{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.692 visninger | Oprettet:

Lammeskindssadel - for og imod {{forumTopicSubject}}

Hej HG

Jeg står i den situation, at jeg er i tvivl, om jeg skal investere i en lammeskindssadel eller ej.
Det der får mig til at tvivle er primært, at jeg har læst lidt forskelligt om noget med trykfordelende underlag osv., og jeg har simpelthen fundet ud af, at jeg ikke ved nok om lammeskindssadler.
Derfor tænkte jeg på, om nogen af Jer kunne dele Jeres erfaringer samt hvordan I helt praktisk rider med jeres lammeskindssadler.

Kom meget gerne med for og imod smiley

Jeg rider i forvejen en del uden sadel nemlig, men jeg kunne godt tænke mig at have lidt mere støtte især på længere ture i skoven.

Billedet er et screenshot af den sadel, jeg umiddelbart havde I tankerne smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lammeskindssadel - for og imod
  • #1   22. mar 2017 Jeg har ikke prøvet den specifikke model, men jeg var ikke fan af den jeg red i en overgang. Jeg sad dårligt, støtten var i vejen og gjordophænget generede mine ben (omkring knæet).

  • #2   22. mar 2017 Jeg vil sige at imod er klart det med bøjleophængende. Uden trykfordelene underlag vil du kunne lave grime trykninger fra din vægt i bøjlerne, på sigt.

    Derimod vil jeg sige at for vil være at så længe du rider udenbøjler er lammeskindssadlen ikke værre end en longeringsgjord uden kammer til rygsøjlen. Så et trykfordelenes underlag som lige hæver "sadlen lidt" så der ikke er lige så direkte tryk i rygsøjlen, så synes jeg det er genialt smiley

    Har selv brugt det meget på følhopper op til deres termin, så de ikke blev trykket af sadlen eller udvidede den smiley


  • #3   22. mar 2017 Køb et ganske almindeligt lammeskind og smid på ryggen af hesten. Ingen underlag, gjord eller andet.
    Jeg ejer ingen sadel og har redet sådan her i alle slags vejr, terræn, miljø og gangarter i mange år efterhånden.
    Min hest har aldrig fået skader af det, og har forebyggende kiropraktor på hende hver halve år, så jeg VED det ikke har skadet hende, da der aldrig har været noget at komme efter i den forbindelse smiley
    Men ellers gør, som en anden skriver - rid uden bøjler, så er du ude over det problem, i forhold til tryk.


    profilbillede
  • #4   22. mar 2017 Jeg rider i lammeskindssadel med trykfordelene. Fungerer fint. Rider dog også med stigebøjler, men det er fordi min hest er ret spooked, så har dem som sikkerhed. Bruger dem ikke. Hverken står i dem eller noget som helst smiley

  • #6   22. mar 2017 Jeg ville også købe med lam. Da den for det første hurtigt kommer til at se grim ud og for det andet er den slet ikketrykfordelene i forhold til nogle af de andre lammeskindssadler på markedet smiley

  • #7   22. mar 2017 Jeg har den, du viser. Jeg rider i den, når vi bare skal hygge lidt, og der er den rigtig fin. Hvis det dog er en, du skal bruge oftere end blot engang imellem, så ville jeg nok købe ægte lam. Men til blot hygge og afveksling så er den rigtig god smiley

  • #8   22. mar 2017 jeg har den sadel og har brugt den til min unghest. Jeg rider uden bøjler og med trykfordelende underlag. Jeg kan godt anbefale den, den skal ikke opbevares, hvis der er mus, for de kan godt lide at bo i sadlen.
    I andet end skridt og lidt trav foretrækker jeg en rigtig sadel


  • #9   22. mar 2017 Forresten hvis din hest har markeret manke, så skal du holde dig væk fra denne for så trykker den på manken, så skal du i stedet købe en der er beregnet til høj manke

  • #10   22. mar 2017 Altid med rigtig lam, ellers kan man lige så godt lade vær smiley

  • #11   22. mar 2017 Har redet i en Christ Iberica i næsten 1 år, før jeg fik købt mig en "rigtig" sadel. Red både spring, TREC, distance og dressur. Brugte dog trykfordelende under den :)!
    Hesten havde overhovedet igen men, blev tjekket af massør og kiropraktor, og var glad og tilfreds uden noget at sætte på ryggen. Nu bruger jeg den som barebackpad i stedet, uden bøjler. Til tider kan jeg dog stadig finde på at smutte en tur med bøjler.

    Mht. den model du viser, har jeg kun prøvet christ modellen der ligner, og den er jeg ikke fan af. Jeg fik et forfærdeligt stolesæde i den.


    profilbillede
  • #12   23. mar 2017 Tak for alle Jeres svar! Jeg forhører mig lige oppe i vores stald også, men I har helt sikkert givet mig gode råd! smiley

  • #13   23. mar 2017 Jeg har haft både en Christ model a la den på dit billede, samt en model fra Tika, blot med ægte lam.

    Den første havde jeg i cirka 3/4 år, og var egentlig glad for den. Jeg red uden bøjler og trykfordelende underlag. Det viste sig, at min hest blev rigtig låst af den, fordi gjorden trykkede dumt.

    I starten af februar i år købte jeg den fra Tika brugt. Jeg har redet med den maks 5 gange, og allerede nu er min hest begyndt at bide, når jeg spænder gjord. Jeg har skiftet til anden sadel.

    Jeg er rigtig meget imod lammesadler, i hvert fald dem uden "kammer". Det er gjorden, der laver trykninger på min hest, så derfor er det bedre helt uden noget
    Hvis jeg var dig, ville jeg i hvert fald bruge pengene og få en grandeur eller Christ Iberica. Ikke bare den billigste af den billigste - og hvis det var for dyrt, ville jeg undlade at købe en overhovedet. smiley


Kommentér på:
Lammeskindssadel - for og imod

Annonce