{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
997 visninger | Oprettet:

Bid til 1 års.. {{forumTopicSubject}}

For det første, undskyld hvis det er postet forkert..

Når det jeg ville ind på var om i synes det er iorden at lægge et hovedtøj på en 1 års, med bid..
Det skal siges på hovedtøjet er der ikk nogen næse rem på så den tygge på bides uden at munden holdes lukket..
Dog skal den kun have det på når der gåes ture eller den skal løbe lidt rundt på banen eller fri longeres i longebanen..
Hvad er jeres mening?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bid til 1 års..
  • #1   14. apr 2007 Det skal siges at den er meget virklet og hvis de ikk longere den.. hver anden dag kan de ikk holde den fordi den har så meget energi..
    Altså når de longere den er det jo ikk noget seriøst og med alt muligt.. den løber stort set af sig selv og synes dte er mega sjovt


  • #2   14. apr 2007 Louise R
    Har oplevet en hest der brækkede næse ryggen med sådan en grime.. så nej det vil de på ingen måde bruge..


  • #3   14. apr 2007 Man må BESTEMT ikke longere en 1 års plag - det er meget uforsvarligt, og det er sådanset bedøvende ligemeget om det er med eller uden longetov.

    En 1 års skal da bruge sin energi på folden sammen med de andre heste - hvis man ikke kan holde den, så skyldes det ikke et overskud af energi, men manglende opdragelse.


  • #4   14. apr 2007 Lise ©
    Hjælpe-Administrator: smukt sagt,


  • #6   14. apr 2007 Lisa:
    Den har meget energi..

    Men nu kan vi tage min chili hun har også rigtig meget energi.. Men hun er de velopdragen.. Hun er kun 11 måneder og har ingen føl unoder og kan gå fra hende på staldgangen uden hun stå bundet.. Chili ved næsten ikk hvad et grime og træktov er for bruger de ikk på hende.. ikk engang når jeg henter hende jeg tager hende bare i manen, men nomalt følger hun bare efter.. men lige så snart jeg lægger en bestemt grime på hende, så vågner hun på total op.. og jeg er den eneste der kan gå med hende når hun har den grime på fordi ellers er hun så oppe at kører fordi og hør nu her fordi VI SKAL LAVE NOGET... Men nej det rigtig hun er bare dårligt opdraget.. For man må ikk have en hest der elsker at lave noget.. det forbundt, skal jeg også nok prøve at forklar chanel at hun ikk må elske at lave noget så hun overgirer sig selv..


  • #7   14. apr 2007 Katja Brink Hansen .:
    Både mit føl og deres bliver longereret uden tov det vil sige de bøjer sig naturligt.. og det gør de for de kigger ind af..
    Den skal køres til som 2 årig også for den er vant til bid ville de lægge det på den, for den kunne vende sig til det.. der skal hverken arbejdes med bidet eller holde igen på bides for den går pænt ved siden af en..


  • #9   14. apr 2007 Katja Brink Hansen .:
    Den kan ikk gå sammen med de andre plager da de tæver den og det føl den går sammen med leger da også med den med han har bare 3 gange mere energi end den har,..


  • #11   14. apr 2007 Katja Brink Hansen .:
    Det passer ikk helt..
    Chanel min den store og Chili mit føl..
    Når de ved de skal lave noget bliver de hyper, og øreren er fremme og øjene stråler på dem..
    Så tror jeg sku ikk det fordi de ikk vil lave noget


  • #12   14. apr 2007 Heste er jo forskellige - og ALLE 1 årige har da masser af energi, og er jo også omvandrende hormonbomber, fordi de er ved at blive kønsmodne, MEN MEN MEN MEN det er altså ingen undskyldning for at longere en 1 årig plag - det er og bliver meget meget uforsvarligt.

  • #14   14. apr 2007 Katja Brink Hansen .
    Ikk hvis du longere uden tov.. de fleste heste der longeres i tov kigger en lille små udad hvad de ikk må da det er unaturligt at kigge udad for dem på en volde..
    Hvis de kigger inde ad og for en naturlig bøjning.. som de fleste for hvis du longereuden tov, fx i en longebane, bliver de ikk overbelastet i kroppen..


  • #16   14. apr 2007 Lige en tilføjelse - selv en hest som er færdig med at vokse bør faktisk ikke blive longeret hver anden dag - og det er da fuldstændig uhørt at longere så ung en hest.

    Uanset hvad du mener så er det altså opdragelse der skal til - hvad med feks at kliktræne med den istedet?


    Kan iøvrigt ikke lade være med at undre mig lidt over, at du sammenligner denne 1 årig med din egen - det kan man jo ikke, man kan jo heller ikke sammenligne børn på den måde. Heste har forskellig personlighed, og derudover så er der jo stor forskel på hvor hurtigt de modnes.


  • #17   14. apr 2007 Katja Brink Hansen .
    Chanel er nem at stresse og hun bliver aggersiv når hun stresser bare en lille smule..


  • #20   14. apr 2007 Til Hesteharmoni .

    Der er altså noget du helt har misforstået - grunden til at man IKKE må longere en 1 årig, er IKKE at den bøjer den ene elelr den anden vej - grunden er, at man ganske enkelt IKKE må "muskel træne" så ung en hest - det er fuldstændig forrykt.


  • #21   14. apr 2007 De kliktræner den også men det hjælper ikk ret meget..

    Katja Brink Hansen .
    Den kan ikk komme ud til de andre plager da de banker den..
    De har prøvet, men det er lidt syndt den skal gå i et hjørne for sig selv på en fold og hvis den kommer for tæt på de andre så jagter de den.. den har været i gennem hegnet de gang de har prøvet og det syndt at blive ved... den kan ikk lukkes ind til hingesten da den ikk kan gå med nogen..
    Så den går på fold med et andet føl og 3 hopper..


  • #22   14. apr 2007 Til Hesteharmoni .

    Man skal jo netop kliktræne med den MENS man trækker med den - hvis ikke det virker, så er det fordi øvelserne ikke bliver udført korrekt.


  • #23   14. apr 2007 Lise ©:
    tror ikk du fatter vi ikk bruger noget det vil sige den gør det helt af sig selv.. men skal jeg gå ned og sige til den "Du må altså ikk kigge ind af husk det"


  • #24   14. apr 2007 Enel & Ajerf *:
    Jeg vil ikk give dem svaret for jeg mener det deres ejet valg, så sprugte de om jeg evt kunne spørge på nettet eller andre steder..


  • #25   14. apr 2007 Lise ©:

    Jeg ved mere end godt hvordan man kliktræner, kliktræner selv med min kommende showshetter..
    Så det behøver du ikk belærer med..


  • #26   14. apr 2007 MØEFS (X = De to drenge i mit liv<33 .:
    Jeg longere Chili engang imellem om hun er kun lige knap et, er dog først lii begyndt.. men hun synes det smader sjovt, og hopper og springer af glæder.. men hvad synes det shetter føl ikk er sjovt når det handler om at arbejde..


  • #27   14. apr 2007 Til Hesteharmoni .

    Jeg forstår udmærket hvad du skriver, men jeg tror ikke helt at du har forstået det vi allesammen prøver at forklare dig.

    Selvom plagen IKKE har longetov på, så er det altså direkte skadeligt for den, at den bliver longeret - og det har INTET med bøjningen at gøre - det er ganske enkelt fordi man IKKE må "styrketræne" så ung en hest, man begynder først at longere en hest når den er ca. 2½ år gammel, og selv der longere man absolut MAX 15 af gangen en gang om ugen.

    En færdig udvokset hest ville heller ikke have godt af at blive longeret hver anden dag, så derfor er det logik at en 1 årig bliver longeret hver anden dag, for at ejeren kan slippe for at opdrage den ordentligt.

    Det kan til tider være meget svært at have en unghest, og hvis man ikke magter opgaven, så skal man ikke have en unghest. Hvis man føler at man er nød til at køre en unghest træt ved at longere den, så magter man bestemt ikke den store opgave det er, at uddanne/opdrage en unghest.


  • #28   14. apr 2007 Enel & Ajerf *:
    de går også en time tur med den hver dagn..
    hvilket jeg også gør med chili dog synes hun det ved at være ret kedeligt og kliktræne kan vi ikk hver dag så begynder hun også at kede sig i det derfor begyndte jeg at longere hende for ca. 3 uger side og har gjort det 2 gange i går også for 10 dage siden som så var første gang


  • #29   14. apr 2007 Ups ikk 10 mente 20 dage siden

  • #30   14. apr 2007 Oversættelse - der skulle stå, at man MAX longerer en 2½ års i 15 minutter ad gangen en gang om ugen.

  • #33   14. apr 2007 Til Hesteharmoni .

    Jeg håber ikke at du føler dig "forfulgt" for det er ikke meningen smiley

    Jeg ved kun alt for godt hvor stride ungheste indimellem kan være, men hvis plagen ikke er til at holde så er det en meget dårlig løsning at longere den.

    Nu har jeg jo ikke set situationen hvor plagen ikke kan holdes, i virkeligheden så jeg kan ikke se hvad "der er galt", men det der er galt er en af følgende ting:

    Enten skyldes det "bare" hormoner, eller også skyldes det at den ikke har respekteret mennesket/ejeren som "flokfører" - det kan også skyldes en blanding af begge ting smiley Lederskabs øvelser ville nok ikke være en helt dårlig ide smiley ( dog vil jeg på det kraftigste fraråde join up øvelsen, da den er direkte skadelig)




  • #36   14. apr 2007 jeg ville absolut heller ikke lægge et hovedtøh med bid på en 1 års for slet ikke at snakke om longering af heste under 2 år!

    Freja og Lene: hvordan går det med epilepsien?


  • #38   14. apr 2007 ALLEREDE!!! det er da alt for tideligt! jeg har en to års jeg longser lidt en gang imellem... men ikke hårdt.. eller noget... og det er da bare med grime.. syntes det er ALT for tideligt


  • #39   14. apr 2007 jeg har ALTID lagt bid på vores plage fra de var 1 år når vi var af sted, til plagskuer, så jeg var sikker på at jeg kunne stoppe dem, og fordi at der også er hingste til stede. og da det ved plagskuerne er nogle af de første genge de er ude kan det godt være rart at vide at man har styr på den.

    nu går de begge som køreponyer uden problemer overhovedet.

    jeg synes i er stride ved en der stiller et spørssmål.

    Mette


  • #40   14. apr 2007 Til AS - *Hingsteføl sælges* og de andre som ikke har læst hele tråden.

    Nu er det jo ikke det med biddet vi har talt om i denne tråd - det debatten har kørt på, er det fakta at en ung hest som ikke engang er fyldt 1 år endnu bliver longeret hver anden dag.


  • #41   14. apr 2007 Nu var spørgsmålet jo i første omgang om det var ok med bid eller ej...
    Til Hesteharmoni:
    Jeg har selv leget lidt med bid på vores plage da de var ca. 1½. De står altid bundet ved fodring da de går i løsdrift og så kunne de jo ligeså godt stå med et bid i et kvarter mens de spiste lidt så de ikke opfatter biddet som noget slemt. Hvis man skal vise f.eks. 2-års hingste i shetlænder foreningen SKAL de have bid i munden. Og det holder ikke en meter først at vænne dem til det ugen inden skuet. Desuden bliver mange heste og ponyer begyndt tilkørt allerede som 2-3 års og så skal de jo også kende til bid. Jeg ville aldrig lægge bid på en så ung hest hvis det var fordi jeg ikke ellers kunne styre den, men fordi de prøver at stå stille og roligt med det i munden kan jeg ikke se skulle kunne gøre skade. Man skal bare huske at de ikke på nogen måde må kunne få tungen over da det meget hurtigt kan blive en dårlig vane. Mht. til det med at man ikke kan holde en unghest, så har vi gode erfaringer med at lære dem at stå bundet. Der lærer de at snoren holder og der er en ende på hvor langt man kan komme omkring. Husk ALTID at være tilstede når de skal lære det og brug både gummistrop og panikhage, så du kan befri hesten hvis den går i panik. Ellers kan de få alvorlige skader i nakken. Det er også meget vigtigt når man går med hesten at den aldrig "får lov" til at stikke af, så finder den ud af at den kan og det bliver en kamp at få den til at holde op igen. Held og lykke med det!


  • #42   14. apr 2007 Ja for pokker vi binder dem ALTID i biddet ALLESAMMEN!!! Det er den måde de nemmest får optaget føde! smiley
    Ej.. De går alle med halsrem og står bundet i dem ved fodring. Og unghestene får først biddet på når de er ved at være færdige med at spise så de ikke skal kæmpe med at få foderet ind.


  • #43   17. apr 2007 det er sku da noget pjat alt det her... om føllet løber på en hård mark eller på en blød ridebane det er sku da en skid... helt ærlig... det har jo heller ikke noget som helst at gøre med at træne muskler op på en hest når den bare løber af sig selv uden tvang...

    det med bid der er jeg helt enige med AS og NINA....

    som der blev sagt så er der kæmpe forskel på leg og muskeltræning..

    nu har jeg meget kontakt med en berider og har selv redet mange heste til..

    fra de er 2½ bliver de longeret HVER DAG i et kvarter uden indspændinger eller noget som helst. og det ødelægger altså ikke hesten som mange herinde påstår.....


  • #45   17. apr 2007 Molle... der er ikke tale om tilridning... læs lige igen.. der er tale om at prøve at give den hovedtøj på og ikke noget som helst med tilridning!!!!

  • #46   17. apr 2007 bare du sætter det udover dens grime så du IKKE tager den i bidet!

    så er det er god idé jeg gør det samme med Capella


  • #56   18. apr 2007 Jeg er jo så en af dem som intet har i mod at man giver sin 1 - 1 1/2 års trense på. Der er jo ingen forskel på hestens mund som 1 års kontra 2 1/2 års.
    Der er jo ingen der siger at den skal have det på hver dag.
    Man kan sagtens vænne plagen til at have trensen på et par gange om ugen i evt. 15 min eller imens man går en lille tur med den.

    Ang. longeringen. Man longerer ikke en hest før den er minimum 2 år gammel da det slider meget på hestens skuldrer at gå på volte hele tiden. Hvis du VIL lave et eller andet med en 1 1/2 års så kunne du tømmekøre den i lange liner eller gå nogle ture med den.


  • #57   18. apr 2007 Nej, jeg synes det forrykt at putte bid på i en så tidlig alder.
    Jeg tøver da hver gang jeg skal lægge bid på min 2 års, men er desværre nødt til det engang imellem da han skal gå med bid til kåringen. Men jeg træner ham i kapsun, eller så trækker jeg ture med ham i grime.


  • #58   18. apr 2007 Og det er da helt hen i vejret at longere så ung en hest.

  • #59   18. apr 2007 jeg er 100 % enig med Nina N
    jeg tror ikke på at det skader dem, når det bliver brugt stille og roligt.
    der var jo ingen der sagde at de sulle arbejdes med i munden


  • #60   18. apr 2007 Fuldstændig enig med Lise.

Kommentér på:
Bid til 1 års..

Annonce