{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.551 visninger | Oprettet:

Håndhest? {{forumTopicSubject}}

Jeg vil gerne til at ride med håndhest for alvor, men hvordan kommer man for alvor igang? smiley
Jeg har prøvet at ride med håndhest dog hvor den anden havde rytter på.
Jeg tænker at gøre det i rebgrime på håndhesten. Jeg har både et træningstov og et meget langt træktov, men jeg synes at begge dele bliver lidt stort og småtungt i hånden. Hvad gør man?
Jeg har også læst at nogen har pisk med til eventuelt at drive på håndhesten hvis nødvendigt (lidt som et ekstra ben tænker jeg?), hvad/hvordan gør man sådan noget?
Jeg overvejer at sætte lidt forhindringer op på banen og så øve lidt der først ? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Håndhest?
  • #1   5. maj 2016 Altså nu er jeg efter styrt pga håndhest ikke fan af det OVERHOVEDET.
    Men jeg har nu bare redet, enten med hovedtøj eller grime på hesten - også med ungheste, det har aldrig været et problem smiley


    FØR den ene gang, den ene gang hvor det lige skulle gå galt.
    Det resulterede i et styrt i fuld galop på asfalt, et forvredet knæ, fuldkommen smadrede ridebukser samt ridestøvler og næseblod + hudafskrabninger hos min hest............. Og de var begge fuldkommen rolige heste, som kendte hinanden godt.


  • #2   5. maj 2016 Jeg har altid været meget glad for at have en longe i håndhesten, den er bøvlet og lang ja, men der er altså bare en del mere at give af, end et træningstov på 4m.
    Og alt efter hvad den er vant til at blive trænet i så syntes jeg, at det er det man skal bruge, har ind i mellem brugt en grime, men som oftest en trense smiley


  • #3   5. maj 2016 nu spørger jeg af ren nysgerrighed, hvad er en "håndhest" ?


  • #4   5. maj 2016 Caroline Andresen; hvis man ridder fx. en tur, og man så har endnu en hest med i grime som man holder i torv så man ligesom ridder på en af hestene og så har endnu en hest med, hvis man foreksempel skal skifte hest. man har håndhesten ''ved hånden''. smiley

  • #5   5. maj 2016 Caroline Andresen; Et eksempel. (Ikke mit billede fandt det på nettet)

    profilbillede
  • #6   5. maj 2016 Altså nu har jeg arbejdet i Fårup Sommerland og redet hestene frem og tilbage.. Der red vi nogle gange med en hest i hver hånd som havde en gjord på med to heste i hver kæde.. Altså 7 heste i alt med den man selv sad på.

    Der var aldrig problemer så det er vel et spørgsmål om at hesten lærer det smiley


  • #7   5. maj 2016 nåårh, havde godt den ide, men var ikke helt sikker smiley

  • #8   5. maj 2016 Tine: Øhm jeg er dårlig nok til at styre en longe fra jorden smiley men den er rigtig nok længere. Jeg har nu ikke haft problemer med de 4 meter før. Hvad tænker du da kan ske? smiley
    Trense bruger jeg næsten aldrig. Det bliver grime, rebgrime eller noget i den dur uden bid smiley

    Natascha: Ingen er dem er unge eller uerfarne heldigvis. Jeg er klar over hvad der kan gå galt, derfor vil jeg også gerne være helt sikker på hvad jeg gør. Jeg ville derudover selvfølgelig være iført sikkerhedsudstyr inkl vest. Kunne ikke drømme om at ride alene uden fuld sikkerhed smiley

    Prinsessen: Der med håndhestegjord står jeg af, nej tak, men godt gået smiley De har begge prøvet det før, dog havde håndhesten også rytter på smiley


  • #9   5. maj 2016 Det var også noget grænseoverskridende for mig i starten... Men da man først havde prøvet det nogle gange så gik det sgu fint smiley
    Dog vil jeg aldrig give mig kast med så mange heste i dag.. Men har også Dv'er som er knap så rolige som de islændere de har i Fårup smiley


  • #10   6. maj 2016 Jeg har i hvert fald haft glæde af den, da håndhesten "skred" fra os, havde jeg ikke haft longen i, så havde jeg ikke haft nok snor at give af. smiley

    Jeg syntes også det var svært og bøvlet i starten, men jeg var glad for at det var longen jeg havde i den ene gang, håndhesten syntes den skulle afsted i buk ud over marken smiley


  • #11   6. maj 2016 Aldrig aldrig brug rebgrime! Kun ved jordarbejde. Hvis noget går galt kan du risikere at brække nakken på hesten, da grimen ikke kan gå i stykker fordi den er så stærk

  • #12   6. maj 2016 Vi plejer at have hovedtøj på håndhesten. Har dog også lidt dårlige erfaringer, da den ene hest stoppede op og den anden fortsatte ligeud og der blev smadret en finger, der ikke længere kan hverken strækkes eller bøjes. Så et langt torv og sørg for IKKE at få torvet viklet rundt om fingre/hånd smiley

  • #14   6. maj 2016 Før det første er det vigtigt at det er 2 heste der er trygge ved hinanden. Bliver de sure på hinanden og begynder at lægge op til spark har du et problem - især hvis du kun har et kort trækketov i den. Start på banen og se hvordan den er at have som håndhest, hvordan den tager det osv, evt hvis i har en fold du kan ride på, så det er mere lig skoven, men du kan slippe hvis noget går galt.
    Lige umiddelbart vil jeg ikke råde dig til at have pisk med, bestemmer håndhesten sig for at stoppe kan du alligevel sjældent nå om på bagparten med pisken, og jeg har oplevet at pisken var med til at skræmme håndhesten og fik den til at prøve at løbe væk.
    Så vil jeg råde dig til at holde håndhestens hoved et sted mellem den hest du rider på's hoved og din schenkel, jeg har bedst erfaring med at den ikke kommer længere frem end din hests skulder, der er den nemmest at styre, du kan se hestens signaler og hovedet er mere eller mindre ud for din hånd.

    Held og lykke smiley


  • Syrpa
    Syrpa Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 19 Følgere: 33 Svar: 789
    #15   6. maj 2016 Jeg rider sådan tit syntes det er fint at få motioneret dem begge, start i skridt evt på ridebanen

    profilbillede
  • #16   31. maj 2016 som islænderrytter var det den mest naturlige ting i hele verden at ride med håndhest. - men det kræver noget helt specielt af begge heste.
    Min gamle hoppe var fænominal til at gå med øvede og uøvede håndheste.

    Ridehesten skal være en hest som kan tåle et vist pres fordi du som oftest kommunikere verbalt med håndhesten og dermed skal ridehesten ikke stresse. et af føllene efter min hoppe kan ikke være ridehesten, pga. det stresser den helt vildt når der drives på håndhesten og samtidigt stresser det ham at der i det hele taget er en håndhest med, men den kan sagtens selv fungere som håndhest fordi den er så lydig.
    Det kræver en stabil og veltrænet hest at være ridehesten og samtidigt kræver det en lydig og samarbejdsvillig hest at gå som håndhest. - parret kræver en god rytter som forstår at tilgodese begge heste og formår at få dem til at arbejde godt sammen. - Det jo trælst hvis håndhesten f.eks. synes det er pisse skægt at bide i ridehesten fordi nu kan den ikke sige fra - kender det fra mine ungheste.

    Men det kræver også sin mand som rytter at ride med håndhest. Jeg gjorde det meget selv indtil en misforståelse hest og mig imellem resulterede i at håndhesten stak af og løb langs motorvejen. - siden har jeg ikke reddet med håndhest, simpelthen fordi det satte en skræk i livet på mig. - og så er ingen af mine nuværende heste stabile nok til at fungere i en sådan situation...

    Kan kun sige at du skal tænke dig grundigt om i alle henseender og ellers ønske dig god vind med projektet smiley


Kommentér på:
Håndhest?

Annonce