{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
893 visninger | Oprettet:

Strækøvelser {{forumTopicSubject}}

Hej HG!
Jeg har fået fortalt at man ikke må lave strækøvelser med en kold hest. Igår læste jeg så, at det må man gerne smiley så nu vil jeg gerne høre jeres mening om det. Det handler om ganske almindelig strækøvelser hvor man får hesten til at røre sig selv ved skulderne, mellem forbene og strækker halsen ud, derudover har jeg også strukket deres ben ud og lavet halv cirkler med deres haler. Indtil nu har jeg gjort hestene varme inden jeg har lavet strækøvelser med dem, men da jeg skal gøre det med 4 heste tager det jo lang tid smiley

Jeg vil også gerne høre om i har nogle ideer til flere strækøvelser jeg kan lave med dem, specielt to af dem hvor den ene har ryg problemer og den anden er en gammel hoppe som er noget stiv i det. De to andre er bare ren vedligeholdelse og hygge smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Strækøvelser
  • #1   30. okt 2016 Jeg laver strækøvelser efter en gåtur eller efter jeg har reddet smiley

• #3   30. okt 2016 Tak for svar i to smiley
    Thomine: jeg kan godt se logikken i det du skriver, da vi jo også varmer led og muskler op inden vi knokler smiley så tænker at jeg sagtens kan lave de strækøvelser jeg laver med dem mens de er kolde, for jeg beder dem kun om at strække sig det de frivilligt selv gør, så jeg føler at der er laaang vej med min fars gammel hoppe som er 10 cm fra at kunne røre sin egen skulder smiley

Hippie og hypse: det er kun en af de fire heste som er min egen og som jeg arbejder med. De andre er kun fordi min far ikke kan nå det hele og jeg syntes at de har godt af det smiley

• #4   30. okt 2016 red engang ude ved en som havde en unghest i ridning, hesten begyndte på et tidspunkt og blive tvær under rytteren, så prøvede vi nogle gange og lave strækøvelser med hesten inden ridning, og hesten holdt op med at være tvær, så prøvede vi to gange hvor vi ikke lavede strækøvelser og hesten var med det samme tvær under ridningen igen.. så fremover brugte vi ca 15 min på strækøvelser af ben, ryg, og nakke inden ridning, og vi fik en meget gladere hest af det

• #5   30. okt 2016 Som fagperson kan jeg kun fraråde mod at strække kolde muskler smiley

Gør man det på en kold hest, lige taget ud af boksen, kan man risikere at gøre mere skade end gavn, da musklerne er kolde.
    Når muskler er kolde er muskelfibrene "kortere" og mindre fleksible, end opvarmede muskler (håber det giver mening)

Derved forlænger man musklen, mere end den selv er i stand til i øjeblikket, altså er vi ude i det der hedder Passiv ROM (RangeOfMotion) hvor vi strækker musklen udover dens egne evner uden udefrakommende hjælp - og dette skal vi gerne holde os fra, hvis ikke vi er uddannet i hvad vi laver.

Til sammenligning kan du prøve med dit håndled -
    1: hvor meget nedad kan du bøje håndleddet selv? her er vi i Aktiv ROM
    2: hvor meget nedad kan du bøje håndleddet, hvis du bruger den anden hånd til at trykke ned? her er vi i Passiv ROM

• #6   30. okt 2016 Jeg plejer at sige til mine kunder, at man gerne må strække også når hesten er kold. Grunden? Ja jeg kan også finde på selv at strække ud inden f.eks. ridning.

Man skal, som en anden skriver, bare passe på med ikke at overstrække. Overstræk kan man især få, hvis man f.eks. ved "gulerodsøvelser" tager godbidden for langt tilbage og hesten så "hugger" efter den, i stedet for at strække stille og roligt.
    Ved benstræk, anbefaler jeg, at man altid bevarer et lille bøj på knæet og koden, så man netop ikke overstrækker smiley

• #7   30. okt 2016 Jeg mener så ikke, at man behøver at strække ud i passiv ROM og især ikke med gulerodsstræk, da hesten netop selv her strækker sig - dvs. man har ikke fat i den. Jeg mener godt, at man kan bruge stræk som f.eks. en del af opvarmningen. Det kræver bare, at man forlænger strækket lige så stille over nogle gentagelser.

• #8   30. okt 2016 Jeg mener heller ikke man skal strække ud i passiv ROM, og derfor fraråder jeg også at udstrække en kold hest. Tager man fat i forbenet og strækker det op og frem, eller frem og ned, laver man jo netop et passivt stræk i muskelfibrene

• #9   30. okt 2016 Malene: igen kommer det an på, hvor meget du strækker. Lige i fht. benene, anbefaler jeg dog, som regel mine kunder at bevæge dem frem for strække dem, (fx. cirkelbevægelser, når de renser hove) når det er inden ridning, da nogle heste af sig selv kan finde på at overstrække benet, når man strækker ud.

• #10   30. okt 2016 Men så er vi jo heller ikke ude i et decideret stræk. Det er ved udstræk (af fx ben) at jeg mener det tangerer til passiv ROM, når det udføres på en kold hest smiley

• #11   30. okt 2016 Det kan du have ret i og der anbefaler jeg, som skrevet ovenfor, at benet opvarmes først ved at bevæge det lidt smiley
    Men jeg mener også, at hvis man gør det, eller fx. starter med bare at tage benet frem stadig i aktiv ROM, lade hesten sætte det og så over nogle gentagelser strækker mere, så varmer du jo også op på den måde og så kan du godt strække på en "kold" hest.

Men generelt vil jeg også sige, at det giver mest udbytte at strække på en varm hest, da du kan få lige det ekstra.
    Men jeg har nogle, f.eks. heste som er meget stramme i skuldrene eller ned bag på baglårene, hvor jeg anbefaler denne type opvarmning og stræk inden ridning, for dels lige at løsne, dels for lige at skabe noget opmærksomhed på områderne smiley

• #12   30. okt 2016 Ja, det er også rigtig sundt at opvarme muskler og led inden hesten skal arbejde, men her mener jeg jo så heller ikke at man udstrækker en "kold" hest, hvis man først har opvarmet benet. smiley
    Vi må nok konkludere at vi faktisk er enige, men har forskellige måder at forklare smiley

• #14   31. okt 2016 Lisette - rigtig flot forklaret, på en måde så alle forstår smiley

• #15   31. okt 2016 Jeg har fået af vide af behandler, at jeg skal lave øvelser med min hest både før og efter træning smiley

Vi bruger lige nu den mellem forbenene, strækker bagbenene så langt bagud som muligt (for ryg, lænd og bækken). Derudover løfter jeg ryggen ved at trykke midt i gjordlejet og holde trykken hele vejen bagud, så både ryg og lænd løftes. Derudover bruger jeg en hovrenser på bagparten - der er 3 områder, hvor man kan få hesten til at strække igennem smiley

Det er dog kun løft af ryg jeg gør brug af før ridning. Resten er efter endt træning

Kommentér på:
Strækøvelser

Annonce