Skyder skulder og stopper i longe {{forumTopicSubject}}
Jeg er begyndt at longere min hest lidt mere, da jeg ikke må ride for tiden.
Vi har problemer med, at hun skyder skylder på venstre volte, og derved falder ud af volten. Det ender med at hun ikke kan komme rundt og snurrer fronten ind mod mig og stopper op.
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal stille op med dette, da hun går super godt på den anden volte. Hun er lettere at "drive" rundt på venstre volte, når man har en longepisk med, men det er bare ikke altid jeg har en, og jeg vil gerne kunne longere uden.
Hun går ikke med indspændinger af nogen form for tiden, men bliver en gang i mellem longeret med en fast chambon.
Er der nogle forslag til, hvordan jeg kan få støttet op om den skulder, så hun ikke falder ud af volten?
dec 2004
Følger: 14 Følgere: 51 Heste: 4 Emner: 57 Svar: 994
Sæt kravet/sværhedsgraden ned, så hun kan. At hun skyder skulderen og ikke kommer godt rundt, betyder at hun har svært ved det. Og at hun har svært ved det løses ikke af at presse hende rundt, som du selv er inde på med longepisken.
Jeg starter altid hestene op fra jorden uden longe. Altså helt almindeligt groundwork, du går ved hestens hoved, enten baglæns eller forlæns og hjælper hende med at bøje sig ved at tage let i indvendige tøjle (ind mod midten) i hendes udvendige forbens takt.
Det er vigtigt at ramme udvendige forbens tak for at hjælpe hende til at runde sig og samle sin krop om krumningen på volten.
Tager du i tøjlen i indvendige forbens takt forværre du eller forstærker det at hun skyder skulderen.
Når hun kan mens du går med hende, øger du afstanden så du over tid (hendes tid) ender i longeposition.
At tage i indvendige tøjle eller longeline i takt med udvendige forben er altid vigtigt, altid. Både i ridning, jordarbejde og longearbejdet, da det hjælper hesten enormt til at opnå den korrekte kropspositionering.
Omvendt, så gør man mere skade end gavn ved at tage i indvendige forbens takt -det er ikke magi eller holdning, det er rent anatomi og biomekanik. (Til hvis det kom op...
dec 2004
Du behøver ikke at slå hende, men prikke eller skubbe blidt eller bare vise hende pisk eller hånd -såfremt hun har lært og forstået signalet.
Det vil hjælpe hende til at aktivere indvendige bagben, løfte ryggen og gøre bøjningen tilgængelig for hende.
En hest kan ikke bøje sig med sænket ryg pga torntappene i rygsøjlen.
feb 2012
Følger: 63 Følgere: 66 Heste: 13 Emner: 92 Svar: 791
Evt longer i køreliner, så du har to tøjler at styre med
dec 2004
Går hesten mere sidelæns end det, øger man betydeligt chancen for at hesten træder forbi tyngdepunktet fremfor til, som er grundstenen for bæring og en stærk og holdbar hest.
jun 2010
Følger: 31 Følgere: 51 Heste: 4 Emner: 86 Svar: 476
Jeg har overvejet om jeg skulle begynde og longere med min double longe igen, for at få noget støtte på udvendige side. Hvad tænker i om det?
dec 2004
Hvad ville det gøre at du skulle starte forfra når du er rask igen?
Tænk lidt over det, hvilken skade ville det gøre at skulle starte op igen efter lidt pause? Hvilken skade eller gavn vil det gøre at i bare hygge sammen en periode og så tager ridningen op, når i er klar?
Hvilken skade vil forkert longering gøre, hvis du ikke kan bevæge dig godt nok rundt og hjælpe din hest tilstrækkeligt?
Hvad er det positive og negative, ved at passe på dig selv, nyde og måske endda pleje jeres forhold, men ikke konditionen den her periode?
Jeg er ikke dømmende, men prøv at tænkt det lidt igennem.
jan 2006
Følger: 20 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 4 Svar: 18
Invester evt. i longeundervisning, hvis det er noget, som du bruger en del tid på. Det er vigtigt at have i mente, at longering er den hurtigste måde at opbygge hesten, men også den hurtigste måde at ødelægge den.
Skyder skulder og stopper i longe