{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.216 visninger | Oprettet:

Ride uden sadel vs. Ride on pad {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt mig en Connemarapony med et meget kort sadelleje, så mens den vilde jagt er gået ind på at finde en god dressursadel som både tilgodeser hest og rytter, har jeg forsøgt mig uden sadel.
Som jeg allerede vidste er det ikke min spidskompetence og røg/gled af i stille trav.
Hvad er jeres erfaring?
Hvor stor forskel er der på ride uden sadel kontra en ride on pad?
Og her tænker jeg ikke på en tynd "børnepude", men en ride on pad fx fra Barefoot.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ride uden sadel vs. Ride on pad
  • Mette S
    Mette S Tilmeldt:
    jan 2015

    Følger: 8 Følgere: 7 Svar: 84
    #1   18. feb 2016 Der er stor forskel! Hestens pels er glat og man glider let af, hvis balancen er lidt forskudt. Friktionen på en ride-on-pad er langt større og du vil lettere kunne holde dig fast.
    Du kan eventuelt tilkøbe deres lammeskindsbetræk i tillæg og få mere støtte.


  • #2   18. feb 2016 Jeg tror det kommer meget an på hvem man er..
    Jeg føler jeg sidder langt bedre fast uden noget. Har prøvet mange former for ride pads, og for mig er det det samme uanset hvilken det har været..
    Men jeg synes helt klart du skal prøve det - hører om mange der synes det er bedre med smiley

    Men ja, der er stor forskel!


  • #3   18. feb 2016 Jeg har en ride on pad i str pony og det gør en enorm forskel med den, man smutter ingen steder, når først man har sat sig smiley

    Dog er de ikke egnede til meget markerede heste!


  • #4   18. feb 2016 Hvis du falder af i stille trav, burde du ride mere uden sadel efter min mening, du skal have trænet din balance! - synes ikke det er fair overfor hesten hvis du ikke kan holde din egen balance smiley

  • #5   18. feb 2016 At træne mere uden sadel er en utrolig god ting smiley jeg selv red og trænet en del uden sadel før jeg begyndte at tilride Tindur. Men Tindur er så utrolig nervøs så jeg ved desværre ikke om vi nogensinde kommer til at ride uden smiley jeg havde ellers håbet at jeg en varm sommerdag bare kunne ride ned til stranden og bade med ham..

    Mvh TT


  • #6   18. feb 2016 Nu må du ikke give op TT! smiley Da jeg købte Copy havde han aldrig prøvet at blive redet uden sadel, og jeg blev da smidt af et par gange. Nu er der ingen problemer! smiley

    Jeg har ikke prøvet en rigtig ride-on pad, men bruger nogle gange mit tykke, trykfølsomme underlag og en elastikgjord til samme formål. Fordi han er så spinkel og lidt spids over ryggen og manken (stadig manglende muskler), rider jeg ikke så længe uden sadel. Som regel kombinerer jeg det med jordarbejde, og slutter af med at gennemgå det vi har trænet for jorden, fra ryggen smiley Udover at han selvfølgelig bliver lidt mere "rund" og mere behagelig at sidde på med underlaget, kan jeg bedst lide at ride uden sadel. Det er nemmere at mærke præcis hvilke muskelgrupper den bruger, synes jeg smiley


  • #7   18. feb 2016 Jeg kan sagtens skridte ham på gården uden sadel, og min datter får også en tur på ham uden sadel på gården. Men det kan ikke hjælpe noget at jeg er mere på jorden end på ryggen når vi skal ride fordi han bliver bange, hopper rundt og bukker så jeg ryger af. Det kan skabe mange farlige situationer ude i trafikken.. smiley og måske endda få ham lært at han slipper for rytter hvis det lykkes ham at få mig nemt af... Man skal passe på hvad man utilsigtet lærer dem smiley

    Mvh TT


  • #9   18. feb 2016 Havde ikke penge til en ride on pad men rider men et rbh islænder underlag (som har tykt antiskrid og fri rygrad )og har en elastik er så glad for det. Da jeg ikke kan springe i en lammefætter og ikke må bruge bomsadel smiley

  • #10   18. feb 2016 gå på biblioteket og lån bøger med øvelser til at styrke balancen. Køb en motionsbold og øv balance på den.

    En god balance er forudsætningen for at kunne holde sig på hesten uden sadel og uden stigbøjler. Du skal ikke klamre dig med benene til hesten, du skal fokusere på dine fødder. Hælene nedad, et ben på hver side, hele tiden. Hvis den ene fod sniger sig opad skal du straks korrigere den ned og være i samme højde som den anden.
    Med fødder helt nede, hele tiden, kan du næsten ikke falde af.


  • #11   18. feb 2016 Tak for svarene på mit spørgsmål og til alle jer med meget velmenende kommentare og råd.

  • #12   18. feb 2016 Jeg har selv et Ride on pad, og man har bedre balance syntes jeg selv. Kan anbefales herfra! smiley (Også hvis sin hest har en spids ryg, hvilket min tidl. part havde :P)

  • #13   28. feb 2016 Lammesadel fra Christ, eller en ride on Pad.
    Dog så føler jeg også at jeg glider utroligt let af - her smider jeg bare et fleecedækken på, også sidder jeg fast smiley


  • #14   28. feb 2016 Der er STOR forskel! Det er meget nemmere at sidde fast med en pad. Så hvis du skal have trænet balancen, og din balance er så skidt, så synes jeg, du skal starte med sådan en smiley

    Og så har en pad (i hvert fald dem af god kvalitet) jo også trykfordeling og beskytter hestens ryg smiley


Kommentér på:
Ride uden sadel vs. Ride on pad

Annonce