Strækøvelser {{forumTopicSubject}}
Hej HG!
Jeg har fået fortalt at man ikke må lave strækøvelser med en kold hest. Igår læste jeg så, at det må man gerne
så nu vil jeg gerne høre jeres mening om det. Det handler om ganske almindelig strækøvelser hvor man får hesten til at røre sig selv ved skulderne, mellem forbene og strækker halsen ud, derudover har jeg også strukket deres ben ud og lavet halv cirkler med deres haler. Indtil nu har jeg gjort hestene varme inden jeg har lavet strækøvelser med dem, men da jeg skal gøre det med 4 heste tager det jo lang tid
Jeg vil også gerne høre om i har nogle ideer til flere strækøvelser jeg kan lave med dem, specielt to af dem hvor den ene har ryg problemer og den anden er en gammel hoppe som er noget stiv i det. De to andre er bare ren vedligeholdelse og hygge
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
okt 2011
Følger: 4 Følgere: 4 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 8
Thomine: jeg kan godt se logikken i det du skriver, da vi jo også varmer led og muskler op inden vi knokler
Hippie og hypse: det er kun en af de fire heste som er min egen og som jeg arbejder med. De andre er kun fordi min far ikke kan nå det hele og jeg syntes at de har godt af det
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 78 Heste: 4 Emner: 479 Svar: 4.399
apr 2009
Følger: 51 Følgere: 56 Heste: 3 Emner: 91 Svar: 1.068
Gør man det på en kold hest, lige taget ud af boksen, kan man risikere at gøre mere skade end gavn, da musklerne er kolde.
Når muskler er kolde er muskelfibrene "kortere" og mindre fleksible, end opvarmede muskler (håber det giver mening)
Derved forlænger man musklen, mere end den selv er i stand til i øjeblikket, altså er vi ude i det der hedder Passiv ROM (RangeOfMotion) hvor vi strækker musklen udover dens egne evner uden udefrakommende hjælp - og dette skal vi gerne holde os fra, hvis ikke vi er uddannet i hvad vi laver.
Til sammenligning kan du prøve med dit håndled -
1: hvor meget nedad kan du bøje håndleddet selv? her er vi i Aktiv ROM
2: hvor meget nedad kan du bøje håndleddet, hvis du bruger den anden hånd til at trykke ned? her er vi i Passiv ROM
jan 2009
Følger: 23 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 285
Man skal, som en anden skriver, bare passe på med ikke at overstrække. Overstræk kan man især få, hvis man f.eks. ved "gulerodsøvelser" tager godbidden for langt tilbage og hesten så "hugger" efter den, i stedet for at strække stille og roligt.
Ved benstræk, anbefaler jeg, at man altid bevarer et lille bøj på knæet og koden, så man netop ikke overstrækker
jan 2009
apr 2009
jan 2009
apr 2009
jan 2009
Men jeg mener også, at hvis man gør det, eller fx. starter med bare at tage benet frem stadig i aktiv ROM, lade hesten sætte det og så over nogle gentagelser strækker mere, så varmer du jo også op på den måde og så kan du godt strække på en "kold" hest.
Men generelt vil jeg også sige, at det giver mest udbytte at strække på en varm hest, da du kan få lige det ekstra.
Men jeg har nogle, f.eks. heste som er meget stramme i skuldrene eller ned bag på baglårene, hvor jeg anbefaler denne type opvarmning og stræk inden ridning, for dels lige at løsne, dels for lige at skabe noget opmærksomhed på områderne
apr 2009
Vi må nok konkludere at vi faktisk er enige, men har forskellige måder at forklare
apr 2009
mar 2010
Følger: 66 Følgere: 77 Heste: 7 Emner: 717 Svar: 3.857
Vi bruger lige nu den mellem forbenene, strækker bagbenene så langt bagud som muligt (for ryg, lænd og bækken). Derudover løfter jeg ryggen ved at trykke midt i gjordlejet og holde trykken hele vejen bagud, så både ryg og lænd løftes. Derudover bruger jeg en hovrenser på bagparten - der er 3 områder, hvor man kan få hesten til at strække igennem
Det er dog kun løft af ryg jeg gør brug af før ridning. Resten er efter endt træning
Strækøvelser