{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
633 visninger | Oprettet:

Træne hesten op til stævne {{forumTopicSubject}}

Goddag alle sammen smiley

Min unghest har været ude til 2 stævner sidste år og kigger meget, og er meget anspændt. Vi skal have det trænet på bedste vis, men er lidt i tvivl om hvorvidt. Hvilken løsning ville I vælge?

1) Træne gennem stævner - hvor vi bare tager afsted. Der er stævne 4/2, hvor der er opvarmning i den ene ende af hallen.
2) Tage ud og ride i andre ridehuse og træne der i stedet for.

De 2 andre stævner jeg har været til, har det været 2 forskellige haller, hvor han begyndte at slappe af efter 20-30 min. hvor han gik fint, men så snart vi kommer ind i den anden hal hvor vi skal ride program, spænder han op og er opmærksom igen.

Hvilken metode ville i vælge? Tage ud og ride lidt andre steder, og træne der, eller bare få stævnererfaring gennem selve stævnerne?

Tænker måske også, at det ville være anderledes når man varmer op i den samme hal (positivt, så han "lærer" hallen at kende) men negativt er, at det nok bliver trængt med andre, og han derfor trykker sig lidt, og man kan ikke ride ordenligt rundt...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træne hesten op til stævne
  • #2   23. jan 2017 Jeg ville tage ud og ride så mange forkellige steder som muligt både stævner og bare for at ride. Jo mere de oplevere jo bedre bliver de til at komme i byen.

  • #3   23. jan 2017 Ja, det ville selvfølgelig være det bedste at tage så meget ud som muligt, men jeg har kun mulighed for (råd til) at tage ud en gang i måneden ca. smiley

  • #4   23. jan 2017 Du kan også gøre noget så "simpelt" som at ride en masse tur.. eller bare hygge tur, men ride dressur på tur... Finde en mark du må ride rundt på, ride dressur rundt i en skov osv...

    Min store dreng som bliver 5 til sommer, han glor sjældent... Ikke engang en løs port som sagde vilde brummelyde kunne hyle ham ud af det.. Men han er så også ude og ride tur hver dag, da vi rider 2½ km hver vej over til hallen...

    Og ellers ville jeg sige afsted til stævner, og sørg for at tag afsted uden forventninger så du ikke selv er spændt fordi det er stævne... og rid gerne for eks. LD programmerne, hvor letridning er tilladt, og du derfor kan give hesten bedst mulighed for en god oplevelse, hvor du ikke oven i det hele skal sidde og forsøge at klamre dig fast i nedsidning fordi den kigger..


  • #5   23. jan 2017 Vi rider/går også tur et par gange (både i mørke med lys og lygter, både skov, villakvarterer og ved idrætscenteret hvor der er meget aktivitet (fodbold, skating, løb osv.)), springer osv. hvor han får set noget andet smiley

    Det første stævne vi var til, var han meget opmærksom og spændt, men blev stadig ved mig og fik nogle fine procenter sidst i 60'erne, hvor vi red LC. Det andet stævne blev jeg smidt af for første gang, fordi der var en åndssvag hest i hallen der teede sig, som han ikke lige kunne administrere, så jeg røg ind i barrieren og havde svært ved at ride derefter. Valgte dog stadig at ride ind på banen, bare for at komme rundt med ham. Han løb lidt væk fra mig, fordi jeg ikke rigtig kunne "være der for ham" og støtte op osv. fordi jeg havde slået mig så meget. Havde ingen forventninger, men vi kom rundt og endte på 64 i begge programmer.

    Han er umiddelbart nem at have med, men trykker sig lidt, det er bare svært at komme en masse ud når man ikke lige har røven fuld af penge til at lån af trailer, desværre.. smiley


  • #6   23. jan 2017 det kan også have noget med dig at gøre, du kan ubevidst spænde op når du kommer ind på banen..

    min hoppe gør det samme.. og det er til trods for at hun red på banen både indendørs og udendørs hver evig eneste dag altså hun kendte banerne uden problemer, kunne ride alene og sammen med andre, og også hvor de andre red i den ene ende og jeg i den anden som ved stævnet..
    Men på dagen spændte hun op så snart vi trådte ind og startede programmet og det var altså mig der ubevist spændte op og blev nervøs.. så snart jeg fandt ud af det og havde fokus på at lades som om det bar var en alm. træning og det var var mig og hende så slappede hun af og så gik det hele bare meget bedre og mere afslappet smiley


  • #7   23. jan 2017 Jeg ville tage hesten med ud nogle forskellige steder, både på tur, bare for en kigger og så vil jeg miljøtræne den - meget smiley

Kommentér på:
Træne hesten op til stævne

Annonce