{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
734 visninger | Oprettet:

Træning af plag {{forumTopicSubject}}

Hej alle i skønne hestemennekser smiley

Jeg skal her enten i slutningen af året eller næste år, kommer an på om min hest holder føl, sælge min DV.

Og har derfor kig på en utrolig smuk 1 års plag, som står ved min underviser.

Hvordan kan man begynde så stille at træne med dem? Altså tænker med Longering og hvad man nu ellers ka træne dem med.

Hvordan træner i jeres plag? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning af plag
  • #1   3. jul 2016 Jeg lavede ikke noget med mine andet end alm håndtering i hverdagen - trække til/fra fold, hvor man jo skal kunne stå stille eller bakke. Stå bundet, blive striglet, kunne få renset hov/have smed.

    Som 2 års vænnede jeg dem til at blive læsset i trailer, og så ca en gang om måneden tog jeg dem i skoven, og gik 20-30 min tur.

    Vinteren hvor de blev 3 år begyndte jeg at vænne dem til longegjorde og sadel, samt de fik hovedtøj på i boksen.

    Som 3 års begyndte jeg at longeret dem ca 10 min en gang om ugen i løbet af sommeren - gåture i skov ca en gang om ugen i 30-45 min.

    Foråret de blev 4 år fik de i februar fjernet ulvetænder, og i marts begyndt longering med sadel og hovedtøj samt indspændinger to gange om ugen i 10 min.
    I april kom de i tilridning.

    Generelt skal man ikke lave for meget med de små, fordi de fysisk absolut ikke kan tåle fx longering, og fordi de ikke psykisk kan være koncentreret mere end 5-10 min ad gangen.
    Så som føl til 2,5 års alderen skal de efter min mening bare lærer alm opdragelse hjemme i stald og på fold.

    Mvh Charlotte


  • #3   3. jul 2016 Da mine var 1 år, blev de vænnet til mange ting. Jeg tror at jeg ventede med longering til 2½-3års alderen.

    Jeg gik meget og løb meget med dem, og tog dem med alle steder i byen i 1-års alderen. Det gør nu at jeg har mere eller mindre bundstabile, bombesikre heste. Dem jeg købte som ældre er knapt så sjove at have med ude, da de ikke har været vant til det fra små. Som 2-års kom de med til alle skuer som var muligt.
    Jeg har fra de var helt små øvet i at gå over en bom på jorden, over presenninger og den slags. Min erfaring er, at de er meget mere modtagelige for denne slags træning som små. Min sagde aldrig noget til det, så det var ikke med tvang, vold og magt... de fulgte bare med smiley


  • #4   3. jul 2016 Jeg trænede Tindur ca 1x om ugen i jordarbejde i kort tid og gik små ture indtil han var 3 år. Så begyndte jeg at træne ham 3x ugentligt i at gå frem og ned med den rigtige bøjning og trædning. Når han kunne dette kom han ud i longen og der kom langsomt tempo på. Da han var tæt på 4 år var hans ryg stærkt og klar til at bære mig uden problemer og vi gik stille og roligt igang med tilridningen smiley

    Mvh TT


  • #5   3. jul 2016 jeg har en 1 års og det bare strigle en eller 2 gange i ugen, når jeg vil gå en lille tur Max 1 gang i ugen og det er fra 10-30 min. bakke lidt og stå stille. Min går med 3 andre ungheste og det bruger han fint energi på så føler ikke et behov for at træne det vilde med ham. han skal bare vokse og være hest

Kommentér på:
Træning af plag

Annonce