869 visninger
|
Oprettet:
Springer i opstigning {{forumTopicSubject}}
Jeg har denne skønne hest som desværre er begyndt at springe i opstigning.
Han er tjekket med alt også røngten og alt er fint.
Han har haft en sadel som lå forkert og begyndte at springe der, men sadelen er nu skiftet helt ud og er selvfølgelig efterfølgende blevet tjekket.
Jeg er lidt bange for at det måske sidder lidt i hovedet på ham at det gør ondt....
Hvad ville i gøre i dette tilfælde?
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Ladet ham stå og stopfodre med sukkerknalder i det øjeblik at jeg stiger op.
Hesten kan ikke fedte efter noget sødt og hoppe bagefter. Jeg er skamløs og fedter gerne for succes...
På sigt lære hesten, at det vanker en sukker knald fra mig, når jeg siddet godt i sadlen.
Husk, ingen gulerødder, æbler, heste bolcher mv.
Kun sukker, det bliver opløst, hesten kan ikke tygge med et bid i munden.
nov 2012
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 31
Synes næsten at jeg har prøvet alt, måske man bare skulle starte forfra og så evt prøve med sukker igen....
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Mvh TT
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
1) først stå på skammel hvor hesten er parkeret ind til skammelen.
2) når den gør det til UG - så begynde at slå/ryste/rive i sadlen og bøjlerne, så den mærker en bevægelse ved ryggen (ikke hårdt selvfølgelig)
3), så læne sig over ryggen, men uden at miste fodfæstet fra sadlen.
4) op og hænge - gentag gerne flere gange - men HUSK!!!! at hesten skal stå stille.
5) op og sidde, husk rolige bevægelser, og vigtigst af alt INGEN bump når du sætter dig i sadlen. (HUSK!!! hesten skal stå stille. går den frem - så bakker du den tilbage til skammel. )
al fokus skal være på at hesten skal stå stille ved skammel - ordentligt stille. står den forkert ved skammelen så den bliver svært at omgåes, så træk hesten en runde, og parker den igen
og dette gøres selvfølgelig ikke over en dag, men over flere dage, så hesten kan "vende sig" til hvert trin
maj 2007
og rosen skal komme prompte. ikke 1 sekund for sent.
- evt. brug godbider, hvis det er noget du benytter.
feb 2006
Følger: 137 Følgere: 140 Heste: 3 Emner: 12 Svar: 3.684
Prøvede et par gange at stige op fra den anden side. Der stod hun bare stille.
Nu, ud af det blå, kan jeg stige op uden problemer. Hun er købt på et hestemarked, så det er svært at sige, hvordan hun har haft det før. Men hun er meget hovedsky, og havde det som sagt svært under opsidningen, så noget må der næsten have været galt.
Tag det med små skridt, og prøv noget forskelligt. Den anden side, rør hende hele tiden under opsidningen, fra skammel el. lign.
nov 2012
Lisette: Han er tjekket med bogstaveligt alt og han fejler ingen ting, derfor tror jeg at det sidder i hovedet på ham at det gør ondt.
Samt vi har i samarbejde med dyrlægen prøvet smerte stillende til ham under opstigning også og han gjorde det samme....
maj 2007
nov 2012
nov 2012
Men synes simpelhen at jeg har prøvet så mange ting efter hånden nu.....
maj 2007
nov 2012
nov 2012
Hvor han startede med at spænde op i opstigning, der fik vi dyrlæge, behandlere osv ud.
Der fandt vi ud af at han var noget spændt i skulderen, sadelen lå forkert.
Dette er så blevet rettet op på langsomt.
Den nye sadel er blevet tjekket igen her for nyligt og den ligger som den skal.
Er bestemt ikke en som venter med at få tingene tjekket og han er jævnligt blevet tjekket af vores behandler som samarbejder med både vores dyrlæge og smed.
Derfor spørger jeg herinde nu om hvad jeg ellers kan gøre for at han bliver god igen.
Han er fin nok til at ride på og har været helt oppe et par gange, men det er som om at når jeg gør den mindste ting anderledes så må jeg ikke komme op og så hopper han.
Og har heller ikke redet hver gang jeg har været oppe på ham, så har jeg haft ham ude og været oppe på ham og fri bagefter
nov 2012
Så har jeg brugt godbidder som så overvejer at begynde at bruge igen.
Og så har jeg selvfølgelig klappet på sadelen, trykket ned i sadelen osv
nov 2012
Det som jeg tror der udførte det var en dag hvor jeg satte mig op og han så sprang og han er bange for at det skal gøre ondt igen.
Jeg har nogen få gange været oppe på ham, men så er det som om at når jeg så gør den mindste ting anderledes så springer han igen, det kan jo ikke passe at man kun må gøre det samme hele tiden.....
nov 2012
nov 2012
nov 2012
Idag var der stort set ingen ting, klapper ham på sadelen, river ned i stigebøjlen osv.
Der er ingen ting.... synes det er svært at finde ud af....
nu prøver vi med godbidder igen forfra og ser om at det virker.... ellers må der dyrlæge ud igen....
jul 2008
Følger: 64 Følgere: 66 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.545
Evt. uden sadel i starten
1) Du står på skammel ved siden af ham, og han står stille ved skamlen = gulerod. Gentag flere gange.
2) Du står på skammel og klapper ham på ryggen = gulerod, hvis han står stille. Og så evt. hold her, og træn videre dagen efter.
3) Du står på skammel og rækker dig indover ham. Står stille = gulerod.
4) Du lægger det ene ben forsigtigt op på ham = gulerod mens benet er deroppe.
5) Ben op og af, evt ram rumpen lidt og gulerødder
Og så på med sadlen
Min unghest har altid været trænet en del i det, men da vi begyndte at ride, glemte jeg at være helt så omhyggelig, og så fik han en dårlig vane med lige at gå lidt, når jeg var kommet op. Så nu hedder det:
1) Hen til skammel, mig op på skammel og gulerod til hest.
2) Op på hest, står han stille = gulerod.
Han lærte LYNHURTIGT, (2 dage), at opsidning = gulerod, og at man bare skal stå stille og afvente, så kommer der en guffer. Han gider faktisk slet ikke gå nu, før han har fået sin gulerod
Især guleroden, når man ER kommet derop er god
Springer i opstigning