan 2016 Hej Emilie
    Vi har ingen dressursadel, da den slet ikke passede ham, så vi er på udkig efter en ny, springsadlen ligger ikke helt optimalt, men sadelmageren sagde at der ikke ville ske noget ved at ride med den 2 gange om ugen smiley

• #7   17. jan 2016 Men I får vel springsadlen tilpasset ham, så den kommer til at ligge optimalt?

• #8   17. jan 2016 Altså nu ved jeg godt at han er helt styr på sit arbejde, men hvis nu hesten havde ondt i ryggen, lænden osv. Pga sadlen så er det jo ikke en særlig god ide at ride med den, heller ikke de 2 gange om ugen! Hvis den sadle har ligget og trykket ham flere steder så kan han være øm og det kan resultere i han bukker for at vise dig han har ondt. I så fald vil jeg ihverfald vente med at ride med sadle til den ligger optimalt eller i får en ny smiley

Held og lykke, håber i finder en løsning smiley

• #9   17. jan 2016 Okay, men han gør det jo også uden sadel, så skal jeg bare lade være med at ride ham, indtil jeg finder en sadel?

• #10   17. jan 2016 Han gør det højst sandsynligt uden sadel også, fordi han enten har muskulære og/eller skeletale problemer. Så derfor vil jeg få det tjekket. Og ja, så ville jeg ikke ride med sadlen, før den er tilpasset/du har en der passer. Når han er tjekket igennem kan du ride uden sadel indtil en sadel er klar.
    Dernæst skal du vide, at når hesten er blevet tjekket og udret, kan den stadig reagere selvom der ikke er problemer. Den skal vænne sig til at det hele er okay igen.

• #11   17. jan 2016 Selvom sadlen ikke ligger på hesten kan den stadig være øm, lidt ligesom hvis du et blåt mærke og trykker på det, det gør ondt og man har selvfølgelig ikke lyst til konstant og trykke på det blå mærke smiley

Hvordan er hans overlinje? Det kan aldrig skade at lave nogle øvelser fra jorden hvor du strækker hesten ud eller får løftet ryggen, jeg har lige haft massør ude til min også og hun forslog mig som så mange andre også gør, tager hovrenseren og bruger enden du ikke renser hove med sætter den imellem forbenene og kører den lang maven med et lille tryk på så vil hesten løfte ryggen, måske ikke de første par gange, men det vil komme når han har muskler til det smiley
    Travbom, er også en god måde! Samt hvis du tager en godbid ned til bagenden på den og den så skal få fat i den! - Det har jeg hørt ihvertfald aldrig vil kunne skade og det er fif jeg har fået fra min egen massør smiley
    Også sørg for han har en korrekt bæring under ridning og han ikke går og spænder smiley

• #12   17. jan 2016 Tak, vi laver altid udstrækning efter træning, men det med hovrenseren kan helt sikkert bruges. Vi laver allerede rigtig meget jordarbejde i forvejen, vi bruger klikkertræning:)

• #13   17. jan 2016 Ondt i ryggen?

• #14   17. jan 2016 Har selv overvejet klikkertræning, men lige nu koncentrere vi os om ikke at være spændte under ridning smiley Har en hoppe der elsker fart og synes det er skide skægt når det skal gå hurtigt også spænder hun op xD

• #15   17. jan 2016 Hvis hesten har gået med en sadel, som ikke har passet, så har sadlen helt 100 givet spændinger og mulige låsninger i ryggen. Det kan være dette hesten reagerer på nu.
    Hvis sadelmager siger, at det er ok at bruge den anden sadel, så ville jeg bruge den i begrænset omgang (helst faktisk ikke, da den ikke lægger optimalt heller), også ville jeg få hesten tjekket igennem af en behandler som kan tjekke både muskler og knogler, for at fjerne evt. spændinger/låsninger.

Hvis hesten har en låsning/spænding i ryggen, så kan den sagtens reagerer ved at stejle og/eller bukke - vi må huske på, at hesten ikke kan tale med ord til os, og derfor må den finde andre veje at kommunikere med os. Heste viser oftest helst ikke smerte, da smerte er et tegn på svaghed og i naturen, så er det de svageste led, som bliver ofret hvis der kommer et rovdyr.

Det bedste du kan gøre lige nu er, at lade være med at ride hesten til den har haft en behandler ude - du kan aktivere den fra jorden fx indtil da. Hvis du rider på hesten nu (også uden sadel), så vil du risikere at ramme det sted, hvor hesten er låst/spændt, og derved risikere, at hesten bukker og stejler med dig.
    En låsning og spænding kan også sagtens forplante sig længere ud i kroppen, og derfor blive værre end det først er, så jeg ville få en ud og tjekke hesten igennem så hurtigt som muligt (:

• #16   17. jan 2016 Han har aldrig gjort det før og gør det nu.....ergo tror jeg godt du kan konstatere han har ondt....og det ændrer ikke noget om du rider ham med eller uden sadel...han har gået forkert i længe fordi sadlen ikke har passet...det vil sige han har kompenseret for et forkert tryk og det har sikkert givet ham ømheder og smerter måske endda låsninger andre steder....så han vil blive ved at bukke og stejle indtil du har fået gjort noget ved det....og først da vil det hjælpe med en anden sadel....desværre

• #17   17. jan 2016 Hvad med en kioprakter (staves);-)

• #18   17. jan 2016 Du må under ingen omstændigheder ride på en hest, som tydeligvis som din egen, har ondt i ryggen. Du må en fysioterapeut ud og behandle hesten. Og så må du være tålmodighed, der kan gå lang tid før du kan ride den igen.

Kan anbefale fys Anne Seeger www.denmobilehestefys.dk
    Hun har gjort underværker for min hest, som havde rygsmerter.

• #19   18. jan 2016 Okay, tak allesammen. Hvem skal jeg have ud og behandle ham? smiley

• #20   18. jan 2016 Jeg bor tæt ved Næstved 4700

• #21   18. jan 2016 Du skal have fat i Anne Seeger www.denmobilehestefys.dk

Hun tager kr. 900 for en behandling, som typisk varer 2 timer. Hun er meget grundig og vil også give dig nogle øvelser. Ud fra hendes kørsel takst vil hun tager 50-100 kr oveni prisen for kørsel til Næstved.

Du kan booke tid via e-mail. Hun svarer typisk inden for 1 dags tid.

Kommentér på:
HJÆLP min pony bukker og stejler!!?

Annonce