{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.055 visninger | Oprettet:

mere fremdrift på meget stor hest {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

jeg er så heldig, at have fået part på den sødeste kæmpe vallak. Han går som voltigehest på meget højt plan, og er derfor reeet stiv på venstre volte, samt meget god til at gå i meget lavt tempo. han har en meget stor og taktfast gang, men den er frygtelig langsom. og jeg føler man konstant skal sidde og sparke til ham og drive frem, for at holde ham bare lidt igang, især i skridt og trav, men også i galoppen da den generelt er langsom (og stor).

problemet er, at han er ikke schenkeldøv, han er heller ikke døv for pisken som sådan MEN, istedet for at gå FREMAD når man lægger det til ham, så tager han bare et meget større skridt med indvendig bagben - og han kan altså tage op til 5-6 hovlængder over sig selv i skridten smiley

det ændrer jo desværre ikke ret meget på det problem, at han ikke svarer frem og får mere "drive", han forlænger kun sine skridt. Så hvordan kan jeg få mere "gang" i ham, hvor han får lidt mere tempo på? Han er nemmere at arbejde med når han er lidt oppe i tempo, fremfor når han kommer ned i den der luntetrav hvor man kæmper for at holde ham igang.

håber på nogle gode indputs smiley Han er som sagt en stor herre på 182, og meget langbenet, men vil da mene at han stadig burde kunne få lidt mere tempo på smiley det ville være en hjælp i dressuren i hvert fald smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  mere fremdrift på meget stor hest
  • #1   26. feb 2016 Andrew McLean snakker lidt om tempo på denne video sekvens, jeg synes selv det er rigtig godt, måske du kan finde lide inspiration ?

    https://www.youtube.com/watch?v=Ha9Wfp_Zs5k


  • #2   26. feb 2016 tak for den video, tror faktisk den var god inspiration smiley det vil jeg i hvert fald forsøge at lege med næste gang jeg skal ud på ham smiley

  • #3   26. feb 2016 Har du snakket med ejer om det inden du får indlært at driv betyder mere fart?

    For som du beskriver det. Lyder det som om hesten er trænet til at bevæge sig helt hensigtsmæssigt i forholds til voltigeringen. Og skulle det ske at hesten pludselig under voltigering begynder at tilbyde den adfærd du har lært den i stedet for hvad der ønskes. Så kan det godt være ejer bliver pænt træt af det smiley


  • #4   26. feb 2016 Jeg kan sagtens se at hesten skal gå langsomt og stabilt i voltigeringen, men når der skal rides undervisning og alm dressur på la plan 3-4 gange om ugen, er den nød til at svare frem. Det siger ejer også selv smiley men han er lidt doven, og laver ikke mere end højest nødvendig smiley signalerne ligger også helt anderledes på ham i voltigering, da der ikke gives nogen benhjælp der, det er udelukkende longe føreren der styrer tempo m.v. smiley



  • #5   26. feb 2016 han skal gerne lære at svare frem for rytter, han kan godt svare frem i longen, med longe pisken, men den rammer også et andet sted en hvad hverken schenkel eller håndholdt pisk vil smiley og det skal helst kodes til at det kun er fremdrift via schenkel/sæde smiley men ved også godt at det kan være en lidt længere proces i og med at han bruges til voltige samtidig. (2 gange om ugen plus stævnerne). Han skal bl.a. gå dm og nm og muligvis em i år, så derfor skal han samtidig holdes igang med dressur og tur for at være i topform til de store voltige stævner sommeren over smiley

  • #6   26. feb 2016 Jeg rider også en hest, som er lidt tung for ens schenkler. Mit bedste råd er, at være efter den lige fra start af, så når du skridter varm, skal det foregå i et frisk tempo, og sådan skal du egentlig fortsætte resten af træningen, men lad den aldrig gå ned i dens eget tempo, heller ikke selvom du er træt af at drive (for det bliver man) smiley
    Evt. lad vær med at samle den for meget, og fokuser i stedet på tempoet. Og så giv den et par "pony-spark", hvor du giver den 2-3 "spark" med schenklen, og så gør du det samme igen, når den mister fremaddriften. Du kan også skifte mellem at bruge højre og venstre schenkel for hvert skridt, da det godt kan komme som en overraskelse på hesten, og derved får den fremad.

    Håber ikke at nogen bliver fornærmede over min opfordring til at sparke med schenklen, men jeg mener, at det er bedre og forstærke sine hjælpere, og så i stedet bruge dem mindre, end at sidde med sporene i siden på hesten under hele turen, for det er lige præcis sådan, at man ender med en schenkeldøv hest smiley


  • #7   26. feb 2016 Er helt enig med dig i at det er bedre med 1-2 konsekvente spark eller dap med pisken, fremfor at man sidder og tjatter til den hele tiden, det bliver den sku ligeglad med til sidst.

    Men jeg forsøger det du beskriver der, med at drive fremad fra starten af, men igen, der langt størstedelen af gangene, forlænger han bare skridtet voldsomt meget istedet for at øge tempoet en smule. så skal jeg holde presset med sporen et par sek før end at han ligesom kommer "op og frem". men det synes jeg også bare føles forkert. Og jeg kan ikke gøre det uden sporerne, der er han nemlig ligeglad så smiley


  • #8   26. feb 2016 Hvis ejer er med inde over så prøv en pisk.
    Sammen med dine ben kan du så tilføje pisken.
    Du ligger den let i hånden så den kan bevæge sig forholdsvis frit - (ellers kan du ikke skifte nok fra skulder til bagpart med din pisk hvis ikke den kan bevæge sig i din hånd)
    og så tapper du på henholdsvis skulder og bagpart på skift indtil hesten øger farten.


  • #9   27. feb 2016 Okay tak bettwmus smiley

Kommentér på:
mere fremdrift på meget stor hest

Annonce