{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
879 visninger | Oprettet:

Anne
Anne
Tilmeldt:
16. maj 2008
Følger: 2 Emner: 2 Svar: 4

Hjælp til ny hest {{forumTopicSubject}}

Hej Alle

Jeg har efter en 10 årig pause igen fået hest. Jeg har købt en Irsk Tinker på 11 år, og en lille selskabs shetlænder. Da jeg prøvede min Tinker inden jeg købte ham var han så sød, ikke bange for noget, og vandt til mange børn og meget larm. Nu har jeg haft ham i små to uger, men jeg synes bare ikke det er samme hest. Han virker usikker og nervøs. Jeg har for første gang redet på han i går, hvor han bukkede da jeg ville op. Op kom jeg dog og så gik det fint nok, vi red dog kun i skridt rundt i 10 min. Jeg er bange for at vores forhold kommer til at udvikle sig i en forkert og negativ retning, idet jeg heller ikke selv føler mig særlig tryg når han opfører sig som han gør. Derfor vil jeg så gerne have hjælp. Både i form af gode råd, men også hvis nogen af jer kender en som ville kun hjælpe mig naturligvis mod betaling. Jeg forestiller mig en gang om ugen, hvor vi både arbejder fra jorden, tillidstræning og med ridningen når vi når der til. Jeg bor omkring Ribe, så søger en i det område, eller en der har mulighed for at køre hertil.

Håber i kan hjælpe
Mange hilsner Anne


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til ny hest
  • #1   17. nov 2016 Du har altså kun haft hesten 2 uger. Alt er anderledes og hesten skal have fred og ro, så den kan vænne sig til dine nye omgivelser. Ny ejer, ny foldmakker, nye omgivelser, lyde og bevægelser. Du kan ikke forvente at den bare ved et fingerknips falder til, det tager tid. Jeg ville ikke begynde at ride endnu, men lade den vænne sig til stedet og få opbygget tillid til den via jordtræning og hygge i stalden smiley jeg tror ikke nødvendigvis at du behøver en hjælper, men bare en anden start end den du har valgt, med ridning.

  • #2   17. nov 2016 Jeg synes det er en super god ide at få en ud at hjælpe!
    Selvfølgelig er det hele stadig nyt og i er nye for hinanden, men det Ville være ærgerligt hvis det udviklede sig til en nervøsitet, som hesten kan mærke og det derfra fortsætter sådan. Ved en ny hest kan det også altid være rarest at have en med på sidelinjen smiley


  • #3   17. nov 2016 Jeg mener faktisk det er dumt at få en ud til at hjælpe når hesten ikke er faldet til i sine omgivelser og sammen med dig endnu, det kunne godt gøre den endnu mere forvirret. Men når den er faldet til, så helt sikkert! smiley

  • #4   17. nov 2016 Gå en masse ture med ham så han vænne sig til dig og til stedet. Også der hvor du har tænkt dig at ride ham så han vænner dig til alt det nye. Imens det står på synes jeg du skal få undervisning på en anden hest så du er klar til at ride din nye bedste ven

  • Anne
    Anne Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 4
    #5   17. nov 2016 tusind tak for jeres svar, dejligt at i vil hjælpe mig. Ja måske er jeg for ivrig. Nogen siger man skal op på hesten med det samme, og tror måske jeg ligeledes tænkte at han ikke skal "glemme" at have rytter på ryggen smiley Jeg har ham ude og strigle næsten hverdag, og ude på fold. Det går meget bedre på fold. Hvis jeg skal arbejde med ham fra jorden, har i så nogle gode øvelser? mht. at gå ture så er jeg faktisk lidt bange for at han skal stikke af. Måske er det også derfor jeg gerne ville have en "hjælper" der kan støtte mig.

  • #6   17. nov 2016 Min hest er flere måneder om at falde til nye steder og går fra at være cool, til at være en tikkende bombe, når han blir flyttet.
    Giv hesten tid til at falde til, det er meget normalt at de er ekstra på dupperne, når de lige er flyttet.



  • #8   17. nov 2016 Hej Trådstarter.

    Du har skrevet, at du ikke har redet i 10 år.

    Har du nogle hestetossede venner, som har lyst til at være derude og hygge sammen med dig.
    Er du mutters alene med hesten?

    Har du redet dig i gang igen? Været til rideundervisning?
    Der er lige så mange gode og dårlige råd ift om hesten skal rides fra dag et, eller have ro til at stå.

    Du kan overveje at punktere din usikkerhed til hest ved at ride på en venindes hest eller købe et par holdundervisning timer, hvis du føler dig selv usikker.

    Du er ikke den første som føler sig fjollet usikker efter et årtis pause. Det er normalt med indkøringsbesvær


  • Anne
    Anne Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 4
    #9   17. nov 2016 Ja endnu engang tak for jeres svar, det betyder mere end i aner smiley Det er rart at høre at det faktisk tager tid for en hest at falde til, og Ja han kræver nok mere tilvending end jeg lige umiddelbart havde tænkt. Det er ikke muligt at de tidligere ejere kan komme, de bor i den anden ende af landet. Men har tænkt at skrive en mail eller ringe til dem.
    Min kæreste hjælper, men han er helt uden erfaring, og har ikke så mange andre at trække på. Har ikke haft undervisning siden, havde måske tænkt at det var ligesom at cykle, man glemmer det aldrig. Men må nok erkende at det som en gang føltes som det mest naturlige i verden, nu ikke længere gør det. Kan godt være jeg skulle få lidt undervisning ved siden af, for at arbejde med usikkerheden, man kan vel godt kontakte en lokal rideskole selvom man er 30 år smiley


  • #10   17. nov 2016 Skynd dig at spørge sælger om de ikke vil hjælpe jer godt i gang, de kender jo hesten aller bedst.

  • #11   17. nov 2016 søg evt på nettet om der er nogle gode undervisere i horsemanship, det kan hjælpe med at give jer et godt forhold.
    til vejledning siger man at det tager ca 6 måneder for en heste at føle sig helt til rette i nye omgivelser:)


  • #12   17. nov 2016 Hej Jeg bor i Ribe og underviser, du kan evt skrive en privat besked til mig smiley

  • #13   17. nov 2016 Jeg har stået i lidt samme situation med min nye hest. Den var slet ikke den samme da jeg fik den hjem og der gik et par dage. Vi har trænet rigtig meget både fra jorden af og fra ryggen. Måske du ikke engang behøver udskyde ridningen så længe, men jeg ville få professionelle øjne på.
    Jeg var rigtig glad for at have min underviser med på sidelinjen (Maj-brit Rønnov, uddannet under Kelly Marks). Hvis ikke det var for hende havde jeg solgt hesten, jeg mener derfor at al den hjælp man kan få af en der virkelig ved noget om hesteadfærd er guld værd. Dog pas på derude for der er lige så mange dårlige som der er gode.
    Evt prøv at kontakte Maj-brit, hun bor ved Ringkøbing, men det er nogle gange muligt at få hende ud alligevel, da hun godt vil kører, hvis hun har tid.


  • #14   17. nov 2016 Jeg ville sætte trense på ham og gå med ham. Ikke for at du skal rykke ham rundt, men så du føler du har mere kontrol over ham. Jeg ville lave nogle simple stop øvelser med ham. Evt få ham til at gå schenkel vigning fra jorden så han lære at flytte sig for dig, og respektere dig. På den måde vil han også komme til at stole på dig. Jeg har en ret følsom dame som ikke er god til nye steder. Det varede seks mdr før hun faldt til her. Selv om jeg havde haft hende til at stå opstaldet et andet sted. De kære heste er vanedyr og brydes de så kan de nemt reagere kraftig

  • Anne
    Anne Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 4
    #15   17. nov 2016 Lyder godt Jill jeg vender lige tilbage til dig:) Tror også det ville være godt at få en hjælper der ved mere om det end mig, og som kan støtte mig og rette mig i det jeg gør.. Jeg har nu set en del videoer på nettet om træning fra jorden i dag og vil prøve at starte ud med det, ligesom mange af jer foreslår. Det synes jeg lyder som en god måde at komme videre på. Vi skal have det basis på plads, og begge få nogle succes oplevelser med det.

  • #16   17. nov 2016 Hej Anne.

    Hvis du har en tidsmaskine, vil jeg foreslår at du for 6 mdr siden begyndte at gå til ridning igen.
    Ridning er et håndværk, som er lettest hvis kroppen igen har opdaget hvor knapperne sidder.

    Men tidsmaskiner er sjældne.
    Rank ryggen, der er intet usædvanligt i at føle sig i tvivl eller usikker. Det ser jeg da kun som et tegn på selvindsigt, at man er bevidst om ikke at vide alt.

    Find en god, lokal underviser.
    Find nogle andre heste tosser at dele heste glæder og usikkerheder med.
    Og få manden til at være i nærheden, så ved du at det ikke kan gå helt galt, skulle du blive smidt af kan han hjælpe dig op igen.

    Go fornøjelse


  • Anne
    Anne Tilmeldt:
    maj 2008

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 4
    #17   17. nov 2016 hehe ja tidsmaskiner har jeg desværre ikke nogen af smiley men ja du har helt ret i det du skriver. Min kæreste er selv meget interesseret i at få hest på sigt, og elsker arbejdet med heste, trods sparsom erfaring. Så det hjælper meget at have ham. Har kontaktet Jill som underviser, så håber der kan komme et samarbejde op og stå. Tak for alle jeres opløftende og hjælpende svar, det har allerede givet mig meget mere mod på det hele og blod på tanden smiley

Kommentér på:
Hjælp til ny hest

Annonce