{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
714 visninger | Oprettet:

Håndhest {{forumTopicSubject}}

Jeg arbejder lidt med en ekstra pony i stalden, og havde hende i dag med første gang som håndhest. Hun er en overvægtig hest som ikke har været arbejdet ret meget med(Så hun er sløv). Hun har gået som kørehest i en to-spand.
Hvordan indlærer jeg bedst hele idéen med at hun skal følge med og ikke gå tre meter bagefter og forsøge at æde græs hele tiden?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Håndhest
  • #1   9. jul 2018 Du kunne evt have et læssetov (jeg bruger det som tilvænning til at der ligger ting omkring bagparten og numsen.) bagved og ind igennem grimen. Når den ikke går nok fremad så stram tovet, og løsne når der kommer en effekt smiley

    Mvh TT


  • #2   9. jul 2018 Når hun er i så dårlig kondi som hun er, så skal hun genoptrænes stille rolig selvom hun er med som håndhest. Jeg ville smide en trense med bid på hende og ha et tov med karabinhage som er ført gennem den første bidring bagom hagen og karabinhagen sat fast i den bidring længst væk fra dig. Og så ville ha hende udfra din hofte eller knæ.
    De første par uger ville jeg ride hende i skridt, til at du kan få små travintaller i takt med genoptræningen og langsomt øge intervallerne. Når hun er Kørehest så går jeg udfra at hun har lyde eller verbalt sprog for de forskellige gangarter?


  • #3   9. jul 2018 Kan hun ik verbalt sprog eller lyde for de forskellige gangarter, stop og øge tempo, så ville jeg øve i longe så dit arbejde med hende som håndhest er meget nemmere.

  • #4   9. jul 2018 Hver konsekvent og sig "følg med, slut, færdig".
    Hav den i et kort torv ud for din hest' skulder som aldrig bliver forlænget så længe den er doven og driv på den med en pisk.


  • #5   9. jul 2018 Jeg har arbejdet med hende i en måneds tid. Både ridning og longering, så hun er igang med genoptræningen.
    Jeg ved ikke hvor længe siden det er, at hun er brugt som kørehest. Ved longering reagere hun ret fint på min stemme i skridt og trav, men jeg havde svært ved at få tempo på hende på turen i dag.


  • #6   9. jul 2018 Jeg ved ikke hvor stort flok instinkt din pony har.. Men har du forsøgt at ride med et longetov, sat fører hesten i trav(give line) og så se hvad ponyen gør..? Måske den så forstår at det er tryggest at følge med smiley

    Mvh TT


  • #7   9. jul 2018 Det er et forsøg værd! Ofieg og Pips er ret gode venner, så jeg tog også bare chancen i dag, for at se hvordan det ville gå.

  • #8   9. jul 2018 Det har nok noget at gøre med hvor langt du lader hende rende bagefter. Kort hende ind, så hun er ved siden af dig og evt ha en pisk med i samme hånd som torvet. Opmuntre hende med lyd når der skal lidt tempo på. Reagere hun ik så tilbyd igen og med et dap på hendes bag. Husk at rose hende øjeblikkeligt for den rigtige handling som er at sætte tempo på.

  • #9   10. jul 2018 Jeg stemmer i med Celina. Brug en pisk. Hvis du rider på en hest, der ikke vil gå frem, så tager du også en pisk med på ryggen af den.

  • #10   10. jul 2018 Kapsun på med ring fortil for at give signal om at gå frem. trækker fremad i forreste ring, da du ellers vil trække skævt i bid og give hesten forkert signal. Longepisk med så du evt kan baske rundt med den ved hendes bag, hvis hun har lært at det betyder at gå frem.

  • #11   10. jul 2018 overvej dog om alle de lyde kan forvirre den pony du sidder på smiley

  • #12   13. jul 2018 Bed den konsekvent om at følge med. Skal gå ved siden af dig hele tiden ellers må du korrigere

Kommentér på:
Håndhest

Annonce