{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
869 visninger | Oprettet:

Springer i opstigning {{forumTopicSubject}}

Jeg har denne skønne hest som desværre er begyndt at springe i opstigning.
Han er tjekket med alt også røngten og alt er fint.
Han har haft en sadel som lå forkert og begyndte at springe der, men sadelen er nu skiftet helt ud og er selvfølgelig efterfølgende blevet tjekket.

Jeg er lidt bange for at det måske sidder lidt i hovedet på ham at det gør ondt....

Hvad ville i gøre i dette tilfælde? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Springer i opstigning
  • #1   6. feb 2017 Jeg havde fået min mand til at tage med ud.
    Ladet ham stå og stopfodre med sukkerknalder i det øjeblik at jeg stiger op.
    Hesten kan ikke fedte efter noget sødt og hoppe bagefter. Jeg er skamløs og fedter gerne for succes...
    På sigt lære hesten, at det vanker en sukker knald fra mig, når jeg siddet godt i sadlen.

Husk, ingen gulerødder, æbler, heste bolcher mv.
    Kun sukker, det bliver opløst, hesten kan ikke tygge med et bid i munden.

• #2   6. feb 2017 Er faktisk prøvet og han er helt ligeglad med det....

Synes næsten at jeg har prøvet alt, måske man bare skulle starte forfra og så evt prøve med sukker igen.... smiley

• #3   6. feb 2017 Dr Who - det kan de sagtens smiley de gamle husarerne trænede hestene med gulerod stykker der var skåret over på midten så de ikke var runde og kunne komme til at sidde fast hvis de ikke fik tygget de smiley jeg har selv brugt halve gulerods stykker til Tindur da han gik med bid, og Rocky får ligeledes under vores træning smiley

Mvh TT

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #4   6. feb 2017 jeg ville starte fra 0 - som ved en hest der aldrig har haft rytter på før.

1) først stå på skammel hvor hesten er parkeret ind til skammelen.
    2) når den gør det til UG - så begynde at slå/ryste/rive i sadlen og bøjlerne, så den mærker en bevægelse ved ryggen (ikke hårdt selvfølgelig)
    3), så læne sig over ryggen, men uden at miste fodfæstet fra sadlen.
    4) op og hænge - gentag gerne flere gange - men HUSK!!!! at hesten skal stå stille.
    5) op og sidde, husk rolige bevægelser, og vigtigst af alt INGEN bump når du sætter dig i sadlen. (HUSK!!! hesten skal stå stille. går den frem - så bakker du den tilbage til skammel. )

al fokus skal være på at hesten skal stå stille ved skammel - ordentligt stille. står den forkert ved skammelen så den bliver svært at omgåes, så træk hesten en runde, og parker den igen smiley

og dette gøres selvfølgelig ikke over en dag, men over flere dage, så hesten kan "vende sig" til hvert trin smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#5   6. feb 2017 også vigtigst af alt - ros, ros, ros, ros, ros, ros når hesten gør det korrekte.
    og rosen skal komme prompte. ikke 1 sekund for sent.

- evt. brug godbider, hvis det er noget du benytter.

• #6   6. feb 2017 Tror sagtens det kan sidde i hovedet af den. Min part ville bestemt heller ikke stå stille under opsidning. Hun begyndte at småstejler eller trave, så snart jeg løftede benet op mod bøjlen.
    Prøvede et par gange at stige op fra den anden side. Der stod hun bare stille.
    Nu, ud af det blå, kan jeg stige op uden problemer. Hun er købt på et hestemarked, så det er svært at sige, hvordan hun har haft det før. Men hun er meget hovedsky, og havde det som sagt svært under opsidningen, så noget må der næsten have været galt.

Tag det med små skridt, og prøv noget forskelligt. Den anden side, rør hende hele tiden under opsidningen, fra skammel el. lign. smiley

• #8   7. feb 2017 Har desværre allerede prøvet stort set alle tingene som i skriver, men må bare prøve forfra igen..... smiley

Lisette: Han er tjekket med bogstaveligt alt og han fejler ingen ting, derfor tror jeg at det sidder i hovedet på ham at det gør ondt.
    Samt vi har i samarbejde med dyrlægen prøvet smerte stillende til ham under opstigning også og han gjorde det samme....

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#9   7. feb 2017 julie: tingene er ikke noget man srbejder med en dag, også virdere om det virker eller ej. smiley

• #10   7. feb 2017 Det stået på i noget tid nu, siden starten af sommerferien smiley

• #11   7. feb 2017 Så synes nu heller ikke at jeg har tænkt at det bare skulle ske på en dag.
    Men synes simpelhen at jeg har prøvet så mange ting efter hånden nu.....

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#12   7. feb 2017 arg. troede du havde prøvet alle tingene igår smiley

• #13   7. feb 2017 Nej nej, det er nået som har stået på over en længere periode og derfor har jeg allerede prøvet en del ting.... smiley

• #15   7. feb 2017 Siden starten af sommeren.
    Hvor han startede med at spænde op i opstigning, der fik vi dyrlæge, behandlere osv ud.
    Der fandt vi ud af at han var noget spændt i skulderen, sadelen lå forkert.
    Dette er så blevet rettet op på langsomt.
    Den nye sadel er blevet tjekket igen her for nyligt og den ligger som den skal.

Er bestemt ikke en som venter med at få tingene tjekket og han er jævnligt blevet tjekket af vores behandler som samarbejder med både vores dyrlæge og smed.

Derfor spørger jeg herinde nu om hvad jeg ellers kan gøre for at han bliver god igen.
    Han er fin nok til at ride på og har været helt oppe et par gange, men det er som om at når jeg gør den mindste ting anderledes så må jeg ikke komme op og så hopper han. smiley
    Og har heller ikke redet hver gang jeg har været oppe på ham, så har jeg haft ham ude og været oppe på ham og fri bagefter smiley

• #17   7. feb 2017 Jeg har startet helt forfra med tilridningen, så er startet med ligge mig oven på ham, men det har han som sådan aldrig brudt sig om, da jeg startede med at tilride ham lå jeg oven på ham to-tre gange og satte mig og der var ingen ting.

Så har jeg brugt godbidder som så overvejer at begynde at bruge igen.

Og så har jeg selvfølgelig klappet på sadelen, trykket ned i sadelen osv smiley

• #19   7. feb 2017 Vi har jo i mens han er blevet behandlet og undersøgt ikke trænet opstigning, da jeg netop ikke ville komme ud i det her som vi alligevel er kommet ud i.
    Det som jeg tror der udførte det var en dag hvor jeg satte mig op og han så sprang og han er bange for at det skal gøre ondt igen.
    Jeg har nogen få gange været oppe på ham, men så er det som om at når jeg så gør den mindste ting anderledes så springer han igen, det kan jo ikke passe at man kun må gøre det samme hele tiden..... smiley

• #20   7. feb 2017 Har også overvejet at evt prøve at få en anden til stige op og så holder og se om at det er fordi han ikke er tryg ved den nede på jorden.... Men tør næsten ikke sætte andre op på, hvis der skulle ske nogen skader.... smiley

• #22   7. feb 2017 Valgte en fuldrøgten smiley

• #24   7. feb 2017 Mener det var det hele.

Idag var der stort set ingen ting, klapper ham på sadelen, river ned i stigebøjlen osv.
    Der er ingen ting.... synes det er svært at finde ud af....
    nu prøver vi med godbidder igen forfra og ser om at det virker.... ellers må der dyrlæge ud igen.... smiley

• #26   12. feb 2017 Masser af skammeltræning smiley Husk at lave delmål smiley Så kan du dele træningen ud over flere dage. Eks:
    Evt. uden sadel i starten smiley

1) Du står på skammel ved siden af ham, og han står stille ved skamlen = gulerod. Gentag flere gange.

2) Du står på skammel og klapper ham på ryggen = gulerod, hvis han står stille. Og så evt. hold her, og træn videre dagen efter.

3) Du står på skammel og rækker dig indover ham. Står stille = gulerod.

4) Du lægger det ene ben forsigtigt op på ham = gulerod mens benet er deroppe.

5) Ben op og af, evt ram rumpen lidt og gulerødder smiley

Og så på med sadlen smiley Samme procedure - nok først dagen efter.

Min unghest har altid været trænet en del i det, men da vi begyndte at ride, glemte jeg at være helt så omhyggelig, og så fik han en dårlig vane med lige at gå lidt, når jeg var kommet op. Så nu hedder det:
    1) Hen til skammel, mig op på skammel og gulerod til hest.
    2) Op på hest, står han stille = gulerod.

Han lærte LYNHURTIGT, (2 dage), at opsidning = gulerod, og at man bare skal stå stille og afvente, så kommer der en guffer. Han gider faktisk slet ikke gå nu, før han har fået sin gulerod smiley

Især guleroden, når man ER kommet derop er god smiley Og så skift imellem, om han får den til venstre eller højre side af hovedet smiley

Kommentér på:
Springer i opstigning

Annonce